Opel Astra 1.7 DTi Comfort (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 DTi Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Omdat mijn vorige auto een respectabele leeftijd en km-stand bereikt had, werd het tijd voor wat anders. Een diesel was de eerste keuze, na lang zoeken en verschillende merken bekeken te hebben ben ik uitgekomen op een Opel Astra 1.7 DTI met 134.000km op de teller. Een goed uitziende ex-lease auto van binnen puntgaaf, enkel op het dak wat plekjes van meeuwenpoep (auto kwam uit katwijk aan zee). Bij levering kreeg de auto een nieuwe APK een grote beurt en werd de distributieriem vervangen.
Wat men noemt Duitse degelijkheid, prettig aanvoelende auto met een stuurwiel wat goed in de hand ligt en prettig stuurt, door de robuuste vormen van het interieur een voelt de wagen veilig aan.
De 1.7DTI motor is op zich lekker zuinig (1;17 a 1;18) bij een gemiddelde rijstijl. Het geluid van de diesel onder de kap was redelijk aanwezig, niet stil maar ook niet overdreven lawaaierig. Minpunt aan deze motor was de turbo, die merkbaar ontbrak
bij een toerental onder de 1800rpm, dat maakte de auto traag in laag toerental en gaf soms het gevoel te blijven hangen. Op zich kan je met deze auto goed meekomen in het verkeer, echter loopt ie niet over van vermogen en is soms net iets wat te traag.
Na een half jaar de auto in het bezit te hebben is deze voorzien van chiptuning, wat een verbetering!! Aanzienlijk meer trekkracht en een snellere reactie op het gaspedaal, onder de 1800rpm was wel verbeterd maar bleef een zwak punt.
Na de auto enige tijd in mijn bezit te hebben en wat langere ritten te hebben gemaakt viel mij met name de kwaliteit van de stoelen op, de bestuurderstoel heeft weinig vorm, daardoor ontbreekt het gevoel van steun, de rugleuning is onderin bol en buigt hogerop
na achteren toe, bij lange ritten was dit te merken in de rug. Ik heb nooit een goede steun positie kunnen vinden van de rugsteun.
6 maanden na aanschaf heb ik originele 16inch velgen aangeschaft met 4 nieuwe banden.
Ik heb een jaar probleemloos gereden, bij de eerste APK keuring begon de ellende.
De banden die er ten tijde van de APK net 6 maand onder zaten, waren alle 4 schuin afgesleten, en wel zo dat dit reden voor afkeur was. De remschijven voor waren ook verkeerd afgesleten en de auto kwam niet door de remtest.
Totale kosten van reparatie en APK €760,-
3 maanden na de keuring begon de auto heftig te trillen in het stuur, na controle in de garage werd mij verteld dat de banden wederom erg scheef afsleten en dat alle remschijven ditzelfde euvel vertoonden.
Totale kosten van reparatie €680,-
Een maand na de laatste reparatie viel de stuurbekrachtiging uit, ik heb de auto naar de dichtstbijzijnde Opel garage gebracht, hier bleek dat de dynamo kapot was, de garage heeft een ruildynamo geplaatst. Tevens vertelden ze mij dat er olie lekte bij de motor,
Dit moest snel verholpen worden i.v.m. lekkage op de distributieriem.
Totale kosten van reparatie €530,-
De auto de daarop volgende week naar eigen garage gebracht, olielekkage bleek voort te komen uit een lekke keerring. De olie had gelekt op de distributieriem, daarom moest deze ook vervangen worden al zat de riem er net 25.000km op.
Totale kosten van reparatie €715,-
Pakweg 2 maanden later viel de auto stil na 2 km gereden te hebben, de startmotor draaide rond alleen sloeg de motor niet aan, de auto is naar de garage gesleept en na onderzoek bleek het brandstof stuurapparaat kapot te zijn.
Totale kosten van reparatie €515,-
In dezelfde week na de reparatie viel de airco uit, na inspectie bleek de aircopomp kapot te zijn, deze heb ik in eerste instantie niet laten repareren. Enige tijd later kwam er een fluit onder de motorkap vandaan, dit bleek een stervende turbo te zijn. Op dat moment heb ik besloten de reparaties niet uit te voeren en de auto te verkopen. Het vertrouwen was weg en de kosten begonnen hoog op te lopen, het vervangen van de aircopomp en turbo zou tussen de €1500,- en €2000,- moeten gaan kosten.
Al met al behoorlijke kosten voor een auto met een respectievelijk lage kilometerstand voor een diesel. Dit waren 44.000 dure kilometers, en voor mij ook reden om van het merk Opel af te stappen, kmstand bij verkoop: 178.000km .
De problemen met banden en remschijven schijnen vaker voor te komen, een kennis had in dezelfde tijd een nieuwe Meriva gekocht en kon bij de 25.000km eveneens 4 nieuwe banden en 4 nieuwe remschijven aanschaffen. Erg jammer, aangezien het over het algemeen een prettige auto was, hierna de overstap gemaakt op Alfa Romeo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.