Opel Ampera-e 60kWh Business Executive (2018) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera-e 60kWh Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Nieuw misschien te duur, als occasion geweldig.
- 82.000 km
Waarschijnlijk ben ik één van de weinige Ampera-E rijders waarvoor het niet de eerste elektrische auto is. En wellicht de enige die zijn Nissan Leaf E+ heeft ingeruild voor een Ampera E. Daarvoor waren 4 redenen: de 4 lange benen van mijn twee pubers. Hoewel de buitenmaten van dit vriendelijke busje (flink) kleiner zijn dan die van de Leaf, is de ruimte achterin (anders dan in de Leaf) gewoon heel goed. Gek genoeg ziet men dat in tests kennelijk anders, daar kijkt men misschien meer naar hoofdruimte, maar doordat de Opel een MPV is met wat meer hoogte zit je in deze relatief kleine auto achterin nou eens NIET met je benen opgetrokken, wat echt een vervelend EV-kwaaltje is (door het batterijpakket in de bodem). Beenruimte zat, zelfs 'achter mezelf' en ik ben 1.87. Andere plus is de terugroepactie, waardoor veel Ampera-E occasions zijn voorzien van een splinternieuw batterijpakket met zelfs nog iets meer capaciteit. Fijn ook tegenover de Leaf is de standaard CCS snellaadpoort in plaats van ChaDeMo. Hoewel vrijwel alle snelladers die ik tegenkom die ook nog hebben, zullen er waarschijnlijk steeds meer bijkomen zonder ChaDeMo-stekker.
De aanschafprijs zullen velen destijds voor zo'n klein busje te hoog hebben gevonden (45.000-49.000 euro!) als occasion is het één van de meest betaalbare EVs, en dat terwijl hij werkelijk afgeladen met gadgets is. En het belangrijkste: gewoon een prima range, niet echt anders dan ID3, E-Niro of veel andere middenklasse EVs, en daarvoor zul je toch echt veel dieper in de buidel moeten tasten. Qua gandgets: lane keeping assist, stoelverwarming voor en achter, stuurwielverwarming, mooie Bose audio, inparkeerautomaar, etc. Navi ontbreekt (ondanks een zeer groot scherm), GM wil je aan de android auto of apple carplay, en daar valt best wat voor te zeggen, Google maps weet het over het algemeen beter dan veel ingebouwde navi, ook qua verkeerssituatie en alternatieven. (raar genoeg claimt GM nu opeens dat android en carplay 'onveilig' zijn, maar de reden lijkt vooral dat ze zelf abonnementen op internetdiensten willen verkopen). Wat ik wel een beetje mis is adaptive cruise control. Hij heeft wel een afstandsradar een een soort noodstop-automaat, dus je vraagt je af of die toevoeging niet simpel te maken was geweest.
Tests klagen veel over 'hard plastic' op het dashboad etc., dat zal mij zelf worst wezen. Het ziet er wel allemaal lekker spaceship uit, en daar hou ik wel van. Veel info over energieverbruik.
Zijn er dan geen nadelen? Zeker wel. De stoeltjes voorin zijn echt vrij smal, je schouderbladen prikken in de 'wangen' van de voorstoelen. Het weggedrag is iets minder cofortabel dan dat van de Leaf. Qua rijgeluid iets minder stil. Maar elke EV is relatief stil. Qua snelladen is hij natuurlijk niet meer up to date met maximaal 50 Kw, maar het hindert mij niet zo. Ik heb het vrijwel alleen nodig op vakantie en dan plan je het meestal samen met een eetstop, en dan is het snel zat.
Ik heb de auto nog niet een heel seizoen, dus ken nu alleen het winterverbruik, en dat lijkt behoorlijk gunstig. De boordcomputer spreekt van een langjarig gemiddeld verbruik van 15,9 KwH per 100 km. Ik denk dat dat wel haalbaar zal blijken. Ik rij wel vrij rustig op de snelweg, boven de 100 km/u knalt je verbruik snel omhoog, maar dat geldt denk ik voor de meeste EVs, en ook brandstofauto's, maar die houden zich daar minder mee bezig lijkt het.
Mijn exemplaar bleek niet geheel probleemloos: vrijwel direct na aankoop onderhoudslampje aan. Ik dacht, gewoon even resetten, maar er bleek een regeleenheid (1000 euro!) en uiteindelijk ook de aircopomp vervangen te moeten worden. Dat is allemaal onder fabrieksgarantie gebeurd, alleen moest ik wel zelf uitvissen dat dit nog onder garantie viel, want de Opeldealer hier had het mij gewoon wel zelf willen laten betalen! Geeft niet meteen een goede eerste indruk: de Leaf was, zoals je verwacht van een Japanner, volledig probleemloos. We gaan het zien, en ik houd u op de hoogte. Ook van het verbruik.
Elektrisch rijden in het algemeen is gewoon fantastisch. In stilte wegflitsen bij het stoplicht, de moeiteloze tussenacceleratie, de souplesse, de rust. Maar toch vooral haalbaar als je op je eigen oprit kunt laden, en liefst een lading zonnepanelen hebt. Anders blijft het een dure grap. Op vakantie is het gewoon meer gedoe, dat valt niet te ontkennen. Het vraagt meer planning, maar ik vind dat ook wel weer een sport.
Nog steeds tevreden.
- 125.000 km
Nog steeds behoorlijk tevreden. Ik was wel een beetje optimistisch over het verbruik. Over het hele jaar is 17/18 kwh per 100 km meer realistisch. Problemen zijn er niet of nauwelijks geweest. (afkloppen!) Alleen doet het infotainment systeem wel eens raar. Geen audio. Bij de volgende rit probleem weer weg. Er komen ook wel eens wat krakende geluiden uit het onderstel bij drempels hobbels, en waarschijnlijk uit het stuurhuis bij bochten op lage snelheden. Commentaar hierover op het Ampera-e forum: "Ja, het is wel een omgebadgede Amerikaan hè?" Daar wijt ik het dan maar aan... Het valt nog steeds niet mee om een auto te vinden met vergelijkbare ruimte op de achterbank en vergelijkbare uitrusting voor een enigszins vergelijkbaar bedrag. Ik zou hem als occasion dus zeker nog steeds aanraden. Op naar de 200.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren