Nissan Primera 1.6 LX (1996)

autoreview

Nissan Primera 1.6 LX (1996)

Signalement

UitvoeringPrimera 1.6 LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf208.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Primera... tja, noem het een ’oude-mannenauto’ maar ik vond ze wel iets hebben, vooral de modellen met de facelift.
Mijn vader had zo’n auto gehad en aangezien mijn Sierra aan vervanging toe was en ik het een erg fijne auto vond, ben ik op zoek gegaan naar een Primera.

Toen kreeg ik er een in het vizier! (de km-stand was al behoorlijk hoog, maar de dealer verzekerde me dat deze auto nog heel wat km’s mee kon gaan).
Een Primera Invitation, dit model was leuk aangekleed met chromen deurgrepen, sportvelgen en geinige bekleding, electrische ramen en spiegels in kleur... airco was op de Primera al vanaf ’94 standaard.

De auto sprak me erg aan door de kleur, de motorisering van een 1.6 is eigenlijk wat aan de lichte kant voor een Primera maar het verbruik lag op 1:14 en dat was met de steeds stijgende brandstofkosten best prettig!
Qua binnenruimte is een Primera best ok, achterin is het voor volwassenen wel wat krap, de kofferruimte was daarintegen behoorlijk (ik moest er wat muziek in kwijt).
De auto kwam ondanks zijn km-stand, let wel! op benzine!, nog erg solide over, geen rammeltje of kraakje te bekennen, de wegligging was wat slap vergeleken bij mijn vorige auto en in vergelijking van een Primera 2.0.
Hiervoor heb ik de auto laten verlagen en heb ik er andere velgen met bredere banden onder laten zetten, dit scheelde enorm!
Na ongeveer een jaar probleemloos gereden te hebben, en zonder ook maar 1 puntje van kritiek de volgende APK doorgekomen te zijn, ben ik de auto verder gaan verfraaien... een origineel GT interieur, sportluchtfilter voor de sound en wat aankleding in het interieur, dit alles zonder het TE schreeuwerig te maken.

Ik heb deze auto tot en met Juni 2006 gereden, ik heb er heel veel plezier van gehad met relatief weinig afschrijving... de onderhoudskosten zijn nihil te noemen.
De auto heeft op mijn een erg positieve indruk achter gelaten en heeft mij slechts 1x in de steek gelaten doordat de dynamo versleten was, verder gaf de auto mij een behoorlijk solide indruk.. zelfs bij 315.000 km!
Motorisch was de auto in superstaat, verbruikte geen drup olie en roest was ook nog nergens te bekennen, onvoorstelbaar!

Ivm met verhuizing moest ik gaan dieselen, helaas vond ik het huidige model Primera niet bepaald mooi en als bevestiging had mijn vader behoorlijk wat problemen zijn huidige Primera van dat model.. die ging het dus niet worden helaas.

Ik heb mijn Primera nog geprobeerd particulier te verkopen omdat het best nog leuke auto was, helaas werd er in de laatste weken schade aan gereden en was de auto nagenoeg onverkoopbaar... via de export heb ik er best nog een leuke prijs voor gekregen, de auto doet nu dienst als taxi in een warm landje.
Ik kan 1 ding zeggen en dat is dat je ook met een auto een band kunt krijgen, het ging me behoorlijk aan het hart toen ze mijn auto voor de export op kwamen halen.

De auto had zijn dienst gedaan hier en dit met een dikke duim omhoog!

PROBLEMEN

Dynamo.. geen ramp bij een mooie km-stand, helaas wel elk jaar daarna een nieuwe moeten plaatsen... ik weet dat het van de 1.6 een zwak punt is, de garage gaf aan dat het door mijn stroomvretende geluidsinstallatie kwam terwijl een revisiebedrijf zegt dat het nooit mag na een jaar, ook al werd er nog zoveel stroom gevraagd.
Whatever, de kosten vielen mee en ik heb er mijn plezier van gehad.
Ander nadeel is dat ik elk jaar met de APK mijn remcylinders achter moest laten vervangen, deze zaten keer op keer muurvast!

Schade rechtsvoor, ik was al op zoek naar een vervanger maar met een gedeukte Primera met deze mooie stand kun je niet meer aankomen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.