Nissan Qashqai DIG-T 140 Business Access (2022)

Nissan Qashqai
Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai

UitvoeringQashqai DIG-T 140 Business Access
Bouwjaar2022

De eerste maanden met de QQ

In verband met nieuw werk is er dan een opvolger voor de met eindeloos storingen geplaagde VW Touran van de oude werkgever. Door de dramatische ervaringen met VW, gaat dat hem dus niet meer worden en valt na wat omzwervingen en zoekwerk de keuze op de Nissan Qashqai. Omdat het nieuwe werk allemaal wat kortdag op mij af komt is het idee een voorraad auto te kopen en zo de lange levertijden die er op het moment zijn te omzeilen. Bij Nissan is dat gelukt, want de dealer had van dit model de bijtelling vriendelijke Business Acces diverse kleuren op voorraad. Uit deze kleuren ben ik voor parelmoer wit gegaan wat met de zwarte accenten en bumpers een chique uitstraling geeft.
Mooie bijkomstigheid is dat deze auto een stukje goedkoper is dan wat ik had, en zo elke maand een euro of 50 minder kost in de bijtelling. daar in tegen mist deze auto dan wel zaken als stoelverwarming en een elektrische kofferklep. Ook is de bekleding wat eenvoudiger.
Wat opvalt aan deze auto is dat de 140 PK uitvoering heel mooi stil is, zelf stiller als de 158 PK. Als we na de proefrit weer in de Touran stappen voelt deze echt als een oude bak aan, terwijl hij pas 4 jaar oud is. Zo groot is het verschil in comfort van de Qq. Dus ondanks dat de auto wat goedkoper is, is het zeker geen straf om hier mee te rijden.
In 7 maanden glijden er 20.000 KM onder de Qq door en kunnen we werkelijk zeggen hoe het nu gaat.

Wat valt er op:
-De meeste mensen die de auto zien reageren positief en vinden de auto mooi, ook mensen die meerijden zijn aangenaam verrast over het comfort.
-de achterdeuren gaan heel ver open (zeg maar haaks) waardoor je makkelijk grote spullen in en uit de auto kunt halen
-bij regen loopt het water van de voorruit over de zijruit, ondanks dat er een gootje is naast de ruit, stroomt het water flink langs de zijruit en dat belemmert het zicht opzij. het is niet onoverkomelijk, maar wel opvallend genoeg om dat hier te vermelden.
-in eerste instantie was er wat gedoe met het koppelen van de telefoon met carplay, dat was lastig, want de auto navigeert met telefoon apps zoals Waze. Op zich niet dramatisch want die kaarten zijn altijd actueel. dit bleek aan mijn telefoon te liggen, waarvan de gps niet meer goed werkte. nu met een nieuw toestel gaat dat perfect.
-De auto is voorzien van een heel fors pakket aan veiligheidsvoorzieningen die actief helpen als je wat over het hoofd ziet. De dode hoeksensor snapt alleen niet dat er ook wel eens twee banen naar links of rechts gaan en dan begint hij te piepen voor auto's op de andere baan. dat moet je natuurlijk even door hebben en dan is dat geen probleem. Als je dan toch uit je rijbaan gaat en er rijdt iemand naast je dan corrigeert hij en das wel fijn, want je ziet allemaal wel eens even iets over het hoofd. De achteruit sensors remmen soms wel voor hele kleine onkruidjes, de eerste keer schrok ik me rot, de auto remt dan zo sterk dat het lijkt of je ergens tegenaan rijdt...
-Het enige waarbij de sensors/camera's niet goed werken is op smalle polderwegen waarbij je de berm moet inrijden om tegenliggers de ruimte te geven. dan heeft de auto de neiging om te trillen op het stuur en te corrigeren, dat zal voor minder ervaren rijders twijfel brengen en in mijn ogen dan dus juist gevaar opleveren.
-Het rijden met de ACC is prettig, de auto houdt geen enorme afstand in tegenstelling met de VW die ik eerst had (met de kleinste instelling) . Het nadeel is wanneer de auto te veel afstand houdt dat er steeds mensen voor je naar links gaan. Dat is in deze auto minder het geval.
-Eco modus; in deze modus accelereert de auto mindersnel met de acc aan, maar als je op je gemak 100KM weg zoeft maakt dat niets uit, ook gebruikt de auto dan het start/stop systeem optimaal en spaar je brandstof. In de normale modus geeft hij eigenlijk altijd de voorkeur aan de airco. Je moet deze wel steeds handmatig inschakelen, wat je ook wel eens vergeet.
-Mild Hybrid, Ja, daar valt eigenlijk weinig over te zeggen, je merkt er eigenlijk niks van tijdens het rijden. het grote voordeel is dat de auto bij start/stop niet met de startmotor start, maar gelijk paraat is wanner je de koppeling intrapt. Dat kun je ook als positief ervaren.
-De motor, deze is heel prettig in de omgang, de 140 PK zijn voor mij ruim voldoende.
-Verbruik; het doorsnee verbruik over de 20.000KM is inmiddels gedaald naar 6.3l/100 KM. Let daar bij wel op dat ik de auto veel voor langere ritten inzet, in de stad en met korte ritten zal je dat nooit halen. Persoonlijk vind ik het netjes voor zo'n grote auto met flinke wielen.

Overall; we zijn nog alijd blij met de QQ die tot op heden nog geen enkele storing of mankement heeft vertoont.

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai