Opel Astra 1.6i GL (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6i GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 26.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
betrouwbaar beestje
- 116.600 km
Waarom een review ? Ik veronderstel dat er net als ik mensen zijn die - met het oog op aankoop van gebruiksvoorwerp - meer belang hechten aan de mening van werkelijke gebruikers van een gelijkaardig voorwerp. In dit geval dus een auto. Liever de ongezouten mening van een dagelijkse gebruiker dan de verkoopsprietpraat van een verkoper in een toonzaal.
Deze Opel Astra - een 1.6 (8 kleppen motor) heb ik sinds 2004 overgenomen met 26.000 km op de klok. Daarvoor reed de oude heer senior met de auto, maar einde 2004 gaf hij helaas de strijd tegen Big C op en wou de eeuwige jachtvelden gaan verkennen. Zonder auto natuurlijk. En aangezien la mama geen rijbewijs heeft en ik rond die periode een nieuwe auto nodig had, was het te gek om die auto van 2 jaar oud te verkopen. Het was niet mijn lievelingsmodel, maar ach, het is en blijft een verplaatsingsmiddel. Voor de schone ogen van de buren hoeven we het echt niet te doen.
Dus in september 2005 begon ik daadwerkelijk met de Astra te rijden. Een eerste onderhoud ineens (olie verversen - het laatste jaar had het ding voornamelijk stilgestaan) en de batterij weer opladen. Een draai aan de contactsleutel en de motor begon al te spinnen.
De rest van het verslag zal misschien wat eentonig zijn, want om heel eerlijk te zijn, tot nu toe rijdt hij volledig probleemloos. Enkel een paar kleinigheden, maar daar kom ik later nog wel op terug.
Aangezien ik niet zo veel kilometers doe (pakweg 15.000 km/annum), wegens carpooling !!, volstaat een jaarlijks onderhoud bij de erkende Opel-dealer. Tot nu toe, want sinds 2010 heb ik ook andere kanalen aangedurfd - Een merkenloze garagist, maar dat bleek toch niet de beste keuze te zijn. En verder ook de Midas-garage. En van zowel de Opel-deler als Midas ben ik meer dan tevreden. Het prijsverschil is echter wel aanzienlijk, dus zal ik in de toekomst wel meer van Midas gebruik gaan maken.
En de auto zélf ? Tja, niets op aan te merken. Eerder een grijze muis in het verkeer - een beetje verloren tussen de opdringerige BMW's en dito Audi's, maar hij kan best mee met het verkeer. En in de file haal ik dezelfde topsnelheid als buurman met z'n BMW 730i !
Oorspronkelijk - in 2005 - was het de bedoeling dat ik tot 2012 met de Astra zou rijden, om dan een nieuwe auto te kopen. Maar nu dat afscheid dichterbij komt, begin ik toch behoorlijk te twijfelen. De Astra doet het goed, waarom dan niet verder blijven rijden tot hij het opgeeft ? En ik ben ook wel nieuwsgierig geworden hoe lang hij het zal volhouden. Dus dat inwisselen midden 2012 laten we varen en we gaan met die banaan ! Tot het bittere einde !
De onderhoudsgeschiedenis tot nu toe :
20.09.06 - 37.000 km bij de Opel-dealer een gewoon onderhoud. EUR 256 incl. olie, oliefilter, batterij afstandsbediening, werkuren en kleine spulletjes (o-ring, brandstoffilter, e.d.)
27.09.07 - 51.865 km bij de Opel-dealer een gewoon onderhoud. EUR 441 incl. olie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, en nieuwe bougies (= ontstekingskaarsen voor de niet-Belgen :-) ) én een nieuwe distributieriem (Opel raadt vervanging om de 4 jaar of 60.000 km aan).
27.10.07 - 52.093 km bij de Opel-dealer : vervangen spiegel , spiegelglas, spiegelkap en spuiten in kleur. Voor EUR 240. Hier kan Opel natuurlijk niets aan doen, het resultaat van een overijverige asociale vandaal :-(
22.11.07 - 53.689 km bij de Opel-dealer . Vervangen van een lampje vooraan voor EUR 25. Niet echt goedkoop dus.
10.10.08 - 69.775 km bij de Opel-dealer. Gewoon onderhoud. EUR 218. incl. olie, oliefilter, werkuren, klein materiaal en verversen remvloeistof.
03.11.09 - 88.911 km bij de Opel-dealer.
Gewoon onderhoud. EUR 478. Incl. olie, oliefilter, werkuren, klein material, pollenfilter, lampje, bougies, ruitenwisserblad achteraan en remblokken vooraan.
