Opel Ampera-e 60kWh Business Executive (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera-e 60kWh Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Prijs - Kwalijkheidverhouding
- 120.000 km
Deze auto heb ik in september 2017 bij de leasemaatschappij besteld. Het was op dat moment de enige in Nederland betaalbare elektrische auto met een voor mij voldoende grote batterij. Met ruim 60.000 km/jaar was de batterij capaciteit de belangrijkste drempel om elektrisch rijden te overwegen.
Na een proefrit bleek met mijn twee meter lengte de binnenruimte ook nog eens voldoende te zijn. Zelfs achter mij kunnen nog bovengemiddeld lange mensen prima zitten. Verder is het elektrisch rijden echt geweldig. Misschien wat ver gezocht, maar ergens kan ik mij voorstellen hoe het gevoeld moet hebben toen mensen van paard en wagen in de eerste automobiel stapten. Elektrisch rijden is super, en waar de meesten het dan vooral over de accelaratie hebben, boeit mij dat veel minder. Het gaat mij om de souplesse en vooral over de logica van het weer opslaan van de deceleratie energie in de batterij, in plaats van omzetting naar onbruikbare warmte van de remmen.
Op 1 juli 2018 is de auto afgeleverd. De kilometers per acculading gingen zomers uitstekend. Niet naar de theoretische 520 km, maar wel ruim voldoende om alle vestigingen van mijn werkgever in Nederland te bezoeken en aan het einde van de dag weer thuis te komen. In de winter werd dat wat lastiger, maar ik heb slechts een twee/drie keer per jaar gebruik moeten maken van een Fastned station. Zomers haal ik 380 km. Als de energievretende kachel aan gaat, kom ik ongeveer 260 km ver. Van "range anxiety" heb ik in ieder geval geen moment last gehad.
Het gemiddelde verbruik (zonder verwarming) is in de stad en op binnenwegen ongeveer 12kWh/100 km. Op de snelweg bij 100 km/u: 17kWh/100 km en bij 130 km/u: 23kWh/100 km. In de winter komt daar tussen 20 en 25% bovenop, afhankelijk van hoe laag de buitentemperatuur is.
Waar ik mij wel aan heb geërgerd is de reeks aan defecten en ontwerpfouten, variërend van de matige afwerking tot aan falende componenten. Toen de werkplaats chef van Opel mij vroeg om een lijst met de defecten toe te sturen, heb ik geantwoord dat het eenvoudiger zou zijn om de goede eigenschappen van de auto te sturen. Dit zijn de zitpositie, de Bose speakers en het elektrisch rijden.
Natuurlijk heb ik de lijst met defecten wel verzonden. Dit zijn de belangrijkste:
• Laadkabel gaat van het slot bij volle batterij. Met het afmelden aan het laadpunt, of bij het openen van de auto, gaat de stekker weer op slot. (Reactie Opel: dit kunnen we alleen oplossen als we het zelf constateren)
• Parkeersensoren signaleren seconden te laat. (Reactie Opel: de afstand klopt wel, dus langer wachten met inparkeren)
• Bluetooth valt regelmatig uit. Herstellen lukt alleen met terugstellen naar fabrieksinstellingen. (Dit lijkt inmiddels opgelost te zijn)
• Automatische airconditioning werkt niet. (de absolute nummer #1 van alle defecten).
○ Temperatuurinstelling gaat in hele graden en dat merk je. Is het net iets te koud en zet je de thermostaat één graag hoger, dan begint de elektrische kachel meteen te verwarmen. Zeer inefficiënt, maar bovenal niet comfortabel.
○ Zodra de zon doorbreekt, schiet de AC in stand koelen, ongeacht de binnentemperatuur.
○ Luchtverdeling in stand automatisch lijkt gekozen op maximale luchtverversing, niet op comfort. Vrijwel alles komt door de twee roosters boven het informatiescherm, waar het voor een prettige verdeling beter meer uit de roosters onder de voorruit had moeten komen.
○ De combinatie van de laatste twee punten zorgen ervoor dat de automatische regeling bij mij standaard uitgeschakeld staat.
• Intensiteit beeldschermen is een paar keer op vol blijven staan. De handmatige dimmer werkt op dat moment niet. Na verloop van tijd (10 minuten) gaat het terug naar ingestelde waarde. Soms werkt de dimmer ook in de dagstand, maar meestal niet. Als het scherm van nacht naar dagstand gaat, lijkt het wel of er iemand een Tl-armatuur inschakelt. Je ogen moeten even wennen aan dit felle licht. (Reactie Opel: de dimmer zou alleen op de nachtstand moeten werken)
• Klep voor laadpunt gaat soms niet goed dicht en kan op de snelweg bij harde zijwind open waaien.
• Zappen tussen favoriete radiozenders met de stuurbediening werkt soms niet. Informatie verschijnt wel op het scherm, maar de zender veranderd niet. Door de knop dan lang ingedrukt te houden, veranderd de zender wel, mist je natuurlijk dan weer op tijd loslaat. (Reactie Opel: dit kunnen we alleen oplossen als we het zelf constateren)
• Contact voor telefoon kiezen werkt soms niet. (Reactie Opel: dit kunnen we alleen oplossen als we het zelf constateren)
• Tractie controle werkt niet? Wielen slippen wel eens door en er is nergens een indicatie of tractie controle is ingeschakeld of niet. (Reactie Opel: dit kunnen we alleen oplossen als we het zelf constateren)
• Bij inschakelen 'P' (parkeerstand) is soms een hard mechanisch/knarsend geluid hoorbaar, als tegelijkertijd de elektrische handrem automatisch wordt aangetrokken. (Reactie Opel: dit kunnen we alleen oplossen als we het zelf constateren)
• Radio op 'mute' werkt niet. Na elk telefoongesprek, of bij het automatisch 'bijstellen' van de zender (vooral bij DAB+), gaat de radio toch weer van mute. De oplossing: volume op 0 zetten.
• Multimediasysteem is zeer traag. Na elke handeling soms 5 tot 10 seconden wachten voor de volgende actie. Vooral de tussentijdse zinloze meldingen naar welke radiozender er wordt geluisterd wekken veel irritatie, want geen van de knoppen in het touchscreen reageren dan. Met het uitschakelen van de wifi blijven in ieder geval een aantal die meldingen nu gelukkig weg.
• Voor-conditionering via key-pass blijft hangen en gebruikt daarna 10 MB per uur op je mobiel.
• De app werkt alleen met een abonnement (€ 10,00 / maand)
• Buitenspiegel bestuurderszijde is regelmatig lam. Dan hangt de spiegel in een willekeurige stand. Oplossing: spiegels met de knop in de portier in- en weer uitklappen.
• Bandenspanning sensoren wijken teveel (0,3 - 0,5 bar) af. (Reactie Opel: het gaat 'slechts' om enkele tienden van een bar...)
• Knop 'HEAT & A/C' werkt soms niet. Ondanks uitgeschakeld, gaat de verwarming / koeling toch aan. (Reactie Opel: dit is om de batterij te koelen of te verwarmen...)
Kortom een te dure elektrische auto in verhouding tot de Amerikaanse afwerking en de vele defecten en ontwerpfouten. Tegelijk was het in 2017/2018 wel de eerste echt betaalbare elektrische auto met voldoende grote batterij, alleen zijn ze binnen een jaar met overmacht ingehaald door concurrenten zoals Hyundai en Kia. Inmiddels is de Opel zo ver achter op de nu verkrijgbare elektrische auto's, dat ze helemaal zijn gestopt met leveren in Nederland. Niet in de laatste plaats ook omdat Opel van eigenaar is gewisseld. Van GM naar Peugeot.
Eind november wordt mijn volgende elektrische auto geleverd: een Skoda Enyaq iV 80. Hier kijk ik naar uit; terug naar Skoda waar ik vele, vrijwel geheel probleemloze kilometers, mee heb afgelegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh Apple Carplay, Climate control, Cruise control, Stuurverwarming, Stoelverwarming, Lane Control
- 2020
- 95.295 km

Opel Ampera-e Business 60 kWh | Stoel/Stuurwielverwarming | Climate Control | Bi-Xenon | Carplay Navigatie |
- 2020
- 93.935 km

Opel Ampera-e Business Executive 65 kWh/Nieuwe accu/Apple/AndroidAuto
- 2020
- 65.619 km