Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Pajero 3.2 DiD GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We zijn kleiner gaan rijden.. in een Pajero. Dat geloof je niet als je ’m ziet staan, maar de korte wielbasis uitvoering (3 deurs) is net iets meer dan 4 meter lang. En dat is korter dan veel van de ’middenklasse’ modellen van deze tijd. Handig voor ons want we wonen in de stad, en willen ’m daar ook graag parkeren. Samen met een Smart past ’ie goed in een parkeervak.
De auto heeft een 3.2 liter dieselmotor, met ’ruim voldoende’ koppel en vermogen. Voor de gemiddelde autojournalist maakt deze motor teveel herrie, maar wij zijn er heel blij mee. Het is een fijn geluid, je weet dat je met een echte auto onderweg bent. Omdat er altijd genoeg koppel is kun je heel lui rijden. Het maakt de Pajero tot een geweldige reisauto. Cruisecontrol aan, muziekje erbij en karren maar. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 11 en de 1 op 9 - met een aanhanger 1 op 8.
We hebben deze auto in eerste instantie gekocht om een zware trailer mee te trekken. Daarvoor zijn het gewicht, de zware motor en de 4 wielaandrijving heel fijn. ’Je merkt het niet’, zogezegd. Ook als je met een volle kar onderweg bent is het geen slome combinatie, de motor doet z’n reputatie eer aan. Opvallend is dat we ondanks een totaal gebrek aan ervaring met het rijden met aanhangers (ja een dagje voor het rijbewijs) we met deze auto zonder problemen grote karren overal mee naartoe sleuren.
[ ervaringen vanaf 2007 tot nu hieronder toegevoegd, laatste update maart 2014 ]
@0508 - De reserve die je door het 4wd systeem hebt merk je pas als je het uitzet. Dan heb je een achterwiel aangedreven bolide met een veel te grote motor met gigantisch koppel... erg leuk, dat wel :-) Verder is het een probleemloze auto gebleken. Inmiddels hebben we er zo’n 40.000 km mee gereden, en op het wiellager na geen grote issues gehad. Na 7 jaar waren de accu’s versleten, verder niks. Hij trekt onze (zware) aanhanger door elk terrein, is een fijne en praktische reismobiel en is voldoende zuinig voor dagelijks gebruik. Hoewel de auto een ’G’ milieulabel heeft kan ik geen concurrent vinden die *en* maximaal 1 op 10 verbruikt *en* minimaal 2500 kilo mag trekken. Tips zijn welkom natuurlijk.
PROBLEMEN
@180907 - We hebben inmiddels twee keer van de garantie gebruik kunnen maken. Een schakelaar aan de vooras lekte en was ooit met een dot kit ’gerepareerd’. Nuja. Die is door de dealer vervangen. En een van de voorwiellagers is uitgelopen. Nu hadden we in de onderhoudsgeschiedenis gezien dat vorig jaar de andere kant al gedaan was, dus het is niet heel gek. Bij dit type (2000-eind 2001) schijnen de voorwiellagers niet helemaal goed ontworpen te zijn. De vervangende set lost dat probleem meteen op, aldus een Duits Pajero forum.
@0230410 - De auto is nog steeds in ons bezit en gaat maar door. De motor is fijn, het stuurt en doet ook nog fijn. De remmen zijn vervangen door de garage, die hiervoor wel de hoofdprijs rekent. De auto doet het goed maar we vragen ons wel eens af of we niet meer zelf moeten gaan doen aan het onderhoud. Voorlopig blijven we rijden, want het gaat lekker.
@260312 - Nooit verwacht zo lang met deze auto te blijven rijden, het bevalt erg goed.
We hadden een lastige olielekkage, waarvoor de dealer inmiddels twee keer de kleppendekselpakking heeft vervangen. Ze hadden beter met een lampje kunnen kijken waar het vandaan kwam: uit de oliedruksensor. Kost e7,95 ofzo, nieuwe erin en het blok is weer droog. Volgens 'het internet' is het een kwaal van dit type sensor.
Een typisch zwak probleem van de Pajero 3.2 met handbak is het dubbel massa vliegwiel. Dat laten vervangen is erg duur, maar reken er bij de aanschaf van een gebruikte met handbak maar alvast op. De motor gaat schudden en loopt onregelmatig; uiteindelijk (bij ons na vele tienduizenden kilometers) sta je ermee stil. Wij waren aan een nieuw vliegwiel en koppeling zomaar e1500 kwijt, en hebben het zelf gemonteerd.
Bij de montage van nieuwe veren en dempers (niet per se nodig) bleek dat alle afstelbouten van de wielophanging waren vastgeroest. Dat hebben we gelukkig laten oplossen, want het is echt een k-klus om alles los te maken.
Met deze investering blijven we nog wel een tijdje rijden met de auto.
@18082012
Bijna 400.000 km op de teller, en alles doet het nog vanzelfsprekend. Inmiddels hebben we de fuseekogels van de wielophanging voor vervangen. Tussen de beurten in gebruikt de motor nauwelijks olie, en alles werkt vanzelfsprekend. Wat we wel merken is dat de aandrijflijn wat meer speling heeft dan in het begin. Af en toe maken we eens een proefrit met een nieuwere, maar eigenlijk rijden die niet heel veel beter. En om daar dan veel geld aan uit te geven.. voorlopig rijden we goed met onze Pajero.
@14-03-2014
Goed anderhalf jaar later zijn we weer een ton verder met de auto, de km stand nadert de 500.000. Zoals je op de foto ziet zijn het echte kilometers, we gaan er met plezier mee de woestijn in.
De olie in de assen en versnellingsbakken ziet er bij vervanging nog steeds helder uit en de motor verbruikt nog net zo weinig olie als in het begin. Toen we het onderhoud zelf zijn gaan doen heb ik de EGR afgedopt maar desondanks zit er (vanwege de carterontluchting?) wat aanslag in het inlaatspruitstuk. Dat was ook de oorzaak van het iets minder soepel lopen van de motor: alle sensoren schoonmaken, kleppen stellen en de 3.2 diesel nagelt weer als de bekende tractor. Inmiddels hebben we alle stuurstangen en fuseestukken een keer vervangen en zijn er weer eens nieuwe remschijven op gekomen. De aandrijfas naar voren had een versleten koppeling en ik monteer wat zwaardere achterveren omdat de verenset die we een paar jaar geleden hebben gemonteerd al wat doorzakt. Verder geen bijzonderheden.
@23-04-2014 - stuk!
En toen was het klaar. De as tussen de tussenbak en versnellingsbak overleden, daar is de vertanding vanaf gesleten. Nieuwe assen zijn nog wel betaalbaar maar het liefst wil je dan ook de versnellingsbak opfrissen.. ergo, in de hoek, tijd voor een frisse waar we dan veel van de onderdelen op overzetten. Weer een pajero, prima auto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.