Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2013) #8

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2013)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1000 km

  • 1.050 km

Na de eerste 1000 km met de Outlander ben ik wel in staat om de eerste indrukken op te schrijven van de auto. Na meer dan 20 jaar Volkswagen en Audi (laatste auto A6 Avant 2.0TFSI) vond ik dit wel een hele stap. Uiteraard is het dankzij de fiscus, zeker als je in mijn geval zelfstandig ondernemer bent eigenlijk een van de meest verantwoorde investeringen qua vervoermiddel.
Behalve financieel zijn voor mij de belangrijkste zaken: veiligheid; dat zit wel goed getuige de 5 sterren bij de recente NACAP test. Verder verbruik; daarover straks meer; uitrusting meer dan voldoende in de Instyle uitvoering en looks; over smaak valt niet te twisten, maar het is beslist een stoere auto, zeker met de extra zijskirts, spoiler, spatbordverbreders in het Sportpack en Intro pack. Daarnaast ook het Protection pack toegevoegd. Dan ga je toch al ruim over de € 50K heen. Wel vind ik de verhoudingen van de auto wat vreemd en is de voorzijde wat plomp qua vormgeving. De achterzijde vind ik wel meer geslaagd.
Wat mij is opgevallen is de stilte die aan boord heerst; zelfs bij het aanspreken van de benzinemotor klinkt het motorgeluid slechts gedempt door, beduidend minder dan in de Audi! Mitsubishi is erin geslaagd om de overgangen van aandrijving onmerkbaar te laten plaatsvinden. De auto rijdt in zijn geheel comfortabel en helt weinig over. Het vermogen is meer dan genoeg om vlot met het verkeer mee te komen, ook tussen acceleratie verloopt vlot genoeg. Wel hoor je wat meer windgeruis, maar dat zal wel aan de matige stroomlijn liggen. De auto is nu voorzien van andere 18 inch velgen en winterbanden (Hankook)die geven ook wat meer afrolgeluiden. De auto reageert nogal stug op (kleine) oneffenheden en zo merk je toch dat het onderstel minder verfijnd is. De stoelen zijn wat vlak, maar zitten goed. Het is even wennen, maar de hoge zit is best prettig. Wel merk ook ik, dat de stoel enigszins beweegt tijdens het rijden.
Het interieur ziet er verzorgd uit, de leersoort is weliswaar niet premium, maar goed genoeg. Ergonomisch zit niet alles even logisch in elkaar; waarom bijvoorbeeld de boordcomputer verborgen op het dashboard, terwijl op het stuur wel een voor mij misbaar iets als een snelheidsbegrenzer zit. Qua uitrusting zit de auto ruim in de extra’s; wel vind ik, dat er nog wat zaken missen als automatisch inschakelende deurvergrendeling bij wegrijden; verstelbare lendesteun van de stoelen, verlichte schakelaars van de raam- en spiegelbediening en een zelf dimmende binnenspiegel. Ook is jammer, dat de motorkap bij openen niet door een gasdrukveer wordt ondersteund, maar door een iel stalen beugeltje. Verder merk je aan het gebruik van harde kunststof panelen in het interieur en het fragiele klepje van de aansluitpunten voor de lader en het erg goedkope afdekscherm voor de bagageruimte (jammer, geen bagagescheiding net verkrijgbaar), dat Mitsubishi hier nog wat te winnen heeft. Tenslotte vind ik de claxon meer passen bij een Space Star dan een Outlander.
Het instrumentenpaneel vind ik daarentegen wel weer fraai, inclusief het kekke pookje. Er is al wat commentaar verschenen over de multimedia uitrusting; qua audio vind ik de Rockford Fosgate een goed geluid met voldoende volume produceren. Wel wat instellen aan de equalizer en fader maar dankzij de rust aan boord geniet ik van de muziek. Minder te spreken ben ik over de navigatie; de menu’s zijn wat onoverzichtelijk en leiden erg af en mis ik de MMI van Audi op dit punt. Ook de telefoonbediening is te omslachtig en mis je directe toegang tot favoriete telefoonnummers en een herhaaltoets in het scherm zelf.
Dan het verbruik; ook ik kom niet in de buurt van de fabriekswaarden; met dagelijks thuisladen van ongeveer 10KW kom ik op 1:16. Ik kom dan een 35 km ver op alleen stroom. Eerlijker is om uiteraard uit te gaan van de totale kosten inclusief stroomverbruik en deze dan terug te rekenen. Dan kom ik op zo’n 1:12,5. Ik gebruik dan regelmatig de Ecostand en bij snelwegritten de battery save stand. Is de airco ingeschakeld dan daalt de actieradius dramatisch; dat zal dus ook in de zomer vrees ik, zorgen voor tegenvallende verbruikscijfers. Niettemin vind ik het totale verbruik in het perspectief van een meer dan 1800 kg wegende en niet super gestroomlijnde auto acceptabel. Mijn A6 schopte het ook niet verder dan 1:11. Wel is de tankinhoud met 45 liter te krap als je wat meer kilometers maakt. De aflevering is gelukkig op tijd gelukt en volgens mij is dit gelet op het grote succes van de Outlander een behoorlijke logistieke uitdaging voor de dealer. Niettemin een pluim voor dealer Norbert Driessen in Woerden.
Voorlopig oordeel is, dat je een stille,ruime en comfortabele auto hebt aan de Outlander met mooie techniek en een rijke uitrusting ondanks de genoemde minpunten. Wel is duidelijk, dat je je niet moet blindstaren op de fabriekswaarden qua verbruik. Uiteraard is hier de fiscale stimulans een hele grote plus. Ik ben benieuwd hoe al deze elektronica zich houdt op de lange duur; ik zal daarover te zijner tijd wat over schrijven.

De eerste 5000 km zitten erop

  • 5.000 km

Na de eerste 5000 km in deze auto heb ik met name wat meer gevoel bij de verbruikscijfers. Daarnaast is de auto mij onverminderd goed bevallen, ook meerijders valt de rust op in de auto en dat draagt in hoge mate bij tot het comfort. Wel blijf ik mij storen aan dingen als de niet verlichte raambediening waardoor je wel eens misgrijpt in het donker, de centrale deurvergrendeling die niet automatisch ontgrendelt bij van binnenuit openmaken (ook de bijrijder zit opgesloten; foei Mitsubishi! Tenslotte de omslachtige telefoonbediening, via spraak is het wel het veiligste alleen moet je daarvoor minimaal 4 keer antwoord geven waardoor het geheel op een quiz lijkt. Ik heb de foam bagage mat vervangen door een aftermarket exemplaar van beduidend meer kwaliteit voor veel minder geld. Ook het bagage/hondenrek heb ik elders vandaan namelijk uit Engeland, waar deze al lang te verkrijgen is.

Verbruik

Over de afgelopen 5000 km heb ik 430 Kw stroom verbruikt en ca. 170 l benzine. Totale kosten ca. € 407,-- hetgeen omgerekend € 0,08 per km betekent en dat vind ik erg netjes. Omgerekend naar benzine komt dit neer op ca. 1:20. De 5000 km met mijn vorige benzineauto had mij ca. € 688,-- gekost ofwel € 0,12 per km. Het betekent wel zo veel mogelijk elektrisch laden, gebruik maken van het afrollen van de auto, beperkt rem regeneratie en uiteraard een beheerste rechtervoet. Het wordt een sport zo zuinig mogelijk te rijden (scheelt mij ook bekeuringen!). Actieradius is zo wel 650 km en dat vind ik acceptabel. Wel heb ik uit voorzorg mijn voorschot bij het energiebedrijf verhoogd met zo'n € 60 per maand.

Kleine rectificatie

Vanwege enkele reacties op het kennelijk in hun ogen ongeloofwaardig lage verbruik heb ik het nog even nagekeken. Abusievelijk een tankbeurt van ca. 33 l die ik contant had betaald niet meegerekend; de exacte cijfers zijn als volgt:1393 km en 430 KW; 203 l en 3618 km. Gemiddelde verbruik dus omgerekend naar liters net geen 1:18. Dat sommige berijders dit niet herkennen kan ik uiteraard niet helpen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.