Nissan Pulsar DIG-T 190 GT (2015)

autoreview

Nissan Pulsar DIG-T 190 GT (2015)
Nissan Pulsar DIG-T 190 GT (2015)Nissan Pulsar DIG-T 190 GT (2015)Nissan Pulsar DIG-T 190 GT (2015)Nissan Pulsar DIG-T 190 GT (2015)Nissan Pulsar DIG-T 190 GT (2015)

Signalement

UitvoeringPulsar DIG-T 190 GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf99.681 km
KM-stand laatst128.013 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Pulsar 1,6 DIG-T (2015)

  • 126.400 km

Wellicht wel mijn meest impulsieve aankoop ooit, maar na 25000km en anderhalf jaar verder nog steeds blij met de keuze om even ''onverstandig'' te doen. Hiervoor reed ik een Peugeot 206, het druklager van de koppeling was het aan het begeven en ik vond het de investering niet meer waard om dit te laten repareren. Wel had ik mijn vakantie al geboekt en was ik van plan om naar Kroatië te rijden. Na het slechte nieuws over de Peugeot de volgende dag gelijk een flinke rit gemaakt om deze parelmoer witte Nissan Pulsar 1.6 DIG-T te bekijken. Net als velen hier maak ik ook regelmatig gebruik van de verschillende zoekmachines om auto's te bekijken. De Nissan sprong er voor mij uit omdat het een vrij onbekende auto is, de auto relatief veel vermogen heeft met daarbij een gunstig verbruik en de ruimte. Ik heb met enige regelmaat wedstrijden in Duitsland dus een auto die zichzelf op de snelweg thuis voelt vond ik fijn. Rationeel gezien kon ik de auto dus goed aan mezelf verantwoorden. De 1.6 DIG-T motor scheen ook een stuk betrouwbaarder te zijn dan de 1.2. Wel vond ik het enigszins spannend omdat de auto uit Duitsland geïmporteerd was en door een handelaar werd verkocht. Na een proefritje toch maar aan het onderhandelen gegaan. Dat was nodig aangezien het aankopen van deze auto eigenlijk pas voor een half jaar later op de planning stond maar ja, dit was wel de auto waarbij ik flink wat vinkjes van mijn wensenlijstje af kon vinken. De stoute schoenen aangetrokken en dan maar wat minder vaak uit eten op vakantie.

De vakantie was aangebroken en ik mocht de Duitse Autobahn op. Dat was genieten, wat een rust en kracht aan boord. Een paar keer doorgetrokken tot ver boven de 200km/h, toch gaf met de cruise control aan 170 km/h bergop rijden minstens net zo veel plezier. Wat gaat dat met een gemak en stabiliteit. De pret was helaas wel snel over toen ik bij mijn bestemming aankwam. Na een lange rit dacht ik wel even nonchalant in een smal steegje te kunnen parkeren. Zo smal dat ik dacht dat ik er goed aan deed om mijn spiegels alvast in te klappen. Toen ontdekte ik dat het verstandig is om met een grotere auto de bocht ruimer in te sturen. M'n rechterachterportier hoorde ik langs één van de huizen schaven. Het gevolg: een flinke deuk in het portier en een schade van rond de 2000 euro. Gelukkig kon ik prima doorrijden en kon ik even sparen voor de reparatie, daarbij ook maar gelijk een setje Bridgestone Blizzak winterbanden aangeschaft. Ik had 4 mooie zwarte Giacuzzo velgen met versleten banden bij de auto gekregen.

Na mijn vakantie heb ik de auto vooral gebruikt voor woon-werk verkeer. 40km enkele reis. Op de boordcomputer haalde ik vrij eenvoudig 1 op 20 op een ritje. Grotendeels snelwegkilometers. Het verbruik valt me erg mee, al sta ik wel regelmatig aan de pomp door de relatief kleine tank. Volgens de boekjes 46 liter maar veel meer dan 35 liter heb ik er nooit in kunnen gooien. Dat doe ik dan wel met de voorgeschreven E5 benzine.

Na een jaar rijden en ongeveer 20000 km heb ik de auto weggebracht naar de Nissan dealer voor een onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden, mooi meegenomen!

Dat gaf wel de ruimte om te kijken naar verbeterpunten. Eén van de dingen die me tegenviel was de responsiviteit van de auto op het gaspedaal. Dit is inherent aan turbo motoren. Ik wist dat na chiptuning de zogeheten ''turbo lag'' af kon nemen. Niet veel later de auto stage 1 laten chippen bij Unlimited Tuning. Resultaat op de rollerbank uiteindelijk 220.7 pk en 314nm. Het verbaasde me wat een verschil dit gaf in de acceleratie. Met name in de eerste versnellingen is de auto een stuk prettiger gaan rijden. Al is de acceleratie in het hele bereik flink toegenomen. Helaas went dit wel weer snel. Naast de chiptuning heb ik ook een setje nieuwe automatten laten maken. Deze waren aan vervanging toe.

De vorige eigenaar heeft de auto verlaagd met een setje H&R verlagingsveren. Dit smoelt leuk maar die drempel aan het einde van de straat is mede door de lange wielbasis niet onze favoriet. Een echt goed onderstel staat dan ook nog op het wensenlijstje. Een module om de spiegels automatisch in te laten klappen en eventueel nog een verbetering in het geluidssysteem lijken me ook leuk, maar echt nodig is het niet.

