Opel Agila 1.0 Selection (2011)

autoreview

Opel Agila
Opel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel Agila

Signalement

UitvoeringAgila 1.0 Selection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeer goede auto

  • 890 km

OK, ik moest een paar weken in een goedkope lease auto rijden. Ik wilde eigenlijk een Ford Ka maar die was niet beschikbaar. Ik zag de Agila staan en de mannen van de lease-maatschappij hebben echt even nodig gehad om mij die Agila aan te smeren. Maar, vanaf dat moment is de Agila mij steeds meer gaan bekoren.

Het interieur is niet grappig of chique, maar het zit prima in elkaar. De materialen kunnen fraaier, maar eigenlijk is er niets mis mee. Geen kieren, geen gekraak. En de standaard radio is eigenlijk best goed. Het is geen boombox, maar voor normaal radio luisteren voldoet hij goed en voor praatprogramma's is hij eigenlijk beter dan de radio in mijn Audi.

De stoelen zien er ook niet chique of comfortabel uit, maar als ik er een uur in zit dan stap ik wel fris uit. De zijdelingse steun is erg goed en nodigt uit tot het betere bochtenwerk.

Van dat bochtenwerk had ik ook geen hoge verwachtingen. De koets is hoog en ik verwachtte bij een Opel een wat indirecte besturing. Nou niet! De auto heeft aan het begin van de bocht heel even nodig om zich te zetten, maar blijkt dan bijzonder veel grip en gevoel te hebben. Ja hij helt wat over, maar eigenlijk is dat niet hinderlijk. Hij stuurt lekker scherp en ik merk dat ik met plezier naar elke rotonde rijd om daar vervolgens met hoge snelheid door heen te gaan. Heerlijk.

Dan de motor. Het is een driecilinder met, ik dacht, 65 pk. Dat is in de stad op de buitenwegen ruim voldoende. Nee, het is geen stoplichtsprinter maar je kunt, als je dat wilt, veel sneller zijn dan de rest van het verkeer (zolang dat verkeer normaal optrekt). Dan moet je het motortje wel flink doortrekken. Dan geeft het motortje een mechanisch geluid dat iets wegheeft van een electromotor en dat klinkt eigenlijk best goed.

Rijd je normaal met verkeer mee op de buitenwegen (bijvoorbeeld in het Groene Hart) dan geeft de boordcomputer 1 op 22,5 aan. Daar was ik wel even stil van. Gewoon in de ochtendspits, met veel toplichten, file etc... Ook in de stad bleek 1 op 18 haalbaar. Daar houdt het goede nieuws dan ook wel op. Rijd 140 op de snelweg (op de teller in het echt waarschijnlijk 130), en 1 op 13 haal je alleen als er weinig wind is. Ik heb ook 1 op 11 gezien.

En eigenlijk is de snelweg ook niet de beste plek voor deze auto. Hij kan het prima. Hij wordt niet wiebelig en je hebt zeker niet het gevoel dat hij er niet thuis hoort. Dat is het niet. Maar op de snelweg komen zijn sterke punten gewoon niet goed uit. Hij is niet meer zuinig, hij maakt veel herrie, optrekken gaat traag. Ik verwacht dat de Agila op de snelweg wordt verslagen door bijvoorbeeld de Kia Picanto.

De Agila wordt echter vast niet verslagen door zijn klassegenoten in de stad of op de buitenweg, en al helemaal niet als het gaat om de binnenruimte. Zowel voor als achter is er ruim plaats voor 4 lange volwassenen.

Alles bij elkaar ben ik deze auto steeds meer gaan waarderen. Alles is zeer functioneel en dat maakt hem klasseloos. Daarnaast stuurt en klinkt hij leuk en kun je gewoon plezier hebben met deze auto. Verder heb je nooit het gevoel een goedkoop bakkie te rijden met tal van gebreken omdat je geen geld hebt. Nee, je begint je af te vragen waarom al die andere mensen zoveel geld uitgeven voor auto's die eigenlijk maar weinig meer bieden dan deze Agila.

Goed, blijft staan dat het uiterlijk mij (als man?) tegenstaat. Maar dat kun je oplossen door de Suzuki Splash te kopen met als extra zwarte sport randen langs de wielkasten en deuren. Zoek goed en je vind er een nieuwe voor 8.600 euro. Volgens mij zijn dat zeer goed besteedde euro's, zeker zolang je niet dagelijks op de snelweg zit.

Het einde van de short lease is in zicht

  • 1.540 km

Flink wat km gemaakt de afgelopen week. De auto bevalt prima, ook met het hele gezin voor een tochtje van 250km.

Toevallig ook nog even een Ford Fiesta gereden en dan valt het op hoeveel volwassener die Fiesta is. De even dure Fiesta 1.25 60 pk voelt veel meer solide aan. Hij hobbelt minder, en voelt veel beter aan op snelheid. Daarnaast biedt de Fiesta verassend veel ruimte ook al is de hoofdruimte wat minder (maar baggage is bijvoorbeeld beter).

In vergelijking met de Fiesta is het mij duidelijk dat:
* de 1.0 Opel/Suzuki motor lekker fel is tot 80 km/u en tot 120 prima doortrekt;
* deze motor wel wat rauw is en ook heel nadrukkelijk aanwezig;
* de Agila erg veel ruimte in de cabine heeft, maar weinig in de baggageruimte;
* de Agila toch echt wel lekker stuurt bij lagere snelheden;
* de Fiesta veel geschikter is voor hogere snelheden, ook al heeft de motor maar net genoeg bij te zetten.
* de Fiesta degelijker, zwaarder en betrouwbaarder aanvoelt.

Kortom, ik blijf bij mijn mening dat de Agila een bijzonder goede auto is, mits de snelweg geen dagelijkse kost is. Hij kan de snelweg prima aan, maar andere auto's doen het gewoon beter op de snelweg.

Weer ingeleverd

  • 4.000 km

Zo de km-ers vlogen eraan. Inmiddels hebben we de auto weer ingeleverd. Omdat we op zoek waren naar een vervanger van onze Alfa 159 SW begonnen we wat serieuzer naar deze Opel te kijken. De vervanger mocht wel wat kleiner zijn want voor de lange afstanden gebruiken we de A4. Toch is deze Opel het niet geworden. En daar waren twee redenen voor:

1. wij rijden toch vrij groot deel van de tijd op de snelweg, en daar blinkt deze auto niet uit;
2. wij vinden het moeilijk om ons over het imago heen te zetten.

Dat laatste klinkt niet erg volwassen (en is het misschien ook niet). De meeste berijders rijden met een been en staan met het andere al in het graf. Ga maar eens parkeren bij een ziekenhuis en de bejaarden rijden af en aan in Agila's. Als je deze auto koopt en je hebt nog enig leven in je, koop hem dan in een primaire of frisse kleur.

Wat is het dan wel geworden? Vanwege de kwaliteiten van deze Opel, of eigenlijk Suzuki, hebben we nog wel wel proefgereden in een Swift. Die stuurde ook erg lekker, maar was helaas ook te lawaaiig op de snelweg.

Het is een frisse Fiesta geworden. Nieuw met alles wat je nodig hebt, airco, radio, electrisch van alles, 90PK, rijklaar voor 12.000 euro.

Ik weet het, de Fiesta is de meest verkochte auto van Europa op dit moment en dus saai. Maar eerlijk is eerlijk, het is een erg goede auto. Hij is veel comfortabeler dan de Agila en voelt veel volwassener aan op de weg. In de stad is de Agila eigenlijk leuker, maar buiten de stad wint de Fiesta. En daar rijden wij nu eenmaal het meest.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.