Nissan Qashqai 2.0 2WD Tekna (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Qashqai 2.0 2WD Tekna |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 146.868 km |
ERVARINGEN
- 25.000 km
Sinds juli 2007 zijn we de gelukkige eigenaar van een zilvergrijze Nissan Qashqai 2.0 2WD Tekna met automatische transmissie (CVT). Als extra’s heeft de QQ een glazen dak en een navigatiesysteem.
Mijn vorige auto was een Peugeot 406 2.0 STX Familiale, die uitstekend beviel. Maar het werd na 10 jaar tijd voor iets nieuws en iets anders. Al doen we een stapje terug (van een D-segment auto naar een C-segment auto), we rijden iedere keer met veel plezier in de QQ.
EXTERIEUR/INTERIEUR
We vinden de Qashqai een stoere auto en dat vinden veel mensen, zoals we aan de reacties merken. De koplampen lijken op wat verbaasd kijkende ogen, maar dat is ook het enige zwakke punt in het ontwerp.
De binnenruimte is prima: voldoende hoofdruimte (zelfs met het glazen dak) en voldoende beenruimte (ook voor onze 3 kinderen achterin). De kofferruimte van krap 400 liter is vergeleken met mijn vorige auto een stuk minder, maar we hebben er nog geen tekort aan gehad. De recente Qashqai+2 heeft met ruim 500 liter meer te bieden, maar als wij een tekort aan bagageruimte krijgen zal er een dakkoffer op moeten. Helaas kent de bagageruimte een kleine tildrempel, die het in- en uitladen wat moeilijker maakt. De Qashqai+2 heeft lager uitgesneden achterklep en die tildrempel dus niet.
Ander puntje van kritiek is dat er weinig aflegruimte is voor kleine spulletjes in of op het dashboard.
Het dashboard ziet er wat hard plastic-achtig uit, maar is het niet: het is bekleed met zacht materiaal. Ook de portierpanelen zien er als een zwart vlak uit. Het stripje stof steekt niet af. Dat is met lederen bekleding of met de stof van de Acenta-uitvoering waarschijnlijk mooier.
MOTOR
De 2 liter Nissan motor is een zijdezacht lopende krachtbron. Gelukkig zit er een ditributieketting in, wat een stuk onderhoudsvriendelijker en betrouwbaarder is.
In combinatie met de CVT is de auto zeer stil. De motor draait dan ook slechts 2000 rpm bij 100 km/hr. Kennissen die meerijden roemen steeds de stilte aan boord. Helaas kennen de achterse wielkasten geen plastic spatschermen aan de binnenzijde cq is er te weinig isolatiemateriaal geplaatst. In de regen is er veel geruis van opspattend water achterin. Een puntje dat Nissan maar eens verbeteren moet.
In combiatie met de CVT komt de Qashqai wat moeizaam uit de startblokken, maar de tussenacceleraties zijn snel. Daarbij is de motor verrassend zuinig: we halen nu een gemiddelde van ruim 1 liter op 11 kilometer. In de zomer is de motor nog een stuk zuiniger met 1 op 12, waarbij er op de snelweg stevig doorgereden wordt. Boven de 130 km/u gaat het groet frontale oppervlak echter meespelen en loopt het verbruik drastisch op.
Het relatief gunstige verbruik komt natuurlijk door de niet zo hoge crossover koets en door het relatief lage gewicht van 1300 kg in vergelijking met andere SUV’s/Crossovers.
WEGGEDRAG
De Qashqai heeft een prima weggedrag. Hij helt nauwelijks over, ondanks de hoge koets. Daarnaast is hij zeer comfortabel en doet niet onder voor mijn vorige Peugeot. De besturing is vrij licht (elektrisch bekrachtigd), maar niet vaag. De auto heeft weinig last van zijwind.
COMFORT
De Qashqai heeft heerlijke stoelen met lange zittingen, waarop ik het met mijn lengte van 1.90 m uren vol kan houden. De zitpositie is prima in te stellen, waarbij je het stuur lekker naar je toe kan halen.
Verder is de auto supercompleet (links en rechts gescheiden climate control, cruise control, CD-wisselaar, bleutooth en het optionele navigatiesysteem) voor een nette prijs. Het optionele glazen dak is en aanrader: het geeft een fantastisch ruimtelijk gevoel.
BETROUWBAARHEID
Ik hoop dat de spreekwoordelijke Nissan betrouwbaarheid ook op deze Quasqai van toepassing is. De eerste 12000 km zijn inmiddels probleemloos verlopen!
UPDATE juni 2009
Inmiddels staan er 25000 km op.
De kosten blijven binnen de perken: na 1 jaar een klein beurtje en na 2 jaar een grotere. Brandstofverbruik blijft 1 liter op 11 km.
Nog steeds een heerlijk stille auto.
Het enige nadeel is de achterklep die niet ver genoeg omhoog gaat. Daar heb ik al heel wat keren mijn hoofd aan gestoten!
De Qashqai is betrouwbaar, maar er zijn al wel een aantal zaken (preventief) nagekeken en/of vervangen onder garantie: afdichting van de tankvlotter, check of er geen busje in de tandheugel van de besturing ontbrak, rammelend slot van de achterklep, nieuwe schokbrekers achter (productiefout van de toeleverancier Sachs)en voorste velgen met ernstige corrosie. Overigens prime service van de dealer. Misschien heb ik mijn Qashqai iets te vroeg gekocht? Met mijn vorige auto (Peugeot) was nooit iets mee. Dus niet meer roepen dat Japanse auto's beter zijn dan Franse auto's!
UPDATE maart 2019
- 146.868 km
Uiteindelijk heeft onze Qashqai ons in 12 jaar 146.868 km zonder noemenswaardige problemen overal naar toegebracht.
De auto behoefde nauwelijks meer onderhoud dan bij de reguliere onderhoudsbeurten. Het extra onderhoud betrof slechts een gescheurde aandrijfhoes bij 94.000 km, een defecte accu midden in de zomer bij 96.000 km, nieuwe draagarmbussen bij 105.000 km en het dichtlassen van een scheurtje in de originele uitlaatpijp direct na het spruitstuk bij 120.000 km. Na 6 jaar werd de brandstofpomp nog gratis preventief vervangen. De airco was na 12 jaar nog helemaal gevuld.
Enige dissonant is dat de CVT-automaat enige bijgeluiden vertoonde, maar dat deed hij al vanaf een kilometerstand van 40.000. Het blijkt dat sommige CVT's hier last van hebben (uitgelopen lagers). Andere CVT's weer helemaal niet. Daar moet je dus geluk mee hebben. Misschien dat de automaat het nog eens 100.000 km uithoudt, maar het werd eens tijd voor een nieuwe auto. Het is weer een Qashqai geworden, eentje van de laatste JB-serie: een Nissan Qashqai N-Connectga DIG-T 160 DCT. Zie de nieuwe review!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Qashqai 2.0 * Tekna* | Rijd goed !! | Trekhaak | PDC | Climate Cotrol | Iso-Fix | Leuk!! |
- 2007
- 285.588 km

Nissan Qashqai 1.6 Visia Airco / Elektr. ramen / Trekhaak
- 2008
- 292.973 km

Nissan Qashqai 2.0 Optima 7 Persoons 142Pk (PANORAMADAK, YOUNGTIMER, CLIMATE, CRUISE, SPORTSTOELEN, GETINT GLAS, ELEK PAKKET, NIEUWSTAAT)
- 2008
- 171.822 km