Na 25000 km zal ik proberen in het kort aan de hand van een aantal punten de balans proberen op te maken:
Pluspunten:
- Enorm ruim, ik kan met mijn 1.88m met gemak achter mezelf zitten. Met de achterbank plat lukte het om twee fietsen, tenten en bagage in de auto mee te nemen op vakantie. Ook kan de passagiersstoel plat waardoor lange voorwerpen ook geen probleem zijn.
- Stil, terwijl de motor liep werd mij op de afvalstort gevraagd of dat ik een elektrische auto reed. Passagiers verbazen zich wel eens. Met flink gasgeven komt er dan wel weer een mooi geluid uit.
- Stoelen zitten prettig.
- Stabiliteit op de weg.
- Toch wel een soort van wolf in schaapskleren (alhoewel je het tegenwoordig wel aflegt tegen een beetje elektrische auto).

Verbeterpunten:
- De intervalstand van de ruitenwissers werkt niet altijd even prettig. Duurt soms te lang. Ruitenwissers werken in het algemeen niet top (ligt niet aan de ruitenwisserbladen).
- Kleine tank en het tanken van E5 benzine.
- Geen stuur/voorruitverwarming.
- Afwerking interieur voelt niet erg luxe aan (geen rammeltjes).
- Schermpje van achteruitrijcamera/360 around view monitor is vrij klein en slecht leesbaar met zonlicht.
- Versnellingspook zit net iets te ver weg van de armsteun.
- Lederen stuur is soms wat glad bij flink sturen door bergpassen.
- Airco is goed genoeg, maar niet zo ijskoud als die van de Peugeot 206.

Nieuw jaar, nieuw onderhoud

  • 128.013 km

Drie maanden na de vorige review maar eens langs geweest bij de Nissan Dealer. De grootste motivatie om dit te doen was een vastzittend tankklepje. Ik vermoed dat dit ook enigszins verband heeft met het overspuiten van het paneel. Het tankdopje is normaliter met een hendeltje vanuit binnenuit te openen. Wel erg onhandig als dit niet werkt.

Naast dit euvel merkte ik op dat de auto wat geluid maakte bij het achteruit van de oprit afrijden en bij remmen op lage snelheid soms iets schreef wegtrok. Samen met een monteur even in de auto gezeten om te kijken of ik het geluid van de oprit afrijden na konden bootsen, maar je raad het al. Een sereniteit van rust... Wel kreeg ik de opmerking: ''Ho eens! Hij heeft gewoon H&R verlagingsveren. Staat goed!'' cadeau van de monteur.

De opgelopen financiële schade na het bezoekje viel me erg mee. Totaal 320 euro
- Waaronder een nieuwe APK (was eigenlijk nog niet echt nodig)
- Wintercheck
- Wielenwissel naar winterbanden
- Reparatie tankklep
- Nieuwe ruitenwisser achter
- Nieuwe remblokken achter

De remblokken waren ook de reden dat de auto wat geluid maakte en schreef trok. Eén van de klauwen bleef af en toe wat hangen. Is niet zo efficiënt.

Verder kreeg ik als adviespunt mee om alle 4 de zomerbanden te vervangen. Profieldiepte was nu 2.3 en 2.4mm. Van de zomer maar weer in een goed setje investeren.

De afgelopen tijd heb ik vooral erg korte stukjes gereden. Regelmatig zo'n 3km naar werk of even snel boodschappen doen. Inmiddels weer een mooie fiets gekocht dus hoop ik dit soort ritjes wat te gaan beperken. In deze periode ben ik wel gestart met het invullen van de verbruiksmonitor. De score is op dit moment ronduit slecht te noemen. Na 5 tankbeurten een score van 1:12.4, weliswaar grotendeels gereden met koude motor en vastzittende rem. Ik ben erg benieuwd wat hij doet op grotere stukken.

Nog steeds ben ik erg tevreden met de auto, na op vakantie in een gloednieuwe Volkswagen T-ROC te hebben gereden was het toch weer een verademing om die driecilinder in te wisselen voor het vermogen van de Nissan. In mijn vorige review schreef ik dat het interieur niet luxe aanvoelt, nu ik er iets meer op ben gaan letten vind ik het eigenlijk niet onderdoen in vergelijking tot veel andere auto's waar ik na die tijd in heb gezeten. Een Ford Focus, Opel Astra of Volkswagen Golf met recenter bouwjaar. Over de Golf valt nog te twisten.

Omdat de auto zo goed bevalt en de kosten me erg meevallen begint het wel steeds meer te kriebelen om een verstelbare schroefset onder te auto te laten monteren. Het lijkt me tof om de komende jaren op vakanties wat ruiger terrein op te zoeken en daarvoor is de auto op dit moment niet zo geschikt. Helaas deden ze bij de Nissan Dealer niet aan dergelijke upgrades.

Mocht je een geschikte plek weten waar ze dergelijke upgrades uitvoeren voor deze iets wat onbekende auto dan houd ik me aanbevolen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.