Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Business Executive (2018)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Business Executive (2018)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Business Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst190.650 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Praktisch maar weinig rijplezier

  • 190.650 km

Keuze
Ivm nieuwe leaseauto deze auto uitgezocht. Gezocht naar een auto met veel ruimte (kids), luxe, niet te kleine motor en dan voor een fatsoenlijke prijs. Het werd een Opel Astra Sports Tourer.

Uitvoering
Business Executive uitvoering met alle opties erop en 150pk uit een 1.4 motor. Mooier dan deze uitvoering wordt deze auto naar mijn inzien niet. Dat betekent niet dat het een spannende auto is om te zien. Wat dat betreft is Opel naar mijn inzien zelfs braver dan een volkwagen. De auto is erg ruim, voorin, achterin en ook in de kofferbak. Opties waarvoor je bij een premium merk de hoofdprijs betaald zoals stoelventilatie zitten erop en bij Opel is het dan ook nog betaalbaar. Het interieur is gewoon netjes. Gebruikte materialen zijn gemiddeld, alleen de naden rondom het handschoenenvak zijn erg groot. Ook na 190.000km nog geen gekraak en alles werkt nog (behalve Onstar, later meer daarover).

Rijden
De motor heeft 150pk maar mist trekkracht onderin waardoor je het idee krijgt alsof je met een 1.0 onderweg bent. Valt me echt tegen, doet de concurrentie veel beter. Wegligging is op zich prima, mede door de upgrade op de achteras die ik genomen heb. Maar leuk wordt het nooit, de auto hangt in de bocht wat over en voelt niet echt wendbaar aan, je hebt snel onderstuur en een doorspinnend wiel aan de binnenzijde. Rijdt alsof hij zwaar is (en dat is hij niet). Verder veel gebruik gemaakt van de adaptieve cruisecontrol die goed werkt. Geeft veel comfort tijdens het rijden.

Problemen
Best veel problemen gehad, al de eerste maand parkeersensoren kapot, na 2 maanden elektrische stoelverstelling kapot. Bij 125.000 km begaf de koppeling kapot (druklager) het. Wat bij alle drie de reparaties zeker niet mee zat is dat de onderdelen besteld moesten worden en daar ging minimaal een week overheen, bij de druklager zelfs 4 weken! Nu aan het einde van de lease termijn met 190.000km merk ik dat de auto weer lastiger in z’n versnelling gaat dan het hoort te gaan. De vorige keer dat de druk lager het begaf begon het ook hiermee dus ik ben bang dat het een terugkerend probleem is. Schakelen doe ik niet ver want ik rij veel op de snelweg, daar kan het dus niet aan liggen. Daarnaast krijg je heel regelmatig een onterechte ingreep van het veiligheidssysteem. Heel gevaarlijk als in de auto midden op een lege snelweg allemaal alarmen krijgt in de vorm van lampjes en piepjes (je schrikt je echt wild!). In een woonwijk denk deze auto dat je tegen fietsers aan rijdt en krijg ik regelmatig een ingreep, soms zelfs met remingreep. Gevaarlijk, al een keer gehad dat m’n achterligger nog niet op tijd kon remmen. Kan niet de bedoeling zijn. Ook van de rijstrookhulp moet je niet teveel voorstellen, regelmatig ziet ie lijnen niet en als ie ze wel ziet ga je van links naar rechts tussen de lijnen (alsof je dronken bent). Wat dat betreft zie je dat de systemen niet zo doorontwikkeld zijn als bij sommige premium merken. Hiervoor had ik een Volvo V40, met city safety en daar is dat toch beter op orde. Verder kleine irritaties, zo gaan de ruitenwissers als ze op de sensor staan bij een koude start met bevroren ruit vrolijk over de ruit heen. Bij andere merken moet je om deze reden de sensor steeds opnieuw activeren na het starten van je auto. Zou daar nou niemand tijdens de ontwikkeling van deze auto over nagedacht hebben?

Opel Onstar
Echt slecht dat je in 2018 een nieuwe auto koopt met Opel Onstar, vanaf 2020 is dat niet meer ondersteund ivm de overname door PSA. Deze service is niet overgenomen door PSA dus rijdt je al na 2 jaar uitgefaseerd systeem in je auto. Kansloos. Zeker omdat het een veiligheidssysteem is, bij een crash zou je namelijk gelokaliseerd moeten worden en evt automatisch hulpdiensten gebeld worden. Na 2 jaar moet je weer zelf bellen als je in de kreukels ligt.

Verbruik
Ik heb de auto nu 3 jaar en 9 maanden en rij circa 50.000 km per jaar. Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 186.000 km is 6,9 liter op 100 km (1:14,5) met veel snelwegkilometers maar wel een stevige rijstijl.

Conclusie
Ik mag hem binnenkort inleveren. Mijn afdronk is dat het een hele praktische ruime auto is met veel opties voor een nette prijs. Echter ook dat de kwaliteit/betrouwbaarheid niet zo sterk is en de opties niet zo goed zijn doorontwikkeld als bij andere (premium) merken. Datzelfde geldt voor het rijplezier, een voldoende maar zeker niet top.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.