Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)

autoreview

Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)
Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)

Signalement

UitvoeringPatrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zo'n Patrol, daar hoor je veel te weinig over

  • 250.000 km

Sinds ik in mijn jeugd het boek "Op dood spoor" van Desmond Bagley las - waarin een hoofdrol voor een tot kampeerwagen omgebouwde Landrover was weggelegd - wist ik dat ik dat ook wilde.
Een kampeerwagen (geen camper!) die altijd klaar zou staan om zo mee te vertrekken.

Na 30 jaar stilletjes doorbroeden was de Landrover in mijn hoofd om praktische redenen al ingewisseld voor een Toyota HJ60 of 61. Toen ik zag hoeveel geld daarvoor werd gevraagd besefte ik dat ik voor veel minder geld ook een heel mooie Nissan Patrol kon kopen. Het was 2008.
Ik besloot de wegenbelasting even te negeren en ging op zoek naar een Patrol GR. Model Y60. De lange uitvoering. Zonder opsmuk. De stoerste Patrol die er is.

Het viel niet mee om een beetje roestvrij en netjes exemplaar te vinden, maar uiteindelijk vond ik er in 2009 eentje in Noord Holland.
Bij iemand die goed thuis was in de Patrols en hem eigenlijk had gekocht om nog één keer met de hele familie op vakantie te gaan, maar dat ging niet door.
Nette auto, 250.000 km op de teller en hij had kortgeleden een nieuwe kop gehad.
We konden het eens worden over een fatsoenlijke prijs, dus ik nam hem mee naar huis.

Ik heb er een paar jaar dagelijks in gereden, totdat ik in 2013 in een leaseauto terecht kwam.
Ik kende de auto daardoor uit de pen, en dat is fijn als je ermee op reis gaat.

Want vanaf dat moment had is de Patrol dus onze altijd klaarstaande kampeerauto.
Elk jaar reizen we er ongeveer 8.000 Km mee.
Ik schors hem in de wintermaanden. Dan pleeg ik wat onderhoud zodat hij in goede conditie blijft.

Er is een verhoogde vloer in gemaakt op de bevestigingspunten van de banken, met een luik ten behoeve van voorraadruimte achter de voorstoelen.
Verder is er een passende en opvouwbare matras in gemaakt, zijn er gordijnen opgehangen en is er een oud bagage-rek van KingPin op gemonteerd, van gewoon staal zodat ik daar naar hartelust aan kan lassen.
We slapen dus in de auto en hebben de bagage/ uitrusting in twee aluminium kisten en een dakkoffer op het bagage-rek.
De keuken hangt, wanneer dat nodig is, aan de zijkant.

Voor wat betreft de auto zelf heb ik eigenlijk niet zoveel te klagen.
In het algemeen is roest een probleem. Patrols GR willen, overigens net zoals de Toyota's HJ, erg graag roesten en daar moet doorlopend veel (preventieve) aandacht aan worden besteedt.
Als je er op een prettige manier veel betrouwbare Km's mee wilt kunnen rijden is onderhoud sowieso belangrijk.
Het tijdig vervangen van de rubber-bussen in de ophanging doet bijvoorbeeld veel voor het rijplezier.
Speling in de aandrijving moet ook gecontroleerd worden. De kruiskoppelingen hebben meestal veel te verduren gehad.
Voorste remblokken goed in de gaten houden en niet helemaal oprijden. Want dat vind de remklauw niet leuk.
Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, behalve reparatieplaatwerk.

De techniek heeft een hoog agrarisch gehalte maar ik vind de auto desondanks erg fijn en comfortabel.
Je moet alles wel in de context van een oudere 4x4 bekijken natuurlijk, zo is de zit een beetje eigenaardig. Je zit min of meer op de bok. En dat kan in het begin hinderlijk zijn als je erg groot bent. Dan is de beenruimte aan de krappe kant. Je moet eraan wennen.
Ik ben zelf flink aan de maat, heb cruise control ingebouwd en doe op langere reizen mijn schoenen uit. Dan kan ik prima zitten.
De stoelen zijn oke maar ik zet er nog wel eens betere in.

Qua gekke dure dingen heb ik in de loop van de tijd de versnellingsbak een keer moeten laten reviseren. Toen is er ook een nieuwe achterste oliekeerring en een nieuwe koppeling in gekomen.
Verder is de voor-as een paar jaar geleden onder handen genomen bij de dealer vanwege olielekkage. Daarbij zijn de lagers en dichtingen vervangen.
Waarschijnlijk zijn de verstuivers versleten, dus daar zal ik volgend jaar iets mee moeten waarschijnlijk.
Maarja, het is oud, heeft al heel wat beleeft en een boel kilometers gedraaid. Dus dat gebeurt een keer. Slikken en doorgaan.

Enkele jaren geleden hebben we eens een week in Vadsø doorgebracht omdat we moesten wachten op een nieuwe remschijf en remklauw. Sindsdien heb ik de rest van de klauwen en schijven ook vervangen.

Verleden jaar heb ik nieuwe veren en schokbrekers gemonteerd. Ook heb ik toen de stuurdemper vervangen en de rubbers in de reactie-arm vernieuwd.
Hierdoor is de auto ook ongeveer 5cm hoger geworden, zodat ik iets grotere banden kon monteren (33x10,5x15).
Dat wilde ik vooral graag omdat ik rekende op een iets rustigere loop bij hogere snelheden. Deze veranderingen hebben een positief effect gehad. Het rijplezier is nu groter.
(Maar ik moet wel op mijn tenen staan op olie te peilen)
Het gemiddelde verbruik zit zo rond de 1 op 8. De Patrol is het zuinigst als hij op secundaire wegen rijdt.
Op de snelweg rijdt ik 110 à 120 Km/u. dat is ongeveer 2800 toeren.
140 rijden kan ook prima maar dan stijgt het verbruik enorm.

Nu ik dit zo zit te schrijven valt me op dat ik het waarschijnlijk goed getroffen heb met de Patrol. Ik heb er veel plezier van en ervaar hem, alles in aanmerking genomen, als vrij probleemloos.

Ik heb nog wel een dieseltank liggen die er, vanwege doorzweten van de oude, nog eens onder moet bedenk ik me ineens.
En ik heb ook nog wat liggen om de deurpanelen op te knappen, en de middenconsole. Nouja, het moet ook niet saai worden.
God wat een lulverhaal weer.
Ik zal zo nu en dan updaten en misschien eens een overzichtelijk chronologisch lijstje maken van gebeurtenissen en het onderhoud.

De Patrol krijgt trouwens veel positieve reacties. Vooral van een bepaald slag mensen. Zwarte cross mensen, zeg maar. Die de Patrol kennen van het loonbedrijf of andere functionele krachtpatsersfuncties. Die komen vaak even kijken en een sterk verhaal vertellen.
De Patrol is een type dat zelden in de spiegel kijkt en niks in z'n haar smeert. Hij gaat naar gewoon naar de kapper als zijn vriendin het zegt en weet niet eens wat een barbershop is.
Dat er hele discussies worden gevoerd over wat de beste terreinauto is gaat volledig aan hem voorbij.

Ik wil maar zeggen: Je kunt best een oude trol kopen, maar zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk roest aan zit (en repareer dit onmiddelijk) en dat hij in een beetje nette staat verkeert. De techniek is goed te repareren maar carrosserie en interieur is moelijker.
Als je voor alle onderhoud afhankelijk bent van professionals, en daar niet onbeperkte financiële middelen voor hebt, moet je er nog eens goed over nadenken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.