Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014) #5

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)
Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf147.546 km
KM-stand laatst158.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de Mitsubishi Outlander PHEV

  • 153.860 km

Beste lezer,

Graag deel ik met deze review mijn ervaringen, bevindingen en mening over onze Mitsubishi Outlander PHEV uit 2014. Ik wil met dit verslag, gedurende de periode dat deze auto in ons bezit is voor een ieder een “redelijk” onafhankelijk beeld schetsen over de Outlander PHEV zelf, het elektrische rijden, de voor- en nadelen van het (semi) elektrische rijden en overige bijzonderheden.

Hoe zijn wij uiteindelijk eigenlijk in een Mitsubishi Outlander PHEV gestapt? Nou dat gaat bij mij eigenlijk altijd vrij simpel. Veelal krijg ik na 9 maanden tot uiterlijk 1 ½ jaar de kriebels en verlang ik naar een nieuwe (gebruikte) auto. Veelal koop ik BMW’s maar ik loop ook niet weg van andere merken. In de periode van mijn vorige auto (BMW 320i Touring E91, 1 ½ jaar in ons bezit geweest) en de aankoop van de Outlander PHEV was ik meer en meer geïnteresseerd in het elektrische rijden. Ik wil alleen (nog) niet afhankelijk zijn van een (beperkte) actieradius is een beetje ruimte met twéé opgroeiende kinderen een vereiste en moet de auto ook nog een caravan kunnen en mogen trekken. Zodoende zou een Outlander PHEV voor ons de enige optie zijn als wij deze stap zouden wagen. Zo ben ik dus een beetje gaan zoeken en kwam ons huidige exemplaar tegen bij CarNext te Moordrecht. In eerste instantie had ik een afspraak gemaakt om eens proef te rijden in een Outlander PHEV om er achter te komen of het een potentiële auto voor ons is. Voorwaarde voor mij; ik kan (grotendeels) volledig elektrische naar werk en weer terug (een rit van in totaal ca. 40 km waarvan 20 km snelweg en 20 km binnendoor). Als dat haalbaar is, dan kan naar mijn bescheiden inschatting het voordeel van een PHEV haalbaar worden. Bij CarNext aangekomen tevens onze BMW 320i Touring voor inruil aangeboden en laten taxeren. Na de proefrit, die overigens prima beviel (ja, het is een Mitsubishi, dus geen emotie en bijzondere afwerking, maar gewoon aan vervoersmiddel) in gesprek gegaan met de verkoper die eveneens het financiële plaatje inclusief in te ruilen BMW op tafel legde. Vanaf dat moment was ik om, de inruilprijs was buitengewoon goed te noemen en ik zou er een veel jongere en frissere auto voor terug kopen (de BMW had inmiddels 310.000 km gelopen). Daarnaast is het een Japanner en verwacht ik een hoog niveau van betrouwbaarheid. Nu alleen mijn vrouw nog overtuigen, hetgeen met een harde afspraak gelukt is. De afspraak is; minimaal 5 jaar rijden in deze auto! (Phoe, dat wordt een uitdaging, maar ik ga ervoor!). Twéé weken later kon ik de Outlander ophalen en ik moet zeggen; een dikke PLUIM voor CarNext, die werkelijk een prima verkooptraject met mij is doorlopen. In de koop zit standaard 6 maanden garantie en heb je als consument de keuze om een afleveringsbeurt te laten uitvoeren. Voor iedereen die niet bekend is met de autotechniek is het aan te bevelen deze afleveringsbeurt af te nemen, ik zelf echter heb ervoor gekozen om deze enkele honderden Euro’s niet uit te geven en heb het onderhoud zelf uit te voeren.

Onze eerste ervaringen na 8 manden en iets meer dan 6000 km

Rijeigenschappen:

- De auto rijdt ontzettend soepel. Door de traploze automaat en zeer goede afstelling m.b.t. het aanslaan van de benzine motor gaat alles in één continue lijn voorwaarts.
- Het weggedrag is, zoals ik het beoordeel, typisch SUV-achtig. Door de hoge koets helt de auto in snelle bochten snel over, maar ik ben, zeker met mijn kinderen in de auto een rustige rijder, dus het weggedrag is gewoon goed.
- Acceleratie van de auto is prima. Indien gecombineerd (elektrisch en benzine motor) geaccelereerd wordt, dan gaat het best vlot harder. Rijdt je alleen elektrisch, dan is de acceleratie prima om met het verkeer mee te komen.
- Remmen gaat ook goed. Als de regeneratie op B5 staat (maximaal regenereren, hetgeen dus ook afremmen betekent) en daarnaast nog de normale remmen erbij komen, dan hakken de remmen er goed in. Doorgaans rijdt ik op B5 en gebruik ik amper de hydraulische remmen. Dat scheelt ook nog eens remblokken.

Interieur en entertainment:

- Het interieur is wat mij betreft echt typisch “Japans”. Het zit goed in elkaar, is redelijk functioneel, het werkt allemaal en het is van gemiddelde kwaliteit (materialen en afwerking).
- De stoelen zijn voor mij prima, al is de zitting wat aan de korte kant. Mensen met langere benen zouden hier moeite mee kunnen hebben.
- De instellingsmogelijkheden van de stoelen zijn basic, maar voor mij voldoende.
- Het stuurwiel zit lekker in de hand en kan prima worden ingesteld (hoogte en diepte).
- Het navigatiesysteem gebruik ik niet (ik rij altijd op Google Maps) maar het entertainment systeem van Mitsubishi is prima, maar traag (accepteren of een Android systeem installeren). Alle nodige informatie en zaken zitten erop (DAB, Bluetooth audio streaming, energie stroom weergave, etc.) Enig irritante wat mij betreft zijn de piepjes bij het bedienen van het tochscherm. Die heb ik dus ook uit gezet.
- Het audio geluid is boven gemiddeld goed en daar geniet ik veelal van.
- De kwaliteit van mobiel bellen is matig, de geluidskwaliteit is niet altijd even goed. Maar doordat ik zeer weinig bel in de auto, kan ik er prima mee leven.
- De ruimte voor de kinderen is werkelijk een stap voorwaarts. Niets te klagen, die zitten heerlijk en voor ons is de hoge instap ook een voordeel, minder last van m’n rug als ik mijn dochter in haar stoeltje til .
- De kofferruimte is voor een gezin met twéé kinderen prima.

Onderhoud:

- Op 28-11-2019 bij 150733 km heb ik een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd. Hierbij zijn: Motorolie ververst, Motorolie filter, luchtfilter, interieurfilter en bougies vervangen. Totale kosten: € 192,31,- met uitsluitend originele onderdelen en Valvoline 5W40 motorolie.
- Verder gelijk een complete check gedaan, maar geen bijzonderheden aangetroffen. De motor is kurkdroog en de carrosserie en onderstel zijn in perfecte staat!

Verbruik:

- Het verbruik hou ik sinds aanschaf nauwkeurig bij, zowel elektrisch als benzine. Van 12-09-2019 t/m 31-12-2019 zijn dit de eerste resultaten:
- Benzinekosten over 4192 km: € 176,53,- wat neerkomt op een gemiddelde van 3,13 L /100 km.
- Stroomkosten over 4192 km: € 149,38,- wat neerkomt op een gemiddelde van 16,2 kwh / 100 km.
- Als ik vervolgens het totaalverbruik bereken (dus stroomprijs omzet naar brandstofverbruik op basis van de gemiddeld getankte benzineprijs, dan kom ik uit op 5,33 L / 100 km.

Neem ook een kijkje in de verbruiksmonitor: https://www.autoweek.nl/verbruik/25869/mitsubishi-outlander-phev-business-edition-2014/

Elektrische range in de praktijk:

De range volledig elektrisch is sterk afhankelijk van: buitentemperatuur, gebruik van verwarming, gebruik van airco, vooruitkijkend rijden en anticiperen en je rechter voet.
In de koudere maanden (0 – 10 graden is de elektrische range +/- 40 km op mijn traject (20 km snelweg max 90 km/h en 20 km binnen bebouwde kom). Dit is overigens alleen haalbaar als de verwarming uitgeschakeld is en kan worden. Onder de 10 graden slaat anders in de ochtend als de auto koud is de motor aan.
Bij temperaturen zoals heden (15 graden en warmer) neemt de range toe tot ca. 50 – 55 km. Ook hier wederom het zelfde traject en airco uitgeschakeld.
Deze prestaties zijn op basis van een resterende accucapaciteit van 93,4% (SoH State of Health). Deze SoH overigens is een prima waarde van een PHEV uit 2014 met ruim 153.000 km gelopen.

Resumerend, het rijden van een PHEV (in dit geval Outlander) kan ook echt voordeliger zijn, mits er ook veel elektrische kilometers gereden worden! Voor mij is mijn woon- werk traject volledig elektrisch mogelijk, tot de temperaturen onder de 10 graden komen en ik de verwarming uit kan laten. Als het kouder wordt, kan ik het onder omstandigheden ook realiseren, en anders ca. 5 km met benzinemotor. Woon- werk traject is 40 km in totaal waarvan ca. 20 km snelweg en 20 binnendoor/N weg.
Ik geef de Outlander PHEV 3 sterren voor "kosten" omdat het rijden van de Outlander (puur kijkend naar verbruik benzine/elektra) niet per definitie voordeliger is dan een hedendaagse moderne benzine motor. Overige kosten zijn prima te overzien, maar verder ook nog niet goed te beoordelen.
De Mitsubishi Outlander is echt een prima gezinsauto met veel ruimte en goede prij- kwaliteitsverhouding. Als je uit een Premium auto overstapt, moet je wel accepteren dat het materiaal gebruik, het afwerkingsniveau en de entertainment standaard lager ligt, maar daar bouwt Mitsubishi zijn auto’s primair niet voor! BETROUWBAARHEID staat daar hoog in het vaandel, en dat is de Outlander tot nu toe absoluut!
Aan het einde van het jaar 2020 cq. begin 2021 zal ik weer een update geven over deze auto en ook het verbruik. Helaas zit onze vakantie met de caravan er voor dit jaar niet in, waardoor ik nog geen verslag kan doen over de prestaties als “trekkend voertuig”. Begin 2021 volgt de volgende update, of eerder als er iets bijzonders te melden valt.

Vragen? Laat maar weten in de Comments.

APK

  • 155.161 km

Hierbij een korte update.

Gisteren (26-06-2020) heb ik mijn Outlander bij de Mitsubishi dealer aangeboden voor:

- APK Keuring
- Airco service beurt (legen, vacuümeren, afpersen en vullen)
- Vervangen van de batterijen van de afstandsbedieningen
- Leveren van een set nieuwe ruitenwissers (voor op reserve)

Totale kosten: € 169,51

Zonder op- of aanmerkingen is de auto weer voor ruim 2 jaar goedgekeurd en is ook het aircosysteem, die vermoedelijk nooit eerder een onderhoudsbeurt heeft gehad weer helemaal back in shape :-)

Verder geen op- of aanmerkingen. De auto rijdt zoals het hoort, de elektrische range is nog steeds zeer goed te noemen (afstanden van 45 - 55 km volledig elektrisch is echt haalbaar) en hij doet wat ie moet doen.

In Augustus gaan we met de caravan op vakantie. Wel in Nederland, maar toch een kleine eerste test met de caravan erachter. Een verslag hiervan zal ik geven in de volgende update.

Vragen of opmerkingen? Laat deze dan achter in de comments!

Eerste ritje met caravan

  • 156.050 km

Zoals beloofd een korte update over de eerste rij ervaringen met een caravan van 1400 kg achter onze Outlander PHEV. Het vergelijk wat ik zelf heb is een BMW 320i Touring uit 2007 die ik vorig jaar voor de caravan had.
Ik kan zeggen, de Mitsubishi Outlander (PHEV) is veel beter geschikt voor het trekken van een caravan. Daar waar de caravan achter de BMW nog goed voelbaar was, vooral binnen de bebouwde kom waarbij de achterkant met regelmaat omhoog getild werd, merk je dat de Outlander veel meer massa met zich meebrengt en daarmee veel rustiger is en blijft.
Het vermogen (zowel elektrisch als gecombineerd) is voor in ieder geval in Nederland meer dan voldoende. Hoe de auto zich in de Alpen met de Caravan gedraagt weet ik nog niet, hiervoor moeten we helaas nog op z'n minst een jaar wachten. Dan kan ik overiges ook pas iets zinnigs zeggen over het brandstofverbruik, want de afstand die we nu hebben afgelegd was daarvoor gewoonweg onvloedoende.

Conclusie, na een eerste korte rit; Heel fijn rijden met een caravan achter de Mitsubishi Outlander PHEV.
Afwachten wat volgend jaar de ervaringen zijn.

Ps. Ook nog een nieuw persoonlijk verbruiksrecord gescoord; 1,54 liter / 100 km na de laatste tankbeurt :-). Dus, het vele stekkeren zorgt echt voor een goede balans tussen kosten en ruimte, alleen LPG is nog voordeliger verwacht ik.

Vragen of opmerkingen? Laat het gerust even weten.

1 jaar verder, wat kost een Outlander PHEV?

  • 157.905 km

Hierbij een korte update. Niet zo zeer over de auto zelf, want ja, die doet gewoon wat hij moet doen. Met deze update wil ik graag inzicht geven in de gemaakte kosten, exclusief afschrijving. Wie weet zijn er mensen die dit interssant vinden.

Vooraf moet ik toegeven, het was en is nog steeds een bijzonder en afwijkend jaar. Wij hebben het eerste jaar 10.359 km afgelegd, ca. 8.000 km minder dan normaal. Dit omdat ik een aantaal maanden al thuis werk en omdat onze zomervakantie niet door is gegaan. Dit heeft er dan ook voor gezorgd, dat we veel elektrisch hebben kunnen rijden en zodoende een echt voordelig eerste jaar achter de rug hebben.

Hierbij de details:

- MRB: € 600,00,-
- Onderhoud: 361,82,-
- Verzekering: € 493,20,-
- Benzine: 472,25,-
- Stroom: € 352,94,-

Totaal: € 2.280,21,-

Dit komt dan weer neer op € 0,22,- per gereden kilometer. Niet slecht, toch?

Dit overzicht kan wellicht interessant zijn voor mensen die zich orienteren naar een Outlander PHEV en een vergelijkbaar rijprofiel hebben als ik;

- Woon- werk verkeer 40 km per dag. Doorgaans volledig elektrisch rijden.
- Weekend verkeer met name in de omgeving en af en toe een weekend weg naar familie of elders. Met als resultaat in ons geval bovenstaande gegevens.

Volgend jaar zal het geheel er anders uitzien. Over 3 weken breng ik de caravan naar Italië (naar de stalling) en volgend jaar gaan we minimaal 1 keer maar als het even kan 2 keer op vakantie naar Italië. Hiermee zullen we dus meer benzine gaan verbruiken hetgeen ook de kilometerprijs zal opdrijven. Daarvoor krijgen we wel een ruime auto die zich tot nu toe zeer betrouwbaar heeft gedragen en ook als het om onderhoud gaat zijn de kosten beperkt gebleven. We gaan het zien.

Vragen of opmerkingen, laat een bericht achter in de comments.

COVID-19 en auto rijden

  • 158.500 km

COVID-19, een fenomeen, waar ik mijn mening wel over heb, waar we voorlopig nog niet vanaf zijn. Een van de zaken die ons als gezin hierin raken is het feit dat wij nauwlijks nog auto rijden en zodoende het bezit van 2 auto's overbodig maakt.
Omdat wij een Leaseauto hebben (e-Golf) en een Outlander PHEV in privé bezit hebben hebben wij ervoor gekozen om de Outlander PHEV te koop aan te bieden met het idee, als wij iemand blij kunnen maken met deze fijne en grote gezinsauto en die gene heeft daar ook een markt conform bedrag voor over, dan mag de auto weg. Dus, de auto op marktplaats gezet. Zoals verwacht, veel biedingen op handelaar niveau en weinig concrete interesse tot ik twee weken na het plaatsen van de advertentie gebeld werd. Met de geïnteresseerde een afspraak voor bezichtiging gemaakt en afgelopen zaterdag aan de geïnteresseerde verkocht.
Zodoende komt er veel eerder dan in eerste instantie gepland een einde aan de Outlander PHEV en gaan wij voorlopig even door met 1 auto. Na de Corona crisis zullen wij het geheel opnieuw bekijken en is een andere auto ook zo weer gekocht.

Deze revieuw is hiermee ten einde. Ik hoop dat ik de geïnteresseerden een beeld heb kunnen geven over de Outlander PHEV en wens de nieuwe eigenaar via deze weg nogmaals veel plezier met de Outlander.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.