Opel Antara 2.4 Temptation (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Antara 2.4 Temptation |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 209.000 km |
KM-stand laatst | 236.000 km |
Eerste 4000km
- 209.000 km
Ik heb de auto nu pas een maand ongeveer in bezit en al 4000km gereden ongeveer.
Hiervan is wel het grootste deel snelweg.
Comfort
Ik vind de auto heerlijk kwa zithouding met mijn 1.93m en persoonlijk vind ik alle knoppen etc op de juiste plek zitten. Heel ergonomisch.
De dvd 100 met speakers geven een goed zuiver geluid en alles is makkelijk te vinden in het menu.
De boordcomputer is overzichtelijk en is snachts ook fijn in de nacht stand.
Je hoort hier en daar wel eens dat kraakjes van het interieur maar ik vind dat totaal niet storend.
Met maximale stuur bewegingen voel je wel eens een nokje en dit blijkt een kwaaltje te zijn van deze auto. Maar dit is niet schadelijk o.i.d.
Het verbruik van de auto is denk ik wel hoog.
Als ik mijn best doe met veel snelweg km's gecombineerd met een paar korte stukjes. Kom ik net aan de 1 op 11.
Met normaal gebruik zit mijn gemiddelde tussen de 1 op 9 en 1 op 10.
Op de snelweg met cruise control en 100km/h zit je rond de 8.5L / 100km ( 1 op 11 a 12)
Ik heb de auto gekocht voor de goedkope aanschaf en de hoge zit.
Want wat is dat heerlijk met een zoontje van 2 jaar in zn stoeltje zetten.
Verassend genoeg is de achterbak ruim! Hiervoor heb ik een Opel signum gehad en daad doet die niet voor onder.
Ik heb in deze korte tijd wel bougie kabels moeten vervangen want deze waren doorgeslagen en presteerde slecht.(stotteren bij vraag naar vermogen)
De bobine is ook aan de beurt want die is gebarsten.
De techniek van de motor is Koreans wat doorgaans wel kwaliteit is.
De motor loopt nog prachtig en de bak schakelt nog heel strak.
Ik heb wel heel vervelend een storing lampje wat aan staat. Dit is storing p0430 en staat voor het emissie systeem.
Blijkbaar ook een gevoelige storing van dit model.
Dit is niet schadelijk of heeft invloed op de prestaties. Maar er moet nog wel gevonden worden of er een sensor vervangen moet worden o.i.d.
Hier kom ik nog wel op terug.
De auto gaat deze zomer een lange vol beladen rit naar Spanje maken.
Update
- 215.000 km
Ik blijf lekker kilometers vreten.
Mijn boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik continu tussen de 9 en 10L / 100km
Zuiniger dan AutoWeek berekend gek genoeg.
De auto rijd nog steeds heerlijk.
Daar heb ik weinig op aan te merken.
Komt snel genoeg op gang, radio en speakers werken gewoon goed.
Bluetooth verbinding is perfect.
Cruise control heeft 1 kleine opmerking.
Als je tijdens het rijden de cruise even wil uitschakelen is er geen geheugen als je hem weer wilt laten oppakken.
Tenzij je het koppel of rempedaal aantikt.
Bij mijn signum kon het via het knopje op de hendel.
Klein gewennigheidje denk ik.
Snelweg is gemiddeld met 100km/h op de gps 8.5 a 9L / 100km
80km weg is het verbruik rond de 7.5 a 8L 100/ km
120km/ gps zit rond de 10.5L / 100km
Je merkt wel goed wanneer je tegenwind heb of wind mee uiteraard.
Stationair 1.2L/h
brandstof verbruik
- 217.461 km
ik ben er achter gekomen dat ik een tankbeurt verkeerd had ingevuld en het gemiddelde verbruik daardoor niet klopt.
dit is nu gecorrigeerd en dit ziet er al een stuk schappelijker uit!
gemiddeld bij 1 op 11.
moet ik wel zeggen dat je dit in alleen stad kilometers zeker niet gaat redden.
Dit komt omdat de auto de eest ''lijkt'' 10 minuten extra brandstof inspuit.
niet een beetje maar echt wel flink.
stationair met warme motor is 1.2L/H
stationair met koude motor is 3.x L/H
En met rijden zie je dit verschil ook heel erg.
