Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013) #23

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst198.344 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 150.000 km

We keken al een tijdje naar gebruikte Outlander PHEV's omdat we toch iets groters wilden dan de Prius en ook (deels) elektrisch wilden gaan rijden.

Volledig elektrisch was helaas nog niet in ons budget beschikbaar maar PHEV was een goede optie.

Uiteindelijk zagen we op Marktplaats een Outlander PHEV die alle door ons gewenste opties (Instyle + uitvoering) had, binnen budget viel en ook nog in onze regio stond.

Voor de bezichtiging huiswerk gedaan en bij de dealer de onderhoudshistorie opgevraagd.
De airco bleek bij de laatste beurt lek en was nog niet gerepareerd.
De verkoper deed daar niet moeilijk over en qua prijs werden we het eens.

Toen stond daar dus plotseling een SUV op de oprit...
De auto is toch flink groter dan de Prius maar dat wilden we ook graag.

Opladen ging prima via de standaard oplaadkabel (230V stekker) maar omdat daarvoor de garagedeur op een kier moest blijven staan hebben we een gebruikte NewMotion wandlader (ICU Compact) aangeschaft met een vaste kabel.
Via NewMotion hebben we toegang tot een overzicht van laadmomenten en hoeveel er geladen is en met de NewMotion pas kan de auto bij vrijwel alle openbare palen opgeladen worden.

Het verbruik van de auto is zoals verwacht.
Op een volle accu kan je 30-40 kilometer rijden (winter en zomer maken een groot verschil en airco gebruik zorgt voor veel minder bereik).
Puur op benzine verbruikt de auto ongeveer 6.5 - 8 liter per 100 kilometer wat sterk afhankelijk is van je rechtervoet. Bij snelheden boven 120 km/h wordt de auto snel erg dorstig en kom je op meer dan 10 liter per 100 kilometer.

De auto rijdt comfortabel. In vergelijking met de Prius voelt het veercomfort wel wat stugger wat mede veroorzaakt wordt door de 18 inch velgen waar relatief dunne banden omheen zitten.
Dat oogt goed maar is iets minder comfortabel.
De aandrijving voelt iets minder soepel dan de Prius aandrijvingslijn maar in vergelijking met conventionele automaten en handbakken rijdt het nog steeds superieur.

Eerste beurt

  • 156.000 km

De eerste beurt is toch altijd even spannend. Hebben we een goede auto gekocht of niet?

De Mitsubishi dealer gaf ons een Kia Soul EV mee wat een leuke ervaring was om even helemaal zonder brandstoifmotor te rijden.
De range van de Soul was met 140km niet echt indrukwekkend dus het was geen straf om aan het eind van de dag onze eigen Outlander weer terug te krijgen.

De achter schokbrekerhoezen blijken te zijn gescheurd.
Dat was bij onze Prius ook al jaren het geval en het scheen geen kwaad te kunnen, dus nu ook gewoon zo gelaten.
De remschijven en blokken vertonen ernstige slijtage en groeven en dienen op termijn te worden vervangen.
Voor nu geen acuut probleem wat ons de gelegenheid geeft om na te gaan waar we deze vervanging gaan laten doen.
Verder geen problemen, wel de melding dat bij de volgende beurt het brandstoffilter op de planning staat om vervangen te worden.
Dat is een kostbare klus, dus ook nog stof tot nadenken want ik vermoed dat het filter hier in NL niet veel te lijden heeft omdat onze brandstof over het algemeen goed van kwaliteit is.
De HV accu is in betere staat dan bij deze kilometerstand gewoonlijk is. Dat is goed nieuws, al hadden we daar bij de aanschaf wel op gelet.

Kortom, de auto kan er weer een jaar tegen en staat klaar voor de zomervakantie!

Vakantierit

  • 159.500 km

Dit jaar was Engeland onze vakantiebestemming.
Vooraf gekeken hoeveel laadpalen er op onze vakantiebestemmingen beschikbaar waren maar gezien de erg landelijke lokaties verwachtten we daar niet veel van.
Onze spullen pasten makkelijker in de Outlander dan tijdens eerdere vakantie in de Prius. De vering van de Outlander gaf geen krimp wat bij de Prius ook duidelijk anders was (geen idee of de Outlander loadbalancers heeft).
Uiteindelijk hebben we 3200 kilometer door Engeland gereden. De Outlander geeft een veilig gevoel, ook als de rest van de weggebruikers een maatje groter zijn dan we in NL gewend zijn (Engeland is SUV land).
Het benzineverbruik viel erg mee. Ondanks stevig doorrijden kwamen we op 7-8 liter per 100 kilometer. Gelukkig is benzine in Engeland goedkoper dan hier dus de tankkosten vielen mee.
De wegligging van de Outlander is goed. Zowel op de snelweg als op bochtige en smalle bergweggetjes kan je goed uit de voeten.
De adaptive cruise control was een verademing toen we in de file kwamen rond Londen. Zolang de auto niet hoeft te stoppen volgt hij braaf de voorganger en hoef je alleen maar te sturen.
Wanneer de auto tot stilstand komt gaat de cruise control uit waarna de auto weer gaat "kruipen". Dat is jammer want die kruipfunctie is tegenwoordig eigenlijk onnodig.
Toen we weer thuis waren was het fijn om weer volledig elektrisch te kunnen rijden, dat geeft toch een luxere ervaring zo zonder motorgeluid.

Wiellager

  • 159.600 km

Net nadat we terug waren van de vakantie begon het linker rachterwiel lager te brommen.
Een bekend issue bij Outlanders en volgens de onderhoudshistorie reed onze Outlander nog met de originele wiellagers.

Na het opvragen van wat prijzen hebben we het achterwiel lager samen met de remschijven en blokken laten vervangen bij een lokale garage (scheelde 400 euro met de dealerprijzen).

Corona

  • 164.032 km

Vanwege de Corona crisis wordt de Outlander PHEV nu niet veel gebruikt en dan eigenlijk alleen nog maar voor lokale ritjes.
Sinds 21 maart (laatste tankbeurt) maar een 300 kilometer gereden en de tank zit nog vol.

Elektrisch rijden is hier perfect voor!

Nieuwe banden

  • 164.455 km

Een bout die zich diep in een van de achterbanden had geboord zorgde ervoor dat de geplande nieuwe banden van het najaar naar voren werden verplaatst.

Volgens de standaardnormen hoefden de banden nog niet allemaal te worden vervangen maar uiteindelijk bleken de voorbanden wegens scheef afslijten ook niet veel meer waard te zijn waardoor het besluit om de hele set te vervangen snel genomen werd.
Uiteraard is de auto daarbij voor en achter uitgelijnd waarbij helaas bleek dat van de twee draagarmen die middels een excentrische bout voor de stelmogelijkheden zorgen niet meer goed waren en dus ook moesten worden vervangen.

Het resultaat is dat de auto weer mooi rechtuit rijdt en de nieuwe Michelin Primacy 4 banden zijn stiller dan de Hankook banden die er daarvoor onder zaten.
Ze moeten ook zuiniger zijn maar daar heb ik (mede door Corona en daardoor veel minder kilometers rijden) nog niets van gemerkt.

Jaarbeurt 2021 + wiellager

  • 170.000 km

De jaarbeurt van 2021 bracht geen problemen aan het licht.
Saai (maar goed voor de bankrekening).

Weinig kilometers gemaakt, voornamelijk lokaal en op elektriciteit.

Opvallend was dat de nieuwe wiellager weer geluid begon te maken. Deze is onder garantie vervangen.

Jaarbeurt 2022

  • 178.000 km

Jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de dealer.
Geen bijzonderheden.

Wel een dagje in een Eclipse PHEV mogen sturen. Een fijne auto maar helaas wat minder ruim dan de Outlander (vooral achterin).

Remklauwen voor links en rechts vervangen

  • 184.000 km

Wegens aanlopende remmen zijn beide remklauwen aan de voorzijde vervangen.

Jaarbeurt 2023 + motorsteun achter

  • 188.000 km

Jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de dealer.
Extra: Vervangen van de motorsteun van de achterste elektromotor (schijnt een bekende reparatie te zijn).

Laatste beurt + APK

  • 198.165 km

Geen bijzonderheden, alleen een defect kentekenplaat lampje.

De Outlander rijdt nog steeds prima en ook het accupakket werkt na bijna 200.000 km nog goed.

We stappen over naar volledig elektrisch rijden in de vorm van een Kia Niro uit 2020, waarbij we de ruimte en de hoge zit van de Outlander nu al missen.

Verkocht

  • 198.344 km

En de Outlander is verkocht!
De Marktplaats advertentie stond er letterlijk 10 minuten op toen ik al een afspraak had met een belangstellende en die heeft de auto zonet opgehaald.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.