Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Intense 2WD (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander 2.0 ClearTec Intense 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 41.700 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Eerste indruk na de eerste 1000 kilometers
- 42.000 km
Beste Lezer(es),
Na een Outlander Sport op LPG, merk Teleflex, deze 3 gekocht. Een dealer demo uit Oostenrijk. Werkelijk als nieuw zo netjes! De eerste indrukken zijn samen te vatten als een geweldig comfortabel rijdend ding! Stil en tov de Outlander Sport groter en veel meer ingesteld op comfortabel en zuinig rijden. Dat scheelt best veel. De oude reed rond de 1 op 9,0 terwijl de nieuwe de 1 op 10,5 in de stad haalt. Deze cijfers behaald met de Inmiddels ingebouwde Vogels LPG installatie met een (Duitse) Intec Valve Protector installatie(noodzaak!), vakkundig ingebouwd door Boertien uit Wezep. Probleemloos is de nieuwe Outlander helaas (nog) niet! De werking van het Start/stop systeem is net een 'flipperkast', gaat regelmatig aan/uit tijdens rijden en ook het ABS systeem test regelmatig de oranje (waarschuwing) ledjes op het dashboard. De dealer gaat hier over een ruime week even naar kijken. De tijd zal leren wat het verder gaat worden.
Start/stop opgelost, ASC probleem nog lopend
- 45.000 km
Beste Lezer(es),
Zoals ook al een mede Mitsubishi rijder aangaf, zou het Start/stop probleem, ook een onvoldoende opgeladen accu probleem kunnen zijn. De Outlander heeft zelfs een aparte accu voor het Start/stop mechanisme had ik (ook) begrepen. Dat bleek nog niet eens ver van de waarheid! De accu bleek namelijk defect en na vervangen werkt eea weer perfect! De ASC regeleenheid en ABS pomp vervangen om van de twee oranje (ASC) ledjes af te komen lijkt nog niet gelukt. Heel incidenteel lichten die nu tijdens het rijden op. Resetten lukt dan weer door de auto opnieuw te starten. Het karakter van de storing is wel anders. Voorheen bleven de twee oranje ledjes na starten branden, nu springen deze tijdens het rijden aan. Misschien was het probleem incidenteel, dus iom de garage gaan we dit probleem in de gaten houden!
ASC probleem over de vakantieperiode heen
- 46.000 km
Beste Lezer(es),
Zoals geschreven heb ik incidenteel de twee oranje ledjes van het ASC brandend tijdens het rijden. Deze gaan weer uit als ik een herstart uitvoer. Een nieuw bevonden aspect is, dat ALS dit al het geval is, de auto tevens de EcoMode blijkt uit te zetten! Dat was ons nog niet opgevallen. Inmiddels ligt ook het elektrische aansluitschema van de (Vogels) LPG installatie bij Mitsubishi Nederland. U voelt het al een beetje aankomen: het zou ook daar aan kunnen liggen!? Er zijn meerdere aspecten mijns inzien, die hier niet op wijzen. Immers, waarom dan zo zeer incidenteel een probleem? Je zou toch eerder verwachten een continue signaal! Ten tweede, waar komt dan het afschakelen van de EcoMode vandaan. Dat lijkt toch wel heel weinig met de ASC te maken te hebben. Daarbij komt nog eens, dat ik de indruk heb, dat de boordcomputer de fouten niet gedetailleerd genoeg weet op te slaan, om meteen de vinger op de zere plek te kunnen leggen!. We gaan het, op termijn, vast zien wat de strategie gaan worden om het probleem de wereld uit te helpen. Tevens maakt deze Outlander 3 wel heel duidelijk, dat het volstoppen van hem met vele prachtige, veilige en comfortabele functies hem ook veel gevoeliger voor problemen maakt. Zeker als ik hem vergelijk met mijn vorige spartaanse en probleemloze Outlander 1 Sport.
