Nissan Micra IG-T 92 N-Design (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Micra IG-T 92 N-Design |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12.700 km |
KM-stand laatst | 12.700 km |
Goede leaseauto
- 12.700 km
Heb deze leaseauto sinds 30-11-2022. Ik rij er dagelijks mee naar mijn opdrachten, maar ook privé. Het is een vijfdeurs Nissan Micra N-design met een handgeschakelde 5-bak. Wat mij opvalt aan deze N-design is dat het best compleet is uitgerust met comfort en veiligheidspakketten. De rijeigenschappen zijn ok te noemen.
Op deze rijkelijk uitgeruste Micra N-design zit een noodstopsysteem, lane-assist, cruise control, Apple carplay/Android auto, handbediende airco, LED dagrijverlichting, bandenspanningcontrole, Privacy glas achter, automatische ruitenwisser voor, bluetooth, Bose premium sound systeem inclusief hoofdsteunboxen bestuurdersstoel, Multimediasysteem met DAB, elektrische ramen rondom, ESP, parkeersensor achter, ABS, verkeersborddetectie, multifunctioneel stuurwiel, 7 airbags, achterspoiler, om maar wat te noemen.
De 3 cilinder motor is met 92 pk ruim voldoende voor deze 1035 kg wegende B-segment auto. Hij trekt lekker snel op en op de snelweg kan hij goed mee. Komt ook door de turbo. De turbo heeft wel de neiging om aan te slaan tijdens de schakelmomenten. Dat is even wennen en het kan zomaar gebeuren dat wanneer je aan het schakelen bent van 2 naar 3 de turbo ineens de 'kick' geeft. Verder is de motor redelijk zuinig en moet je gemiddeld 1 op 16 kunnen halen. Met een tankinhoud van 41 liter kun je ruim 600 km ver komen. Doordat dit een 3 cilinder motor is, hoor je tijdens het optrekken wel meer geluid door de cabine komen dan bij een 4 cilinder.
De Micra ligt redelijk goed op de weg, maar je voelt hem wel overhellen door de wat scherpere bochten. Hij behoud grip op de weg door de snelle bochten, maar ken je grenzen. Op rechte stukken en in de stad rijdt hij voorbeeldig. Het zicht kon beter. Door de brede A-stijlen ontneemt het deels je zicht in de hoeken. Het zicht achter is niet veel beter, doordat de achterruit erg klein is. Gelukkig kunnen de hoofdsteunen achter omlaag geschoven worden, want anders ontneemt het nog meer zicht van achter.
Het multifunctionele stuurwiel is mooi ontworpen met een afgeplat onderkant. Ziet er sportief uit. Het stuur ligt lekker in de hand en in de stijlen links -en rechts van het stuurwiel zitten 2 knoppenclusters. Met de linkerzijde bedien je de boordcomputer en of media. Met de rechter knoppencluster bedien je de cruise control en de spraakbesturing + de telefoon functie.
Het multimediasysteem met 7# touchscreen is goed te noemen. Zeker in combinatie met de Bose premium sound systeem, waardoor je ook in de hoofdsteun van de bestuurder 2 extra boxen krijgt van Bose. Leuke gimmick, maar in werkelijkheid hoor je niet echt het verschil. Wel is de algemene (surround) sound in deze auto heerlijk te noemen. Zelfs als je het geluid wat harder zet vervormd het niet en blijven de Bose boxen haar goede sound houden.
Wat heel raar is dat het multimediasysteem met mijn Android auto app geen Google Maps heeft. Tenminste niet altijd. Op verschillende fora is het al besproken en het schijnt een kwaaltje te zijn met de versie compatibiliteit tussen mijn telefoon en de Micra. Heel soms werkt het wel, maar veel vaker niet. Veel mensen hebben Android auto van hun telefoon gewist en opnieuw geïnstalleerd en soms werkt het dan wel weer even. Het gekke is dat ik Flitsmeister heb geïnstalleerd op mijn mobiel en dat de multimediasysteem van mijn auto het dan wel overneemt. Deze app gebruikt Google Maps als basis en zo heb ik dan toch een beetje Maps in de auto, wat veel fijner werkt dan de standaard Micra navigatiesysteem, wat gebaseerd is op de Nederlandse TomTom navigatie. Is toch minder fijn dan een up to date wegenkaart van Google Maps.
Verder is er anno 2021 (bouwjaar van deze Micra N-design) geen CD slede meer en of SD kaart slot. Als je je eigen muziek wilt beluisteren, dan gaat dat via je mobiel. Via Android carplay of via bluetooth wanneer je het niet aansluit met USB kabel. Wat ik zelf heel fijn vind is dat je nu ook podcasts kunt luisteren. en Google assistent kunt gebruiken. Zo kun je via Google assistent een vraag stellen wat online wordt opgezocht. Of commando's geven om bijvoorbeeld ergens naartoe te navigeren zonder dat je iets hoeft in te toetsen op het scherm. Uiteraard moet je telefoon dan wel aangesloten worden op de multimediasysteem met een USB data-kabel. Let wel op je data gebruik, want al dit leuks gaat via de data van je telefoon.
Deze auto is uitgerust met een aantal erg fijne veiligheidsopties zoals de noodstop systeem. Dit heeft mij al een aantal malen gered van een kop-staartbotsing met mijn voorganger. Een keer toen een meneer keihard op de rem ging staan omdat ik volgens hem te langzaam reed in de bebouwde kom. Een tweede keer stak er een fietser ineens over waardoor het noodstop systeem in werking trad. Wanneer het systeem via de radar ziet dat je een voertuig / object te snel nadert geeft het eerst een geluidsignaal. Wanneer je dan niet reageert, treden de remmen in werking. Dit systeem werkt en heeft mij dus al 2 keer gered van een aanrijding en is dus geen overbodige luxe!
Het interieur ziet er mooi uit in de N-design uitvoering, maar op sommige plekken wordt goedkoop en hard plastic gebruikt. Er is sinds een week een rammeltje te horen wat uit de bijrijdersdeur voor komt. Geen idee wat het is, denk dat de deurbekleding niet geheel goed aansluit op de frame van de deur?
De stoffen stoelen zijn wel wat zacht en geven weinig zijdelingse steun, maar zitten wel lekker. Beenruimte voorin is goed, achterin wat minder. Met 3 kids achter is het erg krap. Als je 1,80 m bent kun je overal in de auto redelijk goed zitten, behalve in het midden op de achterbank. Ben je langer, dan is het passen en meten.
Op het dashboard en in de deuren zijn een soort kunstlederen bekleding gebruikt in crème kleur. Erg mooi en sjiek! Wat chromen accenten her en der, wat de boel opvrolijkt binnenin. Helaas geen armsteun voor of achter. De knoppen voelen degelijk aan.
Alle ramen in de auto zijn elektrisch bedienbaar en achterin heb je zelfs privacy glas. De kofferbakruimte is ok met haar 300 liter. Verder is de achterbank neerklapbaar in de zogenaamde 60-40 % verdeling. Wel is er dan een redelijk hoge rand van de neergeklapte rugleuningen, waardoor je lange voorwerpen niet geheel plat kunt neerleggen.
Tsja, de buitenkant ziet er goed uit, maar niet alles is stevig in elkaar gezet in de Renault fabriek. Deze auto deelt namelijk dezelfde bodemplaat met de Renault Clio. De naden van de verschillende panelen zoals de deuren en de motorkap zijn wel erg groot. Verder ligt de hoedenplank los op de steunen van de kofferbak. Hierdoor hoor je soms rammeltjes bij slecht wegdek.
Het design van deze 5e generatie Micra is mooi. Een compacte hatchback in de B-segment voor het gezin. Hij is praktisch door de 5 deuren en met een redelijk ruime kofferbak. Hij rijdt volwassen en zit boordevol met veiligheidssystemen. Ik heb hem als leaseauto en gebruik hem ook als 2e gezinsauto. Prima te doen. Als je geen lange stukken moet rijden met 5 personen. Hij kost in deze uitvoering ruim € 23.000,-. Niet de goedkoopste, maar is het geld wel waard. Standaard krijg je niet zo heel veel, maar vanaf de N-design heb je ruim voldoende uitrusting en comfort in huis.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.