04.12.09 - 90.622 km bij de Opel-dealer.
EUR 22 voor vervangen halogeenlamp.
08.10.10 - 105.029 km bij de Midas-garage.
EUR 948 voor vervangen en montage van achter en middendemper en 4 nieuwe banden (all-season Goodyear Efficiency Grip). Dit is de eerste set nieuwe banden die onder de Astra komen.
Uiterst tevreden over de service van Midas. Keurig en verzorgd werk.
Mogelijk een goedkoper alternatief voor het jaarlijkse onderhoud van de Astra. (maar nog niet in 2011 . Dan moet de distributieriem weer vervangen worden en dat laat ik nog bij de dealer doen. Maar nadien, waarom niet ?
17.11.10 - 106.545 km bij de Opel-dealer.
EUR 501 Incl. motorolie, oliefilter, werkuren, klein materiaal, verversen rem- en koppelingvloeistof, leveren nieuwe sleutel met afstandsbediening (de vorige ergens kwijtgeraakt op de trein) en preventief een nieuwe 60 AMP batterij - de vorige heeft het probleemloos 8 jaar volgehouden.
Het volgende onderhoud - als alles goed gaat - is voorzien rond november 2011. De review zal dan worden bijgevuld.
Huidige km-stand ligt op 116.600 km.
Wat zijn de bevindingen van 6 jaar Astra-rijden ? Geen slechte commentaar dus. De auto ligt goed op de weg, komt vlot mee met het verkeer en heeft me nog nooit in de steek gelaten. En de motor klinkt als een tevreden naaimachine. En voor de rest nog geen defecten tegengekomen. Bijna alles werkt zoals het hoort.
De enige minpunten (als ik het zo mag noemen) : Bij warm weer (boven de 20 graden) én als de motor warm is houdt de motor soms even in bij optrekken na het loslaten van gaspedaal. Dan schokt de auto even. Dit komt niet voor bij het snel rijden, maar wel bij stapvoets rijden (file). Wat lastig, maar je went eraan. De koppeling wat minder snel laten opkomen verhelpt al veel. Dit heb ik al telkens bij een onderhoud doorgegeven, maar men vindt niets abnormaal.
Ander akkefietje, de voorvering piept een beetje bij het nemen van een verkeersdrempel. De wegligging is voor de rest nog steeds goed. Het komt waarschijnlijk eerder door de haast Roemeense staat van de Belgische wegen.
Maar voor de rest een probleemloze auto. Niet echt een blitse auto, maar een betrouwbaar vervoersmiddel.
Mijn rijstijl : doorsnee, gewoon meegaan met het verkeer, de snelheidsbeperkingen respecterend. En vooral anticiperend rijden. Dus niet focussen op de achterkant van de voorligger, maar kijkend naar 4 of 5 auto's daarvoor. En steeds voldoende afstand houden.
gemiddeld brandstofverbruik : tussen de 6.3 en 7.5 liter per 100 km. En dan gaat het niet aan 90 p/u over de autostrade, maar eerder volgend met de stroom aan 125-130 p/u.
olieverbruik : te verwaarlozen, een half litertje bijvullen per 15.000 km.
Noot bij de beoordeling : Comfort 4 sterren, de Astra is gewoon comfortabel, maar niet zo comfortabel als bvb een MB, vandaar slechts 4 sterren.
Prestaties : voldoende, maar natuurlijk geen sportwagen, vandaar ook 4 sterren.
Betrouwbaarheid : met recht en rede 5 sterren waard, het mogen er zelfs 6 worden !
Gebruikskosten : 4 sterren. Niet dat de kosten overdreven zijn, maar laten we eerlijk zijn, onze heilige koe is en blijft een kostelijk ding. Zeker als je er nog een de brandstofprijs, verzekering en wegentaksen gaat bijtellen. Helaas hangt er aan de vrijheid een fors prijskaartje.
Maar één ding is duidelijk : ik blijf met de Astra verder rijden tot ie niet meer kan. En dat zou best nog eens een hele tijd kunnen zijn.
update review
- 125.000 km
Groot onderhoude gehad + enkele herstellingen.
De auto heeft weer een onderhoud achter de kiezen. EGR-klep is vervangen (controlelampje / uitlezen gaf dit aan. Bijkomend is er een rollager vooraan vervangen. Het brommende geluid is nu verdwenen en de auto spint weer als een tevreden poes.
Uitgaande op het gevoel dat de auto geeft, zou het me niet onmogelijk lijken dat de auto er nog gemakkelijk 100000 bij kan tellen.
Volgend jaar weer een update na het onderhoud. Of vroeger indien er dramatische gebeurtenissen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren