Nissan Qashqai DIG-T 140 Business Access (2022)

autoreview

Nissan Qashqai DIG-T 140 Business Access (2022)

Signalement

UitvoeringQashqai DIG-T 140 Business Access
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maanden met de QQ

  • 45.000 km

In verband met nieuw werk is er dan een opvolger voor de met eindeloos storingen geplaagde VW Touran van de oude werkgever. Door de dramatische ervaringen met VW, gaat dat hem dus niet meer worden en valt na wat omzwervingen en zoekwerk de keuze op de Nissan Qashqai. Omdat het nieuwe werk allemaal wat kortdag op mij af komt is het idee een voorraad auto te kopen en zo de lange levertijden die er op het moment zijn te omzeilen. Bij Nissan is dat gelukt, want de dealer had van dit model de bijtelling vriendelijke Business Acces diverse kleuren op voorraad. Uit deze kleuren ben ik voor parelmoer wit gegaan wat met de zwarte accenten en bumpers een chique uitstraling geeft.
Mooie bijkomstigheid is dat deze auto een stukje goedkoper is dan wat ik had, en zo elke maand een euro of 50 minder kost in de bijtelling. daar in tegen mist deze auto dan wel zaken als stoelverwarming en een elektrische kofferklep. Ook is de bekleding wat eenvoudiger.
Wat opvalt aan deze auto is dat de 140 PK uitvoering heel mooi stil is, zelf stiller als de 158 PK. Als we na de proefrit weer in de Touran stappen voelt deze echt als een oude bak aan, terwijl hij pas 4 jaar oud is. Zo groot is het verschil in comfort van de Qq. Dus ondanks dat de auto wat goedkoper is, is het zeker geen straf om hier mee te rijden.
In 7 maanden glijden er 20.000 KM onder de Qq door en kunnen we werkelijk zeggen hoe het nu gaat.

Wat valt er op:
-De meeste mensen die de auto zien reageren positief en vinden de auto mooi, ook mensen die meerijden zijn aangenaam verrast over het comfort.
-de achterdeuren gaan heel ver open (zeg maar haaks) waardoor je makkelijk grote spullen in en uit de auto kunt halen
-bij regen loopt het water van de voorruit over de zijruit, ondanks dat er een gootje is naast de ruit, stroomt het water flink langs de zijruit en dat belemmert het zicht opzij. het is niet onoverkomelijk, maar wel opvallend genoeg om dat hier te vermelden.
-in eerste instantie was er wat gedoe met het koppelen van de telefoon met carplay, dat was lastig, want de auto navigeert met telefoon apps zoals Waze. Op zich niet dramatisch want die kaarten zijn altijd actueel. dit bleek aan mijn telefoon te liggen, waarvan de gps niet meer goed werkte. nu met een nieuw toestel gaat dat perfect.
-De auto is voorzien van een heel fors pakket aan veiligheidsvoorzieningen die actief helpen als je wat over het hoofd ziet. De dode hoeksensor snapt alleen niet dat er ook wel eens twee banen naar links of rechts gaan en dan begint hij te piepen voor auto's op de andere baan. dat moet je natuurlijk even door hebben en dan is dat geen probleem. Als je dan toch uit je rijbaan gaat en er rijdt iemand naast je dan corrigeert hij en das wel fijn, want je ziet allemaal wel eens even iets over het hoofd. De achteruit sensors remmen soms wel voor hele kleine onkruidjes, de eerste keer schrok ik me rot, de auto remt dan zo sterk dat het lijkt of je ergens tegenaan rijdt...
-Het enige waarbij de sensors/camera's niet goed werken is op smalle polderwegen waarbij je de berm moet inrijden om tegenliggers de ruimte te geven. dan heeft de auto de neiging om te trillen op het stuur en te corrigeren, dat zal voor minder ervaren rijders twijfel brengen en in mijn ogen dan dus juist gevaar opleveren.
-Het rijden met de ACC is prettig, de auto houdt geen enorme afstand in tegenstelling met de VW die ik eerst had (met de kleinste instelling) . Het nadeel is wanneer de auto te veel afstand houdt dat er steeds mensen voor je naar links gaan. Dat is in deze auto minder het geval.
-Eco modus; in deze modus accelereert de auto mindersnel met de acc aan, maar als je op je gemak 100KM weg zoeft maakt dat niets uit, ook gebruikt de auto dan het start/stop systeem optimaal en spaar je brandstof. In de normale modus geeft hij eigenlijk altijd de voorkeur aan de airco. Je moet deze wel steeds handmatig inschakelen, wat je ook wel eens vergeet.
-Mild Hybrid, Ja, daar valt eigenlijk weinig over te zeggen, je merkt er eigenlijk niks van tijdens het rijden. het grote voordeel is dat de auto bij start/stop niet met de startmotor start, maar gelijk paraat is wanner je de koppeling intrapt. Dat kun je ook als positief ervaren.
-De motor, deze is heel prettig in de omgang, de 140 PK zijn voor mij ruim voldoende.
-Verbruik; het doorsnee verbruik over de 20.000KM is inmiddels gedaald naar 6.3l/100 KM. Let daar bij wel op dat ik de auto veel voor langere ritten inzet, in de stad en met korte ritten zal je dat nooit halen. Persoonlijk vind ik het netjes voor zo'n grote auto met flinke wielen.

Overall; we zijn nog alijd blij met de QQ die tot op heden nog geen enkele storing of mankement heeft vertoont.

update 5 September 2023

Weer eens een update hier over de QQ
We hebben inmiddels ruim 45.000 KM op de teller staan. Eigenlijk is dat allemaal erg gemakkelijk gelopen zonder bijzonderheden, en dat is fijn! met mijn vorige auto begon het haperen al na 7000KM (VW)
Met 30.000 is de auto naar de garage geweest voor de eerste beurt. hier kwam niks geks naar voren en na een uurtje wachten kon ik mijn pad weer hervatten.
De enige pech die ik heb gehad is dat ik bij de milieu straat een schroef in de band reed.... tja dat kan je de auto niet kwalijk nemen. Gelukkig hoorde ik hem tikken en kon ik naar de dichtstbij zijnde garage rijden waar dit vlot werd verholpen en ik weer vrolijk verder kon.
Deze garagist adviseerde mij de banden net wat harder te zetten dan standaard en heeft dat ook gedaan. Het grote voordeel daarvan is dat het verbruik flink is gedaald. op lange ritten wordt zelfs de 4.9 l/100 KM aangetikt en gemiddeld is het nu 5,8 of wel 1 op 17 en dan hoor je mij niet klagen!
Ondanks dit wat ik een net verbruik vind geeft de auto mij steenvast een 1 ster eco score uit 5.... nou ja kijken we verder toch niet naar maar das toch een beetje vreemd.
Ook jammer blijft het dat je bij elke rit op het scherm eerst op OKE moet drukken met een waarschuwing tekst. Dit is toch echt nutteloos, niemand leest het meer, kan Nissan dat niet aanpassen?
Tja eigenlijk alles super hier, we gaan vrolijk door!

2 jaar in bezit

  • 65.000 km

De auto is inmiddels 2 jaar in gebruik, en dat bevalt nog steeds prima! Het rijden gaat compleet probleemloos en storingsvrij. Recent is de 60.000 km beurt uitgevoerd waarbij de auto dus voor de tweede maal in de garage is geweest. Ook zijn de eerste voorbanden vervangen voor een verse set continental banden gelijk aan waar de auto op is geleverd. Daar rijdt hij erg fijn op dus waarom iets anders?
Tja storingen zijn er niet dus niks te klagen hier wij gaan lekker verder.
Verbruik: in de winter is dit 6,3 l/100 km geweest. Nu de zon weer komt zal dat wat gunstiger worden. Voor de duidelijkheid, dat is het langtijd gemiddelde.

3 jaar opweg

  • 90.000 km

De QQ is inmiddels 3 jaar oud en is afgelopen week voor de 90.000 km beurt geweest. Nieuwe olie en filters, verder niks aan de hand. Wel nieuwe achterbanden gemonteerd, uiteraard weer Continental zodat ik fijn op 4 dezelfde banden blijf rijden.
Problemen: geen
Schade: geen
Irritaties: ook geen
Dus we gaan weer lekker een jaartje door met deze auto
Voorlopige conclusie:
Eigenlijk is dit de beste auto die ik ooit gehad heb. Met al het voorgaande was steeds wel iets.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.