Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013) #19
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Het spijt me vader voor ik heb gezondigd
- 125.000 km
Metsubsidie Foutlander
Mede aanhangers van het Benzinisme. Ik kom hier om de biecht te doen. Hier mijn biecht:
“Sorry vader want ik heb gezondigd, Ik heb u verraden”
“Ik heb een auto dat niet voldoet aan Uw leer, nou ja, er zit wel lederen bekleding in... maar het is geen auto maar een vervoersmiddel”
“Ik heb gezondigd daar ik geen auto heb gekozen met mijn hart, maar met mijn portomonee”
“Maar de grootste zonde is nog wel, dat HET rijdt op elektriciteit ipv Octaan 102”
Medeweggebruikers en aanhangers van het benzinisme, ik start deze review over mijn nieuwe vervoersmiddel als boete doening maar ook om te zien of een autofiel, waar wij allen toe behoren, ook gelukkig kunnen zijn met een emotieloos subsidie vervoersmiddel.
Waar het allemaal begon: Ik ben/ was in de gelukkige positie dat ik gevraagd ben te komen werken bij een groot multi national. Na een lange onderhandeling ben ik Sedert 1 januari in dienst getreden in mijn nieuwe functie. Bij mijn functie en binnen het bedrijf hoort (volgens het hogere managment) een auto bij. Tijdens mijn onderhandeling met deze directie had ik al aangegeven... biedt mij een redelijk salaris en een snelle auto (nee geen simpele auto maar een snelle had ik nog gezegd). De directie ging akkoord gegaan en zo tekende ik mijn contract met een HEUL dik lease budget uiteindelijk mid december de deur uit.
Ik heb in de periode daara uren, dagen, zelfs weken alle modellen geconfigureerd, bereden en offertes voor opgevraagd. Mijn uiteindelijke keuze na al die tijd viel uiteindelijk op een Mercedes CLA 45AMG Shooting Brake... “Dat wordt hem” had ik thuis al besloten. Als snel en leuk alternatief voor de BMW. We hebben de Infiniti tenslotte ook als groot primair vervoersmiddel. Alles stond al vast....dacht ik... Tot ik medio december eens de mogelijkheid kreeg om met de nieuwe Volvo XC90 T8 te rijden... Al het voorgaande besluiten werden weer over boord gegooit. “Dit moet hem worden”. De Infiniti verkopen en dan de nieuwe Volvo als hoofd SUV voor de deur. En de BMW 540 als snel hobby project en honden vervoer voor erbij. Dat MOEST en zou het worden. Tot... er een Metsubsidie Foutlander door de wagenpark beheerder werd aangeboden, een gebruikte ook nog eens! Mijn eerste reactie was een directe afwijzing... NOPE...NO WAY. Je denkt toch niet dat ik daarin ga rijden!!! PK’s dat moet ik hebben! Dit DING heeft toch niks met auto’s te maken, er zit toch niks geen emotie aan z’n... z’n batterij op wielen!!! Ja.. was het antwoord... maar deze heeft nog wel 30 maanden 0% bijtelling, betekende dat mijn fiscale bijtelling over 30 maanden 0 euro zal zijn. Ik blijk toch een echte hollander te zijn, want na het zien en rekenen van 0% op 60.000 of 7 op 92.000 was het rekensommetje snel gemaakt. Dr4x4 gaat aan de Batterij. Oh ik vergeet nog 1 ding vergeten wat mij heeft doen besluiten om akkoord te gaan met de met subsidie... dat is dat vrouwlief 4x4 (die de wagen wel heel mooi vind) mij een leuk alternatief heeft geboden. Als ik een zakelijke auto ga berijden die geen deuk in onze maandelijkse inkomsten slaan ik dit jaar nog mag gaan kijken naar een ander prive voertuig. 1 tje die wel geheel past binnen de leer Benzinisme. Betekende (minimaal) 8 stampende cylinders en vermogens cijfers van minimaal 5 Ford Fiestas bijelkaar opgeteld. We hebben al iets op het oog wat de Infiniti gaat opvolgen, maar ook daar later meer over in een naar mijn ogen leukere review.
Hoe “HET” rijdt etc:
Tja.... als een auto! Niks meer niets minder. Stuuruitslag naar links betekend dat de koers naar links wordt verplaatst ipv rechtuit bij stuuruitslag naar rechts naar rechts etc (allemaal annoniem en gevoelloos). Bij een druk op de rechter pedaal is er versnelling... niet heel veel maar het versneld wel (iets). Nu ietwat gechargeerd, het rijdt prima enkel allemaal zonder emotie. Het blinkt nergens in uit. Zo ook weer de versnellingsbak, maar dat heb ik met alle, hij en ik zijn nog geen vriendjes. In komende updates zal ik wat meer uitwijden wat ik nu wel en niet prettig vind. Ook in de komende update’s geef ik meer relevante gegevens over werkelijk verbruik over langere e kortere afstanden.
Na al het gezeik nu wel iets positiefs. Aan luxe ontbreekt HET aan niets. De auto is afgeladen met alle voorhande extra’s die er (grotendeels standaard) te bestellen waren.
PS: ik vervang de foto's nog voor een eigen gemaakt exemplaar, dit was een foto van hoe hij bij de Lease maatschappij stond.
Van Olievat naar Kilowatt
- 161.000 km
Het is weer een lange tijd geleden sinds mijn laatste biecht:
Excuses vader want ik heb gezondigd, alweer heb ik u in de steek gelaten en uw leer en regels overtreden.
Ik ben om, electrisch rijden is namelijk zo gek nog niet… ik weet het vader het is voor u vloeken in uw kerk, maar ik meen het electrisch rijden heeft zijn charmes.
In het laatste jaar ben ik van een grote petrolhead omgezet naar een stekkerdoos, van Benzine naar Alkaline en van tankstation naar laadstation.
Ik rijdt deze oplaadbare Alkaline batterij al meer dan een jaar en 1 ding is duidelijk het rijden op de kilowatts via de stekker zijn een stuk beter dan de kilometers die door dezelfde wagen worden gemaakt uit het product vervaardigd uit een olievat. Helaas zijn dat echter niet veel kilometers, de accu kan 15 Kw bewaren, op die 15 Kw kom ik gemiddeld 40 kilometer ver alvorens de brandstof motor aanspringt. Dit is niet heel veel, echter voor mij afdoende om mijn enkele reis van 15 kilometer naar kantoor en retour volledig electrisch af te leggen. Hierdoor is mijn werkelijke verbruik over het gehele jaar gezien... (hij wordt niet als lange afstand vervoerder ingezet) houdt u vast dik 1 op 67 en een halve kilometer. Deze verbruikscijfers hadden zelfs nog beter gekund als de winter wat warmer was geweest. Is de temperatuur namelijk onder de 10 graden dan springt de eerste kilometers de verbrandingsmotor altijd bij en daardoor, als dit niet het geval was geweest had het overall verbruik nog beter gekund.
Zoals ik al tegen U zei is het allemaal nog niet heel gek, en zeker niet voor wat het is. De wagen is redelijk comfortabel, kan redelijk meekomen met het overige verkeer. Is (in deze uitvoering) compleet en luxe uitgevoerd, maar vooral... betrouwbaar. Er is nog niets kapot gegaan of andere nare dingen, het is laden en wegrijden. Er heeft zich wel en wee 1 probleem voorgedaan en dat was niet de wagen zij schuld, bij het wisselen van de zomer naar winterbanden via de leasemaatschappij zijn er 2 verschillende merk banden met ieders een ander profiel en daardoor omtrek op de velgen teruggezet. Dit resulteerde in een foutmelding en noodloop. De wagen heeft namelijk een complex computer systeem en 2 electro motoren, 1 die de vooras (primaire electro motor van 167 PK) en 1 op de achteras (secondaire electromotor van 37 PK) deze motoren zijn aan elkaar gekoppeld en houden nauwlettend de rotaties van elk wiel weer. Als deze te vaak van elkaar afwijken grijpt de electronica in en wordt enkel de hoofdmotor geactiveerd. Dit bleek dus achteraf een fout van de leasemaatschappij, en bij het opnieuw vervangen van de banden is dit euvel nooit meer voorgekomen.
Maar vader er is goed nieuws... er zijn ook slechtere eigenschappen aan de Outlander en dat is zodra de verbrandingsmotor aanspringt... oh sorry vader wat zegt U?, Oh ja, dat is niet wat u natuurlijk wilde horen... maar toch het is echt waar. Zodra deze aanspringt is het een kakefonie van geloei en van een verschrikkelijk klinkende 2 liter viercilinder. Het isolatie niveau is goed maar voorkomt niet het gejank en gegier van de CVT (achtige, het is geen echte CVT maar een variabele daarop) bak. De motor schiet naar een vast toerental (meestal hoort en klinkt dit als dik richting de 5000 toeren) maar niet de bijbehorende versnelling. Door goed met je rechter pedaal te spelen is het geloei weer te reduceren naar een acceptabel niveau maar dit is echt de minste eigenschap van de gehele wagen.
Dus vader dit is weer de einde van mijn biecht, ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben met de batterij, maar om toch weer enigzins bij U in de gratie te komen, blijf ik de leer trouw door de secondaire auto een grootverbruiker te laten zijn, zoeen die van tankstelle naar tankstelle hupt.
Wat zegt U, 300 Freebeez sparen en 200 Esso punten en ik ben weer van mijn zonden verlost... dank U Vader.
Tot de volgende biecht
Biecht 2
- 180.000 km
Gegroet mijn Vader, het is al weer een lange tijd geleden sinds mijn laatste biecht. Ik heb U in deze Biecht 2 dingen te melden:
• 1 Zonde
• 1 Goedmakertje
Mijn op te biechten zonde is deze.
Ik denk dat U Uw Leer toch moet aanpassen. Ik rij nu al een hele tijd in, zoals u vaak zelf omschrijft als Emotieloze Halfwasmachines. Maar ik kan u melden dat de 2 en een half jaar dat ik deze Net Nietje rij ben ik....uhhhh... nou.... tja....uhhh nou ja... best content gebleven.
Nee, ondanks op papier aanwezige 200 Plus PK is het geen racemonster... en
Nee, de S in SUV wordt in de praktijk niet waargemaakt, het is namelijk geen Sportieve wagen die hard genomen bochten haaks kan nemen.
En het component dat wel binnen Uw leer valt, de motor is ook direct het grootste manco van deze wagen. En het is in de dagelijkse praktijk de kunst zo met het gas/ stroom pedaal te spelen,zodat deze zo weinig mogelijk. En indien deze wel aanstaat zo weinig mogelijk toeren te laten maken. Want Oh wee, druk je het gas/stroom pedaal iets te diep in en de motor is aan volgt er z’n irritante Slecht klinkende 2 liter viercilinder en deze blijft dan op een vast (gevoelsmatig veel te hoog) toerental hangen. Om daarna weer af te zwakken.
Elektrisch is gewoon de beste stand.
Maar, het is gewoon een uiterst betrouwbare metgezel gebleken. In al die jaren zijn er maar 2 gebreken opgetreden. Waarbij 1 storing te wijten valt aan de Lease onderhouds- service. Die heeft een banden wissel uitgevoerd en hierbij zijn 2 verschillende merken onder de auto gelegd. Hier blijkt een Outlander PHEV erg gevoelig voor te zijn. De Elektronica merkt het verschil in omtrek (ondanks de zelfde bandenmaat) en schiet boven de 110 KM/ uur in de noodmodus.
Een andere kwaal was niet eens Mechanisch of elektrisch maar een simpele stoel geleider. Deze kreeg ineens wel heel veel speling waardoor de bestuurdersstoel heen en weer kon kantelen. Dit is verholpen en that’s it. Verder geen enkele andere hik up.
Het Net Nietje is uiterst zuinig gebleken. In mijn historie heb ik meerdere tanks leeg gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 70. Dit gerechtigd vaardigde onze V10 die niet verder komt dan 1 op 7 wat wel weer geheel volgens uw leer.
Ook qua interieur en exterieur klasse is het allemaal nog netjes en goed vertoeven. De auto maakt nog dagelijks een kwieke indruk. Piepjes (buiten alle electronische piepjes wat de God ganse... ohh excuses Heer ik doelde niet op U.. tijd bij elke handeling je om de oren vliegen) of kraakjes zijn hem na bijna 180.000 vreemt. Ook het onderstel en de motor voelen nog helemaal fris en fruitig.
Dus ziet U, zelfs een echte Petrolhead zoals ik die al sinds hij kon lopen bekeerd is tot uw Leer en in de voorgaande jaren enkel en alleen en daarbij menig 6, 8, 10 en 12 Cilinders heeft versleten en gereden. Kan z’n Net Nietje bevallen. Het is alleen een andere tak van Sport. Niet wie het eerste bij het stoplicht weg is, maar hoe zuinig en betrouwbaar kom ik aan bij punt B aan.
En toch komt er een einde aan. Zoals ik U reeds melde het contract loopt af, en daarbij ook de reden van aanschaf mijn portomonee. Ik heb de aanbieding gekregen deze verlengen, echter is de 5 jaar vrijstelling van 0% voorbij. En eerlijk gezegd bevalt hij nou ook weer niet zo goed, en weiger ik bijtelling te gaan betalen over deze Outlander... sorry Heer, we hadden afgesproken om hem Foutlander te noemen.
Dat brengt ons dus nu bij deel 2, het goedmakertje:
Ik kan U echter ook weer blij maken. Mijn zonde van Electrisch rijden is dus alweer bijna voorbij. Waar ik U de laatste keer hevig heb teleurgesteld. Door bij de keuze van een nieuwe automobiel niet naar Uw leer en Regels zoals het Benzinisme voorschrijft te kijken. Maar de keuze enkel en alleen te hebben gemaakt vanuit mijn portomonee.
Maar, ik ben weer terug bij mijn zinnen. Het gemaakte contract loopt af en 0% bijtelling bestaat niet meer. Dus mijn volgende keuze is weer zoals uw Leer voorschrijft.
• Luid ipv Stilte
• Ronkende Cilinders ipv Zoemende Wasmachine Motoren
• Liters Zwart goud ipv Kilowatts
• Emotie ipv Anoniem
• Veel onderhoud ipv geheel onderhouds vrijdag
Ik heb de afgelopen tijd al veel tijd en energie gestopt in een keuze en shortlist te maken wat dan wel. Hierbij heb ik goed gekeken naar wat Uw wil voorschrijft. De volgende kanshebbers staan op stapel (nu nog in willekeurige volgorde). Ik heb enkele al uitgebreide proefritten mee gemaakt, en andere staan reeds bij de Importeur in planning. Zoals u ziet, als ik dan toch niet ontkom om bijtelling te gaan betalen dan maar voor iets wat U en ik beide kunnen waarderen. Hier mijn lijstje.
• Alfa Romeo Guilia Super Veloce
• Hyundai I30 N
• Seat Leon St Cupra 300
• Ford Focus RS
De uiteindelijke beslissing zal ik u weldra laten weten. Maar eerst zal ik de resterende termijn moeten uitzitten. Ik heb nog een anderhalve maand om een beslissing te maken. Mocht U in al Uw wijsheid mij een teken kunnen geven wat U of Uw aanhangers van dit plan vinden of waarvoor Uw Voorkeur naar uitgaat hoor ik dat graag.
Voor nu sluit ik mijn biecht weer af,
Met een verwachtingsvolle groet,
Dr4x4
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle // TREKHAAK // NAVI // SCHUIFDAK // CAMERA // DEALER ONDERHOUDEN //
- 2014
- 204.999 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle | Leder | Schuifdak | Standkachel | 360 Camera | Rijklaarprijs
- 2015
- 153.059 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Business Edition X-Line | Trekhaak | 18" Velgen | Rijklaarprijs
- 2015
- 135.213 km