Opel Astra 1.7 DTi Edition (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 DTi Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als eerste lease-auto heb ik gekozen voor de Opel Astra 1.7dti. In zijn klasse erg voordelig, zeker in de Edition-uitvoering met airco, electrische ramen en (verwarmde)spiegels.
Tijdens de testrit viel de stille en redelijk vlotte motor (voor een 1.7) op. Mijn vorige Ford Focus Tddi was een stuk luidruchtiger, zeker bij een koude motor en snelwegtempo. Voor een deel ligt dit ook aan de versnellingsverhoudingen. De Astra heeft veel "langere" versnellingen dan de Focus.
Naast de relatief stille motor is ook de wegligging een pluspunt. Redelijk comfortabele vering en strak genoeg in de bochten en weinig last van "turbulentie" bij het inhalen van vrachtwagens.
Inmiddels heb ik zo"n 160.000 km gereden en ben ik bijna toe aan een andere lease-auto. Een goed moment om de auto eens te evalueren. Het belangrijkste was dat de motor wat parten bleek te spelen. Naast het vervangen van de brandstofpomp en tot 2 keer toe de verstuivers (laatste keer een ander type) is het irritant dat de motor in 2 fasen z"n werk doet. Het overgangsmoment ligt rond de 2300 toeren. Dit is het gebied als je rond de 50 km/h in de derde versnelling en 70 km/h in de vierde. Dit zijn snelheden die toch vaak voorkomen. De motor loopt dan niet lekker en resoneert. De 2.0 dti schijnt hier minder last van te hebben. Op snelwegtempo rijdt hij overigens erg prettig.
Wat me verder opvalt is dat de Astra wat hakerig schakelt. Daarnaast zorgen de "lange" versnellingen ervoor dat je de koppeling wat meer moet laten "slippen" dan bijvoorbeeld bij de Focus. Naar mate de kilometers verstreken nam het aantal rammeltjes en kraakjes ook toe, erg irritant.
Het model blijft aardig, maar het interieur is toch erg saai. Dit is bij de nieuwe Astra toch een stuk verbeterd.
PROBLEMEN
1x brandstofpomp vervangen (motor trok niet voldoende)
2x verstuivers vervangen (motor hield in bij toerental rond 2300 tpm)
olielucht bij warme motor in het interieur (na 2x schoonmaken van het schutbord weg)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren