Opel Ampera-e 60kWh Innovation (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera-e 60kWh Innovation |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 16.333 km |
Opel Ampera-e
- 400 km
Donderdag 8 februari 2018 mijn Opel Ampera-e Innovation opgehaald. Deze in mei 2017 als particulier besteld als een van de eerste volgens de dealer (van der Linden van Sprankhuizen). Na lang wikken en wegen toch besteld in mei, met de clausule in het contract dat ik de aankoop mocht annuleren na de nog te plannen testrit (datum toen nog onbekend). In september 2017 een testrit gemaakt en besloten de gok te wagen aangezien het bereik in de half uur durende testrit vrijwel niet terug liep en de prestaties indrukwekkend voelden. Sinds september dus gewacht, zou eerst in december komen, daarna in januari en uiteindelijk dus begin februari 2018.
Het is mijn eerste auto, na 12 jaar in de auto van mijn ouders te hebben gereden. Ik wilde altijd al dat mijn eerste auto 'schoon' zou worden, dus een elektrische auto was een mooie kans. Een auto met volgens de reviews ook in de praktijk 400 km actieradius. Ik rij dagelijks 115 km heen en 115 km terug naar mijn werk (OV is helaas geen optie). Dus dat zou voldoende moeten zijn. Als ik verder moet kan ik de auto van mijn ouders lenen/ruilen. Daar reed ik tot dan toe in, een Opel Zafira uit 2004. Dus de Ampera-e is een grote vooruitgang los van het feit dat deze elektrisch is.
Opel Ampera-e Innovation
Ik heb de Innovation (nu de Bussines) met driver pakket besteld in het knal blauw. De Ampera-e is standaard rijk uitgerust en met het driver pakket erbij helemaal compleet. Stoel- en stuurverwarming (voor), veel veiligheidssystemen zoals dodehoek waarschuwing, keep lane assist, voetganger detectie, verkeersbord herkenning, automatisch remmen bij naderende botsing en alle andere gebruikelijke systemen (ABS, ESP, park assist). Automatische verlichting, dimmende achteruitkijk spiegel, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, keyless entry, verstelbare stuurkolom en automatisch inparkeren (werk echt zelfstandig!). Ten opzichte van de Zafira al enorm veel luxe dus.
Ophalen
Bij het ophalen een flinke uitleg, waarbij ook de dealer nog niet alle opties kon uitleggen of wist. Dus toch maar even in de handleiding gedoken ondanks dat alles heel logisch is geplaatst, vind en werkbaar is. Maar spelenderwijs achter alle snufjes komen is ook erg leuk!
Helaas was de NewMotion laadpas nog niet aangevraagd. Dit had ik beter zelf al een dag eerder kunnen doen. Overigens ook van andere aanbieders een laadpas aangevraagd. Vaak krijg je met laadpas van de laadpaal beheerder een goedkoper tarief. Maar wat een chaos is de laadpassen markt. Bij FastNed gewoon middels de app laden en betalen.
Auto
De auto is super compleet. Veel systemen. Groot scherm voor actieradius, verbruik, snelheid en veiligheidssystemen achter het stuur (dus geen analoge klokken). Daarnaast werkt het scherm achter het stuur prima samen met het grote scherm in de middenconsole. Stuurwielbediening is aanwezig en werkt simpel.
Veel ruimte in de auto. Meer ruimte dan in de Astra gok ik zo. Al is de laadruimte iets krap. Met name de tildrempel is hoog en had de laadruimte wat groter kunnen zijn door de wanden en vloer wat dunner te kunnen maken. De stoelen zijn oke. Iets aan de smalle kant, maar niet veel smaller dan de Zafira A en B. Alles is verstelbaar, alleen geen ledensteun.
De auto heeft zelf dichtende banden, dus geen reservewiel. Ik laat er pas volgende winter winterbanden om leggen, nu nog even hopen op een zachte februari en maart.
Rijden
Het rijden is een feest. Stil, snel en makkelijk. Ik rij regelmatig zonder mijn rempedaal aan te raken doordat er achter het stuur een regeneratie knop zit die zo hard werkt dat je remt op de dynamo (met remlichten). Zet je de auto in de L stand, dan gebeurt dat al als je het rij-pedaal wat laat opkomen. Door met het rij-pedaal te spelen kan je versnellen of vertragen (en energie terug winnen). One-pedal driving genoemd en dat werkt echt super in de bebouwde kom. Op de snelweg gewoon in de normale stand en uit laten rollen of met de knop achter het stuur wat harder vertragen (met remlichten, zonder rem te gebruiken).
Er zit een sportstand op, op sneller te accelereren, maar deze nog niet gebruikt. Zonder is ie ook al snel, vooral in tussensprintjes. Het accelereren vanuit stilstand is wat beperkt (als ik het goed begrijp) om de banden en energie te sparen.
Wegligging is stabiel en de auto stuurt vrij direct. De keep lane assist werkt erg prettig en duwt je subtiel in de goed richting als je iets te dicht bij de lijn komt, tenzij je doorduwt of je richtingaanwijzer gebruikt. De afstand indicator, cruise control etc. werken prima.
Tijdens het rijden zie je precies je verbruik of regeneratie van energie. De schatting van actieradius is zeer behoorlijk en wordt ook nauwkeuriger naarmate je langer onderweg bent.
In de kou is de actieradius echt maar 300-350 km. Dus dat is wel minder dan overal in de testen wordt aangegeven. Gebruik je de verwarming, dan loopt de actieradius drastisch terug. Dat komt omdat er geen warmtepomp in zit. En dat is iets wat nergens te vinden was en waar ik te laat achter kwam. Hierdoor is het verwarmen van de hele auto een kostbare zaak, wat direct te zien is op het verbruik- en actieradius scherm. Gelukkig is stoel- en stuurverwarming veel minder van invloed op de prestaties en gebruik ik dat dus.
Laden
Het laden kan op 3.7 kW, 7,4 kW en 50 kW (snelladen). Dat laatste nog niet gehaald doordat het direct een koude week was en bij kou de laadsnelheid terug loopt, auto gaf aan max 40 kW te laden. Aangezien de laadpas nog niet was gearriveerd maar bij FastNed geladen de eerste keer, via de app.
Daarnaast kan alles via de boordcomputer en de MyOpel app helemaal ingesteld worden op vertrektijd, daluren van elektrisch net. Zodat er bij vertrek tegen het goedkoopste tarief volledige capaciteit in zit.
Ik kan nog niet thuis laden. Bij mijn nieuwe huis (over een half jaar) zet ik een eigen laadpaal en heb ik beschikking over 12 eigen PV panelen, dus dan hopelijk goedkoper en makkelijker laden. Nu dus nog aangewezen op de openbare laadpalen in de buurt (300 meter afstand) van Nuon, PitPoint (MRA-e) en NewMotion. En op het werk (gratis). Van alle aanbieders met een gratis pas of abonnement zonder vaste kosten de laadpas aangevraagd en eens kijken hoe dat allemaal gaat uitpakken.
App
De MyOpel app en website en OnStar zijn een must voor een elektrische auto. Zo kan je voorverwarmen of koelen op afstand terwijl de auto nog aan de laadpaal staat, dat scheelt accu capaciteit. Vele andere opties om het laden op afstand te volgen en de auto te traceren. Daarnaast kan je navigeren met oplaadpunten en deze naar je navigatie in de auto sturen. OnStar is 3 maanden gratis, daarna moet je betalen €90 per jaar. Dat is eigenlijk wel nodig om de voordelen van de app en het monitoren van laden, etc, te behouden.
Navigatie en multimedia
De auto heeft geen ingebouwde navigatiesysteem, maar dat is juist goed. Ingebouwde navigatie is duur en vaak snel verouderd. Via Android Auto kan je prima en met live files en flitsers navigeren middels je telefoon. Dit werk super simpel en stabiel. Android auto installeren (zie link), telefoon via USB inpluggen en het werkt: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-9-5749-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-9-574924-release-android-apk-download/#file
Je kan ook gewoon via BlueTooth je auto verbinden voor alleen muziek of telefoon. De radio, muziekspeler, instellingen en andere zaken kan je prima via het grote 10” touchscreen bedienen. Tijdens het rijden verschijnt de info ook op het scherm achter je stuur en kan je dit via de knoppen op het stuur bedienen.
Plus- minpunten
Pluspunten: Rijgedrag, uitvoering, veiligheidssystemen, comfort, ruimte, bedieningsgemak, complete auto
Minpunten: Laden traag, geen warmtewisselaar, rijbereik in de kou, bagageruimte, materialen soms wat goedkoop
Aanbevelingen voor elektrisch rijden
http://laadpastop10.nl/
https://goedkoperrijden.blogspot.nl/2017/10/10-vuistregels-om-zo-goedkoop-mogelijk.html
Prestaties verbeterd
- 2.500 km
Een kleine update na 2500 km. Nog steeds zeer tevreden. Rijdt super comfortabel en stil. Soms zit je per ongeluk zo aan de 158 km/u (max snelheid). Verbruik is gedaald, naar 21,3 kWh per 100 km (80% snelweg (50% 120-130 & 50% 100-110), 10% bebouwde kom, 10% 80 km/u wegen). Bereik bij volle accu is 350 km bij rustig rijden volgens de boordcomputer. Met de oplopende temperatuur zie je het rijbereik toenemen en verbruik dalen. De L-stand (one pedal drive) is heerlijk en werkt perfect. Een klein probleem gehad met de temperatuur regeling, die was of aan (30 graden) of uit (buitenlucht). Maar was na her-starten weer goed ingesteld. In reviews van autobladen wat negatieve reacties gelezen over de stoelen, maar die deel ik niet. Prima stoelen, stevig en voldoende lang/hoog.
Verbruik daalt
- 5.000 km
Na 5000km zeer tevreden. Comfortabel, stil, snel en steeds zuiniger door oplopende temperatuur (?). Met zo'n 80% van de km's op snelweg (110-130 km/u) een gebruik van nu 20,7 kWh/100km. Topsnelheid van 158 km/u, na 144km/u gaat de cruise control eraf en kan je alleen middels het stroompedaal door blijven rijden. Automatisch waarschuwen en remmen bij dreigende aanrijding werkt ook goed, geen fake meldingen gehad nog.
20 kWh/100km
- 600 km
Afgelopen week, door de stijgende temperatuur, een rijbereik van 430 km. Verbruik, gemiddeld verbruik over 6600 km, naar 20,0 kWh/100km. Bij 70-80 km/u is het verbruik zelfs maar 12-13 kWh/100km. Dus theoretisch kan die 520 km gehaald worden, met snelweg werk gaat dat niet lukken en blijft het op zo'n dikke 300 km.
Verder geen bijzonderheden, behalve dat de auto prima bevalt. Was vandaag weer even bestuurder van benzine auto....je wilt dat niet meer qua prestaties en comfort.
10,000 KM
- 10.000 km
Afgelopen week door de 10.000 KM grens gegaan, verbruik ligt nu op 18,9 kWh/100km, nog steeds veel snelweg gereden, iets meer 80 km/u wegen en wel vaker met 2-4 personen en bagage in de auto. Met dit weer de airco regelmatig aan. Verder geen bijzonderheden behalve dat de auto nog steeds prima bevalt en uitstekend rijdt.
Elektrisch van Amsterdam naar Turijn en terug
- 16.333 km
Afgelopen vrijdag 29 september 2018 van Amsterdam naar Turijn gereden. Daar twee dagen verbleven en maandag 1 oktober weer terug gereden.
Met twee personen in mijn Opel Ampera-e. Route via Duitsland, Zwitserland door de st. Bernard tunnel Italië in en door het Aosta dal naar Turijn en vice versa. Maingau pas gereed voor het snelladen, 5 cent per minuut, dus zo’n 6 cent per kWh als je tussen de 20%-80% laad met 45 kWh. Verder een sloot andere passen mee, voor het geval dat. Via Goingelectric.de de route gepland en de ChargeMap app gereed om de snelladers te vinden en de status daarvan te checken. De ChargeMap app is eigenlijk een must, er wordt vrij nauwkeurig aangegeven of een lader werkt, bezet is of met welke pas geladen kan worden/gratis is. We hebben telkens van 20-80% geladen en gereden. Ons aan de snelheid gehouden met maximaal 110 km/u op de heenreis, soms stukjes 120-130 met het verkeer mee. Op de heenreis telkens zo’n 300 km per shift, terug was het vaak zo’n 250 km tussen de stops, vanwege koudere omstandigheden buiten en iets hogere snelheid (114-116km/u). Via Google Maps de route gereden, via de ChargeMap App kan je simpel een lader als tussenstop invoegen, waar je dan heen geleid wordt, ideaal. Internet is dus wel nodig in Europa.
Heenreis:
Vertrek om 6 uur, 100% geladen. Via de A12 naar de A3 in Duitsland. De eerste twee snelladers werkten niet. Een bij Kaufland Lohmar, iets van de snelweg af en bij Raststätte Siegburg West. Die laatste lader is van Innogy, Duitse groene tak van Essent/E.on. Dat “merk’ gaf vaker problemen deze reis. Zelfs via hun app lukt het starten van het laden niet. Bij het tankstation wisten ze ook niet wat er was en konden ze ons niet helpen. Uiteindelijk met nog 45 km rijbereik stop 1 gemaakt:
Stop 1 om 10.10 uur, na 329 km, Rastplatz Fernthal West, gratis laden. In een dik uur van 15% naar 80% geladen.
Stop 2 om 14:45 uur, na 330 km, Appenweier West, ENwB lader, Maingau pas gebruikt. Ook weer van 20-80% geladen.
Stop 3 om 18:45 uur, na 225 km, bij km stand 17.187 km, Grauholz, Maingau pas gebruikt
De bergen in, bereik liep berg op richting de tunnel snel terug. Wel fenomenaal hoe een elektrische auto over de bergwegen rijdt. De Ampera-e ligt super stabiel en heeft geen enkele moeite met een stijl stuk, heerlijk cruisen door de bergen.
Stop 4 om 21:45, bij km stand 17361 km, begin tunnel Grand Saint Bernard, eerst de tunnelpoort door en daarna meteen laadstation, Maingau pas gebruikt.
Afdaling naar Turijn door Aosta dal gaf een hoop extra rijbereik, zo’n 150 km “gratis’ erbij.
Aankomst hotel Turijn om 0:15 uur, bij km stand 17567 km
Volgende dag in Turijn geladen bij een trage 3,7 kWh lader, waren toch de hele dag in Turijn. Was een uitdaging een lader te vinden die per kW afrekende, in plaats van per minuut. Uiteindelijk een gevonden via de EVway app en werkte met de NewMotion pas. Deze lader lag op parkeerplaats E van het Lingotto winkelcentrum aan de rand van het centrum.
Terugreis:
Vertrek om 6:15 uur, van Turijn naar Martigny in Zwitserland via de Bernard tunnel, volle accu 380 km bereik, bovenop bij de tunnel 120 bereik. Daar dus niet geladen, zoals op de heenweg, maar afgedaald en na het dalen weer 160 km bereik. In Martigny bij relais du st. Bernard, snellader met Maingau pass gebruikt. Via Montreux en Bern naar Basel. Temperatuur was vrij laag, zo’n 5-7 garden, dus in Basel alweer geladen. Laders nu telkens via de ChargeMap app gezocht langs de geplande route. Via de A5, A67 en A3 terug naar Nederland. Telkens zo’n 250 km kunnen rijden. Voldoende snelladers langs de Autobahn van ENwB en Innogy. Sommige gratis, zoals Hunxe langs de A3 en Fernthal langs de A3, de anderen allemaal met de Maingau pas te gebruiken.
Om 0:15 uur terug thuis. Dus ongeveer even lang erover gedaan als op de heenweg. Wel een extra keer geladen. Waarschijnlijk door de lagere temperatuur, tegenwind en iets hogere snelheid.
Conclusie, neem de tijd, zorg voor internet en de juiste apps en passen en Turijn is prima te halen.
Apps: ChargeMap, NewMotion, Google Maps, EVway (Italië), Goingelectric.de (site)
Laadpassen/apps: Maingau, NewMotion, EVway, soms een lokale app die op de laadpaal staat.
In Duitsland langs de Autobahn bij een Tank & Rast prima te laden, vooral bij ENwB palen. In Zwitserland ook voldoende mogelijkheden. In Italië is het zoeken naar snelladers, maar voldoende trage laders. Wel goed zoeken naar een die per kWh afrekent en niet een die per minuut rekent.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Ampera-e 65 kWh Carplay/Android Auto Business Executive Ecc Stoelverwarming PDC DAB Bluetooth Connected services Cruise Control Keyless Led Regen-Licht Sensor
- 2020
- 85.778 km

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh ✅ 1e Eigenaar
- 2020
- 47.480 km

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh Apple Carplay, Climate control, Cruise control, Stuurverwarming, Stoelverwarming, Lane Control
- 2020
- 95.295 km