Opel Ampera-e (2018)

autoreview

Signalement

Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen laadstress

Wat voorafging.
Deze auto aangeschaft in het voorjaar van 2023 omdat ik van laadstress verlost wilde worden. De laatste jaren hiervoor reed een gebruikte MB B Electric Drive. Een fijne, praktische auto, maar helaas ook een die veel laadstress opleverde met een actieradius tussen 120 en 200 km. met een rustige rijstijl in hoofdzakelijk de bebouwde kom en 60/80-km wegen.

Na een half jaartje zoeken op internet uiteindelijk geconcludeerd dat de Ampera-e het beste aansloot bij mijn wensen, maar nog steeds terughoudend door mijn herinnering aan de witte tempex-achtige interieur delen.
Uiteindelijk besloten om toch maar eens te gaan kijken naar een in de buurt door een Opel-specialist aangeboden exemplaar in de volgens het kentekenbewijs kleur blauw dat ook grijs het kunnen heten. De uitvoering is Launch executive 60 kWh.

Tot mijn verbazing vond ik het interieur absoluut niet meer storend, maar juist aantrekkelijk omdat het veel minder steriel/hightech oogde dan dat van veel andere ev’s. Dus een proefrit gemaakt, offerte laten maken en gekocht, waarbij de verkoper aangaf dat de ‘accu terugroepactie’ nog open stond.


Het rijden zelf
Volledig elektrisch rijden was ik gewoon, dus de bediening ging vanaf de start vanzelf. Wat ik als bijzonder fijn ervaar is het one-pedal-drive. Bij mij MB had ik op het laatst altijd nog de voetrem nodig en om kruipen te voorkomen moest er een extra handeling verricht worden. Bij de Ampera overbodig. Extra rustgevend.
Verder werkt alles probleemloos. Een pluspunt is CarPlay waardoor ik standaard Spotify en Google Play beschikbaar heb en indien zeer urgent een inkomend telefoontje handsfree kan aannemen.
Mis ik iets? Eigenlijk niet. De kwaliteitsbeleving is wat minder premium, maar nog altijd ruim voldoende. Het veercomfort is vergelijkbaar (goed met nadrukkelijk voelbare korte richels, waarbij de MB-acheras nog meer dan die van de Opel stoterig is). Windgeruis rond buitenspiegels is minder, algehele geluidsbeleving vanaf snelheden boven de 80km. is minder stil zonder storend te zijn.

De actieradius
Met de 60kWh accu was de actieradius 450-500 km.. Na de accuwissel heb ik beschikking over 66kWh exemplaar met de nieuwste techniek en 8 jaar/160.000 km. garantie, waardoor ik mij sowieso spekkoper voel, los van de praktijkactieradius van rond de 600km. Laden doe ik thuis met een 220 stopcontact eens in de 2-3 weken. Duurt wel erg lang, maar ja, als gepensioneerde met de tijd aan mezelf geen enkel probleem.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.