Mitsubishi Space Star 1.3 Family (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Star 1.3 Family |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 171.268 km |
KM-stand laatst | 181.523 km |
Van aankoop tot nu
- 171.268 km
Dagelijks vind je op deze website, en vooral in het forum opmerkingen over het kopen van een gebruikte auto. De meest gelezen uitspraak is dat je nooit een auto moet kopen zonder dat je een proefrit met de auto hebt gemaakt. Daar ben ik het volledig mee eens, maar soms zijn er momenten dat je daar even niet bij stilstaat. De koop van mijn "nieuwe" auto was een dergelijk moment.
Vrijdagmiddag 31 augustus van dit jaar. Mijn toen nog huidige auto vond ik duur worden. Vier dagen in de week rijden en dan moest ik er weer voor 110 euro aan brandstof ingieten om de motor tevreden te houden. Mijn doel voor die middag was om een andere auto te kopen, zonder daarvoor geld bij te betalen. Normaal gesproken kom je dan in een gedeelte van de automarkt terecht die op zijn minst duister te noemen is. Gelukkig was deze showroom goed verlicht, en na lang praten kon ik mijn auto inruilen op de Mitsubishi, met bijbetaling van 100 euro. De Mitsubishi zou een beurt krijgen, de distributieriem vervangen worden en de auto zou gepoetst worden. Ik vond dit een goed aanbod, en nadat ik mijn vrouw telefonisch had geraadpleegd, ben ik overgegaan tot de koop. En ja, ik had de auto alleen maar gezien, ik had er geen meter mee gereden. Misschien kwam het doordat ik ervaring had met de Space Star. Dit zou mijn derde worden, en ik wist dat ze heel betrouwbaar zijn. De auto zou de volgende week afgeleverd kunnen worden, want ze hadden tijd nodig om alles goed voor elkaar te krijgen.
Een week lang ben ik een beetje zenuwachtig geweest. Geen proefrit gemaakt, de auto eigenlijk niet zo goed bekeken. In mijn gedachte werd de auto steeds slechter en lelijker, en op het laatst was het een roestbarrel geworden met een kapotte motor. Om mezelf gerust te stellen ben ik toch maar even in de loop van de week langs de garage gegaan, en gelukkig stond de auto er goed bij, ook al was er nog niets aan gedaan.
Vrijdag 7 september.
De auto meegenomen naar huis, en na een rit van 60 kilometer kon ik mezelf geruststellen met de gedachte dat ik een goede auto had gekocht. Pas bij thuiskomst ben ik onder de motorkap gedoken om te zien dat alle vloeistoffen op peil stonden, en de distributieriem volgens de sticker was vervangen.
Alles wat ik normaal gesproken zelf als advies geef aan anderen heb ik verzaakt bij de koop van mijn eigen auto. Maar gelukkig kan ik erom lachen, want dit is gewoon een goede auto, mede dankzij de garage die de auto zoals het hoort heeft afgeleverd.
Enkele duizenden kilometers verder.
- 175.642 km
De teller staat bijna op 176.000 kilometer. Kan ik nog steeds lachen om mijn aankoop, rijd ik nog steeds tevreden rond? Het antwoord hierop is kort, namelijk JA! De auto is zelfs beter gaan rijden, en het lijkt alsof de auto een beetje los moest komen. Het verbruik is nog steeds 1:19 gemiddeld.
Kosten/reparaties:
- boordcomputer zelf gemaakt, display gaf niet alle cijfers en letters aan.
- lampje interieurverlichting kapot, zelf vervangen door een nieuw exemplaar, kosten enkele dubbeltjes.
"Onnodige onkosten":
- dashboard verlichting vervangen door blauwe led exemplaren. Gemaakt door een lid van de Mitsubishi Owners Club. Kosten 8 euro. Ziet er mooi uit, en lekker helder.
Binnenkort moet ik de ruitenwissers vervangen, want er zijn een paar happen uit het wisserblad waardoor er hinderlijke strepen ontstaan. Dit was al zo bij aflevering, maar blijkbaar voor de apk geen probleem. Stadslicht rechtsvoor is kapot gegaan, dus dat vervang ik ook maar meteen.
Dit zijn de enige onkosten die ik heb gehad sinds ik de Mitsubishi heb.
De eerste onkosten
- 181.523 km
De eerste onkosten aan de Mitsubishi zijn een feit. Ik moest de beide ruitenwissers vervangen omdat de oude wissers strepen achter lieten op de voorruit. Maar nu kan ik alles weer duidelijk zien en rijd ik weer vrolijk verder!
Ruim 10.000 km gereden
- 181.523 km
Ik heb nu 10.000 kilometer gereden met de auto en wat zijn mijn ervaringen met de Mitsubishi? Vier dagen in de week rijd ik met de auto naar mijn werk en weer terug naar huis, goed voor bijna 500 kilometer. De bestuurdersstoel is alleen in hoogte verstelbaar, net als het stuurwiel. Toch heb ik een goede zitpositie gevonden, en ik vind vooral het wat "platter" geplaatste stuurwiel prettig. Het lijkt een beetje op de positie van het stuurwiel in een vrachtwagen, het stuurwiel staat dus niet zo recht als in andere auto's. Persoonlijk vind ik dit wel prettig. De armsteun op het voorportier zit voor mij op een prettige hoogte zodat ik lekker kan zitten, en toch twee handen aan het stuur kan houden. Het zicht in de auto is goed, de A-stijl is smal en in de juiste hoek geplaatst zodat deze niet in de weg zit.
Tijdens het rijden heb ik al velen malen stevige windvlagen meegemaakt, en gelukkig is de auto hier niet gevoelig voor, in ieder geval niet meer dan andere auto's uit deze klasse. Bij tegenwind lijkt het alsof de auto een beetje wordt tegengehouden, maar daar zal de motor ook gedeeltelijk debet aan zijn. De neus van de auto is tijdens het rijden en inparkeren niet te zien, toch levert dit voor mij nog geen problemen op. De lengte van de neus is toch aardig in te schatten. Hij is korter dan je denkt. Achteruit inparkeren zou een probleem kunnen zijn, maar doordat de achterklep haast verticaal is geplaatst kun je toch de lengte goed inschatten. Mocht dit toch een beetje verkeerd gaan, dan ben ik blij dat ik toch een Franse detector heb (trekhaak!). In de praktijk nog geen problemen mee gehad.
Verbruik:
het verbruik blijkt bij het narekenen toch iets hoger te zijn. Gemiddeld rijd ik 1:17. Dit brengt mij met volle tank toch ruim 800 kilometer ver. Ik rijd met het verkeer mee, maar moet er wel bij vermelden dat de meeste kilometers snelweg kilometers zijn.
Een blik onder de motorkap leert mij het volgende: Koelvloeistof niveau, nog steeds max. zoals bij aflevering. Remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof, nog steeds op max. Olie: ik moest na 10.000 kilometer ongeveer een halve liter olie bijvullen.
Regelmatig controleer ik de bandenspanning met een meter uit een Lada. Dat was ooit standaard in een Lada, een bandenspanningsmeter en een bandenpomp die je gebruikt als een fietspomp. De banden pomp ik overigens niet op met de "Lada" pomp want dat duurt me te lang. Ik heb hiervoor een mini compressor die ik op vakanties multifunctioneel kan inzetten.
Telkens als ik de auto was, dan controleer ik de lak op beschadigingen. Mocht ik wat steenslag of krassen tegenkomen, dan werk ik deze weg. De onderkant van de auto ziet er prima uit. Ik kan nergens roest ontdekken aan de auto.
Ik kan concluderen dat ik nu na 10.000 kilometer nog steeds heel erg tevreden ben met de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.