Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Instyle 2WD (2014)

autoreview

Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Instyle 2WD (2014)

Signalement

UitvoeringOutlander 2.0 ClearTec Instyle 2WD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen PHEV, geen bijtelling, maar particulier!

  • 18.800 km

Bijtelling, bijtelling en nog eens bijtelling. Het gaat over niets anders meer in autoland, zo lijkt het. Alles is gericht op de zakelijk autorijder.
Als particuliere rijder heb je echter vaak iets andere criteria en is het lastig om door de overvloed aan zakelijke informatie de juiste keuze te maken. Toch is het weer gelukt…

Onze criteria zijn:
- Benzine.
- Gemiddeld verbruik kleiner dan 8 ltr per 100 km.
- Maximum geremd trekgewicht tenminste 1450 kg ivm caravan.
- Automaat (liefst geen ouderwetse 4-traps)
- Ruime kofferruimte (groter dan 500 ltr).
- MPV, SUV carroserie ivm hoge zit.
- 7-zits
- Enkele luxe opties
- Bij te betalen bedrag binnen budget.

Onze vorige wagen was een blauwe 2.0 Outlander met CVT uit 2010 en de juiste keuze voor ons is nog steeds een blauwe 2.0 Outlander met CVT. De verschillen zitten in het bouwjaar (2014), het gewijzigde uiterlijk en de gekozen aankleding (instyle met oa leer, open dak, keyless, 7-zits, etc.).
Door een interessante inruilprijs, gecombineerd met verbeteringen die we konden ervaren in een uitgebreide proefrit waren we overtuigd om de stap te zetten. Dit terwijl we zeker nog tevreden waren over de vorige Outlander. (Zie de uitgebreide review op deze site)

De nieuwe Outlander zag je natuurlijk niet veel op de weg, totdat…. de bijtellingsgerichte zakelijke markt de PHEV ontdekte. Een fantastische machine natuurlijk, maar voor de particulier niet te betalen. De subsidies die je als particulier NIET krijgt, maken vooral de afschijving tot een grote financiele gok tegen de tijd dat je gaat inruilen. Misschien iets voor over een paar jaar als de markten eerlijker zijn verdeeld…

Een voordeel van de komst van de grote PHEV markt is dat er veel informatie over de Outlander beschikbaar is gekomen via een forum: outlanderphevforum.nl. Bijvoorbeeld een door de dealer niet te traceren rammel is eenvoudig zelf opgelost!

Inmiddels zijn er ruim 18.000 kilometers afgelegd en is een eerste review op zijn plaats:

=> prestaties en verbruik
De verbeterde 2.0 benzine motor levert 150 PK vermogen en 195 Nm koppel. Meer dan voldoende voor het Nederlandse verkeer, maar ook met caravan kom je in de Franse bergen niet in de problemen. De CVT zorgt op een prettige manier voor de juiste toeren die nodig zijn.
Het verbruik is voor een dergelijk grote auto gunstig te noemen. Woon-werk verkeer is met een 7,2 ltr per 100km af te leggen. In hoofdzaak is deze route 100 km snelweg per dag. Op het moment dat de caravan erachter hangt, bepaalt deze rijdende parachute het verbruik en komt dan gemiddeld uit rond de 14,5 ltr per 100 km bij een snelheid van iets boven de 90 per uur. Maar het verbruik met caravan is zeer situationeel en vooral afhankelijk van luchtweerstand en dus snelheid.
Het verbruik wordt via de verbruiksmonitor op deze site bijgehouden.

=> audio en navigatie en telefonie
De audio is in een woord TOP. Op het OutlanderPHEV forum zijn de optimale audioinstellingen te vinden voor deze set.
Bij aflevering zat er erg verouderd kaartmateriaal in het systeem. Inmiddels is er een gratis update bij de dealer uitgevoerd wat het wat meer bij de tijd brengt. De navigatiesystemen van autofabrikanten zullen echter nooit zo up to date kunnen zijn dan de TomTom’s, Navigon’s en Garmin’s van deze wereld.
De gesprekskwaliteit van de telefonie via Bluetooth is voor mij prima. Jammer is echter de omslachtige bediening en het feit dat je niet 2 apparaten tegelijkertijd voor telefonie actief kunt hebben. Mijn “oude” parrot kon dat al. Als je prive telefoon gekoppeld is, komt natuurlijk net dat ene zakelijke telefoontje binnen. Het switchen duurt dan te lang.

=> comfort
Alle luxe van de Instyle uitvoering zorgt dat het eigenlijk aan niets ontbreekt en dat Comfort nog steeds met een hoofdletter geschreven mag worden. Je zit heerlijk hoog, voelt je veilig en het is stil aan boord. Gecombineerd met het feit dat deze auto eigenlijk alles kan, van chique tot werkpaard, van luxe tot 7 persoons sportteam vervoer, dat is ook een vorm van comfort!

=> Hulpveren
Vanwege de ervaring met de vorige Outlander en caravan, zijn er hulpveren gemonteerd. De Outlander is “leeg” een paar centimeter hoger komen te liggen, maar dat staat hem optisch wel goed. Het weggedrag is uiteraard wat stugger, maar zeker niet hinderlijk. Wel kraakt de achtervering bij leeg iets meer. Misschien toch nog eens naar laten kijken.
Het doel van de hulpveren is zeker bereikt: het weggedrag met caravan is fantastisch. Het “kwispelige” gedrag van de vorige Outlander is er niet!

=> gebreken
Eigenlijk geen (het is een Japanner en geen downsize motor), maar OK er zijn twee aanpassingen doorgevoerd:
- Rammeltje bij open dak zelf opgelost via forum.
- Oud kaartmeteriaal via update verholpen.

=> LPG ? !!
Het rijden op LPG heb ik altijd sympathiek gevonden. Het is een “rest” product dat ontstaat bij de raffinage dat kan worden afgefakkeld of je gebruikt het als brandstof. Als je er kilometers mee gaat rijden is dat, lijkt mij, nog steeds een van de meest milieuvriendelijke mogelijkheden van deze tijd.
De vraag is echter of LPG wel een verstandige keuze is voor de Outlander. Ik heb op diverse plaatsen navraag gedaan, want je leest en hoort veel positieve, maar ook horrorverhalen (Mazda 2 bi-fuel). De dealer raadde mij LPG af vanwege te verwachten problemen met de kleppen.
Desondanks heb ik het besluit genomen om een Prins LPG installatie inclusief ValveCare klepsmeersysteem te laten inbouwen na ruim 18.000 kilometers.
Dit besluit is gebaseerd op het vertrouwen dat ik heb in de gekozen deskundige inbouwer (en zijn reputatie) die mij op elke kritische vraag (en dat waren er nogal wat) een helder onderbouwd antwoord kon geven. Hierdoor werd mij duidelijk dat velen, waaronder de dealer, niet echt op de hoogte zijn van de huidige LPG installaties en geconfronteerd door problemen uit het verleden (Outlanders zonder klepsmering), liever een diesel verkopen.
De LPG tank van 91 liter hangt er inmiddels onder en eigenlijk zijn er weinig bezwaren om geen LPG te rijden bij ruim 25.000 km per jaar en wonend in de nabijheid van Belgie (7-11-2014: 40 cent per liter).
In een volgende review uiteraard meer over het rijden op LPG.

Eerste LPG kilometers

  • 21.000 km

De eerste tanks LPG zijn erdoorheen. Het rijden op LPG of benzine is niet te merken, behalve aan de pomp. Voor 32 ipv 90 euro kunnen we ruim 800 kilometers afleggen.
In de tank gaat dan ongeveer 79 liter LPG voordat de vulbegrenzer afslaat. (zie ook de verbruiksmonitor)
Tot nu toe erg tevreden.

Ik zie alleen dat de verbruiksmonitor de kosten per kilometer niet juist weergeeft. Die gaat ervan uit dat vanaf kilometerstand "0" er LPG in gelegen heeft en telt daarom de kosten per 100 kilometer van benzine en LPG bij elkaar op. In ons geval is dat dus niet zo.

Doorrijden of iets nieuws...

  • 93.000 km

Inmiddels zijn ruim 93.000km in deze Outlander afgelegd. De auto zelf is probleemloos en dat blijft erg prettig. Het reguliere onderhoud is het enige onderhoud dat uitgevoerd hoefde te worden.
Toch heeft de Outlander een vervelende tijd doorgemaakt. In het voorjaar 2015 is het glas van het open dak tijdens het rijden op de autoweg gesprongen. Oorzaak is helaas nog steeds onbekend. Ik was enorm geschrokken en zat onder de glassplinters. Niet alleen bleek het glas kapot, maar ook het bedieningsmechanisme. Omdat dit wereldwijd niet leverbaar bleek, heeft de Outlander toen enkele weken bij de reparateur gestaan. Uiteindelijk is het netjes opgelost, maar aan het open dak zelf beleef ik sindsdien toch wat minder lol, ik merk dat ik met minder gebruik en meestal met het zonnescherm dicht rij.

Het veelzijdige karakter van de Outlander of noem het een allemansvriend, blijft nog steeds verrassend. Of je nu representatief voor de dag wilt komen, relaxed woon-werk verkeer wilt afleggen, de sportclub op zaterdag wilt vervoeren of een werkpaard nodig hebt om een zware aanhanger naar het milieupark te brengen, de Outlander doet het allemaal.
De LPG installatie zorgt voor lage verbruikskosten, zie de verbruiksmonitor op deze site.

Na 4 jaar in dezelfde auto begint het echter altijd weer te kriebelen… doorrijden of toch kijken naar iets anders. Ik verwacht enige extra onderhoudskosten aan de Outlander komende drie jaar, zoals nieuwe banden en extra onderhoudsuitgaven ivm rijden op LPG. Als je het puur zakelijk benaderd, is vooral de afschrijving de post die bepaalt of een nieuwe auto, of doorrijden in de Outlander de minst dure optie is.
En net de inruilprijs van de Outlander valt op dit moment tegen (meerdere plaatsen gecheckt). Dat komt omdat het aanbod van (PHEV) Outlanders momenteel erg groot is. Daarnaast is een Outlander op LPG een redelijk unieke auto, waar maar een kleine doelgroep voor bestaat.
Het voordeel van een laag inruil bod is dat ik weet dat de afschrijving de komende jaren een stukje lager is en dus is het besluit om nog even door te rijden snel gemaakt.
Het is tenslotte geen straf om in deze Outlander op LPG te rijden.

Het doorrijden gaat plaatsvinden op andere banden. Tot nu toe combineerde ik de originele 18 inch Yokohama zomerbanden met 16 inch Bridgestone winterbanden van onze vorige Outlander. Beide banden lopen op het einde, de Bridgestones vanwege leeftijd, de Yokohama’s vanwege hoogteslag in de band die trillingen veroorzaakt. Het rijden op de 16 inch in de winter was altijd lekker comfortabel tov de 18 inch. We zetten de reis dan ook voort op de 16 inch velgen met nieuwe Michelin CrossClimate all-season banden. Benieuwd hoe ze gaan bevallen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.