Nissan Micra IG-T 100 N-Style (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra IG-T 100 N-Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 86.000 km |
Inleiding (aankoop 76000 km)
- 80.000 km
Voorjaar 2021 vertelde ik aan mijn moeder dat ik een auto te koop had zien staan. 'Die moet je gewoon kopen', reageerde zij op mijn verhaal. Ondanks haar gevorderde ziekte dementie, voelde zij goed aan dat ik een beetje verliefd was. Kan dat, verliefd zijn op een auto? Ik denk het wel. Autorijden is emotie; het biedt een gevoel van vrijheid. Hoe mooi dan als dat kan met een voertuig waarvan iedere aanblik mij blij maakt?
Toch heb ik de auto toen niet gekocht. Grote uitgaven doe ik met mijn hoofd. Niet met mijn hart. En de bijna €25.000,- nieuwprijs voor een Nissan Micra (!) was me toch echt wel een beetje te veel van het goede. Ook al ging het hier om een bijzonder exemplaar. Namelijk een Micra 1.0 IG-T 100 N-Style versie van november 2020 in de kleur Warm Silver. Met accenten in de kleur Burgundy. Meer specifiek:
> Exterior Pack Plus - Burgundy:
- spiegelkappen
- voor- en achterbumperafwerking
- zijstrips
- 17'' lichtmetalen velgen met bijbehorende kleuren-inserts
> Interior Pack 'Invigorating Red':
- zwarte hemelbekleding
- exclusieve vloermatten
- lederen stoelbekleding
> Interior Pack - Burgundy:
- zijsteunen, randen en zitvlak van de stoelen
- kniesteunen
- dashboard insert
Verder onder meer voorzien van:
- extra getint glas (achterste zijruiten en achterruit)
- regensensor
- elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, automatisch inklapbaar
- elektrisch bedienbare ramen voor en achter
> Vision Pack:
- LED koplampen
- LED mistlampen voor
> Connect Pack:
- New Nissan Connect infotainmentsystem met navigatie: 7'' touchscreen, 4 luidsprekers, Apple Carplay, Android Auto, USB-poort, AUX-aansluiting, stuurwielbediening, Digitale radio DAB+ en Bluetooth
- Achteruitrijcamera met dynamische afstandsmarkeringen en parkeersensoren achter
> Cold Pack:
- Verwarmbare voorstoelen
- Intelligent Key
- Start/Stop-knop
- Automatische airconditioning
Meer info hier (de CarBase van Autoweek helpt ook):
https://www.garagedewitte.be/img/brochures/Micra+MY19.5_TDS_BENL_20022020.pdf
De Micra is nu 3 maanden in mijn bezit. Ik heb hem gekocht, ongeveer 3 maanden nadat mijn moeder was overleden. Mijn hart riep daar om. En mijn hoofd stemde daarmee in. Het hielp ook dat de inruilwaarde van mijn 10 jaar oude New Nissan Note 1.2 dig-s verrassend hoog bleek te zijn. Het bij te betalen bedrag stemde tevreden. Zo kwam de afschrijving van de Note op €1.500,- per jaar.
In 3 jaar tijd was de afschrijving van de Micra N-Style (uiteindelijk) op €10.000,- uitgekomen. Met een kilometerstand van 76.000. Dus nog steeds veel geld voor een tweedehands Nissan Micra. Maar wat blijkt? Een enigszins vergelijkbare Renault Clio 1.0 Initiale Paris moet nog fors meer geld opbrengen. En valt met 1.050 kg om 1.035 kg voor de Micra net in een hogere klasse van de wegenbelasting. Onbekend, maakt onbemind. Mooi in mijn voordeel. Of maakt liefde blind?
Ervaring (eigendom 80.000 km)
Ondertussen heb ik bijna 4.000 kilometer met de Micra gereden. Dat zijn vooral woon-werk snelwegkilometers met de cruise-control ingesteld op 107 km/u. Dat levert een gemiddeld verbruik op van 4,8 liter per 100 kilometer (of 1:21). Rijd ik binnendoor op 80 km/u-wegen dan eindigt de verbruiksmeter op het dasboard op 4,1 liter per 100 km (of 1:24). Daar ben ik blij mee. Ik blijf mijn verbruik bijhouden op de Verbruiksmonitor.
Minder blij ben ik met onderstaande zaken:
- de stuurwielbediening van de cruise-control weigert af en toe dienst. Vooral de 'cancel' knop. Dit is ronduit gevaarlijk.
- een koude motor loopt niet 'mooi rond' en houdt soms in. Bij stilstand voor een kruispunt, schudt dan de hele auto.
- de start/stop functie van de motor komt zelden in actie.
- een veiligheidscampagne van Nissan. Het is noodzakelijk om aan de bestuurderszijde de stoelrails te vervangen.
Dat laatste - een terugroepactie - is als een geluk bij een ongeluk. Want daarvoor kon ik recent terug naar de dealer. Gezien de 12 maanden BOVAG garantie zijn diverse zaken nagekeken. De accu ging aan de druppelaar. Het navigatiesysteem ging van update 2 naar update 8. En ook het motormanagementsysteem kreeg een noodzakelijke update (wat volgens de werkplaats medewerker een relatie had met de cruise-control). Ook kreeg ik op mijn verzoek een Nissan veiligheidspakket mee.
Nu is het hopen dat de werkzaamheden het juiste effect hebben. En houden. Zodra ik daar wat over te melden heb, volgt een update van mijn review.
Update
- 86.000 km
Najaar 2023 kwam mijn Micra als tweedehands auto in de verkoop. Ik ben toen een proefrit gaan maken. En net als bij de aflevering voorjaar 2024, liet de verkopende partij mij wegrijden met een auto waarvan de motor al even warm stond te draaien. Pas toen ik de auto in mijn bezit had, merkte ik dat de motor niet 'mooi rond loopt' in koude staat. Het duurt in de zomerperiode zo'n 500 meter voordat de motor ophoudt met inhouden. en doet wat die moet doen. Dan merk ik bij dezelfde stand van het gaspedaal ineens dat de auto snelheid maakt, terwijl die voorheen een constante snelheid aanhield. In de winterperiode kan dat tot wel 3 kilometer duren en lijkt de motor soms echt uit te vallen. Heel vervelend. Benieuwd wat hiervan de oorzaak is, want zo hoort het niet.
Zowel bij de proefrit, als bij de aflevering rook de auto sterk naar schoonmaakmiddel. Voor mij eigenlijk altijd een reden om zo'n voertuig links te laten liggen. Want grote kans dat de vorige berijder heeft gezorgd voor een rooklucht in de auto. Nu ik de auto 8 maanden in bezit heb, is die penetrante lucht grotendeels weg. En ruik ik geen rooklucht. Gelukkig maar. Wel ruik ik de lucht van de TurtleWax leather cleaner & conditioner die ik zelf gebruik voor het onderhoud van de leren bekleding in de auto. Het was even zwoegen, maar wat knapte het leer daar van op! Heel blij. Want juist de uitvoering van het interieur in combinatie met het exterieur zorgt bij mij voor die verliefdheid. En het dichtknijpen van een oogje voor sommige onhebbelijkheden.
Het hoog aangrijpen van het koppelingspedaal is bijvoorbeeld zoiets, wat ik minder fijn vind. Je leert er mee omgaan. Fijn is dan wel weer dat op mijn auto geen extra's als Lane Departure Warning zit. Ik heb alleen te maken met de piepjes van het Intelligent Emergency Braking systeem, als de camera in de voorruit van de auto denkt dat we ergens tegenaan dreigen te rijden. Mijn auto heeft dus geen Premium Pack, Safety Pack en Tech Pack. Veilig autorijden betekent zelf goed opletten. En altijd handsfree bellen. Dat gaat goed, want het contact tussen telefoon en auto is probleemloos en de gesprekken zijn goed verstaanbaar.
Veilig autorijden betekent ook dat alle systemen die wel op de auto zitten, goed werken. Dat was met de stuurwielbediening van de cruise-control zeker niet het geval. Ik verdenk de schoonmaakbeurt van het interieur door de dealer als oorzaak. Nu al het vocht is verdwenen uit het knoppencluster, komt het namelijk bijna niet meer voor dat een knopje niet goed functioneert. Het vertrouwen in de cruise-control is weer terug. De update van het motormanagementsysteem, door de monteur bij de terugroepactie, had helaas geen effect op de problemen met de cruise-control.
Ook de actie van de monteur bij de accu heeft niet het gewenste resultaat gehad. Nog steeds functioneert de start/stop functie van de motor zelden. Alleen na enkele dagen achter elkaar vele kilometers rijden, ervaar ik soms aan het eind van de laatste rit dat de motor stilvalt als ik de koppeling in zijn vrij zet voor een verkeerslicht. Want ik blijf het telkens opnieuw proberen of de motor wil stilvallen, zodat ik daarmee mijn CO2 uitstoot beperk. Ik denk aan een nieuwe accu (met de juiste specificaties).
Ondanks deze aandachtspunten, rijd ik met veel plezier in de Micra. De ruimte in de kofferbak is voor mij voldoende. Op de achterbank moet je geen volwassenen voor lange ritten meenemen; die is daarvoor net te krap. Maar voorin is alles naar wens. De stoel zit goed, ook al is de zitting wat te kort. Doordat je het stuur in hoogte en diepte kunt verstellen en de stoel ook, kom ik tot een redelijk goede zitpositie. Met een lekker dik stuur in de hand en een weggedrag wat mij enthousiast maakt. De Micra is nog meer wendbaar dan mijn Note als vorige auto. Ook merk ik dat de rechtuit-stabiliteit beter is. Jammer is wel de toename van bandengeluid ten opzichte van de Note. Die was in het interieur echt stiller. De brede banden op 17 inch zwarte velgen met wijnrode inserts, staan mooi, maar een betere geluiddemping van de achterste wielkasten was ook mooi geweest.
De motor hoor je dan eigenlijk bijna niet. Daar ben ik tevreden over. Ook dat je erg vroeg kunt opschakelen en met lage toeren vaart kunt houden. Een zuinige rijstijl levert ook echt een laag verbruik op. Bij een rustige rit naar Paleis Het Loo in Apeldoorn leverde dat een verbruikscijfer van 3,8 liter per 100 kilometer op het dashboard op. Dat lijkt mij moeilijk te verbeteren. Recent eindigen mijn woonwerk-ritten op 4,4 liter per 100 kilometer op het dashboard. Op de Verbruiksmonitor van Autoweek komt mijn gemiddelde uit op 4,8 liter op 100 kilometer (1:21km).
Op naar de volgende update.
Met vriendelijke groeten van een Nissan Micra 1.0 IG-T 100 N-Style reviewer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.