Probleem ASC alarmen uiteindelijk opgelost
- 61.000 km
Beste Lezer(s),
Ik was bijna vergeten u te melden hoe de problemen met de ASC waarschuwingsleds was afgelopen. Een alarm wat onmiddellijk was verschenen na LPG inbouw in Wezep en ook nog dezelfde dag door dezelfde LPG inbouwer was gereset! Wel.............bij de dealer heeft men na veel onderzoek en (enige) elektrische aanpassingen aan de LPG-installatie het probleem uiteindelijk de wereld uit geholpen. In één klap wist ik daardoor hoe vakkundig Driessen te Utrecht was, maar ook hoe onprofessioneel de 'LPG deskundige' (Boertien) van dit autoblad, waar ik deze review op schrijf. Van het begin af aan had de goede man bij hoog en laag volgehouden: "Het ligt niet aan de LPG-installatie!". De praktijk na weken (nu) rondrijden wijst duidelijk anders uit! Ondanks dat de inbouwer wist van de problemen, sterker nog hij had mij tussentijds zelfs op verzoek van mijn dealer een elektrisch inbouwschema toegestuurd, wilde die absoluut niet weten van: 1) wat er nu precies fout zit/zat. 2) ingaan op mijn verzoek om de kosten van het onderzoek te delen. Sterker nog, deze niet bij de BOVAG aangesloten beunhaas wist enkel retour te melden, u geloofd het niet: "Hij was niet gekend in de problemen!". Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje had meegemaakt! Maar ondanks dit, rijdt hij nu als een treintje en genieten we ook een stuk (probleemlozer) van hem.
Het eerste onderhoudscontact met de garage
- 73.231 km
Beste Lezer(es),
Inmiddels is deze Mitsubishi nu een vol jaar in ons bezit. Na de aanvangsproblemen met de LPG installatie uit Wezep, heeft hij ons verder probleemloos gediend. Incidenteel trekken van een trailer is daarbij al helemaal geen probleem gebleken. De eerste grote beurt was helaas ook meteen een dure(€ 1552,-). Deels doordat ik anticipeer op het aantal te rijden kilometers(remblokken en bougies(LPG Irridium exemplaren)), maar vooral ook ontstaan door een onverwacht flink dure reparatie. Op een gegeven moment werkte namelijk de handrem niet meer. Wat bleek: de beide remklauwen die voorzien zijn van een soort hevel met handremfunctie zat muurvast. Dat tikte aan, met in totaal € 573 voor notabene twee gereviseerde exemplaren. Het schijnt dat dit model daar wel vaker last van heeft(zwak punt dus). Verder natuurlijk de gebruikelijke olie en filters en twee versleten ruitenwissers. Op zich ben ik verder wel tevreden over de auto, ook al blijf ik het gevoel hebben, dat het op de zakelijke toer gaan(qua toeters en bellen) van het merk wel gevolgen heeft voor de betrouwbaarheid!
Terugroepactie remklauwen op mijn Outlander
- 80.470 km
Beste Lezer(es),
Per ongeluk keek ik vandaag nog eens op de site van de RDW. En wat bleek, inmiddels staat er nu ook een Terugroepactie op mijn Outlander model. De remklauwen kunnen corroderen en resulteren in compleet wegvallen van de handremfunctie. Dat had ik dus al in de praktijk gemerkt en het voertuig al (moeten) laten repareren! Het merkwaardige is evenwel, dat ondanks dat Mitsubishi mijn gegevens heeft en ook veel reclame heeft toegezonden, ik geen brief of mail heb ontvangen om mij te melden. Dit terwijl de RDW site wel aangeeft dat dit dmv een brief zou horen plaats te vinden. De rekening vandaag naar Mitsubishi verzonden en ben benieuwd wat de Klantenservice te melden heeft.
Nalopen remklauwen door dealer
- 81.500 km
Beste Mensen,
Inmiddels heeft de Mitsubishi dealer naar de gereviseerde remklauwen gekeken in het verlengde van de terugroepactie. Die waren dus goed gereviseerd, want ze hoeven niet alsnog vervangen te worden. Dat is mooi. Spannender gaat het worden vwb mijn geld terug. De dealer gaat eea nu in rekening brengen, adhv mijn factuur, bij Mitsubishi en zal dan vervolgens de klant(ik dus) gaan terugbetalen. Althans, zo ligt de toezegging er op dit moment bij! We gaan het zien.
Terugroepactie netjes opgelost
- 84.000 km
Beste Lezer(es),
De uiteindelijke situatie is nu, dat ik het geld voor de reeds vervangen remklauwen uiteindelijk na veel belletjes netjes retour heb ontvangen. Het duurde 'wel even', maar dat bleek achteraf aan de Mitsubishi garage in Almere te hebben gelegen(oa ziekte). Tevens is het de wens van Mitsubishi om toch ook de gereviseerde, niet door Mitsubishi aangeleverde, remklauwen op termijn toch ook nog kosteloos te gaan uitwisselen voor originele! Het wachten is op de aankomst van de onderdelen en een aansluitend belletje!
En nu ik het toch over de auto heb: ook al vonden wij de vorige(Outlander Sport) wat sportiever rijden en vooral handzamer overkomen(kleiner), waarderen we deze Mitsu toch ook steeds meer. Hij zit goed, is ruim van handigheidjes voorzien(oa cruise control) en is iets zuiniger dan het oude exemplaar. En.................de kofferbak is natuurlijk enorm. Nooit geen gezeur als er eens (plat) een rolstoel of wat dan ook in moet, het past altijd! Dat iets zuiniger, de EcoMode staat altijd aan, heeft wel een prijs. De auto reageert trager op het gaspedaal. Althans in verhouding tot wat wij gewend waren komt eea bedaarder over. Maar ondanks dat is hij vlot genoeg om mee te kunnen komen in welk verkeer dan ook. En ook niet onbelangrijk, omdat wij hem niet voor niets op LPG hebben staan, hij heeft ons inmiddels al vele kilometers betrouwbaar rondgereden!
Vervolg Terugroepactie('s) en defect verlichting
- 87.000 km
Beste Mensen,
Soms lijkt eea eenvoudig, maar pakt dat toch anders uit. De remklauw onderdelen moesten klaarblijkelijk van heeeeeeel ver komen en ook is (terug)bellen voor de inbouwafspraak uiterst lastig gebleken. Zelf uiteindelijk dus maar weer gebeld! Inmiddels zit er, althans volgens de RDW, ook een tweede Terugroepactie op mijn auto. Een probleem met de Start/Stop installatie, die ik overigens nooit gebruik omdat de auto op LPG loopt(!), waarbij het er op neer komt: wel uit, maar 'nooit' meer (her)starten! Trouwens een erg betrouwbaar stukje techniek is het niet. Bij mij is de groene A led meer uit dan aan. Zelf denk ik aan een los 'contactje'. Alleen was volgens de dealer nog niet geheel duidelijk of mijn exemplaar ook werkelijk dit Terugroep probleem heeft. Om dat duidelijk te krijgen Mitsubishi zelf ook nog maar even gemaild. Ook heb ik nog een ander -met recht- opvallend probleem. Bij zowel in de OFF- als in AUTOstand van de verlichting, blijkt dim- en dagrijverlichting altijd te blijven branden! In februari gaat de auto naar de garage en gaan we het horen wat dit nu weer is. Ben erg benieuwd, wat dit weer gaat kosten! Daarnaast is het derde remlicht, bestaande uit zes leds, deels aan het knipperen. Die moet ik op termijn ook maar eens laten vervangen. Die is trouwens echt duur..................rond de € 300 euro had ik begrepen, voor een nieuw exemplaar. Gelukkig kan het tweedehands ook, voor iets meer dan 1/3 van die prijs. Wat mij inmiddels wel begint te ergeren, is dat behalve dat het product, zeker in verhouding tot mijn vorige Outlander Sport(!), duidelijk minder betrouwbaar is. Ook blijken de dealer(s) in mijn stad niet meer het niveau aan te kunnen, van wat ik gewend was. En..............dat is al jaren zo!
Terugroepactie lost start/stop probleem op
- 91.000 km
Beste Mensen,
De remklauwen zijn vorige week vervangen, door orginele exemplaren, en ook heeft de auto nieuwe software gekregen voor de start/stop installatie. En u gelooft het niet.................ik start hem en na aan de parameters te hebben voldaan, springt de groene A-led aan, om NIET meer uit te gaan! Oftewel, waar ik bij aankoop een flinke factuur kreeg, omdat men dacht dat het probleem aan de later ingebouwde lpg-installatie zou liggen, blijkt nu simpelweg aan een fabricage fout af-fabriek te liggen!! Mitsubishi heeft het remklauwen probleem zeer netjes opgelost, en ik ben erg benieuwd of men dit ook netjes weet op te lossen. Wat ben ik blij, dat ik niet ook naar de lpg-specialist ben gestapt. Die had het probleem dus ook nooit kunnen vinden, net als de Mitsubishi monteurs in Utrecht! Onze Mitsu stelt tevens wat teleur qua betrouwbaarheid, want tevens kwam uit het garage bezoek naar voren, dat de Etacs licht unit defect is. De dimlichten willen niet meer uit. Ook weer ruim 300 euro, ex arbeid.
Reactie Mitsubishi irt oplossen start/stop problee
- 93.000 km
Beste Mensen,
Ik had Mitsubishi in februari aangeschreven vanwege het gegeven, dat de start/stop functie, van aankoop af, niet vlekkeloos werkte. Het ding was meer uit, dan aan. Vervolgens gaf onlangs de 2e terugroepactie software(start/stop) tot mijn verbazing dus de oplossing. Het groene lampje sprong aan en dat bleef het geval! In het verleden had dit gerelateerd in een rekening die bijna de drie cijfers benaderde van mijn garage in Utrecht. Dagen had men gezocht en uiteindelijk met de vinger gewezen naar de achteraf ingebouwde (Vogels)LPG installatie. Daar was ik, dat kunt u zich vast wel voorstellen, niet erg 'blij' mee. Gelukkig had ik eea zo gelaten en was rustig door blijven toeren. Nu inmiddels al weer 50.000 km verder. Mitsubishi doet nu het dossier af met een coulance voorstel van 50 %, met als argumentatie dat (nu) niet geheel meer is vast te stellen of eea inderdaad is zoals de klant nu zegt dat dit is. Op zich een niet onredelijk voorstel, doch gezien inmiddels 2x een terugroepactie en nu weer een kostbare ETACS unit defect, betekend dit nu wel, dat ik bij aanschaf van mijn volgende auto toch niet meer Mitsubishi op nummer 1 zal zetten!
Operatie ETACS vervangen
- 95.000 km
Beste Lezer(es),
Al een tijdje reed ik dus rond met de dimlichten(voor/achter) en dag-rijverlichting tegelijkertijd aan. En..............niet meer uit te krijgen! De plaatselijke dealer hier in Almere stuurde aan op vervangen van de ETACS. Een zeer kostbare elektronische regelunit. Maar omdat de terugroepactie zeer slordig was uitgevoerd, was ik teruggevallen op een 'oud' netwerk. Dealer Auto Lancker in Weesp, was altijd een betrouwbare partner geweest, dus hen maar eens gebeld. Wat meteen opviel, was dat men behalve wel zeer goed telefonisch bereikbaar was, ook eerst nog even iets anders wilde uitproberen. Namelijk de algehele software van de auto vervangen door 'verse' ééntje en nullen. En hoera, na wat knutselen, hadden deze toppers daar de auto toch mooi weer aan de praat! Dat scheelde mooi even vele honderden euro's.
Kleine onderhoudsbeurt
- 102.000 km
Beste Lezer,
Door de problemen aan remmen(klauwen) en ETACS, helemaal vergeten even zijn kleine beurt te vermelden. Op zich viel er nu ook niet echt veel bijzonders meer te melden. Vandaar even enkel de vermelding van bijzondere werkzaamheden, die niet standaard zijn. Alleerst heb ik de versnellingsbak laten doorspoelen en van nieuwe olie laten voorzien. Misschien niet echt nodig, maar ik geloof wat dat aangaat in preventief onderhoud. Ten tweede is het LPG filter vervangen. Ook wel bijzonder, de handremkabel op spanning brengen. Dat was tijdens het vervangen van de remklauwen door Mitsubishi zo slecht gedaan, dat als je de handrem aantrok, de voorkant 'naar de kofferbak wees'. En zo kunnen we nu weer verder, met weer een probleemloze Mitsu, na een ruime 327 Euros te hebben afgerekend. Voor wat betreft het rijden verder. Los van de betrouwbaarheid, waardeer ik hem langzaam ook meer en meer. Hij rijdt prima met de Vogels LPG en Intec kleppensmering. Altijd starten en al vrij snel automatisch over op LPG. Dit met een verbruik van rond 1 op 9,7 tot 11, als er erg rustig getoerd word. Het minst fijn? Het gemis aan overzicht. Het fijnst? De enorme kofferbak en het gemak waarmee hij (incidenteel) een stevige paardentrailer trekt!
Elektronische problemen nu zelf opgelost!
- 124.000 km
Beste Mensen, de Mitsu houdt zich goed. Loopt als een zonnetje op LPG en levert niet echt problemen op. Wel enkele bijzonderheden, die denk ik, de moeite van het even lezen toch waard zijn. Nu eerst even de hoofdlijn. Een beurt en daarbij de remschijven(voor), LPG filter, ruitenwissers voor/achter, vervangen ten bedrage van € 679,-. De schijven voldeden nog aan de normen, maar als ik al rustig remde, voelde het aan alsof de ABS aansprak op het rempedaal. Daar had ik geen goed(veilig) gevoel bij. Nu met de nieuwe Brembo's meteen sneller en 'agressiever' aanvoelen. Was het zeker waard. Nu de bijzonderheden. Zoals u weet had ik elektronische problemen die leken te verwijzen naar het dure onderdeel ETACS(een soort boordcomputer). Ik had voor, dim en -dagrijverlichting continue gelijktijdig brandend. Door op internet te speuren, kwam ik Scotty Kilmer tegen. Een Amerikaan met ruim 50 jaar sleutel ervaring met onderstaande tip, die ook nog heel erg simpel is zelf te doen:
1) verwijder min en plus van de autoaccu. 2) verbind nu de losgehaalde min, die naar de auto loopt dus, met de eveneens losgehaalde plus die naar de auto loopt. Op deze wijze, ik gebruikte een startkabel met ingebouwd ledje, zie je dat langzaam alle elektronica die nog stroom heeft, langzaam leeg loopt over de min van de auto. 3) zet ook de verlichting even aan om eea te versnellen. 4) wacht een tijdje. Ik wachtte een uur, en ..............5) draai de verlichting weer uit en sluit eea in omgekeerde volgorde weer aan. 5) gun het voertuig wat minuutjes om weer op spanning te komen en............probleem opgelost!
6) om de auto weer even te laten wennen aan de reset, ben ik eveneens, ook voor de zekerheid nog even een 15 minuten gaan rijden.
Geweldig en het probleem is al weken weggebleven! By the way: eea zou ook bij andere 'onverklaarbare' elektronisch problemen de oplossing kunnen zijn.
Beurt en ja achterdemper vervangen
- 135.000 km
Beste Mensen, we zijn inmiddels al weer een jaar verder met de LPG gestookte Outlander 3. Wat heb ik het afgelopen jaar ondervonden/vervangen. 1) De auto staat nu volledig op Falken Ziex ZE310 banden. Specifiek gekozen omdat ze erg stil zouden zijn. En.........inderdaad, niet de goedkoopste, rond de 110 euro op het moment, maar tov mijn oude Nokian's een hoorbaar verschil. Uiteindelijk is een verschil van 3 db, gehoortechnisch dan ook al een verdubbeling. 2) ondanks dat LPG voor een uitlaat minder aggressief is, was toch de achterste uitlaatdemper al stuk. Dat is erg snel, temeer daar de auto hoofdzakelijk lange ritten maakt. Daarbij, omdat er voor mijn model geen aftermarket exemplaar was, ging er een origineel exemplaar op. Een godsvermogen, ik was 400 euro kwijt. De volgende keer kijk ik voor deze prijzen toch echt naar een rvs uitlaat op maat. Temeer daar ook het middenstuk dunner wordt en dat ook rond de 900 euro ex zou zijn. 3) tevens heeft hij weer zijn jaarlijkse beurt voor 540 euro gehad. Daarbij zijn als bijzonderheden te melden, nieuwe Brembo remschijven en blokken voor. Bij zelfs licht remmen, vibreerde het stuur. Weliswaar nog binnen de marges, maar ik heb daar geen lekker gevoel bij. En.........het ding remt nu ook een stuk beter! Ook heb ik nu voor siliconen flatblade ruitenwissers gekozen. Zien er niet alleen strakker uit, maar gaan veel langer mee en zijn veel beter bestand tegen de winter(soepeler). 4) Een andere tegenslag was, dat iemand aan de linkerzijde met een sleutel over de lak was gegaan. Ook een schadepost van 750 euro. Desondanks gaan we zeker nog even met hem door. De waardering voor deze auto komt bij mij duidelijk pas later tov vorige Lancer Station en Outlander 2.
Van Mitsubishi naar Mazda
- 140.000 km
Beste Lezer(es),
Eigenlijk hadden we de beslissing al genomen, door te blijven rijden met de Mitsu. Hij doet wat hij moet doen, en loopt altijd. Maaaaar, wij waren al veel langer gecharmeerd van de Mazda CX. Vooral in de metallic rode kleur(soulred). Zelfs de normale blanke laklaag heeft een kleurtje. Vooral in het zonnetje, zie je de prachtige glinstering. En...........we liepen in Heerhugowaard tegen een prachtig exemplaar aan. Een GT-M versie. Zelfs, uniek voor ons, zonder proefrit meteen gekocht. En..........het ding, voorzien van zeer veel opties rijdt ook nog eens geweldig. Comfortabel, stil en strak doet hij zijn werk. Ik kende het merk, maar ben nog steeds enorm onder de indruk van het afwerking niveau. In elk opzicht. De elektronica, de wegligging. Alles enorm doordacht en op elkaar afgestemd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.