Opel Ampera-e 60kWh Business Executive (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ampera-e 60kWh Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Het begin
- 3.500 km
Vorig jaar ben ik begonnen met het zoeken naar een vervanger van mijn Peugeot 308 SW. Mijn volgende auto moest elektrisch of hybride zijn. Om je een idee te geven, ik rijd 50.000 km per jaar. Dus mijn bereik moest wel redelijk zijn, want om nu elke 200 km aan de laadpaal te hangen, dat is geen optie. Een Tesla vind ik overdreven, dus ik koos uit de bestaande elektrische auto’s en de Opel Ampera-E werd mijn keus, mede vanwege het grotere bereik. Ik heb hem in juni 2017 besteld en begin maart 2018 stond hij bij de dealer. Ik heb hem dus 2 weken en er staat nu ruim 3500 km op de teller.
Wat zijn mijn ervaringen? De auto is compact, ruim 30 cm korter dan mij Peugeot 308 SW, maar verbazend ruim aan de binnenzijde, zelfs ruimer dan een 308 SW. Hij is wel iets smaller als een 308 SW. Je levert natuurlijk wel in op de bagageruimte. De auto is de meest luxe versie, dus van leer en alle gemakken voorzien. Hij heeft geen navigatie, daar gebruik ik Android auto voor en dat werkt uitstekend met Maps of Waze. De wielbasis is kort en de auto is zwaar (ruim 1600 kg). Ik mis het comfort van de Peugeot wel een beetje. De vering is stevig en is door de korte wielbasis wat beweeglijker, maar op de snelweg is het prima vertoeven in de Ampera-E.
Ik rijd op de snelweg gewoon de snelheden die ik normaal ook zou rijden, dus 120 en 100 (130 reed ik sowieso niet). Het bereik met koud weer (en daar heeft een batterij zeker last van) is dan ongeveer 250 km. Dat zijn hoofdzakelijk snelweg-km’s. Als ik 110 km zou gaan rijden, dan neemt mijn bereik met ongeveer 30 km toe, dus kan ik 280 km rijden. De temperatuurs-regeling staat daarbij op 21 graden en de airco staat aan. Maw. ik lever niet in op comfort. Je ziet nu wel dat als de temperatuur stijgt dat het bereik toeneemt. Deze week heb ik tijdens een rit naar Antwerpen ruim 300 km gereden op 1 lading met redelijk wat file. Dus heen-en-weer naar huis waar ik normaliter laad.
Onderweg laad ik bij FastNed. In 15 minuten 50 km erbij, meestal is dat genoeg als ik verder rijd dan het bereik van de auto. Opzienbarend overigens hoe snel je aan het laden went, ik vind het al heel gewoon om te laden en als dat onderweg is dan heb ik een rustpuntje, ook niet verkeerd.
Het laden is wel een aandachtspuntje. De Ampera-E kan maar op 1 fase laden. Stel je zoekt een lader, die heb je in verschillende laadcapaciteiten. Bijvoorbeeld 6 kW (bij mij thuis), 11 kW, 22 kW, 42 kW wisselstroom (AC) en bijvoorbeeld 50 kW gelijkstroom (DC snellader), zoals FastNed.
Die wisselstroomladers zijn allemaal 3 fase laders. De Ampera-E gebruikt maar 1 fase, dus 11 kW is eigenlijk 11 kW : 3 fases = 3,6 kW, en dat is te weinig om een 60kWh-accu te laden zoals die van de Ampera-E. Je hebt dus minimaal een 22 kW lader nodig en als het een gedeelde paal is (2 stekkers), dan alleen laden. 22 kW komt in mijn geval overeen zoals bij mij thuis. Dat is theoretisch, want het wil niet zeggen dat die 22 kW ook daadwerkelijk uit die paal komt. Thuis laadt de Ampera-E in ongeveer 10 uur op vanuit leeg naar vol, dat is afhankelijk van de belasting van het stroomnet thuis. Dus wil je snel laden onderweg, dan heb je een DC snellader nodig en dat werkt in de praktijk prima bij FastNed.
Aandachtspunten als je elektrisch gaat rijden ...
- 3.500 km
Mijn auto is een Opel Ampera-E en ik heb best wel wat uit moeten zoeken om met een elektrische auto te kunnen gaan rijden. Hierbij een paar aandachtspunten:
* Laadpas
Die regelt de dealer normaliter niet, tenminste niet in mijn geval. Ik heb hem voor de levering aangevraagd bij NewMotion en heb een pas en een druppel gekregen. Dat werkt in de praktijk prima.
* Opladen
De Ampera-E heeft een 1 fase lader (zie mijn vorige verslag), dus je hebt minimaal een 22 kW wisselstroom-lader (25/30 km per uur) of hoger nodig. Het liefst 50 kW gelijkstroom, zoals bij FastNed. Opladen zelf gaat bij laadpalen met de druppel/pas, via een app zoals bijvoorbeeld Smoov. FastNed gaat via een eigen app, je hebt daar ook 2 tarieven (prive/bankrekeningnummer en met laadpas). Het prive-tarief is hetzelfde als die van de tragere wisselstroomlaadpalen waar je vaak ook nog een starttarief betaalt. Maw. FastNed is dan goedkoper en laadt veel sneller. De Ampera-E laadt overigens niet sneller dan 50 kWh.
* Android auto
Deze app is niet leverbaar in Nederland om waarschijnlijk politieke redenen. Je kunt hem downloaden via https://www.apkmirror.com/?post_type=app_release&searchtype=apk&s=android+auto op je Android telefoon. Mocht je een uitleg nodig hebben, laat het me maar weten. Het werkt in de praktijk uitstekend, maar is ook weer beperkt omdat je niet eenvoudig laadpalen kunt vinden als je het actief in de auto gebruikt. Je moet de telefoon eerst loskoppelen van de auto (via USB-kabel) om Android auto te deactiveren. Maw. je eigenlijk moet laadpalen zoeken voordat je gaat rijden.
* Planning
Je moet rekening houden met het bereik van de auto. Je moet dus je rit echt plannen en daarbij rekening houden met het energieverbruik van de auto. Dus kou (capaciteit accu gaat terug), regen (ruitenwissers), donker (licht, koplampen), file … het leidt tot een hoger stroomgebruik.
* Lader thuis
Ik heb hem laten monteren door EV Company. Dat hebben ze heel netjes en snel gedaan. Eerst heb ik een slimme meter aangevraagd of je moet een equivalent regelen waarbij het stroomgebruik in huis als eerste komt en NIET het laden van je auto. De slimme meter is aangesloten aan de laadkast die het huis prioriteit geeft voor stroomafname. De auto komt dus altijd op de laatste plaats tijdens het laden. Ik heb een witte ICU Eve Mini 7,4 (1-fase 32 ampere) met een 5 meter type 2 vaste kabel, aangesloten aan de P1 poort van mijn slimme meter.
* Apps
Wat gebruik ik op de telefoon? MyOpel natuurlijk voor verbinding met mijn Ampera-E. FastNed om te kunnen laden bij FastNed (die app heb je nodig, je kunt niet zonder). NewMotion om de laadpalen te zoeken die specifiek voor een Ampera-E zijn. Smoov als je wilt betalen via je mobiel en als je laadpalen wilt zoeken. Je hebt dan geen laadpas of druppel nodig. Android auto als je Waze, Maps, Spotify e.d. wilt gaan gebruiken op het scherm van de Ampera-E. Maps, Waze en Spotify moeten dan natuurlijk wel op je telefoon staan geïnstalleerd.
Gesprekken met andere EV rijders, met name die van
- 4.000 km
Opzienbarend is het als je een EV rijdt, je hebt in no time een gesprek met andere EV-rijders of (meestal) leaserijders die grotere afstanden rijden.
Met andere EV-rijders heb je een gesprek en uitwisseling van ervaringen, maar het al 3 keer voorgekomen dat ik een discussie heb, dus geen gesprek, met een Tesla S of X rijder. Ze komen met hun argumenten over hoe goed hun Tesla is, hun bereik en hun laadpunten. Ik kan niet ontkennen dat zij technisch waarschijnlijk meer geavanceerde auto’s hebben, maar ook veel duurder. Maw. het is een soort discussie die een Peugeot 308 SW rijder heeft met die van een Audi Q8, waarbij de Audi-rijder pocht over wat zijn auto allemaal kan. Het is gewoon simpel, ik kan mij zelf geen Tesla S en zeker geen X veroorloven en de Model 3 is er ook nog niet. Maar de Model 3 zou ik niet hebben gekozen als hij er zou zijn geweest, maar dat is mijn keus. Ik zou uiteindelijk een grijze muis zijn geworden en van Ampera-E zullen er lang niet zoveel in Europa verschijnen als Tesla’s.
Mijn vriend heeft een Tesla S en het is inderdaad een fijne auto, maar wel 1 met veel problemen. De Tesla is geen perfecte auto en de Ampera-E moet zich nog maar bewijzen. Het is geen appels en peren vergelijken, het zijn allebei EV’s, maar heel verschillende en ook met een andere insteek. Tesla-rijders zien de Ampera-E als een soort concurrent, maar dan eigenlijk alleen op het gebied van het bereik van de auto. Dat zie je ook op het internet terug. Op het gebied van autonoom rijden is er geen concurrentie van de Ampera-E, maar ja, dat is nog niet toegestaan in de EU.
Beste Tesla-collega’s, alle EV-rijders zijn allemaal baanbrekend. Elektrisch en waterstof gaan het worden. Tesla zal veel meer concurrentie gaan krijgen. Andere, veel grotere auto-leveranciers gaan jullie inhalen, ook op het gebied van technologie. Het is niet voor niets dat jullie Elon zich ook op andere marktgebieden beweegt. Maar jullie hebben die voorsprong nu nog wel. Ik wens jullie veel veilige km’s, maar houd je handen aan het stuur.
Bereik
- 6.000 km
Mijn ervaringen met het bereik van de Ampera-E zijn eigenlijk heel goed. Gisteren heen en terug gereden naar Brussel, een trip van 320 km. Ik moet wel zeggen dat ik rustig heb gereden, een maximale snelheid van 110 km (op GPS 104 km), normaal rijd ik gewoon 120 en 100 km. Ik kwam thuis met nog ruim 20 km "in de tank". De hogere buitentemperatuur helpt hier zeker aan mee. Ik gebruik hierbij consequent de mogelijkheid om te regenereren met de knop op het stuur of de L-stand (als ik in de stad of file rijd). Het valt me op dat dit regenereren goed werkt, ik krijg er inderdaad bereik bij of eigenlijk gaat de "tank" minder snel leeg. Vorige week in een lange file bij Antwerpen gereden. Ik kreeg daar door regenereren op de heenweg 15 km "terug", apart eigenlijk.
Ook valt mij op dat het bereik 's morgen boven 300 km staat (de ideale, middelste stand). Ook is mij opgevallen dat de airco/verwarming 's morgens soms draait. De temperatuur van de batterij wordt keurig binnen bepaalde grenzen gehouden, het is een geconditioneerde batterij. Dit is schijnbaar om de levensduur van de batterij te verbeteren en om direct de gevraagde prestaties te kunnen leveren. Ook de batterij van de Opel Ampera (Chevy Volt) is op die manier geconditioneerd. Het schijnt dat deze een lange levensduur heeft door dit systeem.
Het mooie van het grote bereik heeft 2 positieve kanten. Natuurlijk dat je dan minder hoeft te "tanken" en tijd kwijt bent, maar ook dat mijn vrouw het gevoel van "stil komen te vallen" niet meer heeft. Ze neemt de auto nu probleemloos mee. Per slot van rekening was de keus voor deze auto van mij en niet van haar.
Nu 3 maanden gebruik
- 12.500 km
Ik gebruik de Ampera-E naar volle tevredenheid. Door de zomer is mijn bereik nu ongeveer 350 - 400 km. Het hangt een beetje af van de rit die ik maak. Ik houd me daarbij aan de maximale snelheden, ik rijd alleen geen 130 km/uur. Ik ben een rustige rijder, maar geen slome duikelaar.
De systemen werken goed. Er zit links en rechts wel een kleine bug, maar ik moet niet klagen. De combi met mijn Android telefoon, Maps/Waze en Google Assistant werkt prima. Ik update Android Auto elke keer handmatig naar de laatste versie en de combi met het systeem werkt goed. De navigatie werkt dus uitstekend. Het comfort in de auto is prima en nu hij is ingereden is de vering ook een stuk soepeler.
Ik laad, vanwege het grotere bereik, bijna niet meer langs de snelweg. Eigenlijk is het al zo ingesleten dat ik bijna niet meer merk dat ik een elektrische auto rijd. Het laden gebeurt met dezelfde snelheid als anders, het warme weer heeft geen invloed. Dat komt, denk ik, omdat de accu's geconditioneerd zijn, het pakket heeft zijn eigen airco en verwarming. Bij een snellader houdt hij zich keurig aan de nu bekende regels, tot 80% laadt hij ongeveer met 45 KWh, daarna wordt het beduidend minder (bescherming van overbelading accupakket). Het warme weer heeft daar dus geen invloed op.
Ik stond laatst naast een nieuwe Nissan Leaf tijdens het snelladen op een warme dag. Dat is een mooie auto, mooie techniek. Qua grootte is mijn cabine iets smaller, maar beenruimte meer (je zit meer rechtop in een Ampera-E) en heeft de Ampera-E een kleinere laadruimte. Verder heeft de Ampera-E geen drempels, zit je hoog, het is toch wel een soort cross-over.
De Leaf is laag, als een gewone auto. Kwalitatief, qua afwerking is hij mooier, maar dat zijn kleine details. Wat me opviel was de lage laadsnelheid, hij kwam niet verder dan 17 KWh vanwege de hoge accutemperatuur. Ik laadde toen met ruim 40 KWh en was binnen 20 minuten weer weg. Hij moest nog ruim 1 uur staan om thuis te komen :(
Een jaartje verder
- 50.000 km
Ik ben nu een jaartje verder en mijn ervaringen zijn prima. Ik rijd iets meer dan 50000 km per jaar en elektrisch rijden mbt. het bereik is me heel erg meegevallen. In de winter is het bereik ongeveer 280 km en in de zomer 380 km bij een snelheid van 120 km/uur op hoofdzakelijk de snelweg. En dat is belangrijk om te melden, ik rijd 95% van mijn ritten op de snelweg. Het bereik van een elektrische auto is sterk afhankelijk van de rijstijl en snelheid. Hoe pittiger en hoe sneller, hoe hoger het verbruik. Bij een auto met een brandstof heb je dat natuurlijk ook, maar daar ben je na een bezoekje aan de pomp zo weer weg. Bij de elektrische auto heb je een oplaadpunt nodig en liefst een snelle ... en daar zit 'm meteen het probleem. Thuis heb ik een 11 KW-lader en laad ik ongeveer 7 KW per uur. Bij een 60 KW-batterij (die ik heb) is dat ongeveer 9 uur laden, als hij helemaal leeg is, maar dat komt natuurlijk nooit voor. Kosten zijn dan ongeveer: 60 KW x 0,21 cent/KW = ruim 12 euro voor 280 KM. Een diesel zou ongeveer 20 euro kwijt zijn over dezelfde afstand bij een verbruik van 1:20. Laden onderweg is veel duurder dan thuis, dus dat doe ik met mate. Ik vermijd daarbij FastNed, want die vragen de hoofdprijs. Maar alles op een rijtje, rijden in een elektrische auto is stil, comfortabel en snel optrekken :) Goedkoper is natuurlijk een vraag, want de aanschaf is veel hoger en het duurt wel een heel poosje voordat je die kosten eruit hebt. Je doet het dus voor een groen doel of als je leaserijder bent, voor de 4% of beiden natuurlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh Apple Carplay, Climate control, Cruise control, Stuurverwarming, Stoelverwarming, Lane Control
- 2020
- 95.295 km

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh DAB+ | CRUISE | LMV | ECC | PDC V+A
- 2020
- 138.855 km

Opel Ampera-e Business 60 kWh | Stoel/Stuurwielverwarming | Climate Control | Bi-Xenon | Carplay Navigatie |
- 2020
- 93.935 km