Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2014) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 36.000 km |
Oulander kies je voor de bijtelling en stoere uite
- 36.000 km
De Mitsubitsi Outlander is een stoere verschijning. Hier kun je als man of als stoere vrouw mee voor komen rijden. De looks zijn dus prima. Hoe is het om de Outlander te gebruiken en te rijden. Het uiterlijk is belangrijk maar zeker ook de gebruikerservaring.
De algemene afwerking en bouwkwaliteit is “basic” te noemen. Het openen en sluiten van de deuren gaat gepaard met een blikkerig geluid. Het klepje van de stekker gaat soms tijdens het rijden open staan. Belangrijker is nog dat de achterklep niet hoog genoeg opent om net je hoofd telkens te stoten. De klep opent tot een maximale hoogte van 178 cm. Dan is de auto ook nog niet beladen. Als gemddelde Nederlandse man met een lengte van 1m80 stoot je vaak je hoofd. Mitsubishi heeft onvoldoende rekening gehouden met de lange lengte van de Europeaan .
Het rijden is goed te noemen maar niet bijzonder. Het accelereren gaat door de electomotoren en automaat vlot. Wil je sneller dan schakelt de brandstofmotor vrijwel geruisloos bij. Het rechtuit rijden gaat gaat stabiel en ook redelijk strak door de bochten. De Outlander is een vrij hoge en zware auto die, bij het inhalen van vrachtauto’s, toch behoorlijk zijwind gevoelig blijkt te zijn. Hij stuurt redelijk neutraal.
Verbruik
De opgegeven verbruikscijfers van de Outlander zijn spectacular te noemen met 1,9 liter benzine per 100 km. We weten natuurlijk allemaal dat de opgegeven verbruikscijfers van de autofabrikanten totaal niet kloppen. De Outlander is hier geen uitzondering op. Bij een lange rit van 200 km over de snelweg en met een volle elektrische accu is het mogelijk om 7,7 liter per 100km te rijden. Zonder elektrische hulp is dat ongeveer 8,8 liter per 100 km. In de stad zou je verwachten dat je vrijwel geheel electrisch kan rijden. Het bijzondere is dat dat niet het geval blijkt. De Outlander wordt bij ons onder andere gebruikt om de kinderen naar school te brengen (enkele reis is dat 5 km). Bij vertrek is de accu geheel opgeladen. Wanneer de Outlander gestart wordt schakelt meteen de brandstofmoter in. Dat blijkt te komen doordat het interieur verwarmt wordt met hulp van de warmte van de brandstofmotor. Aangezien de ochtend temperatuur in Nederland is vrijwel altijd lager dan is dan 19 graden zal je altijd met de brandstofmotor aan weg rijden. Natuurlijk kun je er voor kiezen om de interieurverwarming uit te zetten. Het probleem is dan al binnen een paar honderd meter de ramen beslaan. Blijkbaar is de auto zo ontworpen dat er van uit gegaan wordt dat steeds met de airco aan gereden wordt. Dat is in heel veel Aziatische landen natuurlijk ook zo. Dus op de korte stukjes in de stad rij je voor een groot deel met brandstofmotor aan. De auto schept de verwachting dat je een groot deel electrisch kunt rijden en daarmee de uitstoot van schadelijke stoffen in de stad kan beperken. Dat valt dus vies tegen.
De actieradius van het electrisch rijden is ongeveer 25 tot 40 km afhankelijk van rijstijl en ook van buitentemperatuur. Wanneer met de airco aan gereden wordt is de electrische actieradius 5 tot 10 km minder.
De Outlander geeft informatie over gemiddeld brandstofverbruik maar geen informatie over het actueel verbruik. Over het electrisch verbruik krijg je helemaal geen informatie. De indruk bestaat dat de Outlander helemaal niet zuinig is met de electronen. Een Tesla haalt bijvoorbeeld met een 70kW accu 400 km en een Outlander 40 km per 12 kW. (3,3 kW vs 5,7 kW)
De Outlander heeft overal lampjes en klingeltjes voor. Hier moet je tegen kunnen. Zo kun je niet wegrijden zonder dat een dwingend paniekerig klingeltje klinkt in het interieur. Er dreigt gevaar klingelt het ! In de ochtend is de ruiterwisserautomeet vaak nog niet wakker. Deze “vergeet” te wissen als de ruit te nat is om de weg te kunnen zien. Als je zou willen kan je de straat uitrijden voordat de Outlander pas door heeft dat er te veel water op de voorruit staat.
Een andere kleine ergernis is dat wanneer de bestuurder de ramen van de auto sluit maar ondertussen de deur opent dan stopt het sluiten van de ramen. Dan moet eerst weer de auto “ aangezet” worden. Ook moet je het knopje van de ramen van de bijrijder vast blijven houden om het raam te kunnen sluiten. Bij veel andere auto’s houd je knop van afstandsbediening vast en alle ramen worden gesloten. Dat is een eenvoudig stukje software dat Mitshibishi niet heeft ingebouwd in de Outlander. Vreemd is dat er is geen klokje op dashbord aanwezig is.
Als u een andere automobilist die met een lege accu staat wil helpen met starten moet u nog wel even goed bedenken. U komt voor rijden met een bonk elektrische energie maar het aansluiten van startkabels is vijwel onmogelijk. De start-accu van de brandstofmotor zit in de bagageruimte. Het aansluiten van startkabels is niet te doen zonder een deel van het interieur te slopen. Niet aan te raden dus!
Conclusie
Een Outlander koopt de Nederlander hoofdzakelijk vanwege de gunstige bijtelling en misschien ook wel vanwege het tamelijk stoere uiterlijk. Dat je daarvoor regelmatig je hoofd stoot aan de achterklep en andere onhandige dingen neem je op de koop toe. Een Outlander koop je niet vanwege het gunstige brandstofgebruik of omdat het een fijne rijdersauto is. Daarvoor is hij te stug, te basic in techniek en afwerking en verder ook niet slim genoeg om van te houden.
De Outlander is zeker niet zuinig en stoot in de praktijk veel meer CO2 uit. Het is een voorbeeld hoe de autoindustrie de overheid met de onrealistische uitstoot- en verbruikscijfers een rad voor ogen heeft laten draaien. Het is goed dat de overheid hier binnenkort een einde aan maakt.
Voordelen:
gunstige bijtelling (nog wel)
stoere uiterlijk
Nadelen
Ongunstig brandtofgebruik.
Basic bouw van carroserie.
Slechte ventilatie van interieur waardoor ruiten beslaan en je met airco aan moet blijven rijden.
Achterklep gaat onvoldoende hoog open zodat je je hoofd stoot.
Standaard geen slimme dingen om het de automobilist makkelijk te maken
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Limited Edition X-Line | Schuif/Kantel dak | Lederen bekleding | Camera | Stoelverwarming | Keyless | 18'LM Velgen |
- 2015
- 159.933 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Intense + | 1/2 Leer | Clima | Cruise |
- 2013
- 244.286 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Business Ed
- 2014
- 102.369 km