Opel Ampera (2012) #12

autoreview

Opel Ampera (2012)

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst50.485 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het nieuwe rijden

  • 50.485 km

Na ruim een jaar rijden in de Opel Ampera en na recent veel vakantieritten wil ik graag mijn ervaring delen over deze auto.
Voor ons (stel zonder kinderen wonend in de stad) is dit een ideale auto. Laadpunt in de garage zorgt elke ochtend voor een opgeladen accu. De actieradius is zomers zo'n 60-75 km, in de winter helaas slechts 35-40km.

Het rijden zelf is eigenlijk de grootste verbetering in vergelijk met een normale benzine auto. Het koppel dat vanaf stilstand beschikbaar is, de geruisloze rijervaring, de remmende werking als je het gaspedaal loslaat waardoor je nauwelijks hoeft te remmen, het is allemaal anders, maar als je dit eenmaal gewend bent dan wil je niet anders meer. Ik huur soms een gewone benzine auto maar dan moet ik echt wennen aan de karakteristiek van de motor die eerst op toeren moet komen.

Het comfort van de auto op lange ritten is ook goed. De vering is prettig, niet week, maar wel comfortabel. De wegligging is zeer goed doordat de accu's het zwaartepunt van de auto laag maken.
De stoelen zitten goed, maar zijn aan de harde kant. Het comfort van de auto is sterk afhankelijk van de juiste bandenspanning overigens.
De optionele Bose stereo is een aanrader en geeft indien gewenst ook op hoog volume een prima sound.

Het benzineverbruik is uiteraard sterk afhankelijk van de snelheid die je rijdt. 1 op 14 als je 160 km/u rijdt in Duitsland, 1 op 19 als je de Route Nationaal pakt in Frankrijk (op b-wegen elders).
Doordat de motor doorgaans weinig toeren maakt is het geluidsniveau ook dan vrij laag.

Met een beetje handig inpakken kan er ook heus een hoop mee en een rit met 4 personen is voor een korte afstand prima te doen.

Door omstandigheden heb ik veel lange ritten moeten maken waardoor het gemiddelde gebruik uiteindelijk nu op 4,7 liter per 100 km staat. Dit kan makkelijk beter als je meer in en rond de randstad zou rijden.

Als verbeterpunten zou ik willen noemen het gebrek aan regensensor, het navigatiesysteem dat niet altijd de goede wegen aangeeft en de climaatinstallatie die eigenlijk alleen de in de Max stand echt goed werkt. De ecostand is beter voor het verbruik maar minder comfortabel. In de winter beslaat de auto dan bijvoorbeeld.
Een echt minpunt van de auto zijn de brede A-stijlen waardoor er gevaarlijke dode hoeken ontstaan op met name rotondes. Ik heb al een paar keer bijna een ongeluk gehad omdat een auto volledig in de A-stijl verdween.

Betrouwbaarheid: we hebben een keer een probleem met de oplaadkabel gehad. Vastgesmolten aan de auto. Opgelost met nieuwe kabel.

Verder vind ik het om te zien ook een mooie auto. We waren net enige weken in Frankrijk en hadden daar veel bekijks met de parelmoerwitte Ampera.

Al met al vind ik de auto na een jaar ervaring echt een aanrader, al is de prijs natuurlijk niet mals. Maar 0% bijtelling en geen wegenbelasting maakt een hoop van de aanschafkosten natuurlijk wel goed.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.