Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013) #22
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
Outlander PHEV blijft verassen
- 174.000 km
Ja, ik ben ook één van de mensen die de Outlander PHEV particulier rijd. Net op het moment dat mijn trouwe Mercedes w203 (met ruim 500k op de teller) qua kosten echt niet meer kon, kwam de eerste bulk Outlander PHEV's uit de lease. Dat betekende veel aanbod en rijk opgetuigde Outlanders ten overvloede. Mede onder druk van vrouwlief, die na het Mercedes verhaal wel wat zag in een betrouwbare grote (gezins)auto, uiteindelijk gezwicht voor een Instyle+.
Bij de eerste bezichtiging viel gelijk het mooie (licht gekleurde lederen) interieur op en ook de buitenkant viel mooi gepoetst niet eens tegen, ondanks dat ik de achterkant met de goedkoop ogende achterlampen nog steeds afzichtelijk lelijk vind. Ook de eerste testrit viel niet tegen. In vergelijking met de (fijn) pruttelende diesel was ie erg stil. Het horen van helemaal niks bij een stoplicht was zelfs onwennig. De wat hogere zit was gelijk erg aangenaam en tijdens de testrit had ik geen moment het idee in een auto van bijna 1900 kg te zitten; hij reageerde en versnelde nog redelijk vlot. Wel viel gelijk de wat stuggere vering op en voelde de boel na twee Mercedesen toch plastic en goedkoop aan. Als je over een drempel rijdt komt er wat blikkerig en plastic gekraak uit de auto. Ondanks een positieve testrit, weet ik niet of ik alleen voor de auto gekozen had, maar na wat overleg en na twee bodemloze putten leek het verstandig (of zo).
De eerste kilometers gingen met enige gêne en ergens wachtte ik op het moment dat het tegen ging vallen. In de korte ritjes vanuit de stad, die we veelal elektrisch konden maken, valt hij ergens nooit echt tegen. De luxe van de vele opties maakt rijden in de Outlander best een comfortabele bedoeling. En hoewel de boardcomputer vast beter kan, is het voor mij genoeg om meestal Google maps uit te laten. Ook het geluid van het audiosysteem is best goed en voor is voor mij in de auto, als licht audiofiel, goed te accepteren. Een koppeling met bluetooth maken is even een gedoe, maar eenmaal gedaan pairt ie altijd gelijk, waarbij het alleen opvalt dat de track titels vaak niet overgenomen worden. En, omdat het daar blijkbaar altijd over moet gaan, in deze ritjes is ie vrij zuinig en kun je met enig beleid op ritjes tot 120 km altijd 1:25 - 1:20 halen (+ dus de 10kwh), door goed te spelen met wanneer je de 'safe-knop' gebruikt en wanneer je de auto zelf laat kiezen. Erg spannend lijkt rijden in deze auto over zulke ritjes nooit te worden, toch valt ie ook nooit tegen bij een spurt vanaf het stoplicht en komt ie echt tot leven als je hem vol een oprit met twee haakse bochten in jaagt. Dan komt de stugge ophanging tot zijn recht en voel je ergens iets van het 4wd rally dna wat ie wel degelijk met zich meebrengt. Dan wordt het ergens zelfs een vleugje spannend.
Toch was het ergens wachten op het moment dat ie tegen zou gaan vallen. Want voor een liefhebber en romanticus is het natuurlijk geen droomauto. Toch blijft dat moment nog steeds uit. Tijdens de eerste vakantie naar Denemarken vielen de prestaties en het gebruik mee. Toegegeven, de auto dwingt je op de autobahn om minder hard te gaan dan dat ik met de Mercedes had Boven de 130 merk je hoe log en groot ie is en ga je in eens geluid van buiten horen, door de rijwind die er gegenereerd wordt. Met 125 op de cruise control cruised ie echter prima en door de fijne zit en de vele luxe aan boord is het geen straf om er een wat langere rit in door te brengen. Zonder de adaptive cruise control wil ik al niet meer, hoewel je hem even moet leren kennen. Op het strand merk je dat ie zich prima redt en in grote bulten fijn zand voel je hoe de vierwiel aandrijving zijn werk doet, wat zelfs een beetje leuk en spannend aanvoelt! Ook het verbruik, na wisselende verhalen, viel in de eerste lange rit zonder elektra mee, 1:13 gemiddeld is wat je op zijn minst mag verwachten van een volgepakte auto van dit formaat.
Ook nu, tijdens de tweede vakantie, valt ie nog steeds niet tegen. Ergens had ik verwacht dat de 2.0 iets te mager zou zijn als je echt op en af moet. Maar, tijdens een rit naar Oostenrijk, met behoorlijk wat klimmetjes op de autosnelweg, merk je dat ie zich heel goed staande houdt. Doorversnellen op een helling om even iemand voorbij te gaan gaat verassend vloeiend en reactief, zelfs met een vol bepakte auto + fietsendrager. Je begint zelfs waardering voor de techniek. Zelfs in de safe-mode (om je batterij vol te houden) werken de drie motoren prima samen. Na wat klimmetjes zakt dan het accu niveau wat (waarop ik even dacht: nu heb ik je!), maar dat compenseert ie zelf weer prima tijdens het dalen en de vlakke stukken (waar ie het accu niveau weer hersteld). Het bijspringen van al het elektrische vermogen op een helling voelt zelf al snel heel prettig, door het extra vermogen wat er los komt. Ook op de wat langere klim, zo zijn we gister 12km gestegen op continu 10%, merk je hoe goed ie zich staande houdt ten opzichte van de andere familiehokken (de Fords, Renaults, Mazdas en Kias), die zichtbaar aan het spartelen waren na elke haarspeldbocht, terwijl de Outlander zich elektrisch, vergezeld met een fijn licht grommend benzinemotortje, continu goed bleef reageren op het gaspedaal en je continu het gevoel geeft sneller naar boven te kunnen dan de weg aan kan.
Al met al blijkt rijden met de Outlander PHEV echt geen straf. Waar ik continu wachtte op het moment dat ie tegen zou vallen, blijft ie steeds positief verassen. Nee, spannend is het bijna nooit, maar hoe extremer de omstandigheden, hoe meer je het technische samenspel tussen de motoren waardeert en dan kan het zelfs soms een klein beetje spannend worden. Als je echt gaat hoeken, dan stuurt ie inderdaad ietwat aan de indirecte kant, maar de wegligging van de vierwielaandrijving maakt veel goed en geeft je nooit het gevoel dat ie uit kan breken, hoe diep je het pedaal ook intrapt. Het verrast zelfs hoe je de bochten dan aan kunt vallen. Aan de andere kant, bij mij heeft ie ook de uitwerking dat ik het niet heel vaak doe, want het getal van de liters per 100km zo laag mogelijk houden trekt ook als een magneet. Het fijne cruisen, de vele luxe aan boord en de ruimte die er in zit maken het gewoon een fijne gezinswagen, waar eigenlijk vrij weinig op aan te merken is. Nee, het is geen Mercedes en ook voor verschillende andere SUV's van BMW of Audi is ie waarschijnlijk geen match, maar met dezelfde aankleding en km-stand zit je dan ook in een heel andere prijsklasse te vissen (als occasion). En ja, aan de andere kant, voor een minder bedrag valt het vast iets spannenders te halen (weet ik uit ervaring), maar in de keuze voor iets verstandigs kan ik me inmiddels nauwelijks voorstellen dat er een betere keuze voorhanden was, ondanks de achterlampen.
Tijd voor een afscheid
- 239.000 km
Na 239000 vrijwel probleemloos gereden te hebben in de Outlander is onze tijd samen tot een einde gekomen. Mijn vrouw kon via haar werk een leaseauto krijgen, maar ook een verhuizing en meer kilometers woon-werk verkeer maakten de Outlander minder passend bij onze situatie. Hij heeft ons jaren vrijwel probleemloos een goede rit bezorgd, waarbij we alle ritjes rondom onze woonplaats elektrisch konden doen en de verre ritten op benzine. Op die langere ritten was ie niet altijd even zuinig, maar dat namen we op de koop toe, aangezien de meeste kilometers per jaar rondom onze woonplaats waren. In de nieuwe situatie ging die vlieger niet meer op. Los van normaal onderhoud, onder andere een keer nieuwe remschijven en -blokken, en een bekend euvel: de lagers achter die twee keer vervangen zijn, heeft hij ons nooit echt op kosten gejaagd en was het een hele fijne en luxe auto om te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Executive Edition CAMERA NAVI ECC
- 2014
- 189.296 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle 4WD AUT. | navigatie | cruise control | leder interieur | schuif-/kanteldak | trekhaak
- 2013
- 175.766 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle ORG NL PANO LEDER TREKHAAK CAMERA STOELVERW
- 2013
- 193.269 km