Opel Astra (2024)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 320 km |
Nieuwe auto aangeschaft
- 320 km
Het viel me op dat er maar weinig gebruikerservaringen te vinden zijn over de Astra Electric. Daarom leek het me leuk om mijn ervaringen toe te voegen. Kort geleden stonden er nog twee reviews online, maar eentje is inmiddels verdwenen. In tegenstelling tot Tesla’s waar je overspoeld wordt met reviews, blijft het rondom de Astra Electric opvallend stil. Dus bij deze mijn bijdrage, tussen al dat Tesla geweld!
Voor mijn werk rijd ik regelmatig in een Tesla Model Y. Een geweldige auto, en eerlijk gezegd had het voor de hand gelegen om zelf voor een Tesla Model 3 te kiezen.
Dus waarom dan een Opel Astra Electric? Een auto die qua prestaties en features niet kan tippen aan een Tesla? Nou dat heeft een paar praktische redenen. Het inruilen van mijn oude auto bij Tesla was lastig. Zelf verkopen leek me teveel gedoe, en de inruilprijs die Tesla bood was erg laag. Bovendien lag een nieuwe Tesla, ondanks de prijsverlagingen, net boven mijn budget.
Tijdens het scrollen op Gaspedaal.nl kwam ik toevallig een scherp geprijsde Astra Electric tegen. Daarbovenop kwam nog subsidie, en omdat een familielid dezelfde auto heeft en er erg tevreden mee is, besloot ik een kijkje te nemen. De auto bleek een duitse import met slechts 15 kilometer op de teller, in feite gloednieuw. Na een korte proefrit en wat onderhandelen over de inruilprijs was de deal rond.
Ik heb de auto nu een week in bezit en ben positief verrast. Mijn vorige auto was een benzine automaat (DSG), maar deze elektrische Astra rijdt een stuk rustiger en directer. Dat is natuurlijk typisch voor EV’s, maar voor mij voelt het echt als een stap vooruit. Wat ik bijzonder fijn vind, is dat de Astra aanvoelt als een traditionele auto. Bij Tesla krijg ik altijd een beetje dat “Playstation gevoel” alles wordt bediend via het grote scherm, en dat voelt soms alsof je een gameconsole bestuurt. De Astra heeft daarentegen fysieke knoppen en een meer conventioneel rijgedrag. Natuurlijk zitten er genoeg gadgets in, maar het blijft vertrouwd en overzichtelijk.
Eerste indrukken:
Omdat ik de auto nog niet lang heb, kan ik nog niet alles beoordelen. Maar er zijn al wel een paar dingen die me zijn opgevallen:
Pluspunten:
Intellilux Matrix koplampen
Deze koplampen zijn een feestje, vooral in de donkere decembermaand. Ze geven breed licht, sturen mee in bochten en schijnen netjes om tegenliggers heen. Tot nu toe geen klachten gehad van andere weggebruikers.
Heads up display
Superhandig! Snelheid, adaptive cruise control en andere waarschuwingen worden duidelijk op de voorruit geprojecteerd. Dat voorkomt afleiding.
AGR stoelen
De stoelen zitten heerlijk en zijn uitgebreid verstelbaar. Wel jammer dat alleen de bestuurdersstoel een uitschuifbare lendensteun heeft.
Minpunten:
Audio
Het geluid is prima, maar mist wat bas door het ontbreken van een subwoofer. Ik denk erover om er eentje te laten inbouwen.
Interieur
Het interieur oogt netjes, maar het pianolak op de middenconsole trekt krasjes en vingerafdrukken aan. De RGB sfeerverlichting in de deurpanelen is subtiel, maar had van mij iets opvallender gemogen en bijvoorbeeld ook op het dashboard.
Prestaties
Voor dagelijks verkeer meer dan voldoende, en in sportmodus trekt hij lekker vlot op. Het is geen Tesla qua acceleratie, maar voor de meeste situaties meer dan genoeg.
Actieradius
Bij 100% laadniveau geeft de auto een verwachte actieradius van 420 km. In de koude decembermaand is dat niet haalbaar, 300 tot 350 km lijkt realistischer.
Conclusie:
Ik ben tot nu toe erg tevreden met de Astra Electric. Geen noemenswaardige problemen en de auto rijdt heerlijk. Hij wordt vooral gebruikt voor privé woon werkverkeer, zo’n 12.000 tot 15.000 km per jaar. Laden doe ik voornamelijk op het werk of thuis i.c.m. zonnepanelen. Snelladen zal ik niet vaak gebruiken, dus daar kan ik nog niets over zeggen.
Ik ben van plan om deze review over een paar maanden bij te werken met nieuwe ervaringen. Als ik tussendoor iets opvallends tegenkom, deel ik dat natuurlijk ook!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.2 Turbo Hybrid Ultimate | HUD | Pano | Stoel- Stuurverwarming | Carplay/Android auto | 18'' LMV | Alcantara bekleding | Cruise control adaptief met Stop&Go | Draadloze telefoonlader
- 2025
- 2.366 km

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo 120 Jaar Edition
- 2019
- 168.780 km

Opel Astra 1.2 Turbo Hybrid Ultimate | HUD | Pano | Climate | Stoel- Stuurverwarming | Carplay/Android auto | 18'' LMV | | Alcantara bekleding | Cruise control adaptief met Stop&Go | Draadloze telefoonlader
- 2025
- 6.500 km