Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2013) #6

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2013)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijn, door de bijtelling

  • 2.000 km

Ik lease deze Outlander, en gezien zijn kentekendatum levert mij dat dus een netto bijtelling van €0,- op. Daar valt niet tegenop te concurreren (kom uit een Audi A4 Pro Line S uit 2012)

Ik ga de bijtelling en andere voordelen niet verdedigen. Het is onzinnig, zeker ook gezien het verbruik, en 0% is gewoon een belachelijk percentage.

De Outlander heeft een aantal voordelen, en een aantal nadelen. Vooropgesteld, als ik bijtelling had moeten betalen, was deze auto er nooit gekomen. Ik twijfel zelfs over die 7%. Laten we eerst positief beginnen:

+ De stoelen zijn nauwelijks verstelbaar en vlak, maar op 1 of andere manier zit je prima op langere ritten.

+ De ruimte op de achterbank is zeer goed, de kofferbak is ook echt redelijk te noemen.

+ Persoonlijk vind ik het ook geen lelijke auto van buiten, maar dat is persoonlijk.

+ Waar ik mij ernstig zorgen over maakte (ik tekenende al in januari) was het weggedrag, maar dat valt niets tegen. Hij heeft meer dan voldoende vermogen, helt niet te veel over in bochten en is lekker stil. Een echte reisauto.

De nadelen, die zijn echter talrijk. Ze worden veelal op internet (ook hier) goed gepraat, maar wat mij betreft is dat onterecht. Er zijn fouten die niet horen bij een auto van €50.000,-, maar eigenlijk ook niet bij auto's voor de helft van het geld.

De nadelen zijn (in totaal willekeurige volgorde):

- De Navigatie is afgrijselijk slecht. Het is eigenlijk niet uit te leggen hoe waardeloos hij is. Het is traag, onoverzichtelijk, kent veel adressen niet, neemt vreemde routes, heeft een interface uit 1998. Heb inmiddels een TomTom gekocht. Dit systeem had 10 jaar geleden al niet verkocht mogen worden

- Verbruik. Tsja. 35 KM elektrisch, en dan is het feest op. Ik rijd zeer rustig met de auto (100km/u op Cruise) en weet gemiddeld 1 op 11 te halen. Blijf je vlak bij huis, dan rijd je lekker elektrisch, ga je overdag wat verder weg, dan sta je zeer regelmatig bij de pomp

- De afwerking is niet slecht. Het materiaal gebruik wel. Keihard plastic overal. Geen lampjes op plekken waar je ze verwacht (zelfs de knoppen voor raambediening e.d. zijn niet belicht)

- De audio is beroerd. Ze adverteren met grote namen en veel watts, maar het is niet veel. Het lijkt erop dat de Tweeters het grootste probleem vormen. Mijn voorloop auto was een Golf met standaard audio, die deed niet onder

- Bestuurdersstoel zit los en wiebelt tijdens rijden: "producteigenschap" noemt Mitsubishi het

- De app waar ze ook mee adverteren werkt voor geen meter. In de situatie dat hij het wel doet (er zijn mensen die mazzel hebben) is het bereik 10 meter... in de buitenlucht. Nutteloos


En zo zijn er nog stapels zaken waar men niet over nagedacht heeft. Prima in een budgetbak, niet in een auto met dit prijskaartje.

Zou ik hem weer nemen? Tegen 0% zeker weten. Tegen 7%? Nah, dan maar iets extra geld uitgeven en bijvoorbeeld de nieuwe Skoda Octavia 1.6TDI rijden. Zelfde ruimte, maar wel goede afwerking en technologie.

De belastingdienst heeft deze auto gemaakt tot wat het is. Een fijn rijdende auto met (buiten de aandrijflijn) belabberde technologie en materialen.

  • 2.100 km

Maar even reageren op de reacties hieronder ;)

- Ik noem hard plastic, en krijg als reactie dat de bovenkant van het dashboard soft is afgewerkt. Nu weet ik niet hoe de mensen hier autorijden, maar ik leg mijn handen in het algemeen niet boven op het dashboard tijdens het rijden ;) Wat ik wel doe is de knoppen en het materiaal er omheen aanraken, en dat is gewoon goedkoop plastic. Juist de zaken die je aanraakt zouden van goed materiaal moeten zijn. De handrem bijvoorbeeld is er 1 van het type en materiaal wat je tegenwoordig echt niet meer tegenkomt

- De audio is persoonlijk. Als mensen dit een goed geluid vinden, is dat hun goed recht natuurlijk

- De wiebelende stoel is iets wat voorkomt in een deel van de Outlanders. Niet iedereen heeft het dus, een goed aantal wel. Aangezien Mitsubishi (dealer) er niets mee doet, noem ik het hier.

- De Navigatie is wat mij betreft geen discussiepunt. Voor iemand die veel op de weg is, is het een crime dat veel straten en nummer niet herkend worden, en veel bekende wegen er niet in zitten. Hier meer info over de navi: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=1588

En, zoals iedereen ook opmerkt (en ik niet ontken hierboven): Het rijdt hartstikke fijn, geen twijfel over mogelijk. En als je dicht bij huis blijft, kan je ook nog heel zuinig rijden. Voor de meeste berijders zal hij echter flink onzuiniger zijn dat auto's die 25% bijtelling moeten afrekenen.

Even verder

  • 3.300 km

We zijn weer wat verder, kleine update.

Het benzineverbruik is op dit moment 1 op 14. Tel ik stroom mee, kom ik gemiddeld op 1 op 11 ongeveer uit. Of dat goed of slecht is, laat ik aan jullie over.

