Opel Agila 1.2 Edition (2011)

autoreview

Opel Agila 1.2 Edition (2011)

Signalement

UitvoeringAgila 1.2 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst135 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Agila Ecoflex 1.2 16V Start Stop 94 PK

  • 135 km

Mijn eerste nieuwe auto na zo ongeveer vanaf mijn 18e een flink aantal ( 78 stuks ) gebruikte en veel `Dikke autoos` gereden te hebben, eigenlijk dus niets voor mij maar we zien het wel toch ??

Ik ben nu bijna 47 lentes jong en heb mijn beide voorgaande auto`s (Mercedes E en Honda del Sol ) en mijn mooie Knaus Caravan opgeruimd om nu eens ( hopelijk ) onbezorgd met een zuinige en nieuwe auto de Hotels af te struinen zonder op het gras(lol )te kamperen en aankoppelen of poten uitdraaien, lekker alleen 2 stoeltjes mee en een tafeltje en 2 tassen kleding, luxe dus puur voor t gemak en zonder gesjouw!! De pinpas moet de rest doen.

En de Agila maakt daarin voor mij het verschil omdat de benzine en belasting en oa TOL tegenover een Caravan met Mercedes zoveel lager zijn dat ik gemakkelijk een Hotel of huur Chalet kan bekostigen met de centjes die ik overhoud per jaar. Denk daarbij ook aan stalling,verzekering en onderhoud.( wij rijden meestal ver dus is het verschil groot )

De 1997 Mercedes E280 had bijna alle opties ook qua interieur was snel maar roestte ook behoorlijk de laatste paar maanden en ik had zat van het investeren ( technisch was ie 100 % ) in oud roest.( daar bedoel ik gewoon mee dat je veel geld stopt in iets wat daar eigenlijk te oud voor is qua toekomst maar verder zeker wel leuk is maar uiteindelijk verstandig ???)

De Honda was van 1992 , technisch prima maar gewoon niet meer nodig en cabrio/targa rijden vond ik een tegenvaller. ( meer wat voor mensen die graag een sjaaltje dragen en een petje ophebben ( voor de wind )met alle respect hoor maar niets voor mij )

Met onbezorgd bedoel ik nu eens even een vast adres en zelf eens niet regelen/sleutelen( de dealer ) voor onderhoud ( wat ie bijna niet heeft trouwens, want om de 30000km een oliewissel is lekker goedkoop ) en fabrieksgarantie 2 jaar en 4 jaar geen APK plicht en noem het allemaal maar op de voordelen.

Hier voeg ik aan toe dat de ALL Risk van de Opel maar 80 euro hoger is dan de kale WA van de Mercedes was.

Ik wilde graag een hoge instap en omdat de Golf plus( heerlijke auto ) en andere hoge instap auto`s mij veel te duur zijn en ik echt even geen gebruikte auto wilde heeft de eerste maal hoog instappen in de moderne en leuke Agila mij van andere ideeen afgebracht en de keuze tussen bv een Corsa en Agila gemakkelijk gemaakt.

Ik ben trouwens zowat 120 Kg en 1 meter 92 lang, ik heb collega`s die in mijn zithouding niet eens bij de pedalen konden van mijn Agila dus dat zegt wel wat over de ruimte van dit wonder op wielen.

De nieuwe Corsa heeft ook een prima zitruimte hoor en er kunnen meer opties op gekozen worden maar ik viel echt voor de ruime hoge instap van de Agila waarin je zonder te bukken met in en uitstappen erg makkelijk gaat zitten en als er een keer toch iemand met ons meerijd dan kan dat makkelijk, hoogte en ruimte zat, 3 normale posturen gaan er in achter, ook 3 maal riemen/hoofdsteunen( optie want 2 hoofdsteunen is standaard ) aanwezig.

Zo dan komt nu de Agila uitgebreid aanbod.
Ik heb gekozen voor een 1.2 16v Start Stop met 94 PK en 5 versnellingen,de kleur is Cosmic Black, dit is een Mica dubbele Metallic lak.

De Edition uitvoering ( zie Opel site )is zeer compleet te noemen en daar bovenop heb ik een Style pakket genomen met Aluminium velgen en standaard Continental banden 185/60/15 wat best breed is met donker getinte achterramen en lederen stuurwiel met audio bediening.

Als extra uitbreiding nog een trekhaak en originele dak dragers en een normaal reservewiel genomen om niets te hoeven missen , dak koffer erop en fietsen mee kan dus ook.

De auto is nog maar net in bezit en aardig om te weten: ik ben niet alleen positief omdat ik hem net heb.
Het is voor mij na zoveel meest grote luxe dure auto`s hiervoor gewoon weer een autootje en ik beoordeel dus realistisch.

Je merkt bijna niet dat ie klein is als je erin zit !!
De motor is fluisterstil bijna, wel wat wind geruis bij hogere snelheid door de hoge voorruit/raamstijlen,heb heel even 130 gereden op de A 44.

Met de ingebouwde Cd/Radio/Mp3 speler aan op laag volume is al dit niet meer waarneembaar en tot 80 km/u hoor je helemaal niets van wind trouwens.

De lichtopbrengst van de koplampen is fenomenaal vergeleken met de Xenon van de Mercedes,echt goed zeg!!

De auto is voorzien van een Start/Stop systeem wat de motor voor het stoplicht doet afslaan lekker eco dus.
Gelukkig wel uit schakelbaar want soms is het niet wenselijk.

Je kunt ook gewoon de koppeling niet loslaten dan blijft ie ook lopen al merk je normaal al niet dat ie loopt, behalve dat je t heel licht voelt.

Er zit standaard een speciale Accu, Dynamo en Startmotor in om dit extra starten aan te kunnen.

Dit opnieuw starten gebeurd na het weer indrukken van het koppeling pedaal en is razendsnel, ik wacht zelfs tot het licht op groen springt en dan ben ik nog snel genoeg weg.

De dubbele bodem in de kofferbak is ideaal , lekker een lege kofferbak zonder rondslingerende spulletjes.

De auto is voorin ook voorzien van nuttige opbergplaatsen/vakken en bekerhouders allemaal erg handig.

Leuk item vind ik ook de boordcomputer, iets wat mijn voorgaande auto`s niet hadden.

Je kunt echt zien of je in een te lage of te hoge versnelling zit want het verbruik past zich snel aan en de toerenteller helpt om dit te onthouden in welke versnelling welke toeren te rijden.

Misschien hebben sommige mensen daar geen zin of tijd voor onder het rijden maar ik ben beroeps bestuurder en ben het gewend heb tijd zat en vind het leuk.

Met de afstandbediening gaat met 1 maal drukken de bestuurders deur open en de rest blijft lekker dicht en nog een druk op de knop opent de rest pas, wel zo veilig.

De verlichting gaat aan binnen met openen op de afstandbediening en gaat pas vertraagd weer uit na de wagen gestart te hebben luxe dus en nog beter dan in mijn Mercedes E, daar ging ie uit nog voor ik de sleutel geplaatst had.

Het dashboard is in de avond helemaal rood/oranje verlicht inclusief de tellers maar dat moet je liggen ?? ik vind het wel wat!!

De stoelen zijn beide in hoogte verstelbaar en van het comfort type en zouden in een veel duurdere auto niet misstaan , zeker stevig goede zit en niet ielig.

Het schakel systeem is jammer genoeg niet overgenomen uit de zuster uitvoering Suzuki Splash zoals met bijna alles in de auto verder wel het geval is omdat mijns inziens Japanners geweldige schakel systemen hebben, ik heb hierover op Autoweek al vele klachten gelezen maar de mijne schakelt gelukkig wel licht en correct maar wel even wennen ik zou zeggen een beetje klopperig niet Japans soepel( moeilijk uit te leggen ).

Het onderstel is een ingekorte nieuwe type Suzuki Swift versie vandaar ook de verbeterde wegligging.

Beide Opel/Suzuki worden in Hongarije gefabriceerd.

Op de drempels zijn alle korte chassis wat minder voor mij is het toereikend maar het is nu eenmaal een kleine auto.

Op keitjes of slecht wegdek is ie zeer goed te noemen zeker comfortabel genoeg.

Kortom wegligging in het algemeen van mij een 7,5

De nieuwe Agila 1,2 16v Start/Stop motor is voor een auto met vroeger een oubollig imago ( zie voorgaande Opel Agila Lunchbox model van 2000 tot 2007 gemaakt)vrij snel met 12 seconden van nul tot 100 en een top van bijna 180 km/u best ruim bemeten in een land waar de bekeuringen om je oren vliegen en als je maar poep zegt heb je hem al.
Het is net de Albert Heijn, ze bezorgen snel thuis en inclusief 6 euro administratiekosten.
Kortom als ik met mijn Mercedes 100, 120 of 140 reed, maakt niet uit hoor want ze komen je hier toch wel voorbij...........het lijkt op de snelweg of er geen politie bestaat maar de brievenbus is geduldig en het CJIB vind t allemaal prachtig €€€€€€.

Wat ook een nieuwtje is wat zelfs vele Opel medewerkers nog niet weten is dat de ontsteking en Start Stop Systeem samen met Airco en stroomverbruikers zelf lerend is en rijstijl gevoelig het past zich namelijk aan dus erg persoonlijk. Het werkt ook pas na ongeveer 100km rijden als de dealer het zelf niet ingelezen heeft zoals bij mijn auto.

Vandaar misschien de wat grotere verschillen in het verbruik van de auto tussen de verschillende reviewers.

Ik heb de eerste 135 Km een gemiddeld verbruik genoteerd van 1 op 17,8 op de boordcomputer.

Dit bestond uit een weinig stad, iets meer N-weg , wat door het dorp bij ons en ik denk iets minder dan de helft snelweg.

Of ik er weer 1 zou kopen heeft meer met mezelf te maken niet met de auto, er is zoveel te koop he.

Standaard is de Agila nog net geen 10000 Euri`s, deze was zoals omschreven €15500 inclusief aflevering en alle opties en extra`s maar dan mis ik eigenlijk niets tegenover wat ik hiervoor aan luxe had.

Reacties meer dan welkom,

Mvg Fred

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.