Nissan Qashqai DIG-T 158 Business Access (2022) #2

autoreview

Nissan Qashqai DIG-T 158 Business Access (2022)

Signalement

UitvoeringQashqai DIG-T 158 Business Access
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hopen op een software update

  • 20.000 km

Een half jaar nadat ik de auto in gebruik heb genomen, tik ik de 20.000 km aan. Ik rijd wat meer dan verwacht, voornamelijk door veel zakelijke ritten naar België.

Nog steeds een tevreden rijder van deze Japanse wagen. Ik zou nog tevredener zijn als Nissan een oplossing zou hebben voor het af en toe optredende "bokken" van de auto (door gedrag van de automaat i.c.m. start-stop systeem) bij hernemingen en tijdens afremmen
of stilstaan met lichte remdruk.
Binnenkort gaat de auto naar de garage, alwaar men gaat checken of er wellicht een nieuwe ECM-update beschikbaar is die bovenstaand euvel kan verhelpen.

Verbruik zit sinds aanschaf (medio maart) op gemiddeld 1:15,5. Veel snelwegkilometers, altijd de maximumsnelheid aanhoudend en sportief maar veilig rijgedrag (althans dat vind ik, mijn vrouw denkt hier anders over hahaha). Verbruik zal in de koudere maanden wel stijgen vermoed ik.

De auto laat - m.u.v. de soms onrustige aandrijflijn - weinig steken vallen, en doet gewoon heel veel goed zonder echt uit te blinken.
Zaken die me (nog steeds) zeer positief stemmen zijn:
- fijne LED-koplampen met uitstekende grootlicht assistent
- rijhulp systemen werken goed zonder opdringerig te zijn
- rust en stilte in de auto onder 100km/h
- goed overzicht over de weg en goede stoelen (ook na ritten van > 6 uur)
- climate control werkt goed en zeer snel
- Android Auto werkt feilloos samen met het infotainment systeem

Heerlijke vakantie auto - 10 augustus

Afgelopen 3 weken met de Qashqai naar Italië en Cote d'Azur geweest. Was een plezierige en veilige ervaring.

Ruim 3.000 km met 2 personen, bagage en fietsendrager (voor e-bike en racefiets) achterop. Prettig om te merken dat de auto breed genoeg is zodat de wielen van de fietsen niet uitsteken naast de auto.
In de auto uiteraard ruimte genoeg voor alle spullen. Voor een gezin van 4 of 5
personen is denk ik wel een dakkoffer nodig om alles kwijt te kunnen.

Zoals ik ook wel verwacht had, blijkt de QQ een heerlijke reis metgezel te zijn; ook op minder goed wegdek blijft de auto comfortabel en rustig zijn werk doen. In de bergen heb ik de Ds stand veel gebruikt; de auto trekt dan wat langer door in de versnellingen en remt ook meer op de motor bij afdalingen. Soort sport / bergverzet dus. De hogere bodemvrijheid heb ik ook zeer gewaardeerd, aangezien een van onze vakantieverblijven alleen te bereiken viel via een zeer steil van gaten en hobbels voorzien bergweggetje. De auto had geen enkel probleem om in alle rust hellingen tot 20% te nemen.

Op de Autobahn ook geen probleem om soepel mee te komen of inhaalacties uit te voeren. Wel merk je dat boven de 100km/h het windgeruis van de spiegels wat toeneemt.

Een laatste puntje van kritiek (volgens de dealer helaas niet op te lossen) is dat als er een fietsendrager of aanhanger aan de auto hangt, je bij iedere rit handmatig in het menu van de auto de noodrem achter uit moet schakelen. Doe je dit niet, dan wordt je bij het achteruitrijden getrakteerd op een ferme remingreep (omdat de auto iets achter de auto ziet, en uit voorzorg remt tot stilstand). Zeer onaangenaam. Volgens de dealer lukt het Nissan niet om bij het detecteren van een aanhanger / fietsendrager zelf de noodrem beveiliging achter uit te schakelen.

Nog steeds comfortabel - 14 juni

Na 3 maanden en een week de 10.000 km overschreden; ik rijd iets meer dan ik had verwacht. Dat is overigens geen straf in de nieuwe Qashqai.

Recent is de auto bij de dealer geweest, waar updates voor de koppeling en de motor zijn geïnstalleerd. Hierdoor is het schokkerige karakter van de aandrijflijn gevoelsmatig wat verminderd. Nu is er goed mee te leven.
Hopelijk weet Nissan het "bokken en
schokken" op afzienbare termijn helemaal uit te bannen ...

Eenmaal op snelheid is er niets aan te merken op de souplesse, het rijgedrag, de rust in de auto, werking van de assistentiesystemen (zie hieronder) en algehele comfort van de auto.

Verder bevalt de auto nog steeds zeer goed, en lijkt het verbruik te stabiliseren op 1:16. Dit is gemeten vanaf medio maart, en met 80% snelwegverkeer. Over het algemeen ben ik een rustige rijder.

Vermeldenswaardig is de kwaliteit van de assistentiesystemen; recent heeft de Qashqai in een vergelijkende test (ik meen met 10 andere moderne auto's) zeer goed gepresteerd, waarin gelet werd op correcte werking van de systemen, en ook in hoeverre ze als natuurlijk en comfortabel werden ervaren (en dus niet als storend, wat vaak bij andere merken het geval is).

Ik kan dit goede resultaat bevestigen; ik rijd vaak en veel "semi-autonoom" (adaptieve cruise control i.c.m. stuurcorrecties) en ik vind de manier hoe de systemen de auto besturen vertrouwenwekkend en meestal natuurlijk aanvoelen (lees: vertragen of versnellen van de auto gebeurt op een manier die ik als natuurlijk ervaar).

Zeer comfortabele SUV - 5 april

Sinds kort rijd ik het nieuwe model Nissan Qashqai, uitvoering Business Access, (het instapmodel van de zakelijke uitvoeringen). Deze is voorzien van een 158pk mild hybrid 1.3 turbo benzinemotor gecombineerd met Xtronic (CVT) automaat.
Ondanks mijn beperkte ervaring in deze auto tot op heden, heb ik al wel een aardig beeld van deze cross-over / SUV.

Echte pluspunten:
++ rust en stilte in het interieur valt op (m.n. onder
100 km/h); goede geluidsisolatie en geen kraakjes / rammeltjes
++ comfortabel rijgedrag (NB auto is voorzien van de standaard 17" wielen met Vredestein Quatrac Pro all-season banden met hoog profiel); deze auto is uiteraard niet bedoeld als scheurijzer en is qua vering, demping en ophanging afgestemd op comfort
++ auto vertoont een vertrouwenwekkend gedrag; ik voel me vanaf dag 1 vertrouwd, veilig en snel bekend met de belangrijkste functies - de meeste knoppen werken intuïtief
++ ondanks dat het een instapmodel betreft is de auto voorzien van bijna alle logische en wenselijke gemakken en een zeer uitgebreid pakket aan - over het algemeen goed werkende - veiligheidsvoorzieningen
++ de LED koplampen (incl. prima werkende automatisch grootlicht functie) geven in het donker een geweldig zicht
++ fijne auto-hold functie die nog meer comfort geeft (rempedaal intrappen en loslaten -> rem blijft daarna geactiveerd tot je weer gas geeft)
++ adaptieve cruise control werkt goed en reageert bijna even snel op situaties als ik zelf zou doen, ook tot bijna stilstand afremmen en daarna weer accelereren werkt goed en voor mij vlot genoeg

Minder belangrijk, maar ook prettig:
+ 3 rijstanden (Sport, Standaard en ECO) bieden de mogelijkheid om wat vlotter of wat rustiger te rijden (lees: met meer of minder toeren)
+ climate control geeft verbazingwekkend snel na een koude start al warmte af in het interieur; letterlijk binnen een paar minuten
+ infotainment scherm - in deze uitvoering zonder navigatie - voldoet voor mij prima (ik gebruik dit scherm i.c.m. mijn Samsung telefoon en een draadloze Android Auto dongle; het is zeer prettig om in te stappen, evt. telefoon op de draadloze oplader te leggen, en meteen na het starten Google Maps, Spotify, etc. te kunnen gebruiken via het goed afleesbare scherm)
+ stoel zit goed en geeft redelijke zij-ondersteuning
+ hoge zit bevalt mij prima; je zit echt een stuk hoger dan in veel andere auto's en hebt hierdoor een beter overzicht over de weg, en uiteraard is de instap lekker hoog
+ uitzicht naar buiten (voor, zij en achterkant) is goed
+ als de maximumsnelheid herkend wordt, kun je met één druk op de knop de cruise control snelheid hierop aanpassen (incl. mogelijkheid om een standaard afwijking in te geven - netjes!)
+ audiosysteem heeft voldoende power en bas om een vol geluid te creëren
+ kofferbak is met ca. 500 liter ruim voldoende voor mij (gezinsvakanties komen niet meer voor, trips met vrienden incl. bagage en fietsen nog wel)
+ puur persoonlijk (hoor ik ook vaak om me heen): ik vind het een mooie "stoere" auto

Wat valt me tegen:
-- werking van de CVT automaat is bij wegrijden soms wat schokkerig (grijpt vrij abrupt aan); hierdoor voelt de aandrijflijn dan wat onrustig aan
-- een enkele keer (tijdens afremmen tot bijna stilstand) geeft de auto plotseling zelf wat gas bij, waardoor de auto met een schokje vooruit schiet
[Update 15/4: de oorzaak van dit gedrag blijkt een nogal agressieve werking van het start-stop systeem te zijn; óf dit systeem voor iedere rit uitschakelen, óf steviger remmen (waardoor de startende motor de auto niet door de remdruk heen duwt) lijkt voorlopig de oplossing te zijn]

Kleine minpuntjes (valt prima mee te leven):
- binnenspiegel dimt niet automatisch (vind ik voor een auto van 36 mille een misser)
- lane departure prevention (ingrijpen bij over de lijnen rijden) werkt soms i.c.m. korte remingreep; een autonome stuurcorrectie was fijner geweest
- intelligent cruise control moet bij iedere rit worden geactiveerd; ik had het prettiger gevonden als deze instelling onthouden werd
- beeld van de achteruitrijcamera voldoet, maar had een stuk scherper mogen zijn
- verkeersbordherkenning geeft slechts in ca. 50% van de tijd de dan geldende maximum snelheid weer; praktische bruikbaarheid is dus beperkt
- middenarmsteun tussen de voorstoelen is helaas niet verschuifbaar, en zit daardoor voor mij net iets te ver naar achteren

Totaalindruk van de auto: prima! Ben heel tevreden over mijn keuze voor deze auto.

Voor nu heb ik de betrouwbaarheid op 3 sterren (gemiddeld) gezet; na wat langere tijd kan ik hier wat meer over delen.
Over het verbruik kan ik nog geen definitief oordeel geven, maar het lijkt erop dat ik met mijn rijstijl en veel snelwegverkeer een verbruik van 1:15 ga realiseren.

Gewoon prima

  • 50.000 km

Na 1,5 jaar en 50.000 km kan ik bevestigen dat de Qashqai nog steeds een fijne auto is. Eerder genoemde plus- en minpunten zijn nog steeds van kracht. Omdat ik bij iedere rit het start-stop systeem uitschakel, heb ik geen last van bruuske koppeling. Gemiddeld verbruik zit op 1:15,5 (70% snelweg, 20% provinciale wegen en rest stadsverkeer).
Sinds kort brandt er een rood lampje bij de e-call knop (knop bovenin bij de leeslampjes, bedoeld om handmatig een hulpdienst te kunnen bellen). Dit was eerst altijd een groen lampje. Bij de volgende beurt maar eens navragen bij de garage.

Blijft een prettige auto

  • 60.000 km

Na 2 jaar ca. 60.000km; minder dan verwacht door veel zakelijke vliegreizen. De QQ bevalt nog steeds goed, en ik stap nog iedere rit met plezier in.
Bij de 2e (grote) onderhoudsbeurt bleek de deurbekleding linksachter los te laten, en moet er een batterijtje vervangen worden bij het SOS emergency systeem (knop bij de binnenverlichting). Verder geen punten.

Als ik dan toch een ergernis moet noemen, blijft dat de abrupte werking van het start-stop systeem i.c.m. koppeling. Ik schakel dus nog steeds bij iedere rit het start-stop systeem uit middels de knop.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.