Ik heb een plus en een minpunt erbij

+ Na advies over het instellen van het geluidssysteem op het Outlander forum, is het audio geluid inmiddels acceptabel geworden. Het blijft een beperkt systeem, maar in ieder geval is het allemaal aan te luisteren

- Voor het eerst 3 volwassenen op de achterbank gehad, en dat kan dus niet. Letterlijk bijna. De gordelhouder voor de middelste persoon zit op een plek dat hij niet gebruikt kan worden, maar midden onder het zitvlak van de persoon zit. Hier is eigenlijk niet omheen te werken. Oplossing voor nu: Houder onder de bank verstoppen, en geen gordel voor de middelste passagier

Het is dat hij 0% is.....

  • 5.500 km

Goed om te lezen dat iedereen (op 1 na) dezelfde ervaring heeft met het verbruik.

Inmiddels is het grootste nadeel van de Outlander wel de wiebelende stoel. Zodra je zit gaat hij bewegen. Bij elk stoplicht voel je hem kieperen. In elke file lijkt het als je op een schommel zit. Waardeloos. De dealer reageert niet, Mitsubishi zelf heeft nog nooit gereageerd.

Inmiddels een Up! erbij gekocht voor mijn vrouw. Zoals je in een eerdere review kan lezen ben ik geen uitgesproken VAG fan. Sinds de Up! er is, rijd ik echter alleen nog zakelijk in de Outlaner. Ja, in de Up! betaal ik zelf mijn benzine, en de hele auto eigenlijk, maar hij rijd fijner, rijd zuiniger en voelt veel degelijker aan.

Inmiddels eigenlijk wel flink spijt van de Outlander. Die 0% is top, maar heeft ook zijn grenzen wat mij betreft.

De Comfort van de Outlander staat nu op 2 sterren wegens de loszittende stoel. Op de zaak hebben we meer Outlanders, allen met hetzelfde probleem.

Niets veranderd

  • 6.400 km

We zijn weer wat verder, en inmiddels heeft Mitsubishi gereageerd op de problemen die er zijn met betrekking tot Navigatie, Bluetooth en de app.

De reactie van Mitsubishi in een notendop: "Jammer joh"

Dat was weinig hoopgevend. Er schijnt, niemand kan het officieel melden, dat Mitsubishi wel aan het kijken is of ze iets moeten doen aan de loszittende bestuurdersstoel, en ze denken over een paar maanden met een oplossing te komen. Of niet.

Je vraagt je überhaupt af waarom Mitsubishi Nederland mensen in dienst heeft die blijkbaar alleen hun hoofd in het zand kunnen steken.

Van de week eens niet op vebruik gelet, en eens gewoon lekker plankgas gereden overal. Dan merk je wel dat de auto best wat pit heeft, soms zelfs gewoon snel uit de startblokken komt. Die aandrijflijn zit toch knap in elkaar.

Nattigheid

  • 6.900 km

Van de week ben ik voor het eerst een flinke wasstraat ingereden, Mr Waxs in Hilversum.

Mijn standaard wasstraat, maar mijn Outlander had het genoegen nog niet gehad.

Onderdeel van de wasstraat zijn flinke harde stralen aan de zijkant en bovenkant die het vuil wegspuiten.

Eenmaal rond de plek van mijn glazen dak aangekomen, kregen mijn zoontje en ik een gratis wasbeurt voor onszelf. Zo voelde het althans ;) In werkelijkheid kwamen er druppels vanaf het dak aan de binnenkant gelopen.

Het dak zat zo dicht als hij maar kon. Een nieuw aandachtspuntje voor de dealer dus.

Zijn gangetje

  • 10.111 km

4000 kilometer verder, en niet heel veel veranderd.

Qua rijden nog steeds geen klachten, hij zoeft over de weg.

De lekkage is niet meer voorgekomen. Ik kreeg de tip het dak te sluiten door hem dicht te laten schuiven, en niet vanuit kantelstand. Dat helpt dus blijkbaar.

De stoel wiebelt gewoon door, en Mitsubishi boeit het nog steeds niets. Geen 1 dealer doet er wat aan. Het is en blijft een B-merk met C-merk dealers.

Mitsubishi heeft de kans van hun leven in NL om 10.000 Outlander rijders (met eventueel hun partners) te binden aan het merk. Het lijkt er op dat ze dit totaal niet zien. Ik zal juist een ieder waarschuwen in mijn omgeving indien men überhaupt denkt aan dit merk te beginnen.

Same old, same old

  • 22.000 km

Kleine update. Er is eigenlijk nog niets veranderd. De positieve zaken blijven positief, de negatieve worden niet afgehandeld.

Ik ben gewisseld van dealer. Mijn vorige dealer, ACS in Hilversum, was op meerdere vlakken waardeloos. Het vervelendst was dat men net deed of klachten niet bestonden.

De nieuwe dealer verhelpt de klachten niet, maar wind er geen doekjes om. Ze weten en geven toe dat de Navigatie waardeloos is, de stoel los zit, het dak kan lekken, etc. Helaas geven ze ook aan dat Mitsubishi Nederland de klachten niet wil oplossen.

Het helpt niets, maar in ieder geval probeert deze dealer niets te verbloemen.

Nieuw probleem: De auto wil soms (3-4 keer per week) niet starten. Dan moet ik hem 10x aan en uit doen, de deuren op dicht, nogmaals proberen en opeens: Ready. Nog niet kunnen ontdekken wanneer hij precies last krijgt.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.