Opel Ampera (2012) #14

autoreview

Opel Ampera (2012) #14

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf41.736 km
KM-stand laatst44.892 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste 2000 km Ampera ervaring

  • 43.983 km

Zaterdag 16 November, de dag dat we bij Opel dealer Smit&Co in Zwolle onze parelmoer witte Ampera op gaan halen.
Hij is zo'n 1,5 jaar oud en heeft bijna 42000 km ervaring, maar ziet er nog uit als nieuw.

De mooie parelmoerwitte kleur laat de auto zeer goed tot zijn recht komen en de donker rode interieur accenten inclusief stiksels van het zwarte leer zijn zeer smaakvol, oorspronkelijk viel ik voor het Volt interieur maar nu ben ik toch wel blij voor de minder aanwezige kleuren !

Comfort:
Deze auto rijd echt heel goed, je hebt echt het gevoel in een bijzondere auto te rijden, en alles ziet er mooi uit, veel knopjes, wat ik zeker kan waarderen, en verder alle luxe.
De auto kan je als je s'ochtends beneden komt met de afstandsbediening vast warm laten worden, erg makkelijk en lekker.
Mocht je koud instappen zet hij zelf de stoelverwarming even aan, ook als je ramen beslaan regelt hij zelf dat ze weer vrij worden, leuk die techniek allemaal.
Een stuk van het comfort is de stilte aan boord, zeker op de accu is hij muisstil en mijn vrouw wordt regelmatig verrast bij het wegrijden, omdat je niks hoort verwacht je het niet, alleen als je op de motor rijd en veel vraagt hoor je de benzinemotor soms flink toeren maken, best jammer, het valt meer op omdat de auto verder zo stil is.

Prestaties:
Deze auto gaat erg snel van zijn plaats, de electromotor levert gelijk zijn koppel, dus het is echt verassend hoe snel die ruim 1600 kg van zijn plaats af komt.
Verder rijd het gewoon goed, je kan vlot inhalen etc, topsnelheid heb ik nog niet mee te maken gehad, harder dan 135 km/h heb ik nog niet gereden.

Actieradius:
Op de accu kan ik momenteel met het koude weer zo'n 52 km rijden, maar door de range extender kom je net zo ver als dat je er benzine in blijft gooien, wat voor mij wel één van de redenen is om niet voor een geheel electrische te gaan, als het moet dan wil ik ook verder kunnen rijden, afgelopen week zijn we bv naar Parijs geweest een paar dagen, en dat gaat prima met deze auto.

Verbruik:
Beste resultaat wat ik tot nu toe gehad heb is 1:50, woonwerk retour is voor mij zo'n 85 km, ik kan dus zo'n 52 km op de accu rijden en de andere 33 km op benzine.
Volgens de boordcomputer had ik precies 1,7 liter verbruikt.
De boordcomputer is echt heel nauwkeurig moet ik zeggen, vorige keer had ik volgens hem 30 liter brandstof verbruikt, en er ging ook precies 30 liter in, dat maak je echt zelden mee.

Slechtste resultaat wat ik gehad heb is retour parijs nederland, lege accu (geen laadpaal gezien in frankrijk) dus volledig op benzine, gaf nog steeds een zeer nette 1:16, en dat terwijl we het grootste stuk 130 km/h hebben gereden, erg netjes voor zo'n grote zware auto mijns inziens.

Gemiddeld hebben we volgens de verbruiksmonitor nu 1:19,4 gereden, maar het grootste gedeelte op benzine door veel lange afstanden, zometeen als het voornamelijk woonwerk wordt verwacht ik een stuk zuiniger te rijden.

Om één accu helemaal van leeg naar vol te laden heeft hij zo'n 10,2 kWh nodig, dit kost me zo'n 12 kWh, dit doe ik voornamelijk in de daluren, ik heb de auto zo ingesteld dat hij zorgt dat hij s'ochtends om 05:00 een volle accu heeft, ik ga ca 5:15 naar mijn werk.
Kosten 1 kWh Piek 20 cent, dal 19 cent.
1 volle accu kost met dus € 2,28

Opladen:
Thuis heb ik geen laadpunt aan laten leggen, heb gewoon de oplader in de garage in het stopcontact zitten, deze zorgt dat de accu in ca 3,5 uur weer vol is.
Vier groene lampjes, dus als het goed is 10 Amp.
Kabel ligt onder de garagedeur door naar buiten.
De stekker even erin en eruit is echt seconden werk, gaat zeer simpel en is amper de moeite, valt me reuze mee.

Publieke paal, heb ik vorige week zaterdag voor het eerst gedaan, gaat eigenlijk vrij simpel als je de juiste volgorde hanteert, ik deed dit dus niet wat resulteerde in een oranje motor lampje in de Ampera, die de vrijdag erna vanzelf weer uit ging, dacht al dat ik hem moest laten resetten door de garage....niet dus.

Helaas veel plaatsen waar ik regelmatig kom staan (nog) geen palen, bij de Opa's en Oma's bijvoorbeeld.

Ruimte:
Eigenlijk precies goed, we zijn een gezin van twee volwassenen en 1 kind van nu 5 jaar, die zit als een vorst op de achterstoel, de middentunnel met dubbele bekerhouder en vak is echt goed voor hem, kofferbak voor ons ruim voldoende voor de boodschappen en vakantiebagage.
Ook zelf op de voorstoelen is de ruimte zeer goed en zit je goed, kan me wel voorstellen dat volwassenen achterin lastiger is.

Nadelen:
Flap onder voorbumper die steeds de grond raakt, zoals al vaak gezegd, rot geluid maar kan weinig kwaad....

Geen regensensor, dat had ik gelezen en dacht valt toch wel mee, maar mis hem toch.

(te) weinig laadpalen, in ieder geval op plaatsen waar wij regelmatig komen.

O ja, sinds gisteren liggen de winterbanden eronder, om de originele velgen met de druksensoren, erg makkelijk dat je in de auto de bandendruk ziet, ben altijd zeer slecht in controleren van de bandenspanning.

weer 1000 km en een tankbeurt verder.

  • 44.892 km

Vandaag weer getankt, 909 km gereden met 27,7 liter brandstof, kom ik op ca 1:33

Dat zijn al veel betere waarde.

Momenteel rijd ik 48 km op één volle accu.
Verbruik op benzine blijft zo rond de 1:16

deze tank 5 x woonwerk (86 km) waarvan dus 48 km elektrisch en 2 x naar de stad, waar we in de stad opgeladen hebben aan een paal, bijna 2 uur, wat ons een extra 24 km op de accu opleverde.

Ik heb nu drie keer opgeladen aan een openbare paal, en alle drie de keer brandde daarna het motorlampje oranje, de eerste keer had ik het fout gedaan de twee keer erna, precies zoals op de paal vermeld.
Dus vermoed dat het aan de paal ligt.
Hij gaat wel steeds sneller uit, de laatste was binnen 24 uur weer uit.

Verder geen bijzonderheden, auto rijd nog steeds heerlijk.

De opwarmfunctie is echt ideaal, afgelopen dinsdag was mijn vrouw haar auto helemaal onder het ijs, en de mijne helemaal ijsvrij :)

Dus onze eerste 3150 km Ampera bevallen perfect en vragen om meer.

Eind van de week gaan we twee weken weg, ben benieuwd of we de ampera bij het vakantiehuisje op kunnen laden !

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens