Opel Agila 1.0 Edition (2011)

autoreview

Opel Agila 1.0 Edition (2011)

Signalement

UitvoeringAgila 1.0 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst38.300 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto, na veel problemen met vorige

Na 10 maanden een Opel Astra van 7 jaar oud te hebben gehad, en bijna 3000 euro aan onkosten verder, besloten om op zoek te gaan naar een andere auto. Het was de keuze voor een kleinere auto: Een 2e hands Toyota Aygo of een nieuwe auto, de Agila.

De keus is toen gevallen op de Opel Agila.
Dit omdat naar mijn mening de Aygo iets te klein voor mij was (dagelijks met 3 mensen onderweg) en omdat ik het binnenwerk iets te ouderwets vind. Het dashboard ziet er te goedkoop uit met de plastic schuifjes en de stoelen zitten niet erg comfortabel.

Ik ben nu 22 jaar en heb in die tijd 2 Astra`s gehad. Ik ben met deze auto`s voor onderhoud en reparaties altijd super behandeld bij de dealer waar klant ben. (Smit en co Deventer)

Nadat ik voor de 5e keer in 6 maanden problemen had met mijn Astra, ben ik met de dealer om de tafel gaan zitten. Aangezien de koppeling kapot was, moest er direct een andere auto komen. Ik kreeg een goed inruilbod, en er werd zelfs meegedacht in mijn portemonnee. Doordat de dealer wist wat mijn voorgeschiedenis was, kreeg ik er een aantal dingen gratis bij en was de deal snel gesloten.

Mijn oog is gevallen op de cornflower blauwe Agila 1.0 ecoflex edition. Deze auto heeft vrijwel al het luxe wat ik in mijn vorige auto had. Alleen mis ik de cruisecontrol. Dit is achteraf wel in te bouwen, maar voor het geld wat het kost doe ik wel iets voorzichtiger met mijn rechtervoet. De auto werd afgeleverd inclusief het Style-pakket, waardoor de auto onder meer getinte ramen achter, en lichtmetalen velgen heeft.

Leuk detail: Op de dag van aflevering is mijn auto gepoetst en afgetankt klaargezet onder een doek. Deze doek mocht ik als koper zelf verwijderen, waardoor het voelt alsof je een cadeau uitpakt. Dit vind ik leuk gedaan!

Nu na 3,5 maand staat er ruim 8500 km op de teller. En ik kan met een gerust hart zeggen dat het probleemloze kilometers zijn geworden. Sinds de aflevering niet meer bij de dealer geweest, en dat scheelt enorm in mijn portemonnee.

De auto rijdt zeer zuinig. Dagelijks woon werkverkeer is ruim 1:18 mogelijk. De afgelopen week heb ik zelfs een gemiddelde gehaald van 1:19.3! Dit is niet wat de boordcomputer zegt, maar ruim 1000 km delen door het aantal liters. Op de snelweg trekt de Agila vlot door tot 100 km per uur, maar daarna duurt het iets langer. De motor klimt tot bijna 4000 toeren, maar zelfs dan is het in de auto aangenaam praten met medepassagiers. In de stad ben je vaak snel weg bij het stoplicht, de 3 cilindermotor is vrij pittig tot 80 km per uur. De auto trekt vrij snel op, waardoor het imago van de vorige agila snel word vergeten. Met deze auto mag je gezien worden, ook als je zo jong bent als ik!

Het Interieur vindt ik er nog behoorlijk up to date bijstaan. Het dashboard ziet er strak en mooi afgewerkt uit, en de toerenteller bovenop maakt het helemaal af. Dat hij juist bovenop zit maakt voor mij niet uit. Hij blijft goed afleesbaar, ondanks dat het in het begin even gewenning nodig had dat hij zich niet op de normale plek naast de snelheidsmeter bevond. De versnellingspook ligt goed in de hand en laat zich makkelijk bedienen. Hij zit vrij hoog geplaatst wat heel fijn is, maar maakt bij het schakelen wel een 'klakbak'geluid. Ik heb dit nooit echt een probleem gevonden, je went er vanzelf aan. De stoelen zitten erg comfortabel en zijn zelfs in hoogte verstelbaar. De kofferbak is niet al te groot, maar door de achterbank in te klappen krijg je een compleet vlakke laadvloer, waar menig ander boodschappenkarretje het nakijken heeft. Al met al rijdt het prima, en ben ik zeer tevreden met mijn aankoop.



8500 km (21-04-12)

Na ruim 8500 km kan ik zeggen dat hij prima bevalt. Problemen heb ik nog niet gehad. Afgelopen week wel last gehad van een irritant rammelend geluid, wat van het portier rechtsachter leek te komen. Na enig speurwerk bleek het te gaan om de hoofdsteun van de rechterachterpassagier. deze had speling in de buis waar hij inzat. Nadat ik de hoofdsteun had omgewisseld met die aan de linkerkant was het probleem opgelost.



Ik zal deze review in de komende tijd proberen bij te houden. Dit, omdat ik ongeveer 25 tot 30.000 km per jaar rijdt.
Vragen en reacties zijn altijd welkom. Ik hoop dat deze review duidelijk was.

Nog steeds probleemloos

  • 19.700 km

Na bijna 8 maanden en 20.000 km verder nog steeds geen problemen gehad. Na 15.000 km verscheen op de boordcomputer het bericht: INsp. Schijnt gebruikelijk te zijn na verloop van tijd dat de auto dan aangeeft dat er onderhoud nodig is (al vindt ik dat na 15.000 km wel vroeg). Afspraak met de dealer gemaakt, die de auto een gratis onderhoudsbeurt heeft gegeven.

Het verbruik blijft rond de 1:19,3 hangen met een enkele uitschieter van 1:20,75 over 550 km.

Met volle bepakking op vakantie heeft de auto het merkbaar moeilijker. 4 personen en een aantal weekendtassen doen het verbruik zeker niet goed. op de snelweg zit je geregeld plankgas en inhalen is eveneens geen pretje. Gelukkig komt dit voor mij maar een enkele keer per jaar voor.

Kleine update

  • 38.300 km

Na ruim 16 maanden, en 38.000 km verder nog steeds niets dan lof over deze auto. Geen problemen gehad, geen kraakje, geen rammeltje. Helemaal niets! Het verbruik lag in de wintermaanden gemiddeld op 1:18,6 waar ik best tevreden over ben. Nu de eerste weken met zonnig weer alweer geweest zijn verbeterd het verbruik zich tot een gemiddelde van 1:19,3.
Ondertussen heeft de auto 2 onderhoudsbeurten gehad, die gratis waren, en heb ik zelf de oude ruitenwissers vervangen. De oude trokken voor de winter al strepen, maar deze heb ik tot april laten zitten en vervangen voor Bosch aerotwins. Het resultaat is beter dan de vorige had bij aanschaf!

Kortom, voorlopig niets dan lof over deze auto! Volgende review volgt!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.