Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013) #26
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Review na 6,5 jaar gebruik
- 140.000 km
Na 6,5 jaar is het tijd om mijn ervaringen met deze auto te delen. De PHEV is zakelijk aangeschaft, alle belastingvoordelen zijn volledig uitgenut en de eerste akkefietjes zijn gepasseerd. Er is gemiddeld 21.000 km per jaar mee gereden, waarvan ca. 12.000 elektrisch en 9.000 op benzine.
Na 5 jaar gebruik stopten de fiscale voordelen en heb ik - om onevenredig hoge bijtelling voor privé-gebruik te voorkomen - besloten de auto voor een symbolisch bedrag over te hevelen naar privé. En juist dan, zo rond de eerste 100.000 km beurt komen de eerste grote onderhoudskosten...
De Outlander PHEV is in december 2013 geleverd. Direct een eigen laadpaal laten installeren; ik kon in het begin op één lading 2x20 km woon-werk doen, ook in de winter. Maar dat is in de loop der jaren veranderd...
Puntjes van kritiek:
- Multimedia en navigatiesysteem reageren traag;
- Navigatie kaarten waren bij aflevering al 2 jaar oud, pas in 2015 volgde een update die ook weer een jaar achter liep;
- Remote Control is erg beperkt qua functionaliteit en bereik, je moet zowat naast de auto staan om de remote functies te kunnen gebruiken.
- Stugge vering: vliegles bij de eerste verkeersdrempels, ook na 5 jaar gebruik is de auto nog stuiterig. Alleen met 'volle bak' en flink wat vakantie bagage rijdt'ie als een Franse voiture.
- Trage overschakeling van elektrische- naar brandstof mode (met koude motor ca. 3s, en dat is errrruggg lang als je even snel wilt inhalen).
Groot punt van kritiek:
- Slechte kwaliteit battery management. Het accupakket is niet beschermd tegen hoge belasting in heet weer, met snelle degradatie als gevolg. In mijn geval vermoedelijk veroorzaakt tijdens bergritten in Oostenrijk en Italië.
Met de meeste dingen leer je wel leven: Tomtom abonnement maar weer verlengd, programmeerfuncties vóór het uitstappen gebruiken (ipv remote), als een 80-plusser verkeersdrempels over, en even op benzine rijden voor een warme motor als je de snelweg op gaat. Maar aan een slecht battery management system kan je helaas niet veel doen, zeker niet als vooraf niet bekend is wat de beperkingen en risico's zijn.
Dingen die in positieve zin opvallen:
+ Programmeerbare en remote te bedienen standkachel en airco;
+ Programmeerbaar opladen (met nachtstroom);
+ Geofencing: thuis geprogrammeerd laden, elders direct;
+ Bluetooth integratie met max 5 smartphones of tablets;
+ Prettige handsfree bediening met goede stemherkenning;
+ USB-interface ondersteunt folders en sticks tot 32GB, handig voor rubriceren en afspelen van je privé muziekcollectie.
Techniek
2013 - 2017: In deze 4 jaar erg veel elektrisch gereden, de accu heeft zich prima gehouden. De actieradius is (indicatie bij starten) teruggelopen van 55 naar 51 km. Alle standaard beurten gedaan, behalve enkele terugroepacties geen verrassingen (acties prima gecommuniceerd, kosteloos uitgevoerd, zelfs gratis vervangend vervoer).
2018: De hoofdaccu vertoont na een hete zomervakantie in Italië een behoorlijke degradatie. De actieradius daalt naar 41 km (75%). Volgens de garage is dit normaal bij een kilometerstand van 80.000 km. De auto moet steeds eerder van elektra naar benzine, laden bij mijn kantoor kan alleen tegen een tarief van € 0,29 - 0,35 per kWh. Daarnaast moet ik vaker langere ritten doen. Na wat rekenwerk en adviezen links en rechts besloten om alsnog LPG met smeerinstallatie in te laten bouwen.
2019: Na 5 jaar trouwe dienst zonder noemenswaardige incidenten het kenteken overgeschreven naar privé. Ook de 120.000 beurt had geen verrassingen. Wel dat de hoofdaccu na nog een hete zomer nog verder is gedegradeerd naar 33 km actieradius (60%). Het is niet meer mogelijk puur op elektra woon-werk verkeer te doen, ik ben blij dat ik een LPG-installatie aan boord heb want op de langere ritten schakelt de PHEV steeds sneller naar brandstof over…
Foutmeldingen
1) Laadprobleem: Sinds kort wordt het laadproces regelmatig kort na de start afgebroken. In het display verschijnt dan de foutmelding "CHARGE INTERRUPTED BY SYSTEM MALFUNCTION". Het verwijderen en opnieuw plaatsen van de laadstekker lijkt het probleem op te lossen, maar ik weet nog niet zeker of de oorzaak in het laadstation, de connector of de auto ligt.
2) Brandstof circuit: Mede als gevolg van de Corona-perikelen is er weinig gereden de laatste 6 maanden. Sinds ik op LPG rijd krijg ik ongeveer iedere 3 maanden een foutmelding "ENGINE STARTED TO MAINTAIN FUEL SYSTEM". De motor start dan direct na de start-knop in CHARGE-modus, en slaat niet meer af, ook niet als de accu's vol zijn. Navraag leert (staat niet in de handleiding) dat dat komt doordat er te weinig "verse" benzine getankt wordt. Tank je niet binnen een periode van 3 maanden, dan wordt de benzine te oud en ontstaat er kans op beschadiging van het brandstofsysteem. De oplossing is ieder 3 maanden minimaal 15 liter benzine tanken. Maar ja, wat doe je als er maar 5 liter bij kan? Noodgedwongen 150 km op benzine rijden…
Tot zover de review. De volgende beurt (140.000 km) staat gepland in augustus, ik ga de vraag voorleggen of het laadcircuit gecontroleerd kan worden en wat het kost om de hoofdaccu te reviseren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.