Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014) #4

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014) #4

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf96.042 km
KM-stand laatst108.000 km
Lezerswaardering: 66%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 96.042 km

Op zoek naar een vervanger voor onze Peugeot die ondertussen alweer 11 jaar was hadden we het volgende verlanglijstje:
1 Ruimte achterin want de kinderen worden groter
2 Minimaal 1300 kg trekgewicht voor de caravan
3 Een beetje luxe (climatecontrol en parkeersensoren waren een must)

Na een hele lange longlist (zo'n beetje alles wat 1300 kg kan trekken) met veelal benzine uitvoeringen i.v.m. de jaarkilometrage (+- 8000 per jaar) uitgekomen bij een Kia Niro, Ford C-MAX (de 1.5 turbo variant)en een Outlander PHEV.

Alle 3 proefgereden en het voordeel ging uit naar de Outlander:
De Kia dealer had niet echt veel zin, na een afspraak om proef te rijden stond de auto niet eens klaar en hij wilde er eerst qua prijs uitkomen, de aanschafprijs lag fors hoger en i.c.m. met een slechte inruil was die dus afgeschreven. Daarnaast was de kofferbak kleiner en de zitruimte achter ook.

De Ford C_MAX reed uitermate prettig maar nog dorstiger dan de Peugeot. Op papier zuiniger uiteraard, maar de AutoWeek verbruiksmonitor gaf duidelijk wat anders aan, en ook hier een slechte inruil, kofferbak en zitruimte achterin. Ik kon geen lekkere zitpositie vinden tijdens de proefrit.

De Outlander reed nog beter dan de Ford (persoonlijk hou ik meer van zacht in een drempelrijke buurt) was luxer uitgevoerd, automaat, stekkeren (de nieuwe elektrische manier van rijden) leek mij ook een uitdaging en ik kreeg een mooi aanbod voor de inruil. Daarnaast profiteer je nu nog een tijdje van voordeel op de wegenbelasting.

De auto is nu een paar dagen in bezit, dus ik kan nog niet teveel schrijven. De eerste indruk is dat er echt alles op zit en dat de wagen (vooral op stadsritjes) uitermate stil rijd.
Er zit zelfs verlichting bij de stekker als je in het donker moet laden (erg handig). Het hoge gewicht is wel goed te voelen in de bochten, echter ook een voordeel voor aanhanger rijden.

Ik zal een uitgebreidere review schrijven na de caravan rit in de zomer en het verbruik gaan bijhouden.

Eerste 700 KM

  • 96.742 km

Dat waarvoor ik de auto gekocht heb komt tot nu toe goed uit de verf:
veel kleine stukjes elektrisch rijden.

De afgelopen 700 KM gereden op 5,6 liter brandstof (1/8 tank)
dus gemiddeld 1:125 benzine. nog geen tankstation gezien.
af en toe slaat bij starten de motor aan om dan snel weer uit te gaan, dit wat in de koudere periode meer en langer dan nu.

1 rit wat verder gereden waarbij de E geheel op was, maar over die 70 km toch nog 1:35 gehaald.

Thuis laden bevalt ook goed, je hebt eigenlijk nooit dat je na een wat langere rit meteen weer weg wilt. Als je thuis komt gewoon aan de stekker en dan is hij altijd geladen wanneer je m de volgende dag nodig hebt.
ik doe dat overigens gewoon aan het stopcontact, de tijdswinst is minimaal om voor deze wagen een paal te nemen, de kosten daarentegen...

Moet ook zeggen dat de wagen beduidend lekkerder stil is als deze alleen op E rijd, dus nog een reden om zoveel mogelijk op E te rijden.

Gezien de hoeveelheid stekkerbeurten ga ik dat dus niet bijhouden.
een volle tank elektra van 40 km (dat haal ik ook bij lage snelheden) kost ongeveer 2 euro, dus voor zeg maar 0,05 euro de km rijden is zeker mooi.

ik snap dat het in de zomer wat rooskleuriger is als in de winter, we zullen zien...

Verder verder is het interieur wel kras en stootgevoelig, niet de kwaliteit die ik gewend was iig...

Eerste vakantie zit erop

  • 89.300 km

Nu we zo'n 2250 km gereden en ivm de coronacrisis de vakantie in NL is geweest (120 km met caravan) kan ik wat meer schrijven. Uiteraard kan ik niet schrijven over lange caravanritten, maar wel over de ervaring met caravan in NL.
Dat gaat dus super... wij hebben een caravan van 1300 kg die moeiteloos wordt meegesleurd, verbruik valt dan ook nog mee (charge modus aan) 1:9. Gezien de tank van 45 liter zul je dus na +- 350 km een pomp moeten zoeken.
Nu ben ik niet van het in een keer zo snel en zo ver mogeljk maar meer van ik kom er wel en we nemen lekker af en toe pauze met de kids, dus ik denk niet dat we daar zon last van zullen hebben.
Gewoon iedere keer afvullen dat je pauze neemt, en een jerry mee voor noodgevallen.

Ik krijg daarvoor de rest van het jaar een gemiddeld verbruik (zonder caravan) van rond de 1:50 voor terug. (zie verbruiksmonitor) Voor een ruime auto... lijkt mij een goede deal tot nu toe.
Gebruikskosten daarom op 5 sterren gezet.

De combinatie mag niet meer met B gereden worden, maar ik had gelukkig mijn E toch al gehaald. Het afwisselen met mijn vrouw kan nu niet meer, dus dan maar wat langer pauzes.
Wat mij voornamelijk opviel is de stilte (t.o.v. de vorige peugeot.) is deze fluisterstil. De automaat regelt alles dus relaxed. Daarnaast is een vrachtwagen inhalen een fluitje van een cent, wat voorheen wat minder gemakkelijk ging. (Tsja 80 pk meer)
Daarnaast ligt de combi als een blok op de weg, veel minder rijwind gevoelig als voorheen.

Ik heb een gratis laadpas (met starttarief) geprobeerd voor op vakantie, dat werkt prima, aangezien je de auto toch best vaak 3 uur (van leeg naar vol) met rust laat, kan je zo mooi opladen.
Voor 3,60 euro (ongeveer 2x zo duur als thuisladen) je electra vol en met 40 km range kun je de meeste dingen als boodschappen en uitjes wel regelen.
Daarnaast is openbaar laden nog steeds 30% goedkoper als benzine. Voor die paar keer per jaar is dat toch wel handig, maar een vast abonnement te duur.

Meer dan een jaar verder

  • 102.932 km

Meer dan een jaar verder, gekocht net voor de corona, dus tsja maar +-/ 7000 km gereden sinds de koop.

Wat duidelijk is geworden is dat echt wel 90% van de ritjes kort zijn en dus vol electrisch kan, laatste tankbeurt van 22 liter was goed voor meer dan 1200 km. zegt die door de auto na 3 maanden werd afgedwongen. (i.v.m. oude benzine melding, dan moet je 20 liter tanken) uiteraard zon flesje speciaal spul hiervoor toegevoegd door de garage i.v.m. de E10.

Ik heb wel een laadpas aangeschaft en laad dan dus ook openbaar. (alleen de langzame laders) In de winter is er uiteraard gewoon benzineverbruik, net als met de caravan. maar voor de rest is het dus electrisch. Zonder electra verbruikt de wagen ongeveer 1:14 met schommelt het sterk afhankelijk van je laadgedrag, maar gemiddeld 1:35

Snelladen is echt onzin voor een PHEV; duurder dan benzine, dus dan is de keuze snel gemaakt als je maar 80% van 50 km kan laden (in mijn geval 80% van 40 i.v.m. degradatie)

Beurtje in maart was zonder problemen zo rond de 350 Euro, dus dat sterkt het idee dat ik de juiste keuze gemaakt heb.

Al met al zeer content over deze comfortabele en onderschatte wagen.

2 jaar verder

  • 108.000 km

Ik ben verkocht, elektrisch rijden is heerlijk, spelen met de regeneratie om het meeste uit de accu te krijgen is ook leuk. resultaat is een verbruik van rond de 1:35, laatste tank zelfs boven de 1:51, als we geen sleurhut hadden zou de volgende zeker een full EV worden. Auto is heerlijk stil en ruim. Zit ook goed op de langere ritten, al met al een goede keuze geweest zowel qua kosten als qua rijplezier.

Ik heb een openbare laadpas voornamelijk voor laden op vakanties en langere ritten en als ik (wel voornamelijk in NL) zo zie hoe vaak dit goed uitkomt kun je hier het verbruik bijzonder ver mee drukken. elke straat en parkeergarage heeft wel 1 of meer punten ondertussen. Wat echter wel opvalt is dat laden aanzienlijk langer duurt wanneer je met 2 aan zo'n paal hangt.

Zeker icm onze caravan van 1300kg beladen ligt ie als een huis op de weg. (tsja kilo's) dat van het vaker tanken heb ik niet als een probleem ervaren want met kids heb je toch regelmatig pauzes nodig.

Afgelopen maand een wat dikkere beurt gegeven (4 nieuwe banden) incl. APK dus we kunnen er weer een paar jaar tegen ;-)

er zijn ook wat minpuntjes, maar het beestje wordt ook al 8:
-De airco werkte wat minder dus die is nagekeken
- Het knopje van de 4WD bladdert af (heb deze zelf maar losgehaald en volledig kaal geschuurd en nu ziet het er iig weer netjes uit.
-De bekleding begint her en der te scheuren, heb op de fora gelezen dat dit vaker voorkomt, dus de volgende keer check ik dat ff met de dealer

Tips voor dat laatste zijn welkom overigens

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens