Nissan Micra IG-T 100 Business Edition (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra IG-T 100 Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 94.843 km |
KM-stand laatst | 103.142 km |
intro
- 95.300 km
Bij de laatste onderhoudsbeurt van mijn BMW kwamen er flink wat items naar boven die op korte termijn aan vervanging toe waren. Hierdoor ging het lampje branden om een keuze te maken, repareren en doorrijden/oprijden, of inruilen nu de auto nog redelijk geld opbrengt.
Na kort wikken/wegen besloten om een andere auto te kopen, slag kleiner, zuiniger maar wel praktisch (5 deurs).
De volgende auto's heb ik overwogen, op volgorde van voorkeur: Toyota Yaris (krap achterin, relatief duur in aanschaf), Suzuki Baleno/Ignis/Swift (voorruit eindigt laag, slecht voor houding tijdens het wachten op het stoplicht), Mazda 2 (net te krap, maar wel een fijne auto) en als laatste een Nissan Micra maar dan wel met de 1.0 turbo motor.
De Nissan bij een dealer gevonden waar deze naast een gelijk gemotoriseerde Renault Clio stond, prijsverschil was niet veel. Na een proefrit in beide auto's, gekozen voor de Micra, aangezien ik mij daar prettiger in voelde. Stoelen zaten ook wat beter voor mijn slanke postuur.
eerste half jaar
- 101.800 km
Het eerste half jaar met de Micra is voorbij gevlogen.
De auto is een prettige metgezel gebleken en ook op lange afstand (>3uur) stap je nog fris uit.
Klachten over krap zitten achterin begrijp ik niet, ik kan met mijn 1.8m achter mezelf zitten, met 5cm over tot de voorstoel. Wel heb ik een middenarmsteun laten inbouwen, aangezien ik die miste.
De auto is soepel geveerd, dat had van mij iets straffer mogen zijn, maar goed ik kom ook uit een BMW met M-onderstel.
Qua motor, ja het is een 3 cilinder, dus iets meer trillingen. Met wegrijden voel je de turbo duidelijk inkomen, maar storend of hinderlijk is het zeker niet. Vermogen is voldoende, al kijk ik wel uit naar een re-map.
Het verbruik is tussen de 1:17 en 1:21 gemeten aan de pomp, ik tank alleen E5 98RON aangezien het beter is voor de motor en brandstofsysteem.
kleine update
- 103.142 km
Weer wat kilometers verder, probleemloos.
De Micra heeft een oliewissel gehad, ik houd circa 10-12dkm aan als interval voor olie.
Wat bleek, de olie die eruit kwam, is heel oud, plakkerig...van een afleverbeurt is dus geen sprake geweest, al had ik dat wel aangevraagd....
Bougies bekeken, en die waren ook aan vervanging toe, waren de originele nog....beetje jammer dit, dat je bijna over iemands schouder moet meekijken omm te zorgen dat alles wordt uitgevoerd...
Enfin, besloten de auto een stage 1 te geven, bij een bedrijf in Made, resultaat +12pk en +38Nm, dit uiteraard met rollenbank.
Bij de run voorafgaand aan de tuning, bleek dat de motor volgens spec het vermogen levert, en een kleine 5Nm extra koppel had.
Dit lijkt niet veel, maar is duidelijk verschil, buiten dat er meer koppel en pk's beschikbaar zijn over het gehele toerengebied, is de bandbreedte van het maximale koppel ook groter. De motor loopt rustiger, en pakt makkelijker op, inhalen in 5e versnelling is nu een feestje geworden.
Over zuinigheid kan ik nog weinig zeggen, dat merken we later wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren