Opel Astra 1.7 DTi Pearl (2000)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

Signalement

UitvoeringAstra 1.7 DTi Pearl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst206.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 206.000 km

Toen ik in 2004 meer kilometers begon te maken hebben we uiteindelijk besloten om een diesel aan te schaffen.
Ik was toen niet merkgebonden maar wilde wel een ietwat sportiever ogende auto.
Na wat zoekwerk uitgekomen bij een Astra 1.7 DTI Pearl van november 2000.
Deze had 108.000 kilometers gereden en was een voormalig leaseauto waarvan het onderhoud wel was gedaan, met tussenpozen van ruim 30.000 kilometer... of de dealer is af en toe vergeten te het boekje af te stempelen.
De gok genomen en door de lage prjs 50 % garantie voor drie maanden.
De auto was vrij goed uitgerust met airco en electrische ramen.
Bij de aanschaf de distributieriem, gloeispiralen en olie laten vervangen.
Dus vanaf februari 2004 reed ik een vrij jonge Astra.

Deze Astra bleek een goede keus. Hij rijdt vrij comfortabel en het geheel geeft een vertrouwd gevoel omdat het een stevige en solide gebouwde auto is.
De bekleding is zeer slijtvast. Na bijna 8 jaar is de bekleding nog helder van kleur en is de stof niet doorgesleten of beschadigd. De stoelen zijn vrij hard maar bieden wel genoeg comfort voor middellange afstanden. het nadeel is dat de steueln niet veel zijdelingse steun geven en niet optimaal in zijn te stellen.
Het kunststof van het dashboard voelt vrij zacht aan. Het is echter goed schoon te houden en niet krasgevoelig. Het harde plastic in het midden van het dashboard is wel krasgevoelig en de krassen blijven duidelik zichtbaar.
Motorisch heb ik er eigenlijk nooit wat mee gehad
Echter het vermogen, slechts 75 pk, is eigenlijk wat te weinig. Bij het invoegen en inhalen is het verstandig even terug te schakelen om geen file te creeren.
Hier staat tegenover dat hij wel erg zuinig omspringt met de diesel. Het gemiddelde verbruik is ongeveer 1 op 18.
Tussen de 1700 en 2500 toeren is het motorblok wel op zijn best. Door goed te anticiperen valt toch vlot te rjden met deze Astra.

Er zijn wel een aantal problemen en reparaties geweest maar de Astra heeft me maar tweemaal laten staan; de startmotor en de dynamo.
In de 4,5 jaar verder het reguliere onderhoud laten uitvoeren. Meestal om de 20.000 kilometer. Bij een normale rijstijl en veel snelwegkilometers moet dat geen probleem zijn.
Inmiddels 205.630 kilometer gereden en vondt het tijd worden om alles eens op een rijtje te zetten. Ik merk nu wel dat het beestje wat ouder begint te worden.
Buiten het normale onderhoud (banden, remmen e.d.) moest het volgende gebeuren...

PROBLEMEN

  • 206.000 km

118.000 km: lekkende stuurbekrachtigingspomp.
Ondanks de 50 % garantie zou het mij 900,- euro kosten voor een nieuwe. Nadat een kennis enkele nieuwe ringetjes en klemmetjes monteerde was dit probleem verholpen voor ca. 50,- euro.
127.528 km: Multiriem en spanner 211,20 euro
141.091 km: Aircopomp. Niet laten repareren.
171.105 km: Startmotor(ruil) 317,53 euro
190.300 km: Dynamo(ruil) 453,06 euro
204.249 km: Krukassensor (motorstoring) 160,- euro
205.500 km: Waterpomp, Multiriem en spanners 242,- euro

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.