Maar als je dus die 10min voorbij bent zie je het verbruik zakken en wordt het alleen maar beter.
Ik wil binnenkort de auto gaan chippen bij Vtune omdat er iets meer pit in mag komen en bij hun komen de hoogste waardes er uit, de prijs is goed en ze doen veel met atmosferische motoren.
Met een beetje mazzel zal het verbruik ook nog een klein beetje zakken.
De auto kachelt heerlijk door van a naar b en ik heb nog steeds weinig te klagen tot zo ver.
Ik heb wel een beetje speling in de versnellingspook, alsof je een beetje door de soep zit te roeren.
Dit komt door de schakel kabel die met een vorkje over een uitstekende pen verbonden is op de versnellingsbak.
in die verbinding zit een pasbusje en daar zit erg veel speling op.
Het wordt even een k*t klus om die pasbus los te krijgen want die zit al 14jaar vast gekoekt en je komt er slecht bij, en dan ook nog even creatief bedenken voor een oplossing.
Overstap naar euro 98
- 220.000 km
De auto is 2 weken geleden zonder enige problemen door de apk heen gekomen! heerlijk is dat.
Sinds kort ben ik overgestapt naar euro 98 om te kijken of dat verschil in verbruik en prestaties geeft.
en ik had niet verwacht zoveel verschil te meten.
De laatste tijd rij ik heel erg veel korte stukjes wat een hoog verbruik geeft.
dan praat ik over richting de 11L / 100km ( 1 op 9)
nu heb ik dan een paar keer euro 98 getankt en kom ik met dezelfde ritjes ''makkelijk'' uit op een gemiddeld verbruik van 9.5L / 100km ( 1 op 10.5)
Snelweg verbruik gaat nu goed naar de 8L op 100km ( 1 op 12).
Voor deze auto die op leeftijd is en een km stand netjes boven de 2ton heeft vind ik dit erg netjes.
ik heb mijn bonnetjes even een beetje verzaakt maar dit zal ik proberen weer wat op te pakken :)
Zo meteen vakantie naar Spanje en dan gaan er genoeg vol bepakte km's gemaakt worden.
Sinds januari heb ik nu al 10.000+ km's gemaakt wat stiekem erg veel is met zo een benzineslurper maar de auto rijd heerlijk en komt eigenlijk niks te kort.
Ik heb autos gehad met meer luxe en tot zover mis ik er weinig van, deze auto heeft wat die moet hebben om lekker van A naar B te rijden.
De enige aanvulling die ik nog had willen hebben is een dakraampje.
Stiekem denk ik nog wel eens om een proefrit te maken in de v6 variant met alle luxe erop en eraan want ik ga steeds minder km's maken en op de snelweg blijken ze nagenoeg hetzelfde verbruik te hebben ..
Brandstof verbruik
- 222.250 km
Ik zit mijn tankbeurten te bekijken en deze app/berekendtool is echt waardeloos.
Hij blijft zeggen dat mijn tankbeurten niet kloppen.
Zeer irritant.
Maar mijn eigen display zegt dat mijn verbruik sinds ik de auto heb.
(Ik heb mijn dagteller op 0 gezet en nooit gereset)
10.5L op 100km
Dus 1 op 9.5
De eerst km's zijn veel met kapotte o2 sensor waardoor het verbruik erg hoog was.
Erg veel stads km's en later pas de langere afstanden gereden waar het verbruik naar 1 op 12 gegaan is.
Nu in Spanje is mijn verbruik gemiddeld 1 op 12 maar het duurde erg lang voordat ik mijn gemiddelde omlaag krijg.
Puntje bij paaltje stads verbruik is zeker wel 1 op 9.5
Snelweg km's gemiddeld 1 op 11.5
Weer eens een update
- 228.000 km
Het is al weer even geleden maar ik zet hier weer even wat neer.
De laatste tijd rijden we ontzettend veel korte ritjes .
Die korte ritjes met veel stoppen en rijden is wel een aanslag op het verbruik.
De korte ritjes doen gemiddeld 11L op 100 Km / dat komt uit op een 1 op 9.
Een tijdje terug ben ik zomaar mijn eind demper verloren toen ik over een drempeltje heen reed.
Oorzaak is een verroestte ophanging die blijkbaar al een tijdje los gehangen heeft.
En ik heb denk ik een tijdje gereden met de demper alleen vast aan de 2 boutjes.
De boutjes zijn uiteindelijk afgebroken.
Dit moet ik nog steeds laten maken.
Al moet ik zeggen dat het geluid van de auto even wat mannelijker is geworden haha en er net een nieuwe apk op zit.
Ik heb er nog even geen haast mee.
Maar er komt binnenkort wel een prijzige beurt aan.
Er moet nu gebeuren:
- demper terug lassen/monteren
-aandriifas keering vervangen aan versnellingsbak kant
-thermostaat vervangen (word maar 70graden max )
-O2 sensor vervangen
-en olie en filter beurt
Groot onderhoud
- 230.300 km
Er is groot onderhoud uitgevoerd wat merkbaar resultaat heeft!
Olie en filters.
Versnellingsbak keerring met nieuwe bak olie.
Thermostaat huis vervangen en nieuwe koelvloeistof.
Eind demper terug gelast
Ik heb nog een bobine in de planning en voorste lambda sensor.
Lambda sensor om mijn storing uit beeld te krijgen en mijn bobine omdat die nog origineel is en er zitten scheuren in.
Ik denk dat die ook nog wel zal gaan schelen in verbruik.
Na dit onderhoud rijd de auto op 1 op 11.5 wat eerst rond de 1 op 9 a 10 was.
De motor temp werd eerst nooit hoger dan 68 graden en nu wordt dat weer 84 graden.
Die temp heeft veel invloed gehad op het verbruik.
Bobine
- 231.000 km
Vandaag de bobine vervangen.
Ik had een tijdje geleden een stotterende motor waar ik al snel achter kwam dat de bougiekabels niet goed meer waren.
Toen heb ik gezien dat de bobine van mij nog wel werkte maar wel scheuren had in de isolatie.
Na wat onderzoek vond ik dat de bobine +- 80.000 km mee gaat.
Mijn teller staat iets hoger haha.
Na het omwisselen is er een merkbaar soepelere motor.
Start (nog) sneller en de motor reageert veel lekkerder op het gas.
Tijdens het rijden lijkt die ook wat zuiniger te rijden.
Dus win win situatie voor 5 tientjes en 5 minuten werk.
Weekend ardennen
- 231.600 km
Het weekend ardennen zit er op, en ik ben blij verrast weer met de antara.
We hebben hem lekker volgepropt met spullen van ons en de 2 koters.
En dit paste goed!
Volgepakt en beladen zijn we gaan rijden net voor bij Maastricht België in.
In Nederland overal de maximum netjes gereden met een paar tussenstops voor de kleintjes en in België weer 120km/h.
Na 3.5 uur rijden is de antara op een gemiddeld verbruik gekomen van 8.4L/100km waar ik versteld van stond.
Dit is inclusief de bergen op en af rijden.
Ík weet het het is echt niet zuinig haha maar wel voor een antara van 1800 kilo , en bepakt ruim boven 2000 kilo !!!
Het vermogen van de auto is soms eigenlijk net iets te weinig vind ik maar uiteindelijk kom je elke berg op met af en toe een keer terug schakelen en toeren maken.
De terug reis was erg slecht weer en veel tegenwind wat alsnog.....!! Op een 9.5L/100km eindigde.
Ik ben zeer tevreden met de auto nog steeds.
Comfort is goed, heerlijk afgeveerd eenn dat zelfs nog steeds na 231xxx km!
Hij is stil en rijd net aan snel genoeg.
Plaats maken
- 235.600 km
Vandaag is de kogel door de kerk gegaan en ga ik met toch wel een beetje pijn in mijn hart de antara verkopen.
Het trouwe beestje moet plaats maken voor een oude liefde, een opel signum.
wellis waar de 2.8 v6 uitvoering met lekker veel opties.
Dit is voor mij toch wel altijd een pareltje geweest en heb er heel lang eentje willen hebben.
Maar om er dan ook nog eens eentje te vinden met veel opties is best zeldzaam., en die kans heb ik daarom ook niet laten liggen!
Verkocht
- 236.000 km
Nou vandaag hebben we echt afscheid genomen van onze antara.🥲
De antara is verkocht.
We gaan nu lekker met de nieuwe Opel signum verder, maar het zou zo maar kunnen dat we in de toekomst het facelift model kopen.😉
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.