Mitsubishi Outlander 2.4 4WD Instyle (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander 2.4 4WD Instyle |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
eerste ervaringen
- 6.000 km
na de prima ervaringen met de GRANDIS INSTYLE wilden we een auto die wat dynamischer zou rijden, een betere automaat zou hebben en tenminste net zo betrouwbaar zou zijn als de GRANDIS.
het is de OUTLANDER INSTYLE geworden.
de rijeigenschappen zijn zoals gewenst; minder log, beter remmend, scherper sturend, comfortabel, stil en een automaat die het voortreffelijk doet.
mn de automaat is een schot in de roos. een electromotor moet ook zo aanvoelen; schokloos en stil. van gegier bij veel gas geven is geen sprake. uitrollend voor een stoplicht of in bochten remt de motor via de automaat mee. de handbediening via de schakelflippers is perfect er is dan echt sprake van gekontroleerd sportief weggedrag. zeker ook in heuvelachtig terrein en bochtige wegen aan te bevelen.
het motormanagement laat de motor bijzonder lage toerentallen draaien bij normaal automaat gebruik. 600 omwentelingen bij stationair draaien en 2200 bij 120km op de teller.
eea zorgt voor een gemiddeld gebruik(60% grote weg, rest binnenwegen)van 1 op 11,5.
dashboard, geluidsinstallatie en schuif/kanteldank voldoen prima.
gekozen is voor een licht beige interieur met graniet bruine buitenkleur. het lichte interieur is een verademing tov de massief zwarte andere keuze van de OUTLANDER.
de INSTYLE uitvoering is heel compleet, dus behalve enige kleine zaken, zijn alleen MICHELIN banden als extra te noemen.
waarschijnlijk, en zoals gehoopt, dragen de banden bij aan een heel stil rijgebeuren.
toch nog wat puntjes van kritiek;
- onbegrijpelijk dat in zo'n dure uitvoering er geen instap- of alarmerings verlichting in de portieren is opgenomen.
- de naalden van de snelheidsmeter en van de toerenteller zijn niet verlicht waardoor ze bij donker nauwlijks te zien zijn.
- de verdeling van de ruitenwisserfunctie moet op het stuurhuis staan en niet op de bedieningspook. nu moet proefondervindelijk worden vastgesteld welke stand ingeschakeld is.
voortzetting tevredenheid
- 13.000 km
opnieuw wordt weer duidelijk dat dit merk zijn reputatie waar maakt; geen enkele storing, geen tegenvallers of terugroep acties.de outlander is en blijft een goed rijdende, comfortabel en stille auto die ook voorzien is van voldoende slimme electronica om het rijden prima en het verbruik goed te begeleiden.
een flinke rit over de autobahn met wat stukken rond 150 km/u en b-weg stukken leverde 1 op 12,5 op. bijzonder toch voor zo'n grote auto!?
de cvt-automaat is perfect in heuvelachtig terrein door gebruik van de schakelhendels aan het stuur. het gebruik van deze voorziening op vlakke wegen zorgt voor een, haast te, sportief weggedrag. je merkt dan natuurlijk wel de gevolgen van het gewicht en wagenhoogte.
ik heb al een eens een verzoek gedaan aan AUTOWEEK een dubbele koppeling automaat te vergelijken met de cvt. volgens mij zijn de verschillen niet echt groot. maw een compliment voor onze nationale uitvinding; de cvt!!
de oude 4-bak automaat, waarvan ik er verschillende heb meegemaakt, verbleekt bij de werking van de cvt.
stand per datum;
- 20.000 km
de ervaring tot heden is volledig te vergelijken met die van de vorig auto de GRANDIS; probleemloos en prima!!
het verbruik is bij een km-verhouding van 50/50 snelweg/binnenwegen - en uiteraard rustig gereden - bijna 1 op 12!
een bijzondere pluim voor het gebruik van de zg flippers in heuvelachtig terrein, de motor is hierdoor perfect te gebruiken als motorrem.
(de flippers kunnen ook heel goed ingezet worden bij een stoplicht-printje of op bochtige wegen om eens duidelijk te maken wat zo'n MITS ook wel kan)
eea met dank aan het grandioze CVT-systeem.
ook de laatste maanden definitief overgegaan op het gebruik van de 4 wiel-aandrijving.
dit is een prettige ervaring; het bochtgedrag is er heel stabiel en neutraal op geworden bijna te vergelijken met achterwiel-aandrijving.
het verbruik hierdoor is niet aantoonbaar hoger geworden. een aanbeveling dus.
we gaan verder voor de volgende 10 duizend km met deze bijzonder goed bevallende auto.
afscheid
- 25.000 km
de CITROEN DS3 sport die wij naast de OUTLANDER gebruiken is de reden van het afscheid.
de DS3 heeft door zijn motor en weggedrag ons weer enthousiast gemaakt voor de laagzittende en handgeschakelde auto.
de OUTLANDER en de DS3 worden tegelijk ingeruild op een CITROEN DS5 200hp sport so chic. een auto dit qua karakter te vergelijken is met de DS3 maar duidelijk meer binnenruimte/gebruiksmogelijkheden heeft die nodig zijn door het wegvallen van de OUTLANDER.
van de OUTLANDER als concept niets dan goed mn de CVT automaat toch weer een pluim ondanks het misnoegen dat de meeste autotesters hier over melden; volkomen onterecht. als de CVT een duitse vinding zou zijn geweest had men wel anders geschreven; het "janken" bij fel optrekken is immers niet anders dan het motogeluid van een conventionele automaat die door "kick down" de sporen gegeven wordt!
en traploos is toch altijd nog schoklozer als een bak met 7 of 8 versnellingen.
we gunnen de OUTLANDER een goede toekomst.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.