Opel Astra 1.7 DTi Edition (2001)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

Signalement

UitvoeringAstra 1.7 DTi Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als eerste lease-auto heb ik gekozen voor de Opel Astra 1.7dti. In zijn klasse erg voordelig, zeker in de Edition-uitvoering met airco, electrische ramen en (verwarmde)spiegels.
Tijdens de testrit viel de stille en redelijk vlotte motor (voor een 1.7) op. Mijn vorige Ford Focus Tddi was een stuk luidruchtiger, zeker bij een koude motor en snelwegtempo. Voor een deel ligt dit ook aan de versnellingsverhoudingen. De Astra heeft veel "langere" versnellingen dan de Focus.
Naast de relatief stille motor is ook de wegligging een pluspunt. Redelijk comfortabele vering en strak genoeg in de bochten en weinig last van "turbulentie" bij het inhalen van vrachtwagens.

Inmiddels heb ik zo"n 160.000 km gereden en ben ik bijna toe aan een andere lease-auto. Een goed moment om de auto eens te evalueren. Het belangrijkste was dat de motor wat parten bleek te spelen. Naast het vervangen van de brandstofpomp en tot 2 keer toe de verstuivers (laatste keer een ander type) is het irritant dat de motor in 2 fasen z"n werk doet. Het overgangsmoment ligt rond de 2300 toeren. Dit is het gebied als je rond de 50 km/h in de derde versnelling en 70 km/h in de vierde. Dit zijn snelheden die toch vaak voorkomen. De motor loopt dan niet lekker en resoneert. De 2.0 dti schijnt hier minder last van te hebben. Op snelwegtempo rijdt hij overigens erg prettig.

Wat me verder opvalt is dat de Astra wat hakerig schakelt. Daarnaast zorgen de "lange" versnellingen ervoor dat je de koppeling wat meer moet laten "slippen" dan bijvoorbeeld bij de Focus. Naar mate de kilometers verstreken nam het aantal rammeltjes en kraakjes ook toe, erg irritant.

Het model blijft aardig, maar het interieur is toch erg saai. Dit is bij de nieuwe Astra toch een stuk verbeterd.

PROBLEMEN

1x brandstofpomp vervangen (motor trok niet voldoende)
2x verstuivers vervangen (motor hield in bij toerental rond 2300 tpm)
olielucht bij warme motor in het interieur (na 2x schoonmaken van het schutbord weg)

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.