Mitsubishi Space Star 1.6 Shogun (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Star 1.6 Shogun |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Space Star 1.6 bevalt uitstekend. Wij hebben de wagen ook aangekleed om er lang heel veel plezier van te hebben met o.a. de broodnodige dikkere wielen, Sebring sportuitlaat, mistlampen voor, ProTech lakbehandeling, trekhaak met hulpveren, leuke audio installatie, privacy glass, navigatiesysteem e.d.
De ProTech lakbehandeling is geweldig, geeft de steel grey metallic lak een veel diepere glans en is blijvend. Kost wel wat, maar blijft ook verschrikkelijk mooi. Mooier dan nieuw (is bij nieuw gedaan en het verschil was bizar!).
Sinds april vorig jaar voorzien van een verzonken Vialle LPi systeem wat allin na ongeveer 20.000 km per jaar al voordeliger is. Bij ons is het al sneller interessant, aangezien het de bedoeling is om nog vele honderdduizenden kilometers door te rijden.
Het is elke keer weer een feest om (lekker ver) te rijden. Tijdens mijn werkzaamheden rij ik met vele verschillende recente auto’s, maar het eigen wagentje voelt toch altijd weer als ’thuiskomen’. Gewoon een uitstekende keuze geweest.
Op LPG is het verbruik doorgaans (met lekker pittig doorrijden) rond de 1:10, soms tegen de 1:11. Met wat rustiger aandoen, heb ik zelfs de 1:12,5 gehaald! Op benzine kun je met pittig (wel de warmrijperiode nauwkeurig aanhouden) doorrijden rond de 1:12,5-1:13,5 verwachten, zuiniger is zeker ook mogelijk!
Onderhoudsstaatje:
071103: in gebruik genomen.
040405: bij 012.900 km de Vialle LPi installatie in laten bouwen.
270504: bij 020.451 km kleine beurt voor € 82.
011004: bij 037.897 km grote beurt voor € 182.
191104: bij 044.188 km winterbandenmontage.
081204: bij 048.033 km rondom remblokken vervangen voor € 227.
180205: bij 055.962 km kleine beurt voor € 70.
210305: voorbanden vervangen voor € 117.
130705: bij 072213 km grote beurt met interieurluchtfilter e.d. voor € 223.
171005: bij 086.161 km achterbanden vv/uitlijnen voor € 148.
141105: bij 090.329 km kleine beurt + distributieriem, 2 multisnaren, remolie e.d. voor € 384.
070406: bij 106.495 km tussenbeurt met bougies voor € 132.
310806: bij 123.941 km een setje nieuwe Bridgestone Potenza’s RE720 aan de voorkant en achter mee laten balanceren voor € 133.
080906: bij 124.627 km grote beurt met luchtfilter, interieurfilter, lampjes en remblokken achter en de eerste APK voor: € 389.
111206: bij 135.589 km de oude Vredestein Snowtrac 185/60R14T winterbanden vervangen door Pirelli W190 Snowcontrol (één van de beste getest): € 133.
110207: bij 144.089 km een tussenbeurt met bougies en remmenreinigen e.d.: € 41.
300307: bij 150.072 km de voorremblokken vervangen: € 72.
De wagen bevalt perfect. Zowel op de grotere zomerbanden, als de winterbanden op de standaardwielen, rijdt de Space Star geweldig.
Wat wel belangrijk is om hem juist uit te laten lijnen (met voldoende negatief camber om het onderstuur bij de standaardinstelling (maakt qua bandenslijtage niet uit!), waarbij men de voorwielen zo recht op mogelijk lijkt te zetten) te voorkomen.
010906: Sinds de vorige keer zat een gat van dik een half jaar en ongeveer 30.000 km en de wagen bevalt nog zeer goed. Na overleg met mijn dealer over de toekomstverwachtingen (en zijn ervaringen met andere NedCar produkten, waaronder een 1996 Carisma HB met 470.000 km) en die zijn uitermate gunstig te noemen dat ik gewoon door blijf rijden, zoals gepland (wel even aan een late en gebruikte Galant 2.0 of 2.5 V6 met LPi gedacht) tot de pakweg 500.000 km.
191006: De potentiële deal voor een V6 is afgeketst, het gat is te groot om te dichten en het blijft toch een gebruikte auto. met alle onzekerheden. Wel heeft de wagen (inmiddels ook alweer 5.000 km terug, zie het overzicht, de grote beurt en eerste APK mogen krijgen) weer een onderhoudsbezoekje aan de dealer gebracht. Helaas vroeg ik of men de lampjes achter de kachelbediening wilden vervangen, met de nodige schroevendraaier afdrukken tot gevolg. Dit gaat een nieuwe dashboardkap worden. Wordt vervolgd.
041206: De nieuwe dashboardkap gaat er morgen op, gelijk maar even alle dashboardlampjes laten vervangen. Een week geleden zijn de winterwielen voor de 3e keer er onder gegaan. Aangezien de voorste winterbanden rond de 3 mm zijn, zullen ze op korte termijn vervangen worden. Of het weer Vredestein Snowtracs gaan worden, is maar afwachten. De Bridgestone Blizzaks schijnen ook erg goed te zijn! Huidige kmstand: 134.747 km in iets meer dan 3 jaar.
111206: het zijn de Pirelli W190 Snowcontrols geworden. Zeer goed getest en zowel de Bridgestone, als de Vredestein kon mijn leverancier niet snel leveren.
300307: Alweer 1,5 ton achter de rug en dat in nog geen 3.5 jaar! Tijd voor een reportage in AutoWeek Klokje Rond, wat dus binnenkort ook zal gaan gebeuren.:-)
050407: de Space Star is bij Autohospitaal Taling gekeurd voor Klokje Rond (komt vermoedelijk ergens rond juli in de AW) met vlag en wimpel, vanzelfsprekend was de compressietest uitmuntend. Dus nog goed voor pakweg 350.000 km erbij!
Het laatste nieuws is dat onverwachts er toch iets gaat gebeuren: we gaan afscheid nemen.
Tijdens de laatste AutoRAI heeft Mitsubishi zo’n goed aanbod gedaan dat er medio mei een nieuwe Outlander Sport 2.0 Invite Plus mét o.a. LPi en links/rechts sportuitlaat, xenon koplampen e.d. voor de deur zal staan.
De Space Star staat nu dus te koop hier op de site of gaat ingeruild worden.
070607: de Space Star is tijdens de AutoRAI ingeruild op een nieuwe Outlander Sport 2.0 Invite Plus met LPi en wat leuke accessoires, per 10 mei 2007 was het zover.
Deze Space Star zal nog vele tonnen meekunnen bij een goede eigenaar.
Het filmpje op AutoWeek.nl van het klokje rond middagje: http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=383&cat=4
PROBLEMEN
Kleine lekkage langs rubber r.v.portier, na twee keer stellen nog niet perfect, komt binnenkort een nieuw rubber op.
Rammeltje in l.v.portier raammechaniek, is na vervanging perfect.
080705: Bij hevige regenval af en toe een drupje water bij het r.v.portier, stellen van het portier door de dealer helpt al. Voor de zekerheid zal het portierrubber vervangen worden.
150705: gisteren de 2e grote beurt gehad en het genoemde portierrubber is lekker vers. Leuk was de (1e) vervanging van de pollenfilters (officieel elke beurt/15.000 km, maar dat vind de dealer geldklopperij), ik heb de oude teruggevraagd uit nieuwsgierigheid hoe ze er na 72.000 km uit zouden zien: wat een troep zit er in de lucht zeg! Dat wel vroeger zonder gekund hebben. Dit weekend vertrekken we voor de zomervakantie, lekker kms vreten!
040805: inmiddels tijdens de zomervakantie dik 6.300 km erbij gezet en er is iets geks gebeurd. Het fittinkje met het lampje erin dus van een zijknipperlicht is losgeschoten en hangt nu in het spatbord te bungelen. Het glaasje zit gewoon op z’n plek. Kwestie van langs de dealer rijden.Het nieuwe voorportierrubber heeft het druppeltje bij zware regenval verholpen.
100805: het binnenwerk van het zijknipperlichtje is vermoedelijk door een schok o.i.d. net losgeschoten, is nu degelijk gemonteerd. Een irritante ratel is hiermee ook opgelost, het was het loshangende lampje/fitting wat tegen het binnenscherm trilde. Kleinigheden, waar de auto eigenlijk nauwelijks iets aan kan doen.
060905: Geen bijzonderheden, mag ook niet bij zo’n jonge auto (1 jaar 10 maanden, net over de 80.000 km heen). Als je een portierraam half open hebt staan, wil je soms weleens een tikje horen, maar daar hebben meer auto’s last van. Je kunt ook té perfectionistisch zijn natuurlijk!
Verder eigenlijk zeer betrouwbaar, kleinigheden hou je altijd wel. Met mijn diverse Toyota’s heb ik die ook gehad.
221205: tijdens een Duitslandtripje ging plotseling het check-engine (CElampje) branden, ging na verloop van tijd vanzelf weer uit. Een week later net na de 90.000 km beurt ging hij weer branden en ging niet uit. Uitlezen bij de dealer gaf een katalysatorstoring aan en we dachten aan de lamdasonde, welke wel eens vaker slijtageverschijnselen vertoont. Deze was goed en na resetten weer weg gereden. Exact 24 uur later: bingo, CElampje weer aan!
Uiteindelijk bleek het de 2e lambdasonde te zijn (de kat/uitlaatgassen waren goed cq. nauwelijks meetbaar, zowel op benzine als het extreem schone LPG). Gistermorgen vervangen en nu gaat het nog steeds goed. Hopelijk is dit nu verholpen. Als je een beetje kilometers maakt, zit je zomaar 4.500 km met een brandend oog ondering je ooghoek.
010906: Niets bijzonders te melden. Alleen een geluidje bij de achterwielen, wat zeer vermoedelijk na het vervangen van de (gaan inmiddels 75.000 km mee rondom, vóór zijn ze nog goed) remblokken achter tijdens de komende grote beurt. Kleinigheden, wat niet echt noemenswaardig is.
191006: Op de beschadigingen aan het dashboard na veroorzaakt door de dealer (wat zij uiteindelijk wel gaan verhelpen door een nieuwe dashboardkap), geen bijzonderheden. Het blijft Japanse topkwaliteit, ook na een kleine 3 jaar en 130.000 km!
081206: de dashboardkap is vervangen, helaas niet zonder enkele kleine krasjes op dit nieuwe exemplaar achter te laten. Gelijk de lampjes achter het dash laten vervangen, wegens 1 defecte. Blijken ze er niet genoeg te hebben en precies diegene die is blijven zitten, heeft het nu begeven. Weer een klusje voor een volgende keer. Aangezien de audioheadunit er uit moest (zelf gedaan uit voorzorg), merk je zonder muziek hoe stil zo’n hedendaags automobiel eigenlijk is in vergelijking met het oudere spul. Erg positief en ook qua resonanties is dit minimaal te noemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Space Star
