Opel Agila 1.0 StartStop BlitZ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Agila 1.0 StartStop BlitZ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 21.200 km |
Een blok(je) kwaliteit.
- 21.200 km
Onze tweede (voor erbij) auto begon in de jaren te komen dus tijd voor wat anders. Met Opel hadden we al jaren goede ervaringen dus besloten we in het kader van merkentrouw weer voor Opel te gaan.
Halverwege 2014 was de Agila in de aanbieding omdat het model op termijn werd vervangen door de Karl. Daardoor leverde Opel hem met een aantal standaard extra's.
De Agila verdient geen schoonheidsprijs maar bijzonder lelijk is hij ook niet. De mooie donkerbruine 'Mokka-kleur' staat hem chique. Je hoort over de Agila wel eens dat het een senioren auto is. Nu, wij zijn twee fulltime werkende dertigers en wij vinden dat senioren heel goede rationele beslissingen kunnen nemen (levenservaring?). Bij ons in het dorp staan overigens veel Agila's en dat zijn lang niet allemaal senioren. En ach, wie is er nu nog imagogevoelig tegenwoordig?
Wat mij aantrok was dat de Agila technisch onderhuids vrijwel geheel identiek is aan de Suzuki Splash (zelfs op de onderdelen staat Suzuki ipv Opel). De 1.0-12v motor van Suzuki heeft een vrijwel onverwoestbare naam. Dit in combinatie met een degelijke/chiquere afwerking van Opel én het feit dat de Agila sinds jaar en dag de meest betrouwbare Opel (of toch Suzuki :-) is en daarmee ook een van de meest betrouwbare auto's die er te koop zijn: de keuze was snel gemaakt. Een geslaagd (technisch) huwelijk tussen Opel en Suzuki. Mijn Opeldealer geeft er dan ook 3 jaar garantie op ipv van de standaard twee jaar op andere modellen.
De Agila was ook te koop met de 1.2-16v motor van Opel die de Agila uiterst lichtvoetig maakte.
De afwerking is keurig, hard kunststof maar geen rammels en kieren. Het dashboard heeft een prettige kleurstelling en is overzichtelijk/bedieningsgemak. Het is een vrij eenvoudige auto als ik hem vergelijk met onze gloednieuwe SUV, onze 'hoofdauto' maar daar hebben we hem niet voor gekocht. De gebruikskosten zijn, t.o.v. de Corsa die plaats heeft gemaakt voor de Agila, al helemaal een lachertje. Alles is de Agila voelt degelijk aan behalve de richtingaanwijzers. Die geven je het gevoel bij te veel enthousiast gebruik af te breken.
De Agila is bijzonder handzaam in het gebruik en met de 1.0 motor die niet eens zo heel bokkig loopt, zoals 3-cillinders pogen te doen, komt ie (gevoelsmatig) pittig over. Door de hoge koets deint de auto meer in de bochten maar, ook door het fijne ronkende motorgeluid, kan de Agila zelfs een sportief gevoel opwekken. Het is heel leuk om met deze auto te sturen. Ik durf zelfs te beweren dat wie een Agila goed kan handelen daarmee zijn rijvaardigheid/veiligheid vergroot. In de stad is 'ie licht en snel, op de autobaan is 't allemaal goed te doen. Het is geen straf. Pas boven de 130km/u wordt het motorgeluid enigszins te luid en moet de radio harder om het nieuws te kunnen blijven volgen.
We rijden er daarom ook lange afstanden mee. Dat gaat prima. Opvallend is dat andere weggebruikers nog wel een opkijken als ze ineens ingehaald worden door een Agila. Mensen denken bij 'Agila' denk ik vaak nog aan de Agila A, de blokkendoos (die overigens ook niet kapot te krijgen waren). De Agila B is toch wel een heel andere auto geworden.
Comfortabel een Agila? Het is allemaal prima te doen. Drempels neemt ie wel vrij hard (kort wielbasis merk je) en de stoelzitting is vrij vlak maar 't is geen allemaal geen straf. Daarom rijden we bijna net zo lief met de Agila 300km als met onze andere auto. Waarom 'bijna net zo lief'? Onze 'hoofdauto' is erg comfortabel én omdat de Agila geen cruise controle heeft. Dit was niet leverbaar.
Dan nog een klein puntje van kritiek de Agila heeft 'maar' 4 sterren in de botsproef.
We zijn allemaal klein in de familie dus ook de ruimte is voor ons niet zo van belang maar zelfs vrienden van 1.95cm zitten in de Agila niet verkeerd. überhaupt heb je in de Agila niet het idee om met een kleine auto onderweg te zijn. De hoge zit zal daar aan bijdragen, je kijkt toch beetje over rest van 't verkeer uit.
Met zijn verbruik van gemiddeld 1:19 (en we rijden gewoon met 't verkeer mee, we rijden niet harder of langzamer dan de rest) zijn we meer dan tevreden.
Technisch hebben we er nog helemaal niks aan gehad. Alles werk naar behoren, geen extra garagebezoeken en gewoon 1x per jaar zijn onderhoud. Gewoon een nuchtere sterke auto, moge dat nog lang zo blijven en we halen er met gemak weer 10 jaar meer. Mocht zich nog wat voorvallen dat zal ik dat in deze review vermelden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren