Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 151.000 km |
1e indruk
- 1.100 km
Maandag 5 januari 2015 afscheid genomen van de
Renault GS III, exact 3 jaar nadat ik hem had opgehaald (km stand 165K).
De auto heeft me nooit in de steek gelaten en was zeer praktisch in het gebruik. Ook de
rij-eigenschappen waren prima, niet sportief, maar ook niet echt Frans. Renault heeft dat goed voor elkaar.
Ik heb besloten om aan de bijtelling te denken
en heb via de lease mij. in augustus een Mitsubishi Outlander PHEV besteld uitvoering in instyle de een na duurste versie die alles heeft wat je kan wensen. Kleur standaard wit en als opties een trekhaak, led mistlampen, beschermstrips op de portieren en zwarte velgen.
Het is zeker geen unieke auto sterker je komt er dagelijks meerdere tegen.
Het begon bij mij in 1e instantie uitsluitend om de bijtelling en er stonden 3 auto's op mijn lijstje:
- Octavia combi diesel 14%
- Outlander PHEV
- Peugeot estate blue lease diesel 14%
De Peugeot vind ik absoluut de mooiste van deze 3, mooie belijning en het interieur is ook mooi strak. Ik heb er echter een paar keer een zien rijden en het viel me op dat bij belading de achterkant behoorlijk door gaat hangen. Tijdens vakantie's met 4 personen, hond en 4 mtb's is dat voor mij een groot nadeel. Verder is de beenruimte achterin minder groot dan bij de andere 2.
De Octavia is gewoon een praktische degelijke auto die prima rijdt. Ook met belading zakt de achterkant niet snel door.
Echter ben ik me ook meer gaan verdiepen in de techniek die de PHEV in huis heeft. Ook flink ingelezen op het PHEV forum en het is toch ook wel een sport om zoveel mogelijk elektrisch te rijden en je rijgedrag aan te passen.
Na 2 proefritten in de PHEV besloten om de stap te zetten en met mijn jaar kilometrage van >55K de uitdaging aan te gaan. De kans is groot dat dit de 1e en laatste hybride is de komende 10 jaar die ik kan rijden gezien de veranderingen in het belasting klimaat vwb bijtelling.
Thuis is de laadpaal geplaatst en op kantoor inmiddels 6 laadpunten gerealiseerd. Ik heb al 2 collega's die hybride dan wel volledig elektrisch rijden (beide een andere functie met minder km's). Verder gaan nog 3 collega's een PHEV rijden ook met een lager kilometrage.
Tot slot gaat onze directeur een Tesla rijden vanaf april en dan is de helft van de lease auto's elektrisch/hybride.
Wat heeft de instyle uitvoering allemaal:
- HD verlichting
- Lederen bekleding incl. stoelverwarming
- Elektrisch schuif/kanteldak
- Elektrisch te openen kofferklep
- Prima geluids systeem
- Multi media systeem incl. navi
- Via Wifi is dmv een app bijna alles via de telefoon in te stellen.
+ Bv dat de auto verwarmd/gekoeld moet zijn voor je vertrekt
+ wanneer de auto moet laden (bv s'nachts)
+ checken of al de portieren dicht zijn
+ verlichting aan en uit zetten
+ al de instellingen van de auto aanpassen
Verder nog een hele waslijst, maar dat zijn de standaard dingen die iedere auto heeft.
Wat zijn de 1e indrukken.
Het rijden is even wennen zeker als je uit een diesel komt met handbak. Je hoort de auto niet ook niet als de benzine motor mee gaat doen de isolatie is erg goed. Dat is ook wel wennen want je hebt minder snel in de gaten hoe snel je rijdt. Het regeneratie systeem (soort remmen op de motor waardoor de accu oplaad) is erg handig en door te anticiperen kan je er goed gebruik van maken. Nadeel is dat achteropkomend verkeer geen remlichten ziet terwijl je wel sterk afremt in de hoogste stand.
Rij eigenschappen zijn goed de auto is stug geveerd en helt niet echt over in bochten. Stoel was even wennen om een goede positie te vinden, maar die staat nu goed. Ook het zit comfort was even wennen de stoelen zijn harder dan van de Renault, maar na een week ben ik eraan gewend.
Ik heb geen last van een "wankele" stoel zoals je bij andere berijders wel eens leest.
Ik heb me voorgenomen om rustiger te gaan rijden met de Renault reed ik altijd te hard.
Ik was al langer van plan om langzamer te gaan rijden, maar een nieuwe auto leek mij een mooi moment om ermee te beginnen en toevallig ook nog in het nieuwe jaar. Ik heb de 1e week niet harder gereden dan 100km/h (GPS snelheid) en dan valt op dat dit een prima snelheid is. Je haalt nog steeds auto's in die zachter rijden, maar de stress is echt veel minder. Als je harder rijdt komt er ongemerkt meer stress en agressie naar boven. Bijkomend voordeel is dat het accu bereik ook groter wordt en dus efficiënter. Ik vind ook dat je als berijder van een hybride efficiënter moet rijden je hebt het belasting voordeel en daar mag wat tegenover staan. Natuurlijk moet ieder dit voor zich weten, maar dat is mijn instelling.
Ik heb onderweg nog niet elektrisch kunnen tanken aangezien de lease mij. was vergeten de extra tankpas op te sturen. Ik heb deze inmiddels ontvangen en kan daar vanaf morgen gebruik van maken.
Over het verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen ik heb totaal 75 liter benzine getankt en 1.100km gereden. Hier zitten dus ook elektrisch gereden km's bij. Ik ga dit de komende tijd bijhouden en zal dat later updaten.
Wat vind ik minder positief:
- erg balen dat ik niet de X-line upgrade heb omdat de auto in september al in Nederland was. De dealer had op advies van de importeur de auto erg vroeg besteld met dit als consequentie.
X-line valt ook niet achteraf in te bouwen helaas.
- je moet iedere keer als de auto start de
eco knop inschakelen zodat hij zuiniger rijdt dat zou toch standaard moeten zijn als je een dergelijke auto rijdt.
- overal is een piepje voor en dat is irritant
- telefoon werkt niet lekker met het bluetooth systeem van de auto terwijl dit wel compatibel zou moeten zijn volgens Mitsubishi. De dealer gaat hiermee aan de slag
- Navi is erg wennen en haalt het niet bij de TomTom uit de Renault. Ik moet ook nog een heel boekwerk doorlezen (250 pagina's) om het multi media systeem te snappen.
Over betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik
nog niks zeggen dus vandaar 1 ster.
Wordt vervolgd.
Kleine update
- 2.500 km
Inmiddels de auto 2 weken in bezit en 2.500km ervaring rijker.
Ik vind de auto steeds lekkerder rijden en ga hem ook steeds meer waarderen. De langste rit tot nu toe was 500km waarbij ik met volle accu thuis ben vertrokken en met volle accu op de plaats van mijn afspraak. Dan rijd ik dus +/- 75km op de accu en 425 km op benzine. Ik houd wel vast aan maximaal 100km/u gps snelheid. Ik kan nog niet veel zeggen over het verbruik dus daar wacht ik nog even mee.
Het TMC systeem werkt, maar haalt het niet bij Tom Tom live er is echter mee te leven.
Wat ik wel balen vind is dat de de 3e auto op rij is waar het bluetooth systeem niet goed werkt met de telefoon. Mij huidige Sony Experia SP zou volgens Mitsubishi volledig compatibel
zijn, maar ik heb last van storing en de verbinding valt zomaar weg tijdens een gesprek.
Ik heb betrouwbaarheid en kosten op 3 sterren gezet omdat het inderdaad wel erg negatief overkomt met 1 ster.
Wordt vervolgd.
Update
- 20.000 km
De teller staat inmiddels op 20.000km dus tijd voor een update van de review. De auto heeft afgelopen maandag zijn 20k beurt gehad met een paar puntjes zie bij minder positieve zaken.
Positief:
- auto rijdt erg lekker
- door de hoge zit goed zicht op de weg en het verkeer
- binnenruimte meer dan voldoende
- ruimte kofferbak valt niet tegen in de praktijk ook al is deze een stuk kleiner dan van de Renault GS
- wegligging is voor een auto van dit formaat en gewicht meer dan goed
- bij flinke belading of aanhanger blijft de achterkant lekker hoog staan dus geen last van doorhangen en daar ben ik blij mee imv de zomervakantie.
- voorverwarmen of koelen is echt een perfecte uitvinding
- het aantal laadpalen valt niet tegen zelfs in kleinere dorpen is vaak een laadpaal aanwezig
Minder positief:
- ook ik heb last van een berijdersstoel die beweegt. Dit ligt inmiddels bij de dealer en ik hoor nog wat ze daarmee gaan doen
- bluetooth en Sony xperia SP is een drama ook al zou deze volgens Mitsubishi volledig compatibel moeten zijn
- de actieradius van de accu is sterk afhankelijk van de temperatuur ik heb er een paar keer maximaal 40 km mee gereden, maar meestal kom ik niet verder dan 30km.
- cruise control pakt niet altijd even goed op en soms wat schokkerig
- de standaard witte lak die ik heb is erg gevoelig vor steenslag
Ik heb absoluut geen spijt van de keuze voor deze auto. Ik stap er iedere dag met veel plezier in en ook het rijden is geen straf.
Ik vind het lastig om een gemiddeld overall verbruik uit te rekenen. De boordcomputer heeft die optie niet en zelf is dat bijna niet bij te houden zeker het elektrische deel is moeilijk te berekenen.
Op benzine rijdt de auto bij een snelheid van gemiddeld 110km/h 1 op 12 a 13 en dat is redelijk. Gaat de snelheid echter omhoog naar 125-130km/h dan is het verbruik 1 op 10.
Het accu gemiddelde zit momenteel rond de 30km bij een volledige lading. Thuis en op kantoor is de auto altijd aangesloten op de lader en bij afspraken probeer ik zoveel mogelijk een laadpaal te vinden. Ook al moet ik dan
soms 5 a 10 minuten lopen, maar ik vind dat geen probleem dat hoort wat mij betreft ook bij de keuze voor deze auto.
Ik ben benieuwd hoe de auto zich houdt tijdens de zomervakantie naar Oostenrijk met 4 personen, 1 hond, 4 mtb's en bagage. Ik denk dat het benzine verbruik in ieder geval omhoog zal schieten. Gelukkig mag ik ook met de tankpas in het buitenland tanken.
Wordt vervolgd.
Tegenvaller
- 28.000 km
De teller staat inmiddels op 28.000km en we rijden lekker verder alhoewel dit weekend was dat anders.
Ik ging dit weekend naar Duitsland om te gaan mountainbiken. Dat betekent 1 fiets op dak en 3 op de trekhaak. Verder 2 volwassenen en 2 kinderen incl. bagage. We hadden ongeveer 80km gereden toen ik op de A73 ter hoogte van Venlo de melding kreeg "limited driving mode" met het tekentje van een schildpad in het display. De motor had weinig vermogen meer en reageerde bijna niet op het gaspedaal.
Ter info ik reed op dat moment 125km/h met de airco op 19,5 graden en een buiten temperatuur van 23 graden.
Na 10 minuten 100km/h te hebben gereden was de melding weer weg, maar na 20 minuten kreeg ik opnieuw de melding. Daarna het vervolg van de reis en de reis naar huis rustiger aan gedaan.
Na enig zoekwerk op internet blijkt dat met name rijders van een Outlander PHEV die een caravan trekken dit probleem hebben. Ik heb maandag de dealer gebeld en die ging uitzoeken wat het kon zijn. Vreemd want op internet is het alom bekend en bij de dealer niet. Het werd wel steeds duidelijker dat dit waarschijnlijk een onoplosbaar probleem kon gaan worden.
De dealer heeft me vandaag gebeld en inderdaad er is niks aan te doen. Het probleem ontstaat doordat de benzine motor vermogen moet leveren voor aandrijving van de voorwielen, accu moet bijladen en airco van stroom voorzien. Als het gevraagde vermogen teveel is gaat de motor in een safe modus om de accu iets bij te laden. Alleen is de accu daarna weer snel leeg als je op dezelfde voet verder gaat met rijden.
Ik snap dat dit bij het trekken van een caravan met een grote luchtweerstand kan gebeuren, maar met 4 fietsen waarvan 1 op het dak eerlijk gezegd niet.
Wij gaan over 3 weken op vakantie met dezelfde bepakking alleen dan komt er nog een skibox bij. De Renault GS had hier totaal geen problemen mee en 150km/h in de Zuid-Duitse heuvels ging zonder problemen. Ik had ingecalculeerd dat dit met de Outlander niet zou lukken maar 130km/h is in Duitsland toch wel een prettige snelheid om mee te kunnen komen alleen dat gaat dus zelfs niet lukken dat zal eerder 110km/h worden.
Ik vind het ook nog gevaarlijk want als je net wilt gaan inhalen en de safe modus treed in kan dat voor gevaarlijke situaties zorgen.
Ik heb besloten om een collega te vragen van auto te ruilen zodat ik deze problemen niet ga ondervinden. Geen straf want hij rijdt een Volvo V70 D5 full options. Hij is akkoord dus het probleem is opgelost, maar je gaat toch het liefste met je eigen auto op vakantie.
Wat mij stoort is dat zowel Mitsubishi als de dealer op geen enkele wijze dit mogelijke probleem kenbaar hebben gemaakt tijdens het beslissingsproces. De auto wordt verkocht als volwaardig alternatief voor welke middenklasser dan ook en dat is niet het geval.
Ik heb het aantal sterren voor betrouwbaarheid daarom verlaagd naar 3 sterren.
Erg jammer want ik ben verder erg tevreden over de auto.
Update
- 56.000 km
Na mijn laatste ervaringen van voor de zomervakantie weer tijd voor een update.
De Volvo V70 was een waar genot om mee te rijden tijdens de vakantie en ik zal eerlijk zijn ik heb de auto met pijn in mijn hart weer ingeleverd bij mijn collega. Dit is een auto waar je achter het stuur gaat zitten het is net of je er al jaren in hebt gereden.
Dan de Outlander:
De teller staat inmiddels op 56k en dat is iets minder dan normaal na een jaar rijden. Omdat we echter niet met de Outlander op vakantie zijn geweest scheelt dat toch snel 4k aan kilometers.
Wat is er in de tussentijd gebeurd:
Inmiddels is het stoelframe vervangen en een paar maanden zat er geen speling op, maar inmiddels is het weer net als voorheen.
Ook zijn al de rubbers van de voorwiel ophanging vervangen dit gold als modificatie die eigenlijk al in 2014 doorgevoerd had moeten zijn. Beide aanpassingen maken voor mij weer duidelijk dat de auto al langer bij de importeur stond anders had ik hier geen last van mogen hebben. De dealer blijft het antwoord op deze vraag echter ontwijken.
Ook had ik steeds meer slijtage van het leer op de bestuurdersstoel.Dit is door Mitsubishi erkend als garantie claim en is tijdens de 56k beurt vervangen.
Ook merk ik dat het bestuurdersportier tijdens redelijke wind op de snelweg bovenin wat wijkt en tocht. Er schijnen bij de 20k beurt als modificatie nieuwe rubbers te zijn geplaatst, maar die hebben dus niet het gewenste effect. Dit wordt weer met Mitsubishi besproken dus afwachten. Als laatste is het interieur zeer gevoelig voor krasjes en dat maakt het gevoel van kwaliteit er niet beter op.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over hoe de auto rijdt en de ruimte. Ook de hoge zit vind ik nog steeds erg fijn.
Echter maken al de bovenstaande punten ook duidelijk dat de kwaliteit van deze auto niet past bij het prijs niveau van Mitsubishi. Het merk profileert zich al heel lang vwb prijs niveau hoger dan gemiddeld in de markt, denk aan de Galant destijds. Ik heb een Mazda 6 (2008) en Honda (2007) gereden beide ook uit het land van de rijzende zon, maar absoluut van een hogere kwaliteit.
Het blijft lastig om een gemiddeld gebruik te berekenen omdat ik thuis, op kantoor en onderweg elektrisch tank en daarnaast de brandstof. De actieradius van de accu komt niet hoger dan maximaal 35k en dat is met mooi weer geweest. Ik heb wel het idee dat ik met een volle accu op kantoor getankt meer km kan rijden dan als ik thuis heb geladen. Ik heb thuis een 16 ampere aansluiting en op kantoor ook, maar het lijkt alsof de laadpaal op kantoor net een beetje voller tankt.
Een paar collega's hebben inmiddels ook een Outlander (totaal nu 5) waarvan een het nieuwe model. Hun actieradius is groter terwijl zij niet langzamer rijden oid.
Tot slot kreeg ik tijdens de 56k beurt een nieuw model Outlander mee en wel de duurste versie. Ik moet zeggen dat met name het interieur er mooier en beter op is geworden. Het leer is van betere kwaliteit, de afwerking van het gebied rond de handrem en pook is mooier en logischer. Het stuur zou ik zo in mijn auto willen laten plaatsen want dat ligt echt veel lekkerder in de hand door het dunne leer. Een leuke gimmick van deze versie is de stuurverwarming. Wel vind ik het nieuwe model zachter geveerd en dat komt de wegligging niet ten goede wat mij betreft. Wat men van de buitenkant vindt is persoonlijk
en ik heb daar gemengde gevoelens bij. De voorkant vind ik veel te spacy, maar de achterkant is wel geslaagd.
Overigens had de stoel van deze auto ook speling.
Op naar de 80k.
Update
- 135.000 km
Het is een tijd geleden dat ik de review heb ge-update, maar omdat het contract in januari 2018 afloopt even een update.
Mijn vermoeden dat de auto al langer in Nederland stond is inmiddels bevestigd. Ik had veel last van windgeruis bij de voorportieren als het wat harder waaide. Uiteindelijk bleek dit ook een modificatie te zijn die bij mij niet was doorgevoerd. Toen ik een afspraak bij de dealer had om de rubbers te laten vervangen werd mij verteld dat het toch niet nodig was. Op mijn aandringen heeft men nogmaals met de importeur gebeld en wat bleek de auto stond al zeker vanaf maart 2014 op een terrein bij de importeur. Ik wijt de lage actieradius van de accu aan het lange stilstaan. De accu van je telefoon of laptop wordt er ook niet beter van als je hem voor de helft opgeladen langere tijd niet gebruikt. Ik ben van mening dat dit ook geldt voor de accu van een hybride.
Doordat mijn accu dus erg snel leeg is en ook vaak helemaal leeg, dus geen streepje meer op de indicator, gaat de motor de accu tijdens het rijden laden. Dat kost vermogen om de wielen aan te drijven en als het warm is en de airco staat aan is het probleem nog groter met als consequentie de bekende schildpad en limited driving mode.
Ik heb hier veelvuldig over geklaagd bij de dealer, maar die lezen de computer uit en kunnen geen afwijking vinden.
De leasemij vindt het ook allemaal prima en dan ben je als berijder uitgepraat.
Het toppunt van dit probleem was deze zomer tijdens onze vakantie. Wij hebben een caravan gekocht met een maximaal laadvermogen van 1300kg dus ruim onder de 1500kg die de Outlander mag trekken. Een collega met Outlander heeft een grotere/zwaardere caravan en nooit problemen gehad.
De eindbestemming was Italië via Zwitserland en de Fluelapas. Deze is prima geschikt om met caravan te rijden dus vol goede moed begonnen wij aan de route. Het was 35 graden, maar toch de airco uitgezet en de ramen open om voldoende vermogen te hebben. Belachelijk natuurlijk voor een auto van 2 1/2 jaar oud en een cataloguswaarde van bijna 50k. De echte pas moest nog beginnen en het stijgingspercentage was ongeveer 8%. De snelheid ging van 60 naar 50 en 40 en wat ik ook probeerde ik had niet meer vermogen en de pas moest nog beginnen.
We zijn toen uit voorzorg omgekeerd want ik had geen zin om op de echte beklimming stil te vallen met alle mogelijke consequenties van dien. Dat betekende echter een streep door onze bestemming en we zijn uiteindelijk in Oostenrijk gebleven. Naast teleurstelling, frustratie heeft dit geintje ongeveer € 300,- gekost (aanbetaling camping ed.) en 2 dagen van onze vakantie want probeer in het hoogseizoen maar eens een alternatieve bestemming te vinden.
Klap op de vuurpijl was echter de reis naar huis door Duitsland. Ik had de caravan laten keuren tot tempo 100 zodat ik in Duitsland makkelijk vrachtwagens kan inhalen
zonder risico op een bekeuring. Tot 2 keer toe is het tijdens het inhalen van een vrachtwagen op een helling gebeurd dat de snelheid in een keer van 100 naar 80 omlaag ging. Alleen het achteropkomende verkeer ziet dat niet want er gaan geen remlichten branden en zelf krijg je ook geen waarschuwing. Dit is echt levensgevaarlijk en maakt dat je niet echt lekker verder rijdt.
Ik ben helemaal klaar met de auto wat jammer is want de auto zelf is ruim, als de accu vol is gewoon sterk en de 4wd is in de regen en sneeuw heel erg fijn.
Ik ben blij dat ik in januari weer een gewone diesel kan gaan rijden waar je gewoon kan terug schakelen als je meer vermogen nodig hebt.
Ik heb medelijden met degene die de auto van de leasemij gaat kopen, dat zal wel ergens in de baltische staten zijn maar toch.
Bovenstaand verhaal is natuurlijk gevoed door het feit dat ik enorm baal dus om enige objectiviteit te behouden even de plussen en minnen van de auto:
Plussen:
+ Veel ruimte in de auto ook de beenruimte achter is groot
+ hoge zit vind ik erg prettig
+ wegligging is helemaal niet slecht hij helt in snelle bochten wat over maar behoud zijn koers
+ 4wd is in de regen en sneeuw erg prettig
+ auto is erg stil ook op de snelweg bij 140km/h
+ in deze uitvoering voorzien van veel extra's die erg prettig zijn
+ het voor verwarmen en koelen is een fijne optie
+ met de caravan aan de trekhaak zakt de achtervering niet in
Minnen:
- actieradius accu
- kwaliteit interieur
- kwaliteit lak (de motorkap zit vol steenslag)
- bij harde wind veel windgeruis bij de portieren ook na vervangen rubbers
- frame bestuurdersstoel blijft ondanks vervaging speling houden
- nu er meer km's zijn gereden merk ik steeds meer een schokkerige overgang van elektrisch naar brandstof motor en vice versa ik ben benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.
Ter afsluiting van deze review er moet natuurlijk een andere auto komen. Ons bedrijf is echter recent overgenomen en de nieuwe moedermij. heeft een zeer beperkte autoregeling. Ik kan kiezen uit een V60 of Passat variant.
Beide auto's zijn uiteraard geen straf, maar de V60 valt af vanwege de beenruimte achterin en de Passat is in een leuke uitvoering al gauw meer dan 45k incl bijbehorende bijtelling. Ik vind dit erg jammer want ik ben zeer gecharmeerd van de nieuw Renault GS IV. Ik heb inmiddels 2 GS gereden en het zijn zeer ruime prettige auto's, maar helaas dat zit er niet in.
Er komt bij dat de auto's niet mer geleased worden, maar gekocht en dus eigendom van het bedrijf zijn. Extra regels zijn dat ik een trekhaak zelf moet gaan betalen, tot nu toe kon ik die altijd mee leasen en een open dak mag ook niet meer. Beide zijn optie's die ik tot nu toe bijna altijd heb gehad op de lease auto's.
Let wel we hebben het over een luxe probleem, maar ik ben principieel tegen privé geld uitgeven aan een lease auto, een setje dakdragers uitgezonderd.
Het alternatief is gebruik maken van de behoorlijk riante km vergoeding die het bedrijf biedt. De optie's zijn dan privé een auto kopen en proberen geld over te houden van de km vergoeding. Persoonlijk vind ik een km vergoeding niet meer van deze tijd.
Of dmv private lease een auto gaan rijden van de km vergoeding. Er is inmiddels een redelijke keuze in het C en D segment, maar ik heb nog geen aanbieders gevonden met een hoger jaarkilometrage dan 35k en dat is voor mij echt te weinig.
Indien er AW lezers zijn die ervaring hebben met ofwel van lease naar prive rijden gaan dan wel private lease met 55k jaarkilometrage hoor ik het graag.
Update
- 140.000 km
Helaas laat de nieuwe autoregeling nog op zich wachten na de overname van ons bedrijf dus ook het uitzoeken van een andere auto moet nog even wachten.
Mbt de Outlander weer wat ervaringen rijker die de betrouwbaarheid wat mij betreft nog slechter hebben gemaakt.
Ik hoorde al een tijdje een gonzend geluid bij het linker achterwiel, maar dacht dat het de band was die zijn namelijk bijna aan vervanging toe. Omdat het echter steeds erger werd bedacht ik me dat het misschien het wiellager zou zijn.
Na een bezoek aan de garage bleek dit inderdaad het geval en deze is dus vervangen.
Verder ook sinds een aantal weken last van vocht in het rechter achterlicht en dat ook direct gemeld. De reactie van de dealer was zeer teleurstellend want dat is geen garantie meer (auto is 33 maanden oud) en moet dit met de lease maatschappij overleggen. Inmiddels zijn we 3 weken verder en nog geen reactie mogen ontvangen.
Je zal deze auto toch maar privé gekocht hebben dan wordt je niet vrolijk van dit soort zaken en dus extra kosten want ook het wiellager was geen garantie meer.
Ik merk dat door al deze problemen het me ook niet meer interesseert hoe de auto eruit ziet wassen doe ik wel als ik hem inlever alleen de binnenkant houd ik schoon want daar
zit ik zelf in. Ik heb dat nog nooit met een auto gehad.
Ik hoop dat de nieuwe auto regeling zsm klaar is zodat ik een keuze kan maken.
Het is zover
- 151.000 km
Het is zover morgen mag ik de Outlander inleveren en daar ben ik erg blij mee. Ons bedrijf is vorig jaar overgenomen om vervolgens te fuseren met onze concurrent.
De integratie van beide bedrijven loopt niet echt vlekkeloos wat ook de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden en auto regeling niet ten goede komt.
De auto regeling van ons oude bedrijf was zeer ruim als het maar binnen het lease budget paste. Bij het nieuwe bedrijf is er maar keus uit 2 a 3 modellen en men is er nog niet uit welke modellen bij welke functie passen.
Dit zou betekenen dat ik nog zeker tot maart moet wachten voordat ik een nieuwe auto kan uitzoeken en dan nog de levertijd erbij van een nieuwe auto. Met een beetje pech pas ergens in mei of juni een andere auto en dus doorrijden in de Outlander. Gezien al de problemen en bijbehorende frustratie zag ik dat echt niet zitten.
Na lang inpraten op de wagenpark beheerder van de nieuwe moeder mag ik voorlopig in een V60 hybrid summum gaan rijden die nog bij onze huidige lease mij staat, De auto is van november 2013 en heeft dus 0% bijtelling, erg prettig, en er staat 93k op de teller,
Ik mag er tot juli 2018 in rijden dus tijd genoeg om na te denken over de autoregeling als die duidelijk is.
Over dit type V60 vind je verschillende reviews zowel positief als negatief ik vertrouw er maar op dat ik niet 2x een maandagochtend auto heb. Ik zal kijken of ik van de V60 een review ga bijhouden.
Om positief af te sluiten toch even de positieve punten van de Outlander op een rij. Ik heb tenslotte 4 collega's die ook een Outlander rijdenm en mijn problemen niet hebben dus het ligt echt aan deze auto.
- ruimte in de auto is fantastisch dat zal mijn 2 zonen wel tegenvallen in de V60.
- stoelverwarming top
- voorverwarmen en koelen via de app super
- 4wd in de bergen, bij regen en sneeuw fantastisch
- als laatste de wegligging van zo'n zware grote auto is veel beter dan je vooraf zou verwachten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.