Opel Astra 1.4 Selection (2009)

autoreview

Opel Astra 1.4 Selection (2009)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Selection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe wagen

Hey Allemaal,

Ik ben al een tijdje een bezoeker op deze website en ik ben nog niet een goede review tegengekomen van mijn huidige wagen een opel astra H van 2009 met 1.4 benzine motor.

Voor deze wagen reed ik met een Alfa 1.4 twinspark. Een heel leuke wagen. Je zult het misschien raar vinden dat ik dan bij een Opel uitkwam, maar door een abrupt einde aan mijn Alfa (te laat geremd en iemand vanachter aangereden, met als resultaat radiator kapot en motor in beveiliging) had ik dringend een nieuwe wagen nodig. Eerst uitgekeken naar 2-dehands rond de 10000 EUR (Peugeot 307-308-206-207), maar omdat het ronde periode van het Brussels autosalon was deden veel merken een actie. voor een 4000 EUR meer had je nieuwe wagen. Dat leek mij wel interessant. En na lang zoekwerk kwam ik uit bij ofwel een Citroën C4 1.4 of een Opel Astra H 1.4. Nu ik was eerst geneigd om voor de Citroën te gaan daar mijn vader altijd een citrofiel was en nog altijd is (eb ik had ook heel slechte ervaringen met de Astra als verhuurwagen (kwaliteit - versnellingsbak) toen ik werkte als jobstudent bij Europcar), maar je kreeg meer bij Opel dan bij Citroën. Dus kocht ik in januari 2009 een Opel Astra H uit stock. Het heeft nog een maand geduurd eer ik de wagen kreeg door de perikelen bij Opel Antwerpen en het tegenhouden van leveringen van wagen. Op 19 Februari 2009 was het dan zover: Een Opel Astra H Enjoy met Advantage pack (Automatische Airco - Radio/CD/MP3/AUX - Automatisch lichten en Ruitenwissers). De eerste foto is van de dag dat ik hem kocht.

Nu 3,5 jaar en 60665 km later moet ik zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.

Ten eerste het uiterlijk. Ik vind dat hij mooi is. Ok het is een grijze wagen en ik had 'm liever ook in een andere kleur, maar ik had niet veel tijd en geld dus ja dan neem je wat ze in stock hebben. hij kwam fabrieks af met de plastieken doppen die lijken op alu-velgen (zoals je op de eerste foto kan zien) en dan heb ik wel veranderd. In de winter alu velgen met winterbanden (2e foto) en in de zomer zwarte aluvelgen met zomerbanden (3e foto). Ook heb ik de achterste zijruitjes laten blinderen. De bedoeling is nog dat ik van voor een Day-running LEDS ga laten installeren en dat alle achterruiten gaan geblindeerd worden. Wanneer dat gebeurt komen er nieuwe foto's.

Zoals iedereen verwacht is het niet een snelheidsmachine. standaard af fabriek kreeg hij 90pk-66kw-125NM. Met een 0-100 van 13 seconden en een topsnelheid van 178km/u is niet snel. In de eerste maanden was dit genoeg. Je moet de wagen de 1ste 1000-1500 km wat inrijden dus dan gebruik je toch de hele toerenteller niet. De eerste keer dat ik dit wel deed verschoot ik er eigenlijk wel van dat hij toch een beetje sportief klinkt boven de 4000 toeren. Maar dan kwam de zomer en werd de automatische airco meer gebruikt en dan viel toch op dat hij niet echt voorruit ging. Toch nog getwijfeld tot de lente van 2010 en dan toch een chiptuning laten doen van 90 naar 104pk en van 125 NM naar 160 NM, maar toch nog altijd 66kw. Dus de verzekering moest niet aangepast worden. Het verschil was merkbaar, vooral op de autosnelweg. Vroeger bij 120km/u 4100 toeren en nu bij 120km/u 3500 toeren. Een daling van 500 toeren lijkt niet veel, maar een wereld van verschil binnen in qua geluid. Ik denk dat andere eigenaars van dit model dat wel kunnen beamen. Het verbruik zakte ook, maar daar kom ik verder op terug. en de topsnelheid is naar 202km/u gegaan (zelf getest op een Duitse autosnelweg).

Dan de kwaliteit. Ik geef eerlijk toe. Ik had liever een Cosmo gehad, want deze had de pianolak afwerking, maar was iets te duur voor mij. Het kan zijn dat ik dit nog verander in de toekomst want je kan het achteraf nog bestellen. Ik heb deze wagen 3.5 jaar en op dit moment kraakt er nog altijd niet veel. Er is geen verergering, het is gewoon hetzelfde gebleven. Ik ken wagens van vrienden (Volkswagen groep) die stil zijn als ze juist gekocht waren, maar die nu lawaai maken dat je echt de radio luider moet zetten. Iets te stevig in mekaar steken is ook niet altijd goed.
De radio is goed. Het geluid is voldoende, alleen de AUX aansluiting is wat onhandig naast de handrem. Als je een armsteun achteraf wilt installeren verlies je deze wel degelijk. Of als je rijdt kan de bedrading in de wegkomen met het schakelen (oké dit is muggenzifterij, maar het is mij al veel voorgevallen)
De elektronica heeft geen rare kuren gehad. Mijn lichten springen vroeg op en blijven lang na branden, de ruitenwissers passen goed hun snelheid aan (bij mijn vaders zijn C5 van 2005 was dit echt niet goed geregeld, maar ja bij Citroën hoort dat er bij) en alle ruiten sluiten goed (in het begin niet zo maar na een week is dat verdwenen en nooit meer teruggekomen).

Het verbruik. Ik woon in België dus ik kan het alleen maar uitdrukken in l/100 km. Bij de eerste 3000 km was het moeilijk om verder te geraken dan 650 km met een tank van 52 liter, maar met oefening en het juist schakelen zat ik uiteindelijk na het eerste jaar met een verbruik van 7.1l/100km. Na dat ik de tuning had gedaan, is dit verder gezakt tot 6.7l/100km. Dit bleef zo voor nog een jaar tot een maand geleden. Toen had ik een afstand afgelegd van 829 km met 1 tank. En ik heb niet traag of economisch gereden. (foto 4: je kan zien dat de tank volledig leeg was) Dit is uitgerekend 6.2l /100km en volgens de officiële cijfers haalt hij 6.0l /100km. Dus ik kan beamen dat hij heel zuinig is.

Ik kan ook beamen dat hij heel comfortabel is. Ik geef toe het is geen Citroën. Het is een Duitse wagen met een Duitse vering. Maar ik heb er mee naar Stockholm gereden (geen ferry, allemaal land via Kopenhagen over de 2 mooie bruggen) en terug. Ik heb er mee naar Trier gereden, de Franse noordkust afgereden, al honderden keren naar de Belgische kust en terug (wat toch ook al 100 km heen is). Nog nooit ben ik er geradbraakt uitgekomen. Het is een redelijke comfortabele wagen.

Al en al kan ik zeggen dat de wagen mij verrast hebt. Ja ik weet er zijn betere en ja de VW-fans gaan zeggen dat het geen VW is (ik vind trouwens VW/Audi/Seat ongelooflijk saai van buiten en binnen, maar ze maken wel kwaliteit), maar ik ben tevreden met deze wagen. Hij heeft mij nog niet in de steek gelaten. En ik vond omdat weinig mensen over dit model met deze motorisatie spraken, dat er is een goede review moet worden overgeschreven. Niet dat ik zeg dat het zo is, maar het is zeker een wagen op de 2e-handsmarkt dat je niet mag uitsluiten.

Ik hoop dat ik duidelijk was met mijn review en mijn excuses voor eventuele fouten in de tekst. Hieronder de problemen die ik er mee gehad heb in 3.5 jaar:

1ste week: achterste zijruit sluit niet goed, maar is weggegaan vanzelf en niet meer voorgehad

6 maand: lampje koelvloeistof en olie wat gezakt. Hij was af fabriek niet voldoende voorzien. Sindsdien niet meer voorgehad.

Voor de rest geen enkel probleem mee gehad.

Een betrouwbare auto zou ik zeggen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.