Opel Astra 1.6i Edition Cool (1997)

autoreview

Opel Astra 1.6i Edition Cool (1997)

Signalement

UitvoeringAstra 1.6i Edition Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf112.800 km
KM-stand laatst405.670 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto ophalen

  • 112.800 km

Mijn Astra Edition Cool gekocht onder de rook van Utrecht bij een handelaar. Alle boekjes erbij (NAP certificaat, onderhoudsboekje, dealerkaart, handleiding en gebruiksaanwijzing CD speler, incl sleutelkaart en 2 sleutels)

Ik ben de derde eigenaar.

Vanwege inleveren lease auto deze gekocht om daar 1-2 jaar prive in te rijden.Mijn nieuwe baan is 125 km enkele reis.

Kosten 2050 euro incl. nieuwe APK. Auto is 99% roestvrij(spatbordrandjes hebben elk een klein blaasje van 2x2 cm) en heeft werkende Airco, CD speler, elek. ramen en verwarmde buitenspiegels, velours interieur met skiluik. Motor 1.6i SZR 8v (75PK)die bekend staat om zijn betrouwbaarheid. Niet supersnel qua prestaties, wel kwalitatief goed!

Dis. riem was vervangen bij 102.000 km volgens onderhoudsboekje. Recent kleine beurt gehad.

Nieuwe banden en grote beurt

  • 124.000 km

De banden waren van 3 verschillende merken (Continental 2 types, Kleber) en dat rijdt niet fijn: een band was nog de oude reserveband uit 1997! met een bult erop.Niet handig als je elke dag Kerkrade-Leuven rijdt voor je werk gedurende een half jaar lang...
Dus geinvesteerd in 4 175/65 r14 82T banden merk: Semperit Comfort-life. Kosten 260 euro. Dit rijdt beter en de auto verbruikt op lange stukken autoweg 1:15,5 in de zomer!

De grote beurt heb ik zelf gedaan, gekocht heb ik bij de automaterialenzaak:
ruitenwissers van Bosch, Bosch luchtfilter, orig. GM oliefilter,automaatolie voor de stuurbekrachtiging, 4 NGK bougies, interieurfilter en Bosch benzinefilter, alsmede 5 liter Castol 10w40 olie. Kosten 100 euro. Sloten zijn ook gesmeerd.

Airco onderhoudsbeurt en remvloeistof vervangen

  • 124.000 km

Vandaag bij ATU Herzogenrath de airco een grote beurt laten geven (Reinigen, vullen en vacumeren) en ook de remvloeistof vervangen. Kosten 130 euro.

kleine beurt winterbanden

  • 140.000 km

Olie en oliefilter vervangen, ruitensproeiervloeistof bijgevuld.

Antenne gangbaar gemaakt en nieuwe spiegel gemonteerd.

Kosten 150 euro (spiegel 120 euro orig. GM)

Winterbanden gekocht 4x continental wintercontact ts 810 s 175/65 r15 82t a 400 euro incl stalen velg.

Grote onderhoudsbeurt. Nieuwe GM velgen gekocht

  • 157.000 km

Grote beurt: identiek uitgevoerd zoals de eerder beschreven grote beurt. Kosten 100 euro.

Koplamp kapot: steenslag. Koplamp vervangen a 100 euro.

Bumper stuk laten spuiten en Originele GM velgen gekocht uit 1997. Deze ook laten spuiten.
Kosten ook 400 euro.

Kleine beurt en dynamo vervangen

  • 170.000 km

Dynamo laadde niet meer op: er verscheen een foutmelding op dashboard (lampjes aan)

Bij ATU storing laten uitlezen en nieuwe dynamo vervangen.Kosten 350 euro.

Kleine beurt: 35 euro. (olie, oliefilter)

Uitlaat einddemper en middenstuk vervangen

  • 178.000 km

Was doorgerot en nu vervangen. Kosten 120 euro (zelf gedaan)

Distributieriem, dashboardlampjes, airco en remvlo

  • 197.000 km

197.000 km: Distributieriem, spanrol, thermostaat, omlooprollen, multiriem, waterpomp laten vervangen bij ATU actie: 20% korting op onderdelen.

Incl olie/ oliefilter, remvloeistof en airco onderhoudsbeurt in totaal bijna 500 euro betaald.

Zelf bougies, luchtfilter, interieurfilter, ruitenwissers vervangen.

Kleine beurt

  • 212.000 km

Kleine beurt uitgevoerd

4x Continental Premium Contact 5 banden laten monteren a 300 euro. 185/60 r14 82H

Aanjager voorschakelweerstand vervangen: aanjager blies alleen op stand 4. Kosten 100 euro

Grote Beurt

  • 227.000 km

Grote Beurt zelf uitgevoerd

Koppakking vervangen

  • 231.000 km

Koppakking was lek, laten vervangen. 500 euro kosten.

Algemene indruk

  • 231.500 km

Deze auto is anno 2014 still going strong. Wel enkele dure reparaties gehad gedurende de afgelopen 4 jaar, maar ja auto rijden en veel km maken kost geld. En ik schrijf niets af. Het zijn ongeveer 1000 euro per jaar kosten. Daarnaast rijd ik 25.000-30.000 km per jaar bij een verbruik van 14,5-15,0 km per liter brandstof.

De auto valt me hoe dan ook niet tegen. Ik denk dat ik er nog wel mee doorkan tot 300.000-325.000 km. Er zit alweer een nieuwe APK op tot maart 2015. De 4e keer APK zonder noemenswaardige punten tijdens mijn hele bezit. Een keer een kapot lampje en bijregelen van het lichtbeeld.

Tussentijdse update

  • 320.000 km

Tijd voor een update: stand 28nov2016

244.000 km: nieuwe schokbrekers van Gabriel.

266.000 km:
-middenstuk einddemper uitlaat weer vervangen
-Nieuwe kogels in draagarmen
-nieuwe distributieriem Contitech, waterpomp en multiriem,

grote revisie techniek
- airconditioning pomp met condensor en droger vervangen
-nieuwe nokkenas inclusief hydraulische stoters (set Febi)

-Nieuwe carterpan.

Kosten: 1600 euro. Auto is dan eigenlijk gezien leeftijd total loss, maar omdat de basis goed is, onderdelen via internet goed beschikbaar en betaalbaar toch maar gedaan en ik het zelf doe en zo garageuurtarief uitspaar. Kan ie er weer 150.000 km tegenaan. Ik tel onderdelen als banden, grote beurt, uitlaat, remmen (slijtagedelen) ook niet mee als bezwaarlijk/ geen reden om vanwege leeftijd dit niet meer te vervangen.

Grote beurt bij 280.000 km

Flinke klussen al met al: het scheelt dat alles in eigen beheer (DHZ icm met bekende) wordt gedaan om de kosten te drukken. Anders was het niet interessant en zou de kosten per kilometer richting 25 cent/ km gaan. Merkonderdelen zijn anno nu ook goed via de digitale snelweg (Mister Auto, EBAY) te vinden en gunstig aan te kopen. Dat is mijn geval een enorme besparing. Gelukkig betaalt werk mij een vaste kilometervergoeding, Dat dekt ruim de kosten.

300.000 km kleine beurt

320.000 kilometer grote beurt. Ook stelbout uitlijning schoongemaakt, zodat deze weer helemaal aangedraaid kan worden. Er zat een onbalansje in een wiel en dit was de oorzaak: bout kon door oppervlakteroest maar 90% worden ingedraaid.

Ik voorzie dat de auto in maart 2017 weer goedgekeurd word en ik nog een jaar kan doorrijden tot maart 2018. Tegen die tijd zal de km stand 385.00-390.000 zijn. En dan? We gaan voor de vier ton en verder! :)To be continued!

Als ik de balans opmaak, heb ik grofweg na bijna 7 jaar een 7000-7500 euro onderhoud en reparatie kosten voor ruim 200.000 afgelegde km's. Daarbij nog opgeteld de wegenbelasting, verzekering kom ik in totaal uit op ongeveer een 14 cent/km. Ervan uitgaan dat er nog een serie km bijkomt en de verder onderhoudskosten "normaal"blijven zal dit misschien nog iets zakken. Het scheelt dat een oude auto niet afschrijft en dat zelf klussen ook flink op uurtarief bespaart terwijl er toch met kwaliteits "merk"onderdelen wordt gerepareerd. Ik ben niet ontevreden en hoop nog een jaartje of twee, drie deze wagen te mogen rijden. Kijken hoe het gaat.

Laatste update

  • 405.500 km

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat ik een update heb gegeven. Tot nu toe is de auto altijd in mijn bezit gebleven. Hij is nog goedgekeurd tot december 2019. 9 jaar lang heb ik hem gehad. Het zal de laatste update zijn en dat is toch een beetje met weemoed. Ik heb de auto te koop gezet en er heeft zich een potentiele koper gemeld. De auto wordt zondag verkocht en gaat waarschijnlijk voor export naar Afrika.

Tot de dag van vandaag ben ik zeer onder de indruk over de taaiheid van dit autootje met zijn sobere 1.6SZR motortje met 75 paardjes.

Ik heb hem destijds met 112.500 km op de teller gekocht in 2010. De bedoeling was een/ twee jaar rijden. Het werden er uiteindelijk 9! Bijna 300.000 km meer staan er nu op de teller. Voornamelijk bij elkaar gereden op de snelweg en op onderhoud is door mij niet gespaard. De kosten vallen heel hoe dan ook erg mee. Om en om de 15cent/ kilometer.

Hij heeft mij overal gebracht door Nederland, Belgie, Duitsland. Op een enkel klein probleempje na heeft de auto me nooit laten staan (1x keer defecte dynamo, 1x massakabel los)

Ruim vier ton met een benzinemotor en nog altijd starten lopen, zelfs met de vrieskou van onlangs. Het is niet te geloven.

De auto is ondertussen niet de mooiste meer. De tands des tijds begint vat te krijgen op de carroserie, roestplekjes op de wielkasten, rond de tankdop en langzaam aan ook van onder. Het blok zweet olie. Ook een hele berg onderhoud komt er weer aan. (distributieriem, waterpomp, spanrol, thermostaat, koppakking, nieuwe banden?) Helaas ga ik daar niet meer aan beginnen en het heeft geen zin om dit type te restaureren.

In 2018 heeft me nog iemand van achter aangereden, dat leverde nog een paar honderd euro op voor de ingedeukte kofferklep.
Mijn besluit is toen langzaam komen bovendrijven, om dan toch maar voor een opvolger te kijken. (Het is een Z1.6SE Astra G station uit 2004 geworden met 64.500 originele kilometers van de 1e eigenaar, compleet met documentatie, NAP) Waarover wellicht wel een keer een apart verslag hier.

Als mensen in mijn omgeving hard opscheppen over hun duurbetaalde bijtelling Lease Volvo's en Audi's moet ik hard lachen. Die zullen waarschijnlijk geen 4 ton halen met 1 motor. En ook niet zoveel plezier opleveren als zo'n klein oud bakkie die het altijd doet en zonder hoge afschrijving of dure bijtelling.

Opel Astra, bedankt voor je trouwe dienst en het ga je goed. Hopelijk nog wat jaartjes erbij in Afrika! En anders is er ooit zeker een plek voor jou in de autohemel. Voor mij blijf je een speciale ervaring! Betrouwbaar en een echte kameraad!

E

Verkocht! Afscheid van een kameraad,

  • 405.670 km

Dit is dan echt het laatste bericht van deze auto in Nederland.

Zoals al aangegeven is de auto verkocht. Vanmiddag (zondagmiddag 10 februari 2019) kwam er dan eindelijk een meneer uit Amsterdam de auto ophalen. De auto gaat voor export naar Ghana en zal daar waarschijnlijk nog 20 jaar rondrijden en hopelijk nog veel kilometers rijden. Dus weg uit Nederland.

Ik heb hem zatermiddag leeggeruimd, opgeruimd en een laatste ritje in gemaakt. Het 1.6 motorblokje met de 8 klepjes rijdt tot op het eind nog altijd stil en zonder enige nukken.

Ik zal met veel plezier terugdenken aan de betrouwbaarheid en de vele plekken (werk, vakantie, enz) die ik heb gezien met deze wagen.

Het was een goede keuze! Het verhaal gaat verder met een 2004 Astra G station met 64.500 km. Hopelijk ook zo'n uitgebreid verhaal met veel kilometers!

E

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.