Nissan Note 1.2 DIG-S Connect Edition (2014)

autoreview

Nissan Note 1.2 DIG-S Connect Edition (2014)

Signalement

UitvoeringNote 1.2 DIG-S Connect Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Nissan Note

  • 3.500 km

Waarom een Note?
De auto voldoet zo goed als perfect aan mijn eisen: niet te groot, zuinig, relatief snel en met veel binnenruimte plus een wat hogere zit. En ik hoop een grote mate van betrouwbaarheid. Aangezien ik bij de vorige Note geen problemen heb gehad, zit dat volgens mij wel weer goed. Maar het blijft afwachten. De eerste 3.500 kilometer zijn zonder problemen afgelegd. Verder was de aanschafprijs voor de Connect Edition met Family Pack (via nieuweautokopen.nl) niet al te hoog. In combinatie met een goede inruilprijs voor de oude Nissan Note 1.6 Life Pack (en kortingen) ben ik zeker tevreden over de financiële kant van mijn aanschaf. Maar het blijft veel geld voor wat in de basis een vervoermiddel van A naar B is.

1.2 DIG-S Connect Edition met Family Pack
De versie die ik heb, is uitgevoerd met het Nissan Connect Systeem. Dat functioneert goed en is aardig up-to-date. Op termijn zal ik wel eens de kaarten moeten vernieuwen, vermoed ik. Met het Family Pack krijg je onder meer de verschuifbare achterbank en de getinte ruiten. Vanwege de 1.2 DIG-S motor krijg je standaard de 16 inch velgen. Ten opzichte van de gewone 1.2 zijn er ook verschillen in de techniek van het onderstel aanwezig. Met die gewone 1.2 en 80PK versie heb ik een proefrit gereden. De stoel zat goed, het dashboard is overzichtelijk en de radio was redelijk. Gelukkig zit in mijn versie een andere radio met 6 speakers en die klinkt voor mij goed. Ook het rijden is anders. De 1.2 was op momenten gewoon traag. Mijn versie met 1.2 DIG-S motor is een stuk vlotter. Mits je van de ECO-knop afblijft, die de compressor uitschakelt. Dit draagt voor mij allemaal bij aan een goede score voor het comfort. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de stilte in de cabine. Die stilte is een groot pluspunt en nog weer beter dan in de vorige Note. Niks kraakt of rammelt en het motorgeluid is ver op de achtergrond. Voor mijn gevoel rijd ik een klasse hoger.

Hoe rijdt dat nou?
Veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Ik kan alleen een goede vergelijking maken met de vorige Note. Mij valt op dat de wegligging is verbeterd. De auto is niet meer 'springerig' op dwarsrichels. De auto zet niet meer een stapje opzij, zoals ik met de vorige Note nog wel eens merkte in een fly-over op de snelweg met brugdelen. Qua snelheidsbeleving ontlopen beide auto's elkaar niet veel. De vorige 1.6 hing voor mijn gevoel feller aan het gas. Bij de nieuwe Note moet de compressor eerst op gang komen, maar dan komt er ook zeker beweging in. En het geluid van de compressor vind ik best aangenaam.
Je moet bij de nieuwe Note bij snelle inhaalbewegingen eerder een versnelling terug schakelen. Dat kan van vijf naar vier. Maar liever doe ik dat van vijf naar drie en dan even lekker doortrekken. Het schakelen gaat haast nog soepeler dan in de vorige Note. Ook daar had ik na bijna 100.000 kilometer nog steeds plezier van een goed schakelende vijfbak. De koppeling grijpt nu overigens iets minder hoog aan, wat ik prettig vind.

Het verbruik houd ik bij met de verbruiksmonitor. Ik heb de auto wat betreft de banden laten aanpassen. De standaard geleverde Bridgestone banden heb ik laten vervangen door Michelin Energy Saver banden. Dit vanwege de langere levensduur van de Michelin banden en het toch ook zuinige verbruik vanwege de lage rolweerstand (met dank aan de zomerbandentest van Autoweek).
Mijn doel is om op 1 liter benzine 20 kilometer te rijden (waar ik bij de vorige 15 kilometer haalde). Dat lukt me al aardig, waarbij ik relatief veel kilometers op de snelweg maak. Ik rijd dan 110 op de teller en zal af en toe bij een inhaalbeweging wel even fors gas geven. Binnen de bebouwde kom gebruik ik standaard het start/stopsysteem. Zodra je de koppeling aanraakt, start de motor weer en kun je wegrijden. Tot nu toe nog geen bijzonderheden te melden rondom dit systeem. Ik merk wel dat de motor eerst enigszins warm moet zijn, voordat het systeem in werking treedt. Rijd je overigens continu 80 km/h dan blijkt het verbruik op dat moment 2,5 liter per 100 kilometer te zijn. Kijk, daar word ik nou blij van.

Wat valt er verder nog op?
Ten opzichte van de vorige Note vallen enkele zaken op:
- Ruitenwissers: deze zijn anders van vorm en formaat, maar werken wat mij betreft stukken beter en ook lekker geluidloos.
- Regenwater op stoelen: Bij geopende deur valt er regenwater op de zittingen van de stoelen. Dit komt denk ik, door de meer ronde vormen van de carrosserie en omdat daardoor het regengootje op het dak minder goed zijn werk kan doen.
- Achterruit: die wordt sneller vuil dan bij de vorige Note. Dat geldt eigenlijk voor de gehele achterkant van de auto. Op deze wijze kom ik meer in de wasstraat dan me lief is.
- Bagageruimte: die is toegenomen, wat natuurlijk ook te maken heeft met het feit dat er geen reserveband meer is, maar alleen een spuitbus. Gelukkig werkt het bandenspanningsmetersysteem goed, zo heb ik mogen ervaren. Eigenlijk heb ik in geen 8 jaar een lekke band gehad. Hopelijk blijft dat zo.
- Karakuriboard: deze vouwbare plank (oneerbiedig gezegd) in het bagageruim ontneemt spullen aan het zicht en zorgt voor een vlakke laadvloer. Ook met de neergeklapte leuningen van de achterbank. De plank lijkt minder stevig dan de twee plankdelen in de vorige Note. Niet al te zware dingen opzetten dus.
- Gordels: die rollen achterin niet goed op, helaas. Je bent gedwongen om de gesp in de houder te duwen, omdat er anders sprake is van gerammel. Die houder zit bij de deur als uitsparing in het plastic interieurdeel over de wielkast. De dealer wees mij daarop, nadat hij de gordels had bewerkt (zeg maar ingevet).
- Verlichting: er zit daylight running light op de nieuwe Note. Dit is in de verstralers opgenomen. Het gewone dimlicht lijkt iets minder goed te zijn dan in de vorige Note, maar nog altijd goed genoeg, wat mij betreft. Op het Duitse Note Forum (http://www.note-forum.de/) lees ik dat eigenaars van de E12 al een ander type lamp hebben toegepast. Misschien ook wat voor mij in de toekomst.
- Benzinetank: het vullen van de benzinetank (kleiner, want maar 41 liter) gaat net zo vervelend als bij de vorige Note. Als het tankpistool afslaat, kun je nog steeds circa drie liter extra tanken, voordat de tank echt vol is. Laatst stond op het dashboard dat ik moest gaan tanken. De benzinemeter stond in het rood en had nog twee blokjes. Ik kon nog ruim 60 kilometer rijden. Tot mijn verbazing liep het aantal nog te rijden kilometers normaal terug, tot er bij 50 kilometer ineens de melding "----" kwam te staan. Dan rijd je toch niet meer zo rustig in je nieuwe auto. Ik heb de pomp overigens zonder problemen gehaald, na zo'n 20 kilometer extra gereden te hebben op het laatste blokje.
- Uitzicht: het uitzicht is goed, met uitzondering van rechts over mijn schouder naar achteren. De C-stijl heeft daar toch wat minder glasoppervlak dan ik gewend ben, waardoor ik voor mijn gevoel medeweggebruikers schuin achter mij minder goed in het zicht krijg. Vooral lastig bij weefvakken op de snelweg en bij weggebruikers die denken dat je rechts mag inhalen.

Verder gaat het nog om wat kleine dingetjes. Zoals het ontbreken van een groot en gekoeld handschoenenvak. Ik zit nu met twee kleine vakken opgescheept. Je went eraan. Ook aan het ontbreken van het geheime opbergvak in de zitting van de passagiersstoel. Wat ook klein is, is het zonnescherm. In de Amerikaanse versie schijnt een verlengstuk gemonteerd te zijn. Mijn oplossing is dat ik het scherm lostrek uit de klem aan het plafond en iets scheef naar mij toe plaats, zodat de laagstaande zon niet in mijn ogen schijnt.

Alles bij elkaar ervaar ik vooral blijheid als ik de Nissan New Note rijd. Toch wel belangrijk, ook al is het maar een vervoermiddel om van A naar B te komen. De New Note als vervoermiddel brengt mij soms van A naar A. Puur om te genieten.

-------

Update

  • 10.000 km

De wittebroodsweken zijn voorbij. Er staan nu bijna 10.000 km op de teller. En dat zijn over het algemeen plezierige kilometers geweest. De auto kent twee gezichten. Snel als je wilt, maar desnoods ook zuinig. En daar doe ik het voor. Om zuinig te rijden moet je wel enige moeite doen. Ik heb tot nu toe op 1 liter maximaal 21 kilometers ver kunnen rijden. Gemiddeld haal ik nu 1:19, zoals de verbruiksmonitor ook weergeeft (5,2 liter per 100 km). De boordcomputer is, zoals in bijna elke auto, optimistischer, want die geeft als gemiddelde over de gehele periode 4,7 liter per 100 km aan.

De wegligging heeft mij op twee punten verrast. De ene positief, de andere wat minder positief. Om met het eerste te beginnen: je kunt best hard een bocht door. Na een verkeerde inschatting van mijn kant, haalde ik iemand noodgedwongen aan de buitenzijde van de bocht vlak voor het samenvoegen van de rijstroken in, om vervolgens in te kunnen voegen op de snelweg. Dat bleek wonder boven wonder en zonder drama goed te gaan. Daar keek ik van op. De zuinige banden blijken ook nog verrassend veel grip te hebben. Maar in de toekomst is het toch verstandiger om iets verder vooruit te kijken en op tijd te ritsen. Dan het aandachtspunt van de wegligging die mij minder bevalt. Het blijkt dat de New Note minder goed overweg kan met lange hobbels op de snelweg, zoals bijvoorbeeld op de A27 in Flevoland. De vering en demping kunnen het dan niet helemaal bijbenen en de wegligging krijgt dan de score voldoende in plaats van goed. Je krijgt de indruk dat je beide handen aan het stuur moet houden, zelfs langzamer moet gaan rijden en dan vooral vanwege het comfort. Je krijgt niet het gevoel dat de auto van de weg zou geraken. Is het wegdek weer normaal glad, dan is er niks aan de hand.

Ik zal er aan moeten wennen. Waar ik ook aan heb moeten wennen, is dat ik vaker moet terugschakelen naar een lagere versnelling na een remactie. In de vorige Note kon ik vaak in dezelfde versnelling blijven rijden om weer vlot te versnellen. Dat betreft dan situaties in de bebouwde kom, waar ik doel op snelheid maken in zijn drie of twee vanuit lage toeren. Dat kan niet meer met de New Note. Je moet dan echt een versnelling lager gaan zitten, anders 'smoort' de motor en duurt het enige tijd voor je van een versnelling kan spreken. Dat overvalt me nog steeds wel een keertje. En dat terwijl het terugschakelen geen probleem is en soepel verloopt. Maar het is wel weer een extra handeling. Misschien ben ik een beetje lui aan het worden. Ik probeer het op te lossen door nog beter te anticiperen op het overige verkeer in combinatie met de groenfase van de verkeerslichten. Liever lui dan moe.

Het interieur houdt zich goed. Een rammel bij de linkervoordeur is door de dealer opgelost. Een plastic interieurdeel was losgekomen en weer op de juiste wijze vastgeklikt. Mij lukte dat niet zelf. Waarschijnlijk is het deel losgekomen bij het instappen in een forse regenbui. Dat gaat dan wat onbeholpen en mogelijk heb ik met mijn schoenen te veel druk gezet op het onderdeel en is het losgeschoten van zijn plaats. Dit is de auto niet aan te rekenen. Alles zit weer goed vast en de auto is nog steeds rammelvrij.

Dat is het wel zo een beetje wat ik dit keer te melden heb. Alleen nog wat kleine dingen die leuk, dan wel jammer zijn.

Toch wel leuk:
- de knopjes op het stuur zijn verlicht.
- de koppeling met de telefoon werkt probleemloos.
- een specifieke knop 'voorruitontwaseming' is beschikbaar. Geen gedoe met het zelf instellen van ventilator, airco en uitstroomopeningen. Gewoon een knop indrukken. Nu nog voorruitverwarming erbij en ik ben helemaal tevreden.

Toch wel jammer:
- na het gebruik van de ruitesproeiervloeistof gaan de wissers een standaard aantal keren over de voorruit. Maar er volgt niet nog automatisch een extra wisbeweging na enige tijd, zoals bij de vorige Note. Dat doe ik nu handmatig om de 'lopers' weg te vegen. Wat mij betreft een verkeerde bezuiniging. Weet iemand of dat dit kan worden aangepast?
- er blijft water staan op de achterbumper onder de achterklep. Er zitten daar weliswaar 'regengoten' in de bumper, maar die zijn onvoldoende groot om het water weg te laten lopen. Gevolg: hier verzamelt zich vuil en zwarte smurrie. Toch een vlekje op het verder smetteloze blazoen.

------

1 jaar oud

  • 18.500 km

De auto is nu 1 jaar oud en heeft mij over 18.500 kilometers naar mijn bestemmingen gebracht. Wat valt daar over te melden? Over het algemeen ben ik tevreden. Wel zijn er enkele kleine zaken te vermelden:
- het bandenspanningscontrolesysteem gaf een keer een melding van een lage bandenspanning op de achterband aan de passagierszijde. Die was al eens eerder lek gegaan en dat was met een prop verholpen. Onder aan de afrit van de snelweg de auto stilgezet en om de auto heen gelopen. Niks te zien. Vervolgens naar de NISSAN dealer in de nabijgelegen stad gereden. Die dealer bleek verdwenen, want failliet. Even later zag ik gelukkig wel een Kwikfit. Daar is gekeken naar de bandenspanning in alle banden (als een goede service!). Er bleek niks aan de hand, maar toch bleef het systeem de lage bandenspanning aangeven in het dashboard. Toen ik later die dag weer terug naar huis reed, bleef het lampje in het dashboard uit. Probleem opgelost. En het is ook niet meer terug gekomen.
- de eerste onderhoudsbeurt is uitgevoerd (inspectie). Tegelijkertijd zijn - op mijn nadrukkelijke verzoek - de stabilisatorstangophangrubbers vervangen. En wel onder garantie. Daarmee is een einde gekomen aan het gekraak als ik over drempels rijd.
- met de koudere temperaturen vallen enkele zaken op. Het dashboard is niet helemaal kraakvrij en het benzineverbruik stijgt. Het gemiddelde verbruik is gezakt naar 1 liter op 18 kilometer. In de koude periode kom ik uit op rond de 1:17. Dat heeft deels te maken met de prijs van de benzine. Doordat die was gezakt, heb ik meer dan voorheen een hogere snelheid gereden en vaker in zijn drie vol gas gegeven ('shift down a gear and disappear'). Niet alleen voor mij, maar ook voor veel medeweggebruikers, een verrassing dat een Note zo kan versnellen.

------

Update

  • 35.000 km

We zijn ondertussen 2 jaar en 35.000 KM verder. Nog steeds naar tevredenheid. De onderhoudsbeurt is uitgevoerd, zonder dat er bijzonderheden zijn te melden. Met uitzondering van de opmerking dat ook deze beurt gratis was. Als onderdeel van de aankoop-deal (3 jaar gratis onderhoud). In de afgelopen periode zijn wel de ruitenwissers voor vervangen. De banden hebben nog een profieldiepte van minimaal 5 mm, zo dat ik die voorlopig nog niet hoef te vervangen. Die duurzaamheid van de Michelin banden doet mij goed en voldoet aan de verwachtingen.

Het verbruik is voor veel New Note rijders een aandachtspunt, merk ik bij het lezen van andermans reviews. Dat de fabriekscijfers een utopie zijn moet iedereen toch bekend zijn. Dat velen rond de 1:16 rijden, kan ik wel begrijpen. Dat verbruik is normaal bij gebruik als stadsauto met korte ritten en zonder het nieuwe rijden toe te passen. Het wel of niet in ECO-stand rijden doet daar niets aan af. Ik rijd nooit in ECO-stand. Als je zuinig wilt rijden, dan zijn er enkele aandachtspunten. Rijd altijd op vlakke weg, zonder storm tegen en zonder passagiers. Als je aan die voorwaarden kunt voldoen, dan ben je al halverwege. Lijkt lachwekkend, maar deze voorwaarden zijn van grote invloed op het benzineverbruik. Ikzelf houd dan op de snelweg een maximumsnelheid van 110 km/u op de teller aan. Bij buitentemperaturen die geen airco-gebruik nodig maken, kom ik dan tot een gemiddeld verbruik van 1:19 tot 1:20. Alleen bij lange afstanden op 80 km/u-wegen en een maximumsnelheid van 90 km/u kom ik zuiniger uit dan 1:20. Waarbij ik overigens na elke rotonde of verkeerslicht vlot optrek en bij 3.500 toeren naar een hogere versnelling schakel. Wat ik ook doe is circa 300 meter voor een rotonde de auto in de versnelling laten uitrollen en geen gas meer geven. Zo kun je door goed te anticiperen op de verkeerssituatie veel benzine sparen. Zonder anderen in de weg te rijden. Al lijkt dat soms anders voor met name leaserijders die geen benzinekosten hebben en een benzine-verslindende rijstijl hebben. Deze groep medeweggebruikers heeft vaak ook veel eerder nieuwe remschijven nodig dan mijn persoon. Wat ik dan weer niet moet vergeten is af en toe fors te remmen om de aanslag op de remschijven kwijt te raken, zodat de remwerking in geval van een noodsituatie wel goed blijft. En in zo'n noodsituatie hopen dat mijn achterligger niet op winterbanden rijdt, gezien de veel langere remweg van dat type band. Mocht je twijfels hebben over deze uitspraak, dan adviseer ik de bandentests van Autoweek eens goed te lezen. De bandenhandel zelf verkoopt vooral sprookjes om het doel van een hoge omzet te halen.

Terug naar het rijden met de New Note 1.2 DIG-S. Ook na 35.000 KM ben ik nog steeds tevreden met dit voertuig. Ondanks een steeds terugkerende knisper in het dashboard, die ik niet kan lokaliseren. Je kunt er zuinig mee rijden, maar schakel terug naar zijn drie, geef vol gas en trek door naar het rode gebied op de toerenteller en je kunt genieten van de snelheidsbeleving. Met het geluid van de compressor op de voorgrond. Ik vind het prettig om te weten dat dit mogelijk is. Maar grote delen van de tijd ben ik gewoon die stille genieter die rustig van A naar B rijd.

--------

Update

  • 60.000 km

Weer een jaar verder en ondertussen de 60.000 KM gepasseerd. Dat zijn probleemloze woon-werkkilometers geweest. Ik rijd daarbij rustig, wat mijn relatief lage benzineverbruik verklaart van 1 liter op 20 kilometer. Een enkele keer schakel ik terug van zijn vijf naar zijn drie om een vrachtauto in te halen, als ik me daarachter klem heb gereden. Maar vaker 'cancel' ik de cruise control, die op 107 staat, laat mezelf uitrollen en ga inhalen als de snelle jongens voorbij zijn. Het lijkt er op dat het versnellen vanuit zijn vijf relatief makkelijk gaat. Ik bedoel daarmee dat ik binnen een korte tijd weer op snelheid ben. En hij trekt in zijn vijf ook best wel lekker door naar 140 km/h als de compressor eenmaal op toeren is. Een heerlijke motor. Daarom heb ik de waardering voor de prestaties ook omhoog gezet van 'goed' naar voor mij 'uitmuntend'.

Ook de score ten aanzien van 'betrouwbaarheid' heb ik zo aangepast. Ik heb alleen kleine dingetjes te melden:
- de vloermat bij de bestuurder kent ondertussen een gat bij de hak van de rechtervoet. Jammer dat het materiaal niet wat slijtvaster is. En dat NISSAN geen enkele mat levert, maar je altijd een set van vier moet aanschaffen. Op naar de discounter voor een nieuwe mat.
- het start/stop systeem werkt niet altijd even logisch. Dan slaat de motor na een lange rit bij stilstand voor het verkeerslicht af en een andere keer blijft de motor nog lopen. Beide situaties zonder aircogebruik of brandende verlichting. Ik vind dat systeem juist zo geweldig, dat je in de stad niet onnodig zorgt voor luchtvervuiling. Misschien is het de accu? Zal navraag doen bij een volgende onderhoudsbeurt.
- de stabilisatorstangophangrubbers zijn zoals gemeld na 1 jaar onder garantie vervangen. Echter, de nieuwe exemplaren vertonen hetzelfde euvel: zijn ze nat (na een bezoek aan de wasstraat), dan kraken ze als ik over verkeersdrempels rijd. Gelukkig wel minder dan de exemplaren die af fabriek er onder zaten, maar toch jammer.
- de eerste set banden doet nog steeds zijn werk. De slijtage valt natuurlijk ook alleszins mee als je veel snelwegkilometers maakt.
-de trilling in het dashboard (?) is nog steeds af en toe hoorbaar. Geen idee wat er resoneert. Misschien een ruitenwisser of een deel van de raamomlijsting van de voorruit? Zodra ik het weet, meld ik het.

Tot slot de melding dat het ruimte-aanbod nog steeds voor verrassingen zorgt. Met drie volwassen collega's naar een vergaderlocatie rijden gaat zonder problemen en met complimenten voor de geweldige beenruimte op de achterbank. Ja ik weet het; de Note is een voertuig met veel positieve eigenschappen. Ik geniet er nog elke keer van.

APK keuring

  • 87.500 km

Afgelopen maand de apk-keuring gehad. Zoals verwacht is de Note zonder problemen goedgekeurd. Wel had ik weer last van krakende stabilisatorstang-ophangrubbers. Deze zijn door de dealer opnieuw onder garantie vervangen. Het rubber op de banden heeft nog voldoende profiel. Voor mij zijn de Michelins Energysavers uitermate goede banden. Slijtvast en met weinig rolweerstand, zodat zuinig rijden goed mogelijk is. Maar ook een rotonde vlot passeren is geen probleem met de grip die deze banden bieden. Natuurlijk helpt ook de versteviging tussen de veerpootbruggen onder de motorkap mee. Dit is standaard in de dig-s uitvoering van de Note. Met passagiers in de auto moet ik dit sportieve weggedrag wel bijstellen, want anders knalt er iemand met zijn hoofd tegen het zijraam. Zonder passagiers blijft het vermakelijk; ook omdat medeweggebruikers het niet verwachten. Dat de Note niet zo breed is (slechts 1,70m), helpt natuurlijk ook mee. Je kunt daardoor makkelijk vloeiende lijnen rijden. En parkeren in de meeste parkeergarages is ook geen probleem. Alhoewel de draaicirkel wel relatief fors is. Ik parkeer dan ook meestal achteruit in, want dat gaat/draait makkelijker. Kan ik ook weer met goed zicht vooruit wegrijden. Ik rijd dus zonder de 360 graden camera; die optie heb ik bij aankoop niet gekozen. Ik ben wel vaak blij als die camera aanwezig is bij de (gratis) leenauto, als mijn Note in onderhoud is. Nieuwe auto's zijn vaak minder overzichtelijk dan de Note, merk ik. Dan is een camera bij het achteruit in parkeren vaak wel handig.

Kort nog iets over trillingen. Een resonantie in het ventilatiesysteem was even vervelend, maar heeft zich vanzelf opgelost. Vermoedelijk was daar iets van blad of een takje in terecht gekomen. Ik ben blij dat het weer normaal is qua ventilatiegeluid. De andere trilling waar ik eerder melding van maakte, denk ik gevonden te hebben. Aan de onderzijde van de voorruit zit een rubberen raamomlijsting. Dat bestaat uit twee onderdelen, waarbij het onderdeel dat aan de zijkant omhoog loopt kan verschuiven. Ik druk dat onderdeel na een wasbeurt in de wasstraat weer terug naar beneden. Als ik dat heb gedaan, blijft het hinderlijke geluid, waarvan ik dacht dat het mogelijk uit het dashboard kwam, achterwege. Dat is vooral merkbaar op de snelweg bij hogere snelheden, of bij forse tegenwind uit een bepaalde hoek. Ik hoop dat het geluid wegblijft, omdat ik dan meer geniet van het geluid van de radio, tijdens mijn vele woon-werk kilometers.

Nog steeds komt de auto blinkend uit de wasstraat. Zonder swirls, want het is een wasstraat met doeken en niet met borstels. Wel zitten er krassen op de auto en dan vooral op de ramen. Alsof bij het ijs krabben en/of condens vegen een zandkorrel over grote lengte op de ruit is gedrukt en een kras heeft achter gelaten. Jammer, maar het is niet anders. De krassen zijn verder alleen oppervlakkig en nergens is een spoortje van roest te zien op de carrosserie. Hopelijk blijft dat nog even zo.

Update

  • 111.000 km

Sinds de vorige update is er het volgende over de Note te melden:
- Nieuwe banden gemonteerd. Na het niet meer te repareren lekrijden van een voorband, heb ik nieuwe banden laten monteren. Wederom van het type Michelin Energy Saver. Het zou mooi zijn als die weer ruim 90.000 KM mee gaan. De fijnstof uitstoot door bandenslijtage is bij mij dan zo min mogelijk.
- Motor slaat af. Zoals eerder al beschreven, rijd ik altijd met het start/stop systeem in werking. De motor slaat dan af als je in stilstand de versnelling in zijn vrij zet. En weer aan, zodra je het koppelingspedaal bedient. Daarover geen klachten. Al komt het wel eens voor dat je net stilstaat achter een wachtend voertuig voor een verkeerslicht, waarbij het licht dan net op groen springt. Dan duurt het even voordat je in beweging komt en dat voelt dan vervelend; alsof je een achterligger op houdt. Goed blijven opletten op de verkeerssituatie dus, om in dit soort gevallen niet automatisch de versnelling in zijn vrij te zetten, maar je voet op het koppelingspedaal te houden in zijn 1e versnelling.
Nu dan de situatie die niet fijn is. Het komt namelijk voor dat de motor al afslaat, net voordat je geheel tot stilstand bent gekomen. En dan doet niets het meer. Bij een onderhoudsbeurt is dit probleem door de dealer ook geconstateerd, maar het blijft onduidelijk wat dit probleem veroorzaakt. Een korte situatiebeschrijving: ik rijd een constante snelheid, sla van de snelweg af en zie dat het verkeerslicht op rood staat. Ik laat het gas los en rol uit naar het verkeerslicht. Een dertig meter voordat ik tot stilstand moet komen, trap ik het koppelingspedaal in om naar zijn twee terug te schakelen. Zodra ik het koppelingspedaal intrap, daalt het toerental. En veel verder dan dat het toerental behoort te dalen. Structureel. Als ik vervolgens tegelijk rem om te vertragen, komt het regelmatig voor dat het toerental daalt naar nul en de motor afslaat. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen bij een vochtig weertype. Is er iets met het motormanagementsysteem aan de hand? Zit er te veel roestvorming op de remschijven, zodat de aangedreven as daar last van heeft? Ik koppel dit terug naar de dealer bij de volgende onderhoudsbeurt en hoop dat de deskundigen nu wel met een oorzaak/oplossing komen.
- compressor werkt niet mee. Ik heb nu twee momenten gehad waarbij het vermogen was weggevallen, omdat de compressor was uitgeschakeld. En niet door mijzelf. De eerste keer na een 'splash and dash' tankstop langs de snelweg en een tweede keer na een bezoek aan de woonboulevard, nadat ik daarvoor door de wasstraat was gereden. Ik kon gasgeven wat ik wilde, maar de Note bleef in de stand met uitgeschakelde compressor staan. De zogenaamde 'eco-stand' die je ook met een knop tussen de voorstoelen kunt in- en uitschakelen. Natuurlijk heb ik die knop op dat moment diverse malen ingedrukt, maar dat had geen effect. De compressor gaf niet thuis. Beide keren de auto rustig (want ik miste 18 PK) naar huis gereden en bij een volgende rit (zeker 12 uur later), was het probleem verdwenen. Ook hier de vraag of dat dit met het motormanagement van doen heeft.

-----

Update

  • 138.000 km

Net voor Corona voor een nieuwe werkelijkheid zorgde, heb ik de Note in onderhoud gehad , inclusief apk-keuring. Daarover valt het volgende te melden:
- APK. De auto is weer zonder problemen goed gekeurd (zes jaar oud).
- Accu. Die is vervangen. En nu werkt het start/stop systeem weer zoals het hoort; de motor blijft nu lange tijd uit, als je voor het verkeerslicht staat te wachten op het moment dat je weer door kunt rijden. Voet op de koppeling en de motor slaat weer aan.
- Stabilisatorstang ophangrubbers. Die kraken bij koud en/of vochtig weer als je over drempels rijdt. Vervanging is voor eigen kosten. Dan maar af en toe al krakend door de wijk rijden.
- Motormanagement. Opnieuw is gezocht naar het probleem van het soms uitvallen van de motor, zoals eerder beschreven. Opnieuw is er geen oplossing voor gevonden. Overigens heb ik er in een vochtvrije omgeving geen last van. Dus laat ik het maar zo.
- Olie. De olie is vervangen. Ik kreeg bij het afhalen van de auto na de onderhoudsbeurt het advies om elke twee maanden het oliepeil te controleren. Klaarblijkelijk verbruikt dit type motor olie. Daar kwam ik achter na een zoektocht op internet. Op het Autoweek-forum reageert "ak2" als volgt: "Bij de 1.2 DIG-S motor zijn in de beginjaren wat kinderziektes geweest, rond 2016 was dit opgelost. Kinderziektes waren een rekkende distributieketting en hoog olieverbruik. Kijk of de ketting al vervangen is, en er is een elektronische update geweest voor het olie verbruik. Koop een auto die dealer onderhouden is, en/ of alle updates heeft gehad. In de basis is het zeker geen slechte motor, voor hedendaagse begrippen is het zelfs een vrij eenvoudige motor. Het is dus geen probleem blok" (einde citaat). Oeps. Nu denk ik af en toe bij het starten van een koude motor de ketting te horen: een zingend piepend geluid. De keuzes: doorrijden, repareren, inruilen...

Voorlopig rijd ik door met de Note. In deze Corona-tijd wel fors minder dan voorheen. En nu met de E10-benzine. Ik merk dat ik met die specifieke benzine minder kilometers ver kan rijden. Het scheelt in mijn beleving per liter ongeveer 1 kilometer. Voorheen 1:20 en nu 1:19 gemiddeld.

En als de auto stil staat kost ze me op het ogenblik relatief weinig geld qua wegenbelasting (€30,- per maand).

Update

  • 149.000 km

Ik rijd nog steeds met plezier rond in mijn Nissan New Note. Als gevolg van het thuiswerken wel met fors minder woon-werkkilometers. De kilometers die ik maak, leg ik af met E5 benzine in de benzinetank. Dat is niet alleen beter bij langere stilstand van de auto, maar ook de motor loopt er merkbaar prettiger door. In een periode van 'hypermiling' heb ik zelfs de fabrieksopgave van 23 kilometer op 1 liter benzine kunnen halen.

Sinds een verhuizing maak ik vooral kilometers in een stedelijke omgeving. En daardoor is het benzineverbruik gestegen. Ik mag blij zijn als ik 1:17 haal. Dat krijg je met meer korte ritten. Gedurende de verhuizing merkte ik weer hoeveel (rot)zooi in de auto past. Zo werden de ritten naar de milieustraat toch nog enigszins leuk. De vele ruimte gaf een opgeruimd gevoel :-)

Na de verhuizing staat de auto niet meer op een eigen parkeerplaats in een afgesloten ruimte, maar in een parkeervak op de openbare weg. In de nabijheid van een scholencomplex met kinderdagverblijf. En dan ontdek je elke keer opnieuw kleine beschadigingen aan het lakwerk. De auto is nu 7 jaar oud. Maar toch doet elke beschadiging een beetje zeer. Deze situatie zorgt er voor dat ik het kopen van een nieuwe auto nog maar even uitstel. De Nissan New Note is 'stll going strong'. Mocht er toch sprake zijn van technische problemen, dan beslis ik wellicht anders. Ik houd u op de hoogte.

Onderhoud en APK

  • 160.000 km

Bijna december 2022 en ik rijd nog steeds met plezier rond in mijn Nissan New Note. Nu met een kilometrage van ongeveer 7.500 kilometers per jaar. Reden waarom ik nog geen nieuwe auto aanschaf en blijf investeren in goed onderhoud van de Note. Had ik de 1e drie jaren gratis onderhoud, zonder onderdeel vervanging. Nu zijn dus wel onderdelen aan vervanging toe. En soms ook kostbare. Maar dat kan op deze leeftijd (8 jaar) en kilometerstand eigenlijk ook niet anders. Hier een kort overzicht met prijzen inclusief BTW:
- bougies en remvloeistof als onderdeel van de 160.000 km beurt (voor 600 euro in 2021)
- accu start/stop (voor 210 euro in 2021)
- APK met klein onderhoud (voor 325 euro in 2022)
- aandrijfriem compressor, vanwege droogtescheurtjes (voor 165 euro in 2022).

Een volgende kostenpost zal het bijvullen van de airco zijn. En ik heb gemerkt dat je voorzichtig moet zijn bij plastic onderdelen. Zet je teveel kracht, omdat je denkt dat iets dan wel los zal komen, dan kan het zomaar zijn dat er iets afbreekt. Niet fijn. Maar het doet niets af aan de lol die ik heb om met de Note op pad te zijn. Ik hoop nog vele kilometers te maken met deze betrouwbare reisgenoot.

Met vriendelijke groet van een tevreden Nissan New Note rijder.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens