Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130pk Elegance (2023)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130pk Elegance (2023)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.2 Turbo 130pk Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe generatie

Inmiddels rijd ik al weer een half jaar met deze laatste Astra ST versie, benzine-uitvoering en handbak. Inmiddels bijna 8000km afgelegd dus tijd voor een eerste verslag. Het is niet mijn eerste Astra ST. Ik heb ook een paar jaar met de een na laatste generatie gereden. Een diesel met handbak. Daarna ruim twee jaar met die Kia Ceed ST (diesel, handbak). Na meer dan anderhalf jaar wachten was het dan eindelijk zo ver, de Astra ST stond klaar bij de dealer. Laten we met de deur in huis vallen en zeggen dat Opel of Stellantis zijn klanten verschrikkelijk lang heeft laten wachten. Het chip-tekort is al lang weggewerkt, maar wordt nog steeds als infantiel excuus gebruikt. Gelukkig had ik geen haast, maar ik weet dat er heel veel annuleringen zijn geweest.

Ik heb gekozen voor de business élégance op benzine en met handbak. Ik rijd veel lange afstanden in buitenland, ik heb dan geen zin in of voordeel bij een EV. Ieder zijn meug. Een handbak was veel goedkoper en schakelen vind ik nog te leuk om te blijven doen. De ST is handig vanwege de gezinssamenstelling, waaronder twee grote honden. Ik vind een SUV niet aantrekkelijk om te zien en qua bagageruimte (als je ook op de achterbank passagiers hebt) zwaar tegenvallen. Een station heeft zijn waarde in mijn geval al vaak bewezen.

De auto lijkt veel op de Peugeot 308 SW, zowel van binnen als buiten, daarom is het werkelijk onbegrijpelijk waarom de levertijd zo idioot lang was. De levertijd werd tussentijds steeds bijgesteld, dat was het moeilijkste om te accepteren. Maar goed, laten we verder gaan met enkele positieve ervaringen:

Het uiterlijk is aantrekkelijk, zeker in een donkere kleur. In het wit of helblauw vind ik de auto minder mooi tot zijn recht komen. Mijn buurman heeft de 308 SW in het donkergroen. Ook een hele mooie kleur, helaas niet beschikbaar voor de Opel. Ik ben heel blij met de Moonstone Grey kleur. Het is nog steeds een zeldzame auto op de snelweg, ook in Duitsland.

De auto is (Frans) comfortabel. Veel comfortabeler dan de Kia, of de Opel voorganger, zeker over verkeersdrempels.

Het sturen en weggedrag is iets beter in de bochten.

Het verbruik op benzine is prima op lange afstanden. Tijdens het inrijden met veel wisselende snelheden heeft de auto zeker nog gemiddeld 1:16 gereden bij snelheden ruim boven de 130 in Duitsland in sterk heuvelachtig gebied. En dat was met doortrekken in de versnelling bij tussentijds opschakelen. Allemaal om de motor soepel in te rijden. Ik ga binnenkort op de cruise control dezelfde afstand rijden, dus ik kan dan het verbruik nog een keer vergelijken.

De (AGR) stoelen zijn astronomisch beter dan de standaard stoelen in de Opel voorganger. Het zit comfort is prima op grote afstanden.

Ruimte voor is prima, achterin valt een beetje tegen en de bagageruimte is om nabij de 600L met de achterbank omhoog. De Kia heeft iets meer ruimte en vel opbergvakken, maar het verschil met de Opel is marginaal.

De 130 pk 3 cilinder rijdt prima. Het klinkt een beetje als een verkouden teckel, maar is niet hinderlijk aanwezig in de binnenruimte.

Enkele nadelen:

De handbak ziet en voelt afgrijselijk goedkoop aan. Het is een soort Playmobil plastic in een spuuglelijke vorm. Het schakelen gaat ook een beetje vaag en week. Als je veel in een Italiaanse auto hebt gereden (zoals ik vroeger), dan voelt de bak als een lepel in de pudding zeg maar.

Het dashboard zijn twee gescheiden monitoren met een totaal onlogische bediening, nergens intuïtief en nogal verwarrend. Het ergste is wel dat de lay-out van de primaire functies zoals snelheid, toeren e.d. uit een oude Citroen BX of GSA komen. Een verticale toerenteller, hoe verzin je het. En dat geldt ook voor de benzinemeter en ga zo maar door. Zeer irritant en waarom dat niet zelf is aan te passen aan mooie klokken of iets anders is mij totaal onduidelijk. In elke auto kan dat bijna, maar iemand in een enorme dronken bui bij Opel moet dit zo hebben bedacht. Informatie zoals olietemperatuur krijg je niet, maar wel tot vervelens toe lange boodschappen dat je ruitenwissers automatisch zijn ingeschakeld of niet. Hele volzinnen met info die je zelf ook zelf kan afleiden. Je kan toch zelf zien of je ruitenwissers geactiveerd worden of niet? Onbegrijpelijk. Gelukkig is de temperatuur wel met knoppen in te stellen, maar niet de luchtstroom. Hopelijk komen er nog enkele updates aan om dit aan te passen.

Het waarschuwingssysteem is te gevoelig en reageert al als er een auto invoegt of als er een verkeerszuil midden op de weg staat. Helaas werkt het niet als je het echt nodig hebt bij achteruit parkeren. Ook hier is een software update nodig. De camera zelf is mooi helder en scherp.

Ondanks de nadelen een fijne reisauto, die zuinigheid koppelt aan prima prestaties. Ik kom later terug met nieuwe ervaringen.

Eerste beurt gehad

  • 13.800 km

De auto gaf aan dat ik al een afspraak moest maken voor een beurt. Ik had zelf de auto later ontvangen, dus qua tijdmeting hebben ze kennelijk de productiedatum genomen. Geen echte schokkende ontwikkelingen geconstateerd door de garage. Enkel een lampje bij de pedalen dat naar beneden was gekomen. Olieverbruik was 0,5L. Dat schijnt ene goede aarde te zijn volgens de dealer. Het verbruik is volgens de dealer wat hoger met 0W20. Bijzondere olietypering, maar goed om te weten want in de boekjes (wel zelf down te loaden) is hier niets over terug te vinden. Er worden enkele aanbevelingen gegeven per regio, maar wat er in zit of wat je er bij moet gooien, dat ontbreekt. Qua verbruik geen wijzigingen, maar vanaf nu komen we weer veel langere trajecten aan, dus dan kan ik nog een keer vergelijken.

Wat echt suf blijft zijn die 'oude BX' meters/klokken in het dashboard. Helaas geen handige ronde meters die prettiger leesbaar zijn. Dit vind ik een minpunt van deze verfranste Opel (Astraque). Binnenkort wat aanvullingen na de lange ritten.

Gunstig verbruik

  • 17.000 km

Inmiddels de auto gebruikt voor de vakantie. De ervaringen zijn absoluut positief. Het rijcomfort is heel goed, de ruimte voor passagiers achterin redelijk. Het bagageruim is prima voor twee grote honden. Gelukkig kunnen we heel goed inpakken en hadden we geen dakkoffer nodig. Vier personen, twee honden en wat bagage. Het gemiddelde verbruik tijdens de hele vakantie was 1:18,5. Dit had nog gunstiger gekund, maar ook slechter kunnen uitvallen. We hebben ons aan de maximum snelheden gehouden en in Duitsland niet harder dan 160km/uur gereden (waar dit kon). De route verliep via de Duitse autobahn. Zwitserland (door de Gotthard tunnel en over de Pas). en Italië. Climate Control overal aan, want het was bloedheet. Het comfort was prima in orde (hogere snelheden zijn m.i. niet echt comfortabel met dit model, in tegenstelling tot het vorige model). De trekkracht in de bergen was eveneens prima, maar de echte uitschieter was het zeer gunstige verbruik. Ik heb ook geen olieverbruik geconstateerd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.