Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 228.339 km |
Lekker stil en krachtig
- 174.000 km
Deze PHEV heb ik nieuw gekocht. Het grote voordeel: 1500kg trekgewicht. Dus een caravan van 7,5 lang, 2,3 breed en 2,78 (!) hoog van 1500kg erachter. Dat is wel een flinke windvanger. Dan blijkt dat de 2.0 liter benzinemotor krap bemeten is. Met 80-85 km/uur en op stand "Charge" is precies genoeg vermogen aanwezig om de accu pas op lange afstand (500km) leeg te trekken.
Ga je sneller, dan loopt je "trapondersteuning" rap terug en heb je max. 70kW generator bij het max. toerental ter beschikking. Dat rijd niet prettig (geen gehoor), al kan de auto hier goed mee overweg.
Regeneratief remmen:
Het is even wennen dat bij een volle accu de auto niet "op de motor" kan afremmen door de regeneratiestand op B5 te hebben staan. De opgewekte energie kan namelijk niet worden opgeslagen in de accu.
(Regeneratiestand B0 = "freeweelen", B1 licht afremmen, B2 = D = Normale vertraging als bij een brandstofmotor, B3..B5 sterker afremmen, alsof je terugschakelt.)
Bergje af met caravan:
Met een "normale" auto ga je afdalend in de bergen met caravan terugschakelen. Soms zelfs naar de 2e of 1e versnelling, met een hoop motor lawaai tot gevolg. Hier niet. Zet de regeneratie op B5 en ga geruisloos naar beneden en word de accu weer een beetje opgeladen. Af en toe even kort bijremmen, maar dat alleen op de steile stukken. Heerlijk!
Elektrisch bereik:
In het begin reed ik 's zomers een 54km vol elektrisch naar mijn werk. Na verloop van tijd gaat de accucapaciteit teruglopen. Nu haal ik nog maar de 36km. Dat komt mogelijk ook doordat de zomerbanden zijn vervangen door 4-seizoenen banden, die zijn niet zo zuinig als zomerbanden. Dus een combinatie van factoren dat het teruglopen van de elektrische afstand bepaalt.
Samengevat: Fijne auto. Ik heb geen moment spijt van deze aankoop gehad.
Het grote voordeel van deze plug-in hybride: Op zonnestroom als het kan, op brandstof als het moet. Een bereik als van een normale brandstofmotor, zelfs met een caravan. Al moet je dan niet in 1 dag naar het Gardameer willen rijden. Maar, er komt een nieuwe versie: De PHEV 2019 heeft een 2.4L benzinemotor met een grotere generator en 15% grotere accu.
Verkocht
- 228.339 km
Na vele prettige jaren geeft Mitsubishi te kennen dat ze Europa gaan verlaten. Net nu ik van plan was om aan het einde van het jaar een nieuwe Outlander PHEV aan te schaffen.... Tja, dan ga ik niet meer in dat merk verder. Bij dezelfde Dealer verkopen ze ook Kia. Laat nu de Ceed PHEV bestaan. De caravan van 1500kg kan deze niet trekken (max. 1300kg), dus verkocht. Op naar een nieuw avontuur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.