Opel Astra 1.6i Sport Edition II (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6i Sport Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 196.500 km |
- 145.000 km
De astra gekocht in september 2008 bij opel specialist Fennema in Akkrum.
Uitvoering: sport editie II 1.6 16v Ecotec met 100pk, 3 deurs.km stand 137000 met volledige onderhouds historie.
In een mooie kleur mirage metallic.
Auto is o.a. uitgevoerd met: handbediende airco, cruise controle, checkcontrol, electrische ramen, prima sportstoelen met lende steun.
Heb de auto gekocht met 6 maanden Bovag-garantie. In februari 2009 moest ik gebruik maken van de garantie, omdat er een achterveer was gebroken. Heb gebeld, kon de volgende dag terecht en kon op de reparatie wachten. Totaal 30 minuten. Prima service.
Verder geen problemen. Helemaal niks. Enige wat opvalt is het olieverbruik, maar de checkcontrol meld in display voor een controle oliepeil ,dan moet ik ong. 100cc olie bijvullen . verbruik ong. 1 liter op 9000 km.
update
- 174.500 km
Bij 178000 km is de distributieriem aan de beurt dan kan die er weer 60000 km tegen. Komt nogal precies met dit type motor. Wordt volgende maand uitgevoerd.
Problemen:
Enkele lampjes in cockpit en middenconsole defect. Cockpit en middenconsole zelf gedemonteerd en gelijk alle lampjes vernieuwd. .
update
- 193.200 km
Na bijna 55000 km na de aanschaf weer even een update.
Bij 176000 km is de distributieriem, waterpomp en multiriem vervangen+ kleine beurt. Bij 180000 km 4 nieuwe banden gemonteerd (Falken ze 912) Verder naar aanleiding van een glijpartij in de winter eind 2009 Astra laten uitlijnen.
Begin 2010 wiellager rechtsvoor kapot.Monteur vermoedde dat dit het gevolg was van de glijpartij. dure reparatie. naaf met wiellager zit in 1. Bij dealer kostte reparatie 400 inclusief arbeidsloon.
De airco werd niet meer koud in de zomer van 2010. Bleek een lek in de airco condensor(schijnt vaak voor te komen). Deze laten vervangen en airco weer gevuld.Kosten: 200 euro.
Km stand nu is 193200. Olieverbruik is nu ong. 1 liter op 12000 km. Verder geen problemen. Auto rijd nog perfect en de kosten blijven nog steeds binnen de perken, ik rijd +/- 25000 km per jaar.
Op naar de 200000 km.
update
- 196.500 km
Bij 195800 km had de accu er geen zin meer in. S'ochtends zou ik naar het werk gaan, maar de accu had niet genoeg kracht om de motor te starten. Naar de dealer gegaan in het dorp voor een andere accu. De oude accu hebben ze nog een dag getest, maar bleek kapot te zijn. De astra heeft 9 jaar met 1 accu gedaan. Was wel een originele onderhoudsvrije accu van opel. Heb nu weer een originele onderhoudsvrije opel accu in de astra. Kosten 108 euro (60 ah).
Bij 196500 km brandde s'ochtends het motorstoringslampje. s'middags naar de dealer gegaan en laten uitlezen. Bleek lambasonde 2 te zijn. Deze zit op de uitlaat achter de kat. gemonteerd. Bij mijn type motor(1.6xe) zitten er 2 lambdasondes. De andere lambdasonde zit op het spruitstuk.
Let op: De lambasondes zijn essentieel voor een goede verbranding in de motor en uitstoot van uitlaatgassen. Als je met dit storingslampje blijft doorrijden gaat de katalysator kapot en de motor loopt schade op.
Deze lambdasonde,die de storing gaf, zit in de uitlaat geschroefd, de monteur zei: met een beetje geluk is die zo los. En dat gebeurde. Als de sensor echt zo vast zit dan kan het schroefdraad van de sensor afbreken en moet er nieuw draad getapt worden om de nieuwe sensor te monteren. Dan moet uitlaat er onderweg. Alleen maar extra kosten, maar dit bleef me bespaard.
Kosten incl. uitlezen en montage 270 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.