Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2013) #21

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2013)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf52.195 km
KM-stand laatst70.479 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na bijna 18K aan kilometers

  • 70.479 km

Graag geef ik ook mijn 2cts over de Mitsubishi Outlander.
We hebben de auto vorig jaar 2e hands gekocht, nadat onze Hyundai Tucson (1ste hands uit 2006) na ruim 230K aan zijn eindje begon te raken. Dit werd een olie slurpende, benzine junkie!!
De reden voor aanschaf van deze Outlander? Als ik hier zo rond lees ben ik zowat de enige Nederlander die 'm mooi vind qua uiterlijk (zegt wat over mijn smaak denk ik). Het bijkomend voordeel, plug in hybride rijden. Met name mijn vrouw rijdt de auto veel woon werkverkeer en dat zijn ritjes onder de 20 km. Deze rijdt ze nu volledig elektrisch.
We hebben de auto dus vorig jaar 2e hands gekocht nadat de eerste dump van deze auto's na 5 jaar op de markt kwamen. Dus nee, niet alle zwaar gesubsidieerde auto's verdwijnen naar het oostblok. Ik neem mijn burgerlijke plicht zwaar en heb dus de Nederlandse belastingbetaler behoed dat zo'n lelijke, overgewaardeerde, overgesubsieerde auto van ons belastinggeld voor een habbekrats naar het Oostblok verdween. ;)
Tijdens de proefrit waren we eigenlijk al verkocht. Komend vanaf de Hyundai Tucson, is de overstap naar deze auto groot. Voor ons was het een upgrade in luxe en uitstraling (alles is relatief). Maar ook de overstap van een handgeschakelde naar een (gevoelsmatig) traploze automaat is groot en lekker!
Inmiddels hebben we de auto nu ruim een half jaar en zijn er 2x mee op vakantie geweest. Wintersport en zomervakantie. En hebben nu ongeveer 18K op de teller bijgezet.
Mijn impressie: Een geweldige (reis)auto! Op de snelweg ligt ie vast geankerd en ook in de bergen in Oostenrijk komt hij goed mee in de bochten.
En zoals eerder geschreven alles is relatief maar als ik de auto vergelijk met mijn vorige:
- hij accelereert sneller, tijdens de zomervakantie moeiteloos met vouwwagen stijgingspercentages van 12% en hoger nemend. Daar waar ik met de Tucson terug moest schakelen naar de 3e versnelling en dan niets meer overhebbend met 90 k/u naar boven klom. Ging het met de Outlander moeiteloos met de auto in de SAVE stand en op cruisecontrol gewoon de 100 k/u vast kunnen houden. En als je het gaspedaal intrapte nog makkelijk kon accelereren indien nodig (best handig op de Duitse autobaan).
- Ik vind het interieur mooi (ook weer in vergelijk met mijn vorige auto). Zijn er op een aanmerking over? Vast wel maar ik vind het niet storend dat de geen lampjes zitten op de bedieningsknoppen van de elektrische ramen. Volgens de meeste (haters) ben ik toch al stekeblind om zo'n auto te kopen, dus die knopjes vind ik ook wel op de tast.
- Rijgedrag: Ik vind de auto geweldig rijden. EV-stand heerlijk rustig zwevend over de weg. Hybride stand (t.o.v. Tucson) genoeg vermogen om lekker te kunnen accelereren. Ik vind de auto super stabiel op de weg liggen en voor zo'n zware auto kun je er nog best sportief mee rijden.
Dan wat over de verbruiksgegevens. Sinds ik de auto heb aangeschaft, ben ik in de Nerd-modus gegaan en heb in een excelbestand ons verbruik bijgehouden.
In de ruim 18K aan kilometers hebben we een gemiddeld benzine verbruik van 1 : 19,94 (ex. oplaadkosten). Maar dat is mezelf rijk rekenen. Aangezien Essent aan het eind van het jaar ook iets met ons wil afrekenen, reken ik de oplaadkosten om naar benzine verbruik. Dan kom ik op een gemiddeld verbruik van 1 op 14,44. Wederom afgezet tegenover de Tucson (die op een goeie dag 1 op 10,2 reed) geen slecht verbruik. Dit gemiddelde wordt naar beneden beïnvloed door de wintersport (1700 km ongeveer 1 op 10) en zomervakantie (3500 km 1 op 11,8, waarvan 2200 km met vouwwagen).
Onze beste maand (juni) reed mijn vrouw nagenoeg alleen woon werk en hadden we een verbruik van 1 op 40 (ex. opladen). Inclusief oplaadkosten 1 op 20. Onze Citroen C1 haalt dat nog niet eens!
Puur kijkend naar het verbruik per kilometer, kom ik op 11,1 cent per kilometer. Vergeleken met de Tucson en besparing van 3,2 per kilometer. In totaal hebben we op brandstof t.o.v. onze vorige auto € 960,22 bespaard!
In MRB is de auto t/m 2020, € 18,- per maand goedkoper dan onze vorige en betalen we ongeveer 35,- meer aan verzekering. Dus per jaar besparen we ongeveer € 1250,- aan (brandstof)kosten. En ook na 2020 wanneer we de volle mep aan MRB mogen gaan betalen, zullen we nog steeds besparen op brandstofkosten.
Dus voor mij geld: Op alle fronten zijn we er qua auto op vooruitgegaan. Een 4 wielaangedreven auto, die wij mooier vinden dan de Tucson, luxer is, lekkerder rijdt en sneller accelereert. Prettiger is op lange afstanden en in de file (misschien op de stoelen na. Die waren in de vorige auto iets fijner).
Dus haters be haters! I am a